Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Sebességváltás az autópiacon

Szeged - Gyorsulás vagy behúzott kézifék – eltérően értékelik az új autók piacának trendjeit a szegedi kereskedők. A júliusi statisztikák emelkedő vásárlási kedvről árulkodnak, ám egyes elemzők szerint még nem ért véget a 2007 óta tartó lejtmenet.
A rendőrségnek köszönhetően kapcsolt magasabb sebességi fokozatba a magyar újautó-értékesítés júliusban: 22 hónap után először – az előző év azonos időszakához képest – 19,2 százalékkal több, 4359 új személygépkocsit adtak el Magyarországon. Az adatokat publikáló Datahouse Kft. elemzője, Róbert Gábor hívta fel a figyelmet: a statisztikát a rendőrségnek értékesített 268 Volkswagen Golf és 146 Skoda Octavia, valamint két további cégnek eladott 85 Fiat Grande Punto dobta meg. Úgy látja, még nincs trendforduló: az év első 7 hónapjában 25 ezer 897 új autó talált gazdára – 40 százalékkal kevesebb, mint 2009 azonos időszakában.

Eltérően értékelik a trendeket a szegedi kereskedők. Ifkovics Zoltán, a Ford Hovány ügyvezető igazgatója szerint tavaly az első három hónap volt erős, amíg kifutottak a készletek. Utána némi visszaesés jött, de most újabb pozitív tendencia érzékelhető. – Nyugat-Európában 600–700, hazánkban 300 autó jut ezer főre. Ennek a számnak emelkednie kell, és fog is – vallja.

22 hónap után nőtt hazánkban az újkocsi-eladás. Fotó: MTI
22 hónap után nőtt hazánkban az újkocsi-eladás.
Fotó: Karnok Csaba

Biztató jelnek gondolhatnánk, hogy november elejére elkészül az új szegedi BMW-szalon. Kuti Páltól, a C-Mobil Kft. ügyvezető igazgatójától megtudtuk: inkább a nemzetközi márka bővítési stratégiája indokolja az építkezést, mint a magyar kereskedők jövőbe vetett hite.

– Kiestek a devizahiteles, nullaszázalékos önerős konstrukciók, ingadozott a forintárfolyam, ez óriási visszaesést eredményezett. Egy-két évnek még el kell telnie, hogy fellendülésről beszélhessünk – jósolja. Mondataira rímel a PricewaterhouseCoopers (PwC) adata, amely szerint tavaly az autóvásárlások 75 százaléka készpénzes volt – hitelből már csak nagyon kevesen vesznek kocsit.

Az új energiatakarékos légtechnikai berendezés hőcserélő eleme a Mercedes-Benz épülő kecskeméti gyárának karosszéria üzemében. Fotó: MTI
Az új energiatakarékos légtechnikai berendezés hőcserélő eleme a Mercedes-Benz épülő kecskeméti gyárának karosszéria üzemében. Fotó: MTI

Ez pedig érezteti hatását a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által vizsgált magyar piacon: 2007-ben még 195 ezer autót adtak el hazánkban, 2008-ban 176 ezret, tavaly már csak 90 ezret. Egy tavaly márciusban készített autópiaci körképben tudatták a Csongrád megyei kereskedők: a Citroën gépkocsik eladása például 50 százalékkal esett vissza, a Renault-szervizek forgalma annyit csökkent, hogy már csak heti négy napot dolgoztak a szakik. Két éve még 1100 autószalon működött Magyarországon, mára 800 maradt állva a még mindig 50 ezer embert foglalkoztató és 80 milliárd forint adót fizető szektorban.

Bezárt például a szegedi Textilgyári úti Honda-márkakereskedés – mint megírtuk, Wéhli Attila 2008 decemberében pontosan azon a napon ment fel Budapestre a Hondához bejelenteni, hogy visszaadja a márkakereskedési jogot, amikor a világmárka is közölte: kiszáll a Forma–1-ből. Az Opel szűkszavúan tudatta tavaly júniusban: a szegedi Rupesky személygépkocsi- és haszongépjármű-forgalmazói és márkaszerviz-szerződése megszűnt. Makón például két kereskedés jutott hasonló sorsra. A PwC felmérése szerint a kereskedők többsége úgy látja: 2012–2016 között lehet majd újra elérni az üzletmenetben a 2007-es szintet.

Évi 100 ezer Mercedes

Két év múlva már 100 ezer autót állít elő a kecskeméti Mercedes-gyár a tervek szerint. A 4500 hektáron 800 millió euróból megvalósuló zöldmezős beruházás épületei szeptemberre elkészülnek, jövő májusban telepítik a gyártósorokat – tudatta a Népszabadságnak adott interjújában Frank Klein igazgató. Szerdán kezdték meg az első energiatakarékos légtechnikai berendezések beépítését a gyárban, ahol 2500-an dolgoznak majd; ipari parkja tíz beszállító cégnek adhat otthont. A 2012-es A és B Mercedes modellek már sorozatgyártásra készek. A gyár a Daimler AG kompakt gépkocsikat gyártó németországi, rastatti központjával együttműködve állít elő majd személyautókat.

Olvasóink írták

  • 7. frakk 2010. augusztus 06. 16:44
    „2008 előtt a márkakereskedések főképp az eladások hasznából. és bankokkal történő gyümölcsöző kapcsolatokból gazdagodtak. Mára annyira lecsökkent az eladás, hogy a régebben leminősített szerviz munkadíjak , és alkatrészek marzsa biztosítja a bevételi források zömét. Kezdenek kialakulni csoportok, melyek egyre több tipust ragadnak maguk mellé. Pappas csoport , Hovány, és kevésbé C- Mobil. Ebből a háromból 2-nek igen nagy hátszele van, egynek különösen. Várható h mégtöbb tipus jogát igyekeznek megszerezni. A kicsiknek nem sok esélyük van, főleg aki hitellel is rendelkezik -- folyamatos banki egyeztetések mellett próbál jobb időkre várni.”
  • 6. belaba 2010. augusztus 06. 16:25
    „A boldog békeidők forgalmára kalkulált, több 10-100 milliós hitelből épült autószalonok ideje lejárt.
    Aki volt olyan szerencsés, vagy volt annyi esze, hogy nem vett fel komolyabb hitelt, az most kihúzhatja kb. "nullával" ezt a 3-5 évet. Nekik szurkoljunk, hogy legyen elég türelmük és saját tőkéjük túlélni ezt a "kis" időt.
    Meg kell említeni azokat az első generációs vállalkozókat, akik látva az elkerülhetetlen véget (ki tudja már utólag, hogy vajon elkerülhető lett volna!?) elkezdték kimenteni amit tudtak, ezzel ugyan a maguk jövőjét biztosították, de az alkalmazottak és az autóvásárlók, akikből korábban igen jól éltek, már le voltak sz..va.
    Jellemző??
    Inkább szomorú.”
  • 5. deszkás 2010. augusztus 06. 12:21
    „A múltkori Mercédeszről szóló cikknél meg emlitettem hogy a festőüzem nem véletlenül került hozzánk.(akkor még igazán nem lehetett tudni mit is fognak gyártani) Az IKEA-nak is a festőüzemei sem "otthon" üzemelnek a nagy környezetterhelés miatt! Most már olvashatja is az a kommentelő aki akkor lehülyézett!”
  • 4. antikos 2010. augusztus 06. 11:26
    „A probléma a nagy aránytalanság az új és alig használt autók között. Baromi drága egy új kocsi, de ha egy évet vár az ember, vagy 20.000 km-t vesz majd 20-25%-t spórol, a három éves határnál meg néha 50%-t... Itt a probléma és a regisztrációs adó. Az nagyon odaüt a dolgoknak. Aki teheti külföldön vesz vagy bérel autót...”
  • 3. frakk 2010. augusztus 06. 11:14
    „A csongrád megyei gépkocsi kereskedelemnek is át kell rendeződnie, a piac kifogja kényszeríteni. Túl sok márka van a kis megyénkben indokolatlanul. Opelből volt 2-3 kereskedés, Skodából kettő , Suzukiból 3-4 , A szegedi Opelek bezártak a pesti központ töketlenkedései miatt. A japán márkák árai elszaladtak. Szinte megállt a gépjármű eladás. A szervizek leépítették a legtapasztaltabb szerelőiket, a közlekedési felügyelet állandóan szintén töketlenkedik, újabbnál újabb szabályokat rendeleteket alkot indokolatlanul. Túl sok pénzt kell egy egy szervízbe adoptálni, túl sokára (egyenlőre nem) lehet pénzt kivenni belőle. Az alkatrész kereskedelem tartja szinten a szervizeket. Muszáj lesz egy két márkának kivonulni a megyéből”
  • 2. frakk 2010. augusztus 06. 10:56
    „Elmondható , hogy halott állapotába került a hazai gépkocsi kereskedelem. Egy két állami cég, közület vásárlásai tartják még kómás állapotban a piacot. Az elmúlt évek gátlástalan , bankok- és gépkocsi kereskedők közötti összejátszás is tehet a kialakult állapotért. Az ügyfeleket indokolatlanul agitálták rá, a deviza alapú hitelekre. Ha az ügyfélnek készpénze volt akkor is lebeszélték a készpénzes vásárlásról, ezzel és a kialakuló gazdasági válsággal mély szegénységbe juttatva embereket. Egy -két nevesebb márka eladásai még megyegetnek, de ott a külföldi beszerzés gazdaságosabb.”
  • 1. dublini 2010. augusztus 06. 10:45
    „Na ennyit a statisztikákrol......”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Végtelennek tűnő akciók és leárazások

Vége felé közeleg a nyár, a szezonális ruhadarabokat akciósan kínálják az üzletek. Mégis az az érzésünk, mintha egész évben szezonvég lenne. Tovább olvasom