Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 17°C Még több cikk.

Sanyarú a sorsa a biciklivel ingázóknak

Négy külső városrészbe – Szentmihály, Klebelsbergtelep, Szőreg, Dorozsma – bicajoztunk el, hogy megtudjuk, milyen a Szegedre ingázók helyzete. Az április 19-ei Critical Mass kerékpáros felvonulás az ingázókról szól.
Jobb, ha az úttesten tekerünk
Terjék Balázs, a Föld napjához kapcsolódó kerékpáros felvonulás főszervezője elmondta: nem tartják megfelelőnek egyebek mellett a Dorozsmai út, a József Attila sugárút és a Petőfi Sándor sugárút kerékpárútjának állapotát. A klebelsbergtelepi vasúti átjáró előtt és után balesetekről is hallottak, hiszen nincs semmiféle átvezetés az úttestre, hanem egyszer csak megszakad a kerékpárút. Bár sokan félnek az úttest szélére festett kerékpársávok, kerékpáros nyomok használatától, de a Magyar Kerékpárosklub és a közlekedésszakmai szervezetek is egyre inkább ezeket támogatják. Mondván, ha ugyanott gurulnak a bringások, mint a többi járművezető, akkor sokkal inkább láthatók. Szegeden jó példaként említhető Terjék Balázs szerint a Vásárhelyi Pál utca és a Csongrádi sugárút kétirányú biciklis infrastruktúrája.

– A kerékpárral ingázók közlekedési helyzetére hívjuk fel a figyelmet. A Szegedre bevezető utak sokszor rossz állapotúak, szinte használhatatlanok – ismertette az április 19-ei Critical Mass kerékpáros felvonulás célját Terjék Balázs főszervező. A menet a Szent István térről indul majd 15 órakor. Hogy az aktuális helyzetről átfogó – de nem teljes körű – képet adhassunk, e cikk szerzője Szentmihályra, Klebelsbergtelepre, Szőregre és Kiskundorozsmára tekert el.

A Szabadkai úton és Kecskés városrészen át jutottunk el két keréken Szentmihályra. Kecskésen, a gazdaboltnál át kell kelni a forgalmas 5-ös úton, itt a bringásnak nincs elsőbbsége. Siralmas állapotú a Szentmihályra vezető kerékpárút: a két szélén elfogy, eltöredezik, kezdi benőni a gaz. Középen haladva használható, de ha szemből is jön valaki, félre kell húzódni és zötykölődni. Korlátból érthetetlen módon csak az egyik oldalra jutott, az autók és a bicikliút között nincs ilyen védelem.

A Klebelsbergtelep sorsa kerékpáros szempontból mostoha. Mi a Horgosi úton jutottunk el az Alsóvárosi Tüzépig, ahol rácsatlakoztunk a „semmiből jött" bringaútra, amely a vasúti átjárót elhagyva egyszer csak véget ér. Utána nincs más választás, mint az úttest.

Sokat zötykölődnek a biciklisek Dorozsmára a rossz utak miatt. Fotó: Schmidt Andrea
Sokat zötykölődnek a biciklisek Dorozsmára a rossz utak miatt. Fotó: Schmidt Andrea

Szőregre viszonylag kevés bosszúsággal jutottunk ki az újszegedi ligeten és a Temesvári körúton át. A sportcsarnok parkolója mellett a kerekezők találkoznak a buszmegállóban álldogálókkal, itt érdemes lassítani, óvatosan haladni. A Szőregi és a Makai úton az alsó, jellemzően 30-as sebességkorlátozású szervizutakon haladva, gyér autóforgalom mellett biztonságban éreztük magunkat.

Valószínűleg még a télen kiszórt homok csúfítja az Izabella híd biciklisek és gyalogosok által használt járdáját. Dorozsmára csak jól párnázott üléssel érdemes elindulni, mert a repedésekkel teli, kátyús kerékpárúton zötyögve megfájdul az ember feneke. Keresztező utcák, vasúti átjáró, zebra, ahol tolva van elsőbbsége a bringásnak – ez mind hozzátartozik a dorozsmaiak mindennapjaihoz. Egy pozitívum: a Dorozsmai út és a Budapesti út kereszteződésénél kicserélték a nyomógombos jelzőlámpákat. Furcsa módon azonban az út túloldalára nem tettek lámpát, így nem láthatja az átkelő, hogy a zöld jelzés meddig tart.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Világbajnokságra készül a gépíró diák

Egy év alatt hat országos és egy regionális gépírásversenyt nyert meg a szegedi Krámli Henrik. Tanára szerint őstehetség, hiszen alig két éve tanulja ezt a tárgyat. Tovább olvasom