Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Segélyhívással kezdődik az ellátás

Szeged - A betegellátás a segélyhívással kezdődik, vallják a szegedi mentésirányítók. Néhányan több évtizede a mentőszolgálatnál dolgoznak, nincs hétvégéjük, éjszakájuk, mégis azt mondják, ez sokrétű és szép hivatás.
– Mi vagyunk a mentőszolgálat első kapuja – mondta Mulati Árpád, a szegedi mentésirányító csoport vezetője, akit meglepett, hogy Jó kezekben című akciónk munkahelyi közösség kategóriájában jelölést kaptak az elismerésre. – Elég kevés a rálátása a lakosságnak a mentésirányításra. A közvélemény általában a tényleges ellátást veszi figyelembe, nem a bejelentést, tanácskérést.

A szegedi mentőállomás két kis helyiségében dolgozó mentésirányító csoport Csongrád megye minden településével kapcsolatban áll, az összes segélyhívás ide fut be. Az itt dolgozók feladata a segélykérések fogadása, szelektálása, és a megfelelő szintű mentőegység, illetve sürgősségi ellátás biztosítása. Bizonyos napszakokban a központi orvosi ügyeletet is irányítják. A telefon folyamatosan csöng, csúcsidőben hat-hétszáz hívás is befut.

Munkában a reggeli műszak: naponta akár több százszor is csörög a telefon. Fotó: Frank Yvette
Munkában a reggeli műszak: naponta akár több százszor is csörög a telefon.
Fotó: Frank Yvette

A modern számítógépes egységkövető és rádiórendszerrel ellátott belső teremben egyszerre négyen teljesítenek szolgálatot 12 órás, váltott műszakban. A 22 munkatárs nem alkot fix csapatokat, mindenki dolgozik mindenkivel. A szolgálatban lévő team napi rangsorolás szerint működik: az egyes pozíció a mentésvezetőé, ő irányítja és fogja össze a csapatot. A másik teremben a mentésfelvevők dolgoznak, ők aktívan nem vesznek részt az irányításban, csak rögzítik a feladatokat.

Továbbra is Jó kezekben

Jó kezekben akciónk folytatódik. Várjuk olvasóink történeteit hat kategóriában: orvos – kórházi, illetve nem kórházban dolgozó; ápoló – kórházi, illetve nem kórházban dolgozó; munkahelyi közösség; az egészségügyben egyéb munkát végző.

– A mentőszolgálat az egymásrautaltságról is szól. Nem véletlen a bajtárs kifejezés, hiszen a rendkívüli élethelyzetekben, a bajban ismeri meg leginkább a társát az ember – mondta Túri Mihály, az Országos Mentőszolgálat Dél-alföldi Regionális Mentőszervezet Csongrád megyei vezető mentőtisztje. – A beteg gyógyítása a hívás fogadásakor kezdődik, és meggyőződésem, hogy a mentésirányító munkája a sürgősségi ellátás minőségét is meghatározza.

Ottjártunkkor Kistelek, Ruzsa és Mórahalom irányításáért Majoros László felelt, azt mondta, elég stresszes a munka.

– Minket sem hagy hidegen egy-egy tragédia, például ha kisgyermekkel történik valami, minket is rosszul érint. Csapatként jól működünk, mindenben segítünk egymásnak. Akadnak nézeteltérések, de ez mindenhol előfordul. – A higgadtság megőrzésében, egy-egy eset feldolgozásában pszichológus, illetve különböző konfliktuskezelő és kommunikációs tréningek is segítenek a munkatársaknak.

– Ha az ember egyszer belekóstol, vagy beleszeret, vagy itt hagyja – tette hozzá Mulati Árpád. 15 éve dolgozik az irányításban, szerinte ez egy „fertőzés". – Tisztában kell lenni azzal, hogy ez a hivatás az év szinte minden napján igényli az embert. Ha a hobbi és a mánia közt meg lehet húzni egy egészséges határt, az a mentőszolgálat. 

Olvasóink írták

  • 5. azajo 2011. október 06. 08:15
    „Kedves polo !

    Én csak köszönetet tudok mondani a szegedi mentősöknek a 2011.06.12-én délután végzett lelkiismeretes munkájukért ( igaz sajnos csatát vesztettek férjemnél ). Igaz hogy mi is kistelepülésen lakuk de maximális és erőn felüli teljesítmény volt ezért köszönet nekik volt eü. dolgozó.”
  • 4. polo 2011. október 05. 13:55
    „juriska egyenként én is csak Pesten”
  • 3. polo 2011. október 05. 13:47
    „kedves juriska ezek pont előttem és velem történtek a szakmaiságba pedig ne menjünk bele mert van miatt fejlődnie
    egyébként tartózkodott a mentőállomáson orvosos autó és a rohamkocsi is bent volt biz. infó.”
  • 2. juriska 2011. október 05. 13:09
    „Kedves polo, úgy látszik, Önnek fogalma sincs a rendszerről. Az, hogy "azok irányítanak településeket akiknek fogalmuk sincsen mi hol van", nem az ő hibájuk, ugyanis senki sem kívánta a centralizációt. Tökéletesen működött mindaddig minden, amíg ki nem találták ezt a központi irányítást. A kivonuló személyzettel senki sem ordibál. A kikérdezésről csak annyit, hogy csak attól lehet elegendő információt gyűjteni, aki partner is ebben, nemcsak azt hajtogatja, hogy "Küldjed már azt a rohadt mentőt, b...meg!!!" Az esetleg eszébe jutott, hogy a rohamkocsi éppen nincs az állomáson, mert másik betegnél van?”
  • 1. polo 2011. október 05. 06:21
    „sajnos előfordul hogy azok irányítanak településeket akiknek fogalmuk sincsen mi hol van és kivonuló személyzettel ordibálnak ,mert akinek a kikérdezés lenne a dolga nem érdekli tisztelet a kivételnek
    négyéves kislányom allergiás rohamot kapót értesítettem a mentőket jöttek is csak egy olyan autó melyben a felszerelés kérdeztem hogy hogy nincsen erre az volt a válasz hogy ilyen esetetekben roham kocsit küldenek nem pedig száltót ahol gyermek eszközök és orvos nem áll rendelkezésre”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tovább húzódik a szülész büntetőügye

Öt igazságügyi orvos szakértőből kettő nem jött el, ezért elnapolták L. Fábián szentesi szülész, nőgyógyász büntetőügyének tárgyalását. Tovább olvasom