Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

Rituális körben játszanak Mozartot

Stuttgarti munkája és zágrábi meghívása között Szegeden dolgozik Bagossy László, aki életében először rendez operát. Mozart Don Giovanniját pénteken mutatja be irányításával a szegedi társulat a nagyszínházban.
Bagossy László Fotó: Schmidt Andrea
Bagossy Lászlónak eddig nem sok kapcsolata volt Szegeddel, utoljára 18 éves korában járt itt egy film forgatásán. Most azonban az operák operáját, Mozart Don Giovanniját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban, ahol nem szokványos produkció van születőben.

– Az operatársulat a zenekarral karöltve és a nézőkkel együtt mintha egy rituális kört ülne körbe. Ebben a körben játsszák és éneklik el a történetet. Nem próbálunk valamilyen konkrét korszakot felidézni, hiszen nem illúziószínházat szeretnénk csinálni, amelyben akkurátusan „belőnek" egy bizonyos kort, és azt minden apró részletében, kosztümökkel, a díszlettel igyekeznek megjeleníteni. Ez a produkció olyan, mintha beszabadultunk volna a kellék-, a jelmez- és a díszlettárba, és a számunkra legérdekesebb dolgokat összeválogattuk volna, hogy segítsenek a játékban. A díszlet olyan, mintha a neobarokk színház páholysora körbeérne a színpadon. Amikor a szereplők nincsenek épp a történetben, jelenésre várva, a színpad szélén ücsörögve figyelik egymást. A zenekar is a színpadon kap helyet, az árkot befedtük, és azon is játszanak a szereplők, így szinte csak centiméterek választják el őket a nézőktől – árulja el Bagossy László. A rendező szerint a Don Giovanni valójában tragikomédia, amely tele van commedia dell'arte és farce szerű bohózati jelenetekkel.

Névjegy

Bagossy László 1967-ben született Dombóváron, a pécsi egyetem irodalom–művészettudomány szakán szerzett diplomát, majd a színművészeti főiskola hallgatója volt Székely Gábor osztályában. 1995-ben kapott színházrendezői oklevelet, azóta szabadúszóként dolgozott már Szolnokon, Nyíregyházán, Kecskeméten, Tatabányán, Egerben, Pécsett, Budapesten és Stuttgartban. Az elmúlt évadot értékelő kritikusok az Örkény Színházban bemutatott produkcióját, A sötétben látó tündért választották a legjobb gyerekelőadásnak. Ehhez a munkához két gyermeke adta az inspirációt.

– A tragikomédia a maga gazdagságában, teljességében tálalja a történetet, nem próbálja meg pátosszal az igazságot hirdetni, de nem is mindent negligálva csupán a nevettetésre koncentrál. Egyensúlyi helyzetet teremt, hol így, hol úgy látjuk a történetet. Furcsa, abszurd, stilizált helyzetekkel találkozhatunk ebben az operában, amelyekben az emberek nem ismerik fel egymást. Ezeket a képtelenségeket csak a fantáziánk segítségével fogadhatjuk el. Nem lenne értelme például a Leporellót alakító Altorjay Tamást a Don Giovannit játszó Réti Attilává maszkírozni, hogy valóban hasonlítson hozzá – mondja Bagossy, aki már a főiskolán is szeretett volna operát rendezni, de erre mindeddig nem volt lehetősége. Most egykori osztálytársa, Bal József javaslatára kapott meghívást a szegedi operatársulathoz. Egy külföldi munka után jött: improvizációkra épülő saját darabját egy nemzetközi csapattal a stuttgarti Theater Tribüne színpadán mutatta be. Következő feladata is külföldre szólítja, a Zágrábi Nemzeti Színházban a Lear királyt rendezi.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fölényesen nyerte a választást az MSZP–SZDSZ Szegeden

Botka László biztos többséggel a háta mögött folytathatja a kormányzást Szegeden. Az… Tovább olvasom