Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Segédfecnik a pulóverujjban

Szeged - Visszaszorulóban van a puskázás a középiskolában, mert megváltozott a követelmény, vagy mert a diákok puskaírásra sem veszik a fáradságot – mondják a megkérdezett szegedi tanárok. Van, aki már a puskára is jegyet adna, csak látná, hogy a diákok legalább ennyire foglalkoztak az anyaggal.
– A diákok mindig tesztelik a határokat: azt, hogy egy-egy tanárnál meddig mehetnek el. De a sumákolás a gesztusokból, a testtartásból, egy fejmozdulatból könnyen kiszúrható – mondta tizenhat évnyi tapasztalattal a háta mögött a Ságvári-gimnáziumban történelmet tanító Mészáros Tibor, akit a mai diákok puskázási módszereiről kérdeztünk.
Bár a dolgozatokat azzal kezdi: „Pakoljatok el mindent a padról, padból, a mobilokat tegyétek a táskába!", azért vannak próbálkozók. Igaz, egyre kevesebben. Ennek persze nemcsak a tanár szemfülessége az oka, hanem az is, hogy egyre értelmetlenebb. Megváltoztak, kreativitást igényelnek az új típusú érettségihez szabott dolgozatfeladatok.

Manapság nem elég pusztán kipuskázni valahonnan az adatokat, fogalmakat – azokat használni is tudni kell forrás- vagy diagram-elemzéseknél, esszéírásnál. Sokszor használható dolgozatnál például az atlasz – ami régebben jó puskának számított –, de a diáktól ma már nem (csak) az évszámokat kérdezik, hanem az összefüggéseket is. Azok meg nincsenek beleírva az atlaszba. Aki mégis kísérletezik, a klasszikus megoldásokat választja. Így kerülnek még mindig nevek, évszámok, városok, felsorolások a tenyérre vagy a padra, esetleg fecnik a pulóver ujjába, a tolltartóba, vagy lapok, nyitott füzetek, könyvek a padba. Lebukás esetén Mészáros Tibornak elég megköszörülnie a torkát, a diákok tudják a játékszabályokat – és feladják a puskázást.

A puskázási módszerek a régiek, de ma már egyre kevesebben próbálkoznak. Fotó: Segesvári Csaba
A puskázási módszerek a régiek, de ma már egyre kevesebben próbálkoznak.
Fotó: Segesvári Csaba

– Nincs új a nap alatt. Nagyjából ugyanazokkal a módszerekkel találkozom, mint évtizedekkel ezelőtt – mondta Farkas János, a Vedres-szakközépiskola fizika–matematika szakos tanára. A tenyérbe írt törvények mellett azonban nála felbukkannak meglepően szépen és jól megírt, külön lapokon kidolgozott feladatok is. Ezeket általában otthon előre „legyártják" a diákok a várható feladatokból – aztán, amikor kell, hirtelen elővarázsolják, és dolgozat gyanánt beadják. Több évtizedes rutinnal ezek könnyen felismerhetők a pedagógus számára. Rosszabb tendenciát jelez, hogy a tanulók fele már arra sem veszi a fáradságot, hogy puskát készítsen, pedig – mint a tanár állítja – azzal is sokat tanulhatnának az anyagból.

– A puskázáshoz olyan intellektuális alapok kellenek, mint a jelek vagy az írás-olvasás ismerete, de sokaknál ez is hiányzik, ezért puskát sem készítenek – mondott lesújtó kritikát a mai „diákanyagról" Hatvani Zsolt, a Fodor József szakközépiskola magyar–fizika szakos tanára. Van, hogy – a súgás és a lesés kivételével – minden eszköz használatát megengedi a dolgozatnál, de sokan még így sem képesek az elégséges szint elérésére. Pedig ő maga is örülne, ha puskázást látna – mondja –, mert az jelzi, hogy a diák legalább foglalkozott az anyaggal. Ha valakit puskázáson kapna, arra egyest adna, de a puskára is adna jegyet – árulta el –, és valószínűleg jobbat, mint a puskázásra.

Informatikai bukta

Ritka eset, hogy az informatika vívmányait is felhasználnák puskázásra a diákok. Mészáros Tibor elmesélte egyik kollégája sztoriját: a diák iPodjára töltött fel dokumentumokat, és ezt akarta használni a dolgozatnál. Az „amatőr versenyző" viszont elfelejtette levenni az eszköz hangját, így azonnal lebukott, amikor használni próbálta.

Olvasóink írták

  • 3. allegro 2008. december 09. 23:21
    „És ezek a diákok mennek azután jól megérdemelten az ingyenes felsőoktatásba!
    A szüleik generációja pedig fizethette a súlyos tandíjakat azért, hogy egészen kíváló eredményekkel is, mégis munka mellett tanulhasson. Lehet, hogy éppen a cikkben érintett korú gyerekei mellett is ráadásul, ezért is nem jut elég idő megfelelően odafigyelni a gyerkőcökre.”
  • 2. jajjj 2008. december 09. 21:12
    „"A puskázáshoz olyan intellektuális alapok kellenek, mint a jelek vagy az írás-olvasás ismerete, de sokaknál ez is hiányzik, ezért puskát sem készítenek."
    "Van, hogy - a súgás és a lesés kivételével - minden eszköz használatát megengedi a dolgozatnál, de sokan még így sem képesek az elégséges szint elérésére"

    Tényleg ennyire lesújtó a mai helyzet? Mi lesz 10 év múlva? Magyarország analfabetizmusa eléri a felnövekvő fiatalságot?
    Egyébként meg hogy írna puskát, ha még olvasni sem tud...”
  • 1. katcsi 2008. december 09. 19:46
    „:)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A közjegyzők csak pecsételnek és aláírnak?

Szeged - Kevés a nyugdíjas állás Magyarországon, a közjegyzőké ilyen. Egymással elvileg nem… Tovább olvasom