Délmagyar logó

2018. 02. 24. szombat - Mátyás -3°C | 3°C Még több cikk.

Rodelinda – barokk csemege a Metből

Szeged - Renée Fleming és Andreas Scholl főszereplésével láthatja a közönség ma 18.30-tól a Belvárosi moziban a Rodelinda, Lombardia királynéja című háromfelvonásos Händel-operát a New York-i Metropolitan HD-live közvetítéssorozatában.

A Rodelinda, Lombardia királynéja ősbemutatóját 1725-ben Londonban tartották, a darabot sokan Händel egyik legjobb operájának tartják. A librettó Corneille drámája nyomán készült, az olasz népet alkotó egyik ősi, már a korai középkorban beolvadt nép, a lombardok (longobárdok) történelmének egyik epizódját dolgozza fel. Grimoaldo, Benevento hercege elűzi Milánóból, Lombardia trónjáról Bertarido királyt, akinek felesége, Rodelinda királyné azt hiszi, hogy férje meghalt.

Kényszerűségből beleegyezik, hogy összeházasodjon a trónbitorló fiatal herceggel. Ám a király életben maradt, és álruhában visszatér a száműzetésből...

Mérföldkőnek nevezte a Metropolitan Opera 2004-ben bemutatott, a mai közvetítésen látható Rodelinda-produkcióját a The New York Times kritikusa. „A Rodelindához foghatóan csodálatos módon szinte sosem jelenik meg előttünk Händel kimeríthetetlen képzelete" – szóltak a barokk ragyogása és a Met értékalapú tradíciói között létrejött sikeres kompromisszumért dicsért produkcióról a méltató sorok. A dirigens a bemutatón is a ma vezénylő karmester, a gyakorlott „händeliánus" Harry Bicket volt, akit elsősorban a barokk hangszereken játszó vonóskart korabeli furulyákkal és lantokkal kiegészítő zenekarának kiegyensúlyozottságáért, valamint a historikus hangzás és a drámai teljesség egységéért magasztaltak.

Renée Fleming Rodelinda és Andreas Scholl Bertarido szerepében a Met színpadán.
Renée Fleming Rodelinda és Andreas Scholl Bertarido szerepében a Met színpadán.

Stephen Wadsworth rendezésében a nehéz címszerepet dramaturgiai és zenei szempontból is igazi királynőként alakító Renée Flemingről szuperlatívuszokban írtak a kritikusok. „Fleming alkalmazza művészete minden erejét ebben az ábrázolásban: fénylő hang, tökéletes díszítések, szárnyaló magasságok, érzelmi illékonyság." A további szerepekben is olyan sztárokat hallhat ma a közönség, mint Stephanie Blythe (Eduige), Andreas Scholl (Bertarido) és Joseph Kaiser (Grimoaldo). A pazar díszlet Thomas Lynch, a finom jelmezek Martin Pakledinaz alkotó fantáziájának termékei.

A kontratenorok királya. „Manapság több kiváló kontratenor áll közönség elé, mint valaha, de egyvalaki mindegyik fölött áll, ahogyan egy évszázaddal ezelőtt Caruso a tenorok közt: Andreas Scholl." Az egyik brit zenei szaklap jellemezte így a Rajna-parti kisvárosból, Eltville-ből származó művészt, aki Lombardia királyát, Bertaridót alakítja ma a Met-produkcióban. Scholl 1967-ben ott született, ahol Németország legrégebben épített és még ma is működő templomi orgonája található; és az 1333-ban alakult Kiedricher Chorbuben fiúénekeseként kezdett megismerkedni a vokális zenével, ott ejtette rabul Bach és Schütz muzsikája. Pályája elején Bach-művekben ismerhette meg a közönség, a kilencvenes évek végétől kezdte felépíteni Händel-repertoárját: az eredetileg kasztráltakra írt szerepek megformálásával a világ legelső kontratenorjává vált, aki hangfajának – alto castrato –, a régizenének, elsősorban a reneszánsz és barokk muzsikának szeretne híveket toborozni. A kritikusok, akik hol „Scholl királynak" hívják, hol „intelligens virtuozitását" magasztalják, egyetértenek abban, hogy technikai perfekciójával és művészi kisugárzásával teljesen magával ragadja a közönséget: „...megáll az idő, és mindenki azt érzi, hogy személyesen őhozzá szól az énekes".

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem drágul a távhő

A kormány befagyasztotta a távfűtés tarifáit, a hőszolgáltatók állami támogatást kapnak. Tovább olvasom