Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Semmibe vezető utak Szeged környékén?

Szeged - Csonka, négy- helyett háromágú körforgalmak keltik fel az autósok kíváncsiságát Szeged külterületein: hová is vezethetnek a jövő útjai. Feltéve, ha be akarják valaha is fejezni a torzókat.
Amennyiben a kikötőt, a repülőteret, a vasutat, az autópályát és a logisztikai központot út kötné össze Szegeden, a város Győr nyomdokaiba léphetne. Hasonló infrastruktúrával ugyanis ma még csak a Kisalföld fővárosa rendelkezik. Egyelőre azonban négy – az M43-assal együtt öt – semmibe vezető út jelzi a jövőbeni irányokat, négy helyett háromágú körforgalmakkal.

Csonka, négy- helyett háromágú körforgalmak keltik fel az autósok kíváncsiságát Szeged külterületein: hová is vezethetnek a jövő útjai. Feltéve, ha be akarják valaha is fejezni a torzókat.

Lapunk a rejtélyes utak nyomába eredt. Az első csonka körforgalomra Kiskundorozsmát elhagyva, Zsombó felé haladva bukkantunk, az M5-ös autópályán átívelő híd előtt. Itt jobbra kisteleki és szatymazi irányt jelez a tábla, balra pedig semmit, és innen nincs is tovább. Kistelek felé fordulunk tehát, és körülbelül egy kilométert megtéve újabb, immáron a második csonka körforgalomban találjuk magunkat – szinte a semmi közepén. Ebből az egyik irányban Dorozsmára, valamint a régi 5-ös útra juthatunk ki nagyjából a Fehér-tói halászcsárda magasságában, úgy, hogy a meglévő (szintén csonka) M43-as felett haladunk el. Ránézve Magyarország térképére azonban meglepő felfedezésre jutunk: a régi 5-ös utat ez az aszfaltcsík köti össze – szinte köldökzsinórként – a Zsombón, Forráskúton, Kiskunmajsán keresztül vezető, Székesfehérváron (sőt Győrben) végződő főközlekedési úttal.

A nyugati elkerülő története

A nyugati elkerülő első 2,2 kilométere 2004-ben készült el, a Szabadkai utat kötötték össze a Bajaival. 2006-ban adták át a második, 2,3 kilométeres szakaszt a Bajai út és a Dorozsmai út között. Ma a nyugati elkerülő, újabb nevén feltáró út eleje és vége hiányzik, kétszer egy kilométeres aszfaltcsíkról van szó. Az eddigi beruházás 2 milliárd forintba került. A befejezés azért kerülne mintegy 2,5 milliárdba, mert Dorozsmán vasúti felüljárót kell építeni. Ezt információink szerint előre gyártott elemekből állítják majd össze.

Kinyomoztuk: utunkat egyszerre adták át az M5-össel, a beruházás költségvetéséből, megépítése viszont semmilyen hírverést sem kapott. A helyiek örülnek neki, mert segítségével Zsombó felől úgy lehet kijutni a régi 5-ösre, hogy nem kell bemenni Dorozsmára, és Szeged határából visszaevickélni az autópálya északi csomópontjáig. Ha ezt a semmibe vezető utat leaszfaltoznák, olyan, a leendő dorozsmai vasúti feljáróban végződő, félkörív formájú utat kapnánk, ami akár Dorozsma északi „M0"-sa lehetne. S ha már vasúti felüljáróról beszélünk: ide a Dorozsmai úti vagy Szilva utcai szintén csonka körforgalomból – ez felsorolásunkban a harmadik – juthatnánk el, a nyugati elkerülő út hiányzó szakaszának megépítésével. Erre az egy kilométeres beruházásra különben kormányhatározat van, jövőre a tervek szerint át is adják a felüljáróval együtt.

De térjünk vissza a zsombói útra, első körforgalmunkhoz, ahonnan a régi 5-ös felé mentünk el az imént! Innen balra nem vezet tovább út a körforgalomból: ha azonban mégiscsak megépítenék, akkor pillanatok alatt kijuthatnánk a halasi útra, ahol véget érhetne a képzeletbeli M0-ás. Géczi József országgyűlési képviselőt, a párhuzamos nyugati elkerülő út „atyját" idézve: ez is egy „önmagát beteljesítő út" lesz majd, hiszen szerinte eddig mindig úgy történt, ha már pár méter megépítettek belőle, előbb-utóbb folytatták.

A negyedik csonka körforgalomba a Röszkei úton botlunk, itt ér véget (vagy itt kezdődik) a nyugati elkerülő: Szeged és Röszke felé mehetünk még tovább, de nincs meg a negyedik szakasz, a medencés kikötő felé vezető út. Úgy tudjuk, ez a körforgalom így is marad. Egy újabb vasúti felüljáró megépítését szeretnék ugyanis megspórolni, a forgalmat előbb Szeged felé vezetnék be, majd a meglévő felüljáró aljából juthatnánk el a téli kikötőig. Ezzel olyan feltáró úthálózat jönne létre az M5, a régi 5-ös, a vasút, a reptér, a logisztikai központ és a kikötő között, amellyel információink szerint legközelebb csak Győrött találkozhat az autós.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csillámporos Barbie-s kontra egyszerű hátizsák

Bár szeptember elseje még távol van, az írószerboltokban már most megvásárolhatjuk a csemeténk… Tovább olvasom