Délmagyar logó

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 12°C | 24°C

S. O. S.! – Telefonon érkezik a lelki elsősegély

Szeged - A Szegeden 1981 óta létező telefonos lelkisegély-szolgálat vezetője szeretné, ha ismét 24 órán át fogadhatnák a krízisbe jutott emberek hívásait.
„Hogy beszéljünk egymással!" Ez a mottója a Magyarországon az 1970-es évek óta működő, lelki elsősegélyt nyújtó telefonszolgálatoknak. Az elmúlt 27 év alatt körülbelül 250 ügyelő fogadta a krízisbe jutott szegediek és környékbeliek telefonhívásait.

– Mérhetetlen, milyen sokat segítettek a névtelenséget kérő telefonszolgálatosok az ismeretlenség homályában maradó embertársaiknak! – hangsúlyozza Fábiánné Páger Anna, aki szinte a kezdetektől részt vesz az önkéntes munkában: először hivatásos beszélgetőként, majd szervezőként, s – fél éve – szolgálatvezetőként. Az eredendően az öngyilkosság megelőzésére indított szolgálatot sokféle lelki problémával keresik a telefonálók: a családi körben vagy munkahelyen nem megtárgyalható problémáktól kezdve az egyéni belső érzések föltárásán át az önpusztító gondolatokig.

A krízishelyzetek kezelésében a beszélgetést profi módon alkalmazó segítők valójában képzett laikusok.

Egy év – több ezer hívás. Fotó: Segesvári Csaba
Egy év - több ezer hívás. Fotó: Segesvári Csaba

Önismereti tréningeken vesznek részt, de a telefonos kapcsolattartás módszereit is jól ismerik. Mindnyájan készek odafordulni a bajba jutottak felé, akik számára a telefonkagylóba, névtelenül elmondott lelki és egyéb problémájuk megoldásához az első lépés lehet az ugyancsak névtelenségben maradó S. O. S.-esekkel folytatott beszélgetés, az együtt gondolkodás. A Csongrád megyéből érkező hívásokat jelenleg 30, különböző korú és foglalkozású önkéntes fogadja.

Egy év – több ezer hívás

Ez a szegedi S. O. S. Telefonos Lelkisegély-szolgálat mérlege. Az anonim segítők csapata a régió 150 civilszervezetével és 60 önkormányzatával is szorosabbra fűzte kapcsolatait – „...hogy beszéljünk egymással".

– Ha az S. O. S.-szolgálat csak egyetlen öngyilkossági kísérletet megelőz, már „megérte" fönntartani – hangsúlyozza Fábiánné Páger Anna. Ugyanakkor az országban harmadikként életre hívott szolgálat, a szegedi sem bővelkedik anyagiakban. Kevés a szponzor és az „egyszázalékos támogatás", ezért az induláskor 24 órás szolgálat mára 12 órásra apadt. Ám a 13 órától élő telefonvonal másik végén ülő segítő addig beszélget az S. O. S.- számot tárcsázóval, ameddig mindketten kölcsönösen szükségesnek érzik. Ám egyszerre csak egy hívást fogadhatnak. Fábiánné Páger Anna, illetve Szabó Zoltán szervező szeretné, ha több hívás is befuthatna a számra, amely a nap minden órájában elérhető lehetne.

Utolsó szalmaszál

Az S. O. S. Lelkisegély-szolgálat ingyen hívható, 06-80-820-111-es száma a válságba jutott emberek számára szinte az utolsó szalmaszál. A hívás az életről szól: amíg beszél valaki, van esélye arra, hogy megtalálja saját kríziséből a kiutat. Az S. O. S. szakemberei szerint hanggal, beszédstílussal is lehet érinteni, segíteni.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Halló, itt Mikszáth Kálmán! - Délmagyarország 1910-ből

Szeged - Napra pontosan kilencvennyolc évvel ezelőtt jelent meg a Délmagyarország első száma… Tovább olvasom