Délmagyar logó

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 1°C | 8°C

Roncsból nosztalgiabusz

Szeged - Különleges hangulatú kirándulásokra, osztálytalálkozókra, szerenádokra is szívesen megrendelik Szeged egyetlen Ikarus 55-ösét – ahogy régen a legtöbben ismerték: a „farmotoros Ikarust".
Az 1970-es évjáratú veterán jármű jelenleg a Dorozsmai út 38–40.-ben, a Tiszabusz Plusz Kft. parkolójában, téliesítve várja a szebb időt.

– Összesen nyolc működőképes busz van ebből a típusból az országban. Évtizedekkel ezelőtt a távolsági tömegközlekedésben vett részt, a 66-os Ikarus pedig a városi és elővárosi vonalakon cikázott – mondja Erdélyi György sofőr, akinek gyermekkori hóbortból vált életformájává a buszozás.

Nyolc működőképes farmotoros Ikarus maradt hazánkban – ezt a példányt a szegediek is megcsodálhatják. Fotó: Frank Yvette
Nyolc működőképes farmotoros Ikarus maradt hazánkban – ezt a példányt a szegediek is megcsodálhatják.
Fotó: Frank Yvette

A DZA-700-as rendszámú járműcsodát 2000 nyarára pofozták helyre, két és fél éves munkával. Előtte „kibelezett" roncs volt: szerszámosbódénak használták. Hogy érdemes volt vele bíbelődni, azt – a rajongók csodálatán kívül – az is bizonyítja, hogy a farmotoros „szerepelt" a Szabadság, szerelem című filmben és Pély Barna Végső vallomás című klipjében. A 145 lóerős, hathengeres Csepel motor által hajtott, 45 ülőhelyes nosztalgiabusznak a sofőrje szerint számokkal nem fejezhető ki az értéke.

Olvasóink írták

  • 17. Tömeg 2012. február 10. 21:56
    „Amikor még gyerek voltam még voltak ilyen buszok. Szörnyen zajosak voltak,rettenetesen zötyögtek,és valamilyen úton módon a kipufogógáz is bekerült az utastérbe,és nyáron a nagy melegben jól ráragadt az ember hátsófele a nájlon sertésbőr utánzat üléshuzatra. De azért minden utazás egy élmény volt. Még akkor is ha a világvége harminc kilométere volt tőlünk. :)”
  • 16. varadipal 2012. február 10. 06:43
    „Meg vagyok hatódva a sok kedves és pozitív hozzászólástól. Így is lehet.”
  • 15. Kisg 2012. február 09. 18:43
    „Szép ez a busz, pont ma láttam. Bennem olyan érzést keltett, mint az ősöreg brit emeletes, piros buszok. Egy nemzeti sajátosság, egy unikum, ráadásul látványnak sem utolsó :-D Én azt sem bánnám, ha ilyennel kellene közlekednem. Sokkal szebb a formája, mint a mostani szögletes "jószágoknak" :-(”
  • 14. aticsaszarne 2012. február 09. 17:32
    „Eddigiekben egy szép buszról olvastam, ez így is van. Időt, energiát, pénzt nem kimélve Erdélyi Gyurinak NEM mint "sofőr"-nek van szerepe ebben! Tudomásom szerint TULAJDONOS és AUTÓBUSZVEZETŐ is!!!!
    Gyuri! Kívánom, hogy legyen sok mosolygós utasod, jó egészséged!
    Szeretnék sokszor integetni ennek a guruló csodának és VEZETŐJÉNEK az egész országban!”
  • 13. Daidalosz 2012. február 09. 09:38
    „Nem értem a magyar mentalitást. Egy ilyen autóbusz része a jobb sorsra érdemes hazai járműipar történelmének.Nyolc darab valamirevaló példány van már csak belőle az országban, alkatrészek régen nincsenek már hozzá, hogy mindig 100%-os állapotban tudjuk őket tartani. Eszmei értékük évről évre szinte hatványozottan növekszik. Miért nem tudjuk megbecsülni még a saját nemzeti értékeinket sem? A félig műanyag Kínai buszokat, amik pár év használat után szinte maguktól atomjaira fognak hullani értéktelen veszélyes hulladék formájában zárt, száraz hangárokban tároljuk, mikor éppen nincsenek "szolgálatban", egy olyan járművet pedig mint az Ikarus 55, kiteszünk a szabad ég alá, hadd tegye meg vele a dolgát az időjárás, a rozsda... Kell az a hangár a sok "szép" új műanyag tömegcikknek amikre 20 év múlva már a kutya se fog emlékezni. Itt ez az öreg Faros, amelynek csak a puszta látványa előhozza belőlünk a gyermekkor legszebb emlékeit, a régi sofőrök is csak szeretettel emlékeznek vissza a régi szép időkre, és a sok sok millió levezetett kilométerre. Könnyet csal a szemükbe, ha felülhetnek a Volán mögé. Biztos, hogy ezt érdemli ez a jármű? Biztos, hogy mi, magyarok ilyenek akarunk maradni? Mert másban is sajnos elég erősen fel lehet ismerni ezt a fajta mentalitást. A Szegediek helyében elgondolkoznék ezen egy kicsit...”
  • 12. joy 2012. február 09. 07:54
    „Formás jószág ez a "FAROS".”
  • 11. CID 2012. február 08. 21:42
    „Azt írta valaki, jó volt A FŰTÉSE ? Nem lehetne télire visszaállítani a Szeged-Majsa járatra ( 06.45 ) ott mindig szétfagy a seggem. Vagy nem az Ikarus hibája ? Hahó TISZA VOLÁN !!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 10. Zsoltee0716 2012. február 08. 20:13
    „8. valaki_a_sok_közül 2012.02.08. 18:03

    A Volán telepen is a szabad ég alatt állt.

    Jó kis gép, nekem tetszik.”
  • 9. klj-54 2012. február 08. 18:12
    „@7. spityu54
    Az unokáim egy része lakik Deszken és ott láttam egy sétakor a járgányt.
    A turbóval elméletileg 45 lovat tudtunk adni a pacinak!
    Plébános úr (ez volt a beceneve a sándorfalvi kollégának) a 620 as csuklósba (ami szintén a 414C motorral volt ellátva) és mint mondta megtáltosodott a paripája:)
    Meszes Marci hajtott egy ideig egy turbós farost de a motor összerakása (hengerfejtömítés mérete, beszerelése érdemi odafigyelést igényelt, ami legyünk őszinték nem volt jellemző:(
    Így aztán részben kezelői hiba miatt beszüntették ezt a fajta módosítást:(
    Amúgy a hajtókar, főtengely alkalmas volt a többletterhelés elviselésére, de a sebváltó már nem ,ert csak 150 lóerőre volt méretezve.”
  • 8. valaki_a_sok_közül 2012. február 08. 18:03
    „Ezen a buszon utaztam tavaly nyáron. Amerre mentünk mindenütt megnézték az emberek. Gyalogosok, autósok integettek, a modern buszokat vezető sofőrök dudáltak, villogtak az úton. Felejthetetlen élmény volt!!!
    Fájó szívvel látom, hogy a telet a szabad ég alatt tölti. Ez a busz ennél sokkal többet ér.”
  • 7. spityu54 2012. február 08. 17:42
    „6.klj54
    A Deszken látott atóbusz és az itt látható ugyanaz, mivel a gépkocsivezető ott lakik.
    Az IK 55 széria a maga korában világszinvonalat képviselt, a formaterv több díjat is nyert. Egyedüli hiányossága a súly- lóerő arány amit egy megfelelő motor fejlesztéssel lehetett volna javítani. A kísérletileg beszerelt turbósított Csepelek nem hozták az elvárt futásteljesítményeket. A kocsiszekrény szilárdsága messze megelőzte a 200-as szériát, de még a mai korszerű autóbuszokét is.”
  • 6. klj-54 2012. február 08. 17:13
    „1968-ban kötöttem komolyabb ismeretséget egy ilyen buszautóval és társaival a 10-es Akövnél.
    Ez a mai Tisza Jolán lánykori neve volt:)
    Megboldogult Ferivel (Sutka) meg még egy helyen is melóztam egy időben.
    De a buszra vissza térve.
    Már amikor buszt vezettem Szögedében akkor is kicsi volt a szükséglethez.
    Bár a mai igényeket sok helyen ki tudná ma is elégíteni, utastér és fűtés szempontjából.
    Viszont a technológia felett igencsak eljárt az idő.
    Ma már biztonsági szempontok miatt nem lehetne járatba vissza helyezni.
    Jó-e ez vagy sem nem tudom megítélni, de nagyon jó látni olyan eszközt, melynek szó szerint minden porcikáját ismerem, az adagolótól a háromoszlopos dinamó feszültség szabályzóig! (Nárai Béla bácsinál vizsgáztam villamosságból)
    De maradva az Ikarus55 -nél, ha jól tévedek akkor Deszk falván is létezik egy hasonlóan szépen felújított eszköz.”
  • 5. varadipal 2012. február 08. 16:33
    „Két dolog: Budapesten a 12-es vonalán jártak kék farosok Ikarus 55 tipusjelzéssel.A másik: Egy ilyen borult le Mátraházán 1966-ban teli utassal, és 30 méter gurulás után is egyben volt, kéz-lábtöréssel megúszták az utasai. Valóban volt valamikor remek magyar ipar, kiváló szakemberek, mérnökök. Hol van már a tavalyi hó, hol az Ikarus, hol van Rába Ede a kamionjával? Ma csak Góbé van, pedíg valamikor az is világhírű volt, mint vitorlázó repülő.”
  • 4. Mignon 2012. február 08. 14:19
    „Az Ikarus buszok a maguk koraban nemzetközileg is elismert jarmüvek voltak.
    Nemcsak a KGST piacon.

    A 2007-es csöd utan, rögtön 2008 elejetöl nagyon sok kivalo magyar szakember
    "talalt" uj munkat es eletet a

    "Design Studio Mannheim"-ban, ahol
    a Mercedes buszokat tervezik...”
  • 3. Lámpion 2012. február 08. 13:43
    „Nekem is a farmotoros 55-ös a kedvencem. -A homlokfali fényszórós-.
    Ilyenekkel jártunk a 4 napos osztálykirándulásokra és ezek döcögtek a Mátra szerpentinjein.
    Szerencsére ritkán robbantak le, mert elég nehéz volt tolni őket:)
    Nem is gondoltam, hogy még 1972-ig gyártották ezt a típust.
    Valódi nosztalgiabusz.”
  • 2. deszkás 2012. február 08. 13:11
    „Széles Gábornak (is) köszönhetően ezt sem gyártjuk többé.Eszement módon privatizél - tük”
  • 1. Lenry 2012. február 08. 13:04
    „nem "farmotoros" - faros”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nagyon fáj az idei első gázszámla

Sokan kaptak a szívükhöz, amikor áttanulmányozták idei első gázszámlájukat. Tovább olvasom