Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Sétálóövezet lesz az Árpád és a Dugonics tér

Szeged - Bemutatják ma a nyilvánosságnak a szegedi belváros úgynevezett kettes ütemére készült terveket. A klinikák előtt jövőre kezdődik, az Árpád és a Dugonics téren két év múlva fejeződik be a nagy átalakítás.
A szegedi belváros-rehabilitációs program első üteme a megvalósítás előtt áll. Többször megírtuk: ez magyarul a REÖK előtti tér, a Kölcsey utca, a Gutenberg utca és a Mars tér fejlesztését jelenti. A kivitelezésre kiírt közbeszerzési pályázaton nemsokára nyertest hirdetnek, 2,1 milliárd forintos uniós támogatással, összesen 3,3 milliárdból valósul meg. A belváros-rehabilitáció második ütemének előkészítéséről is határozott már korábban a közgyűlés: ebbe beletartozik a Semmelweis utca, Árpád tér, Dugonics tér rendezése. A 2,5 milliárd forint értékű fejlesztésre megszülettek a tervek. Az összeg kétharmadára a város hamarosan beadja az uniós pályázatot, hogy az építkezés jövő év elejétől fokozatosan elindulhasson. Az elképzeléseket ma délután 4-kor közmeghallgatáson mutatja be a városházán a tervező, Vesmás Péter vezette Tér és Forma Építésziroda.

Megszűnnek a parkolók, kizöldül a Dugonics tér. Látványterv
Megszűnnek a parkolók, kizöldül a Dugonics tér.
Látványterv

Az építkezés a Semmelweis utca új klinika és épülő klinikai tömb előtti részén infrastruktúrakorszerűsítéssel kezdődik, és a város magára vállalta egy kisebb decentrum kialakítását. A klinikaépítés után a projekt a tereprendezést is magába foglalja. Nagy Sándor alpolgármestertől megtudtuk, a belváros-rehabilitáció továbbhalad a nagyáruház előtti Árpád térre, és a vele összeforrt Dugonics tér megszépítésével zárul 2011-ben. Az átalakításon azt kell érteni, hogy sétálóövezet lesz mindkét tér, díszburkolattal, parkosítással. Megszűnnek a parkolók, helyettük a kis Dugonics téri volt Domus előtt terveztet mélygarázst az önkormányzat a jövő évi költségvetéséből. Vagy városi forrásból, vagy üzleti vállalkozásként épül meg.

Ennek az átrendezésnek a része: ha a jövő év végére renoválják az egyetem Dugonics téri épületét, a környező utcákat is rendezi az önkormányzat. A Somogyi utcát például lecsendesítik, megszüntetik az átmenő forgalmat. Helyette az Aradi vértanúk tere felé érhetjük el a Zrínyi utcát, ami egyszerűsíti és gyorsítja a Belvárosi hídra jutást.

Olvasóink írták

101 hozzászólás
  • 101. ifj. Nagy Gábor 2009. november 17. 09:13
    „Ne feledkezzünk meg az 1-es és 2-es villamosról, a meghosszabbításra kerülő 8-as és 10-es (troli)buszról, melyek javítják az elérhetőséget.

    A Semelweis utca környéki rész tanulmányterve kiemelten foglalkozik a várható parkolási problémákkal és javasolja ennek kezelését.”
  • 100. SP 2009. november 16. 18:02
    „Mivel nem látom a könnyen átvezető
    utakat Újszeged, Klinikák, Egyetemek és a zónán belüli szolgáltatók, lakóházak felé, nem látom, hogy a környező érintett utak zsúfoltsága csökkenne a rekonstrukció által, ezért továbbra is az a véleményem, hogy
    erőszakkal blokád alá vettek 1 városrészt.
    Klinikák sétálva megközelítve őrültség.
    A beteg nagyszülőt hasmenéses tünetekkel, fájós lábbal nem sétáltathatom a klinikákhoz!
    A mentő, betegszállító kapacitása véges, esetleg nem is kellően indokolt. +TB nem vállalja a költségeket, feladatokat 1-re inkább.”
  • 99. ifj. Nagy Gábor 2009. november 16. 15:48
    „98. BabeRick 2009.11.15. 10:32
    "Gratulálok, kinyírják a Tisza L. krt-t is?"

    Nem. (Elolvastad egyáltalán a cikket...?)

    Így aztán ezen kérdésed után következő indulatos kifakadásod alap nélkül való.”
  • 98. BabeRick 2009. november 15. 10:32
    „Gratulálok, kinyírják a Tisza L. krt-t is?
    A rakpartot is meg akarják ugye szüntetni, mint személyautós közlekedési út (plázs lesz), tehát Szeged déli és északi felét csak a nagykörúton lehet megközelíteni, gondolok itt a Klinikákra, vasútállomásra, a Polgármesteri Hivatal meg a védett övezeten belül van. Tehát a polgárok ne tudják esetleg nyomorék szüleiket (persze nem jár csak a csalóknak rokkantsági kártya) ügyintézésre eljuttatni a hivatalos helyekre. Szeged nem élhető város lesz, hanem egy mesterséges látványelemekkel, milliárdos pazarlással tönkretett temető. Akik ezt - is - kitalálteák idióta, feltehetőleg nem is szegedi dilettáns, gondolom valaki haver-koma-jóbarátok. Csak az idelátogatóknak és a politikusoknak, no meg a haveroknak kedveznek a szegedi fejlesztést irányítók, de a szegediek meg le vannak sajnálva. Az egyik legforgalmasabb csomópont éppen ez a kereszteződés.”
  • 97. ifj. Nagy Gábor 2009. november 13. 15:27
    „[Az előző hozzászólásom SP-nek szólt, csak akkor még nem láttam a 94-est.]

    94. kispacni 2009.11.13. 15:09
    ""Másrészt ostoba módon egyedül a Belvárosn keresztül lehet Ujszegedről a déli városrészbe közlekedni."
    Ez nem igaz."
    Jó lehet menni a nagy hídon is, a kamionok között, és több kilométerrel hosstab, több benzin, hosszabb idő."

    Írtam, hogy addigra már nem lesznek ott kamionok. Ami pedig a hosszabb utat és több benzint illeti, ha dugó van a belvárosi utcákon, akkor a Belvárosi hídon át se biztos, hogy időben rövidebb és benzinben kevesebb.

    "Tehát ha lezárják a Belvárost, akkor Újszegedről a városba már tényleg csak a Bertalan hidon közlekednének, ami most Belvárosi híddal együtt is roskadozik. Magyarázd már el akkor hogyan lehet megoldani egy nagy forgalmú harmadik városi híd nélkül megoldani a közlekedést."

    A közlekedési szokások jelentős megváltoz(tat)ásával. De nyugodj meg, egyrészt most ugye még nem az egész belváros lezárásáról van szó, másrészt meg ilyet úgyse fog bevállalni senki, még akkor sem, ha lehetséges lenne. Túl mélyen beleitatódott már mindenkibe, a lakosságtól a döntéshozón át a közlekedési szakemberekig, hogy csak a harmadik híddal lehet megoldani, így aztán ez egy önmagát beteljesítő jóslat lesz.

    "pont Te voltál aki mondotta, hogy a mostani tranzitkamionok nélkül is marad a hatalmas zsúfoltság a Bertalan hídon."

    De hát én csak egy kerékpáros vagyok, aki pedig: "ti kerékpárosok nem értitek a dolgokat". Tehát biztos ebben sincs igazam és nem is lesz zsúfoltság a Bertalan hídon. De akkor abban van igazam, hogy megoldható a forgalom jelentős mértékű átterelése oda. ;-)”
  • 96. Yossarian 2009. november 13. 15:26
    „a világ legtöbb nagyvárosában ma már úgy alakítják a közlekedés rendjét, hogy lehetőleg csökkentsék a gépjármű forgalmat. nincs mit tenni, európa legtöbb városa őrzi a középkorban kialakult szerkezetét, és nem bírja el napjaink gépkocsi áradatát. ezért mesterséges eszközökkel próbálják féken tartani. behajtási díjjal, (dugó díj, mint Londonban) forgalom korlátozással, parkolók megszüntetésével, parkolási díjjak megemelésével, stb. és bár Szeged településszerkezete XIX. századi, de nálunk sem bírja már a belváros a terhelést. ezért jó ötlet, hogy ahol csak lehet csökkenteni kell a forgalmat.
    és nem magyarázat, hogy az egyetem a belvárosban van, mert a kilnikákhoz továbbra is el fognak tudni jutni a mentők, és a különböző szállítók. munkába járni pedig lehet például tömegközlekedéssel, kerékpárral, és lehet, hogy hihetetlen, de gyalog is. a Dugonics téren pedig a kereskedők, vendéglátók ugyan úgy meg tudják majd oldani a szállítást, ahogy a Kárász ucaiak már eddig is megoldották.
    tehát ki az autókkal a belvárosból!”
  • 95. ifj. Nagy Gábor 2009. november 13. 15:10
    „Akkor (a 85. után) még egyszer:

    áruszállítás megmarad, szó sincs blokádról.”
  • 94. kispacni 2009. november 13. 15:09
    „""Másrészt ostoba módon egyedül a Belvárosn keresztül lehet Ujszegedről a déli városrészbe közlekedni."

    Ez nem igaz."

    Jó lehet menni a nagy hídon is, a kamionok között, és több kilométerrel hosstab, több benzin, hosszabb idő.

    Akkor ne fogadd el hogy az új híd nem kell a belváros autómentesítéséhez, de pont Te voltál aki mondotta, hogy a mostani tranzitkamionok nélkül is marad a hatalmas zsúfoltság a Bertalan hídon. Tehát ha lezárják a Belvárost, akkor Újszegedről a városba már tényleg csak a Bertalan hidon közlekednének, ami most Belvárosi híddal együtt is roskadozik. Magyarázd már el akkor hogyan lehet megoldani egy nagy forgalmú harmadik városi híd nélkül megoldani a közlekedést. Ez a híd azért lenne tökéletes, mert egyenesn a Bécsi körútra vezet, ahonnan bárhová el lehet jutni gyorsan a sugaras szerkezet segitségével.

    Elképesztő, hogy csak ti kerékpárosok nem értitek a dolgokat. Bánom is én, nem vitakozok már veletek. Ha eennek a felujitásnak nekifognak tavasszal jövö év végére egy merő dugó lesz a Tisza Lajos krt, pedig már most sem piskóta.”
  • 93. SP 2009. november 13. 14:10
    „Ha csinálnak valamit, legyen benne értelem is,
    praktikusság, használhatóság is. Ne legyen csak színházi díszlet.
    Szép, szép a parkbelváros gondolata, de a sétálgató turisták kivételével másoknak használhatatlanná válik.
    Egyetemek, klinikák, üzletek egyben munkahelyek is, tömeg szolgáltatók is. Ezeket viszont ki kel szolgálni, el kell látni teherforgalommal is.
    Nem lehet közlekedési blokád alá helyezni 1 városrészt.
    Mert külföldön is van hasonló.
    Igen van, csak alatta fut pl. a metró. Ha jól hallottam árú szállításra is használt éjszaka.”
  • 92. ifj. Nagy Gábor 2009. november 13. 13:29
    „87. kispacni 2009.11.13. 10:13
    "De vissfelé gyakorlatilag csak az Oskola utca, van."

    Ez egy fontos megállapítás. Bennefoglaltatik ugyanis az, hogy mivel általában az Oskola utca torlódik, nem biztos, hogy sokminden változik, ha nem két, hanem csak egy útvonal vezet rá...

    "Szóval nehogy már gyorsabb legyen így a forgalom, mint eddig"

    Ezt a cikk állította, nem én!

    "Tudomásul kell venni, hogy Szegeden a Tisza lajos köruton belül van a város legnagyobb munkáltatója az egyetem, és a régió legnagyobb egészségügyi ellátó központja. Ennek a folymatos zavartalan működése jelentős autoforgalmat feltételez, ami egy bizonyos szint alá nem csökkenthető, anélkül, hogy ezek működése ne sérüljön."

    Egyrészt az a "bizonyos szint" elég homályos megfogalmazás, amibe mindenki azt lát bele, amit akar, másrészt a legújabb klinikai fejlesztés már nem a kiskörúton belül lesz, ha jól tudom...

    "Másrészt ostoba módon egyedül a Belvárosn keresztül lehet Ujszegedről a déli városrészbe közlekedni."

    Ez nem igaz.

    "Mindeki tudja, hogy a megoldás, a Belváros tehermentesítése csak a déli híd megépítésével lehetséges."

    Ez sem.

    "Az Eötvös utcában parkolnak a Gyógyszerészkar dolgozoi, az Árpád téren a rektir és Kalmár intézet dolgozói."

    A rektori épület körül maradnak parkolóhelyek.”
  • 91. kispacni 2009. november 13. 12:34
    „Boccs második mondatom felét megette a kibertér:
    "Tudomásul kell venni, hogy Szegeden a Tisza lajos köruton belül van a város legnagyobb munkáltatója az egyetem, és a régió legnagyobb egészségügyi ellátó központja. Ennek a folymatos zavartalan működése jelentős autoforgalmat feltételez, ami egy bizonyos szint alá nem csökkenthető, anélkül, hogy ezek működése ne sérüljön."”
  • 90. kispacni 2009. november 13. 12:30
    „Csimre,

    Messzemenőem támogatom a Dugonics téri decentrum építését, és támogatom a Belváros autóforgalmának a csökkentését. Ennek vizsont feltétele van. Tudomásul kell venni, hogy Szegeden a Tisza lajos köruton van Szeged város legnagyobb munkáltatója, és ott vannak . Másrészt ostoba módon egyedül a Belvárosn keresztül lehet Ujszegedről a déli városrészbe közlekedni. Szerencsétlen módion mindez egy olyan utcákons keresztül zajlik, amelyek valóban alkalmatlanok erre. Ennél fogva napközben nem ritkán kaoitikus vizsonyok vannak. Mindeki tudja, hogy a megoldás, a Belváros tehermentesítése csak a déli híd megépítésével lehetséges. Amig az nem épül meg, egy tollvonással megszüntetni az egyik legfontosabb folyosót,at csak még nagyobb káoszt okoz. Lehet mondani, hogy megszüntetek minden belvárosi parkolóhelyet, csak akkor visszás, hogy egy belvárosi parkolóbérlet 90-120 eFt. Mind irtam, szeged legnagyobb munkáltatója az egyetem. Az Eötvös utcában parkolnak a Gyógyszerészkar dolgozoi, az Árpád téren a rektir és Kalmár intézet dolgozói. Nem mellesleg a Nagyáruház maradt az egyetlen normális élemiszerüzlet a belvárosban. Tehát meg lehet szüntetni ezeket a oparkolóhelyeket, mert valóban szebb lesz a város egy Dugó téri decentrummal, de nem szabad megfledkezi arról, hogy ott is élnek és dolgoznak emberek. Tehát jöhet a Dugó téri decentrum, de csak a híd és a két parkolóház után.”
  • 89. CsImre 2009. november 13. 11:30
    „Ha előbb csökkentik a kapacitást, majd visszaállítják, az sokkal jobban hat, mintha először megdupláznák, aztán visszafeleznék.

    Sokan megfeledkeznek róla, hogy az utca élettérnek van, meg közlekedni, nem pedig arra, hogy hegyekben hagyjunk rajta autókat. A parkolóház szép dolog, de egyrészt költséges, másrészt a belvárosban nem árt, ha emberek vannak a házakban, nem pedig autók.

    A tervezők mintegy tök véletlenül ismerik a közlekedést, a szegedit is. Csak éppen lehet, hogy megpróbálnak idehozni olyan megoldásokat, amit viszont a fanyalgó honpolgárok nem ismernek, és nem is akarnak ismerni, mert csak. De már senki nem fanyalog a Kalauzál téren, ami immár nincs tele parkoló autókkal, a Dóm téren, ahol padokon ücsörgő fiatalok vannak, gördeszkázó fiatalok, nem pedig araszoló kocsisor. Gondolom a Dugonics téri terasz, ilyen-olyan vásár sem csípi az emberek szemét, és nem lenne jó, ha ott is parkolók sora, meg autókázás menne. Most ez a kivirulási folyamat folytatódik, a város központja az embereké lesz.

    A Somogyi utcai sínek megtartását én is támogatnám, legalább egy szakaszon.”
  • 88. kispacni 2009. november 13. 10:17
    „Amúgy előbb meg kéne előszőr építeni a két tervezett parkolóházat. Iszonyatosan hiányozni fog az a kábé 100 utcai parkolóhely, ha előbb durják fel és utána építik a Domus mélygarázst és Honvéd téri mélygarázts. De itt mindent hűbelebalázs módon kezdenek építeni, és leszarják, hogy amig épül mi van.”
  • 87. kispacni 2009. november 13. 10:13
    „Azért gondold át Te is jobban. Jelenleg a déli városrész Belvárosi híd tranzit ketté oszlik. Egy része elmegy a Somogyi utcán és a kettős körforgalmon mennek a Tisza Lajos, Kálvária, petőfi fel. Visszafelé elvileg valoban ott van az a elsőbbségadás, ami szerinted és a cikk irója szerint is leállít mindent. Nézzük mi lesz nélküle:
    1. Belvárosi hid-Kelemn- Zriníi utca irány. Jönnek az autók bemennek az Aradi vertanúk terére, ott van egy kifli, ami lassit, vannak az gráló emberek, és van ey lámpa, ami 4-5 autót enged előre a Szentháromság elé, és 1-3 embert balra a Tisza Lajos körútra, annak függvényében, hogy hány gyalogost kell átengedni a zebrán.

    2. Visszafelé, a helyzet rosszabb. Miért is. Mert több autós hasnálja ezt az irányt a Belvárosi híd felé, mert gyakorlatilag visstafelé nincs normális út a Széchényi tér fel. Jelenleg aki lejön a híd felől, az mehet előre, Nagy Jenő u, Tisza Lajos krt felé és mehet a Deák u, Victor H felé az előbb emlitett úton. De vissfelé gyakorlatilag csak az Oskola utca, van. Eddig volt két keskeny, alacsony áteresztő képességű utvonal, most marad egy, és abból is rosszab, hosszabb nyomvonalú. Gyakorlatilag meg kell kerülnie az Aradi vértanúk terét, ami szép tér, csak nem autófirgalomratalálták ki. Két lámoa, egy kanyar, ahol elsőbbséget kell adni az Árviz emlékű felől jövő autoknak (napközben igen sokan jönnek) , és el kell engednie a zebrán átkelő gyalogosoknak (napközben szintén sokan járnak arra), azután hirtelen fékeznie kelll a TTK BolyaiIntézeténél, mert ott kellnek at a hallgatók, ujabb zebra a püspökségnél, és elsőbbségadás a Zrinyi utcára fordulva.
    Szóval nehogy már gyorsabb legyen így a forgalom, mint eddig, amikor két alternativ uton közelítheték meg a Somogyi utca Zrinyi és Oskola utca közötti szakaszát. A most lezárásra szánt Somogy utcai szakasz volt az ami megmentette a Tisza Lajos krt Árvíz emlékmű és Dugó tér közötti szakaszát, ami mostan is nemritkán merő dugó, mert mint többen is megjegyeztük a kettős körforgalom felemás eredméyt hozott. Egy kicsit elmélkedjél el ezen és necsak kerékpáros szemmel nézd a helyzetet.”
  • 86. Mike3 2009. november 13. 09:06
    „hurrá. így is nagyszerű szeged közlekedése!”
  • 85. ifj. Nagy Gábor 2009. november 13. 09:01
    „52. kispacni 2009.11.12. 16:04
    "jelenleg még jelentő gorgalmat biztosit a nevezett Somogyi utca szakasz."

    Érdekelne, hogy ez pontosan mennyi... Ugyanis pont azért áll és nem halad a forgalom a Somogyi utcában a híd felé, mert a Zrínyi utcánál elsőbbséget kell adni.
    --------------------------------
    55. KingTiger 2009.11.12. 16:23
    "Azután szeretnék érdeklődni az érintett illetékesektől, hogy mikor történt erről lakossági egyeztetés (fórum, elképzelések és a tervek bemutatása, stb.), mert ilyen szintű utcalezárásokat ILLETT VOLNA A SZEGEDI LAKOSOKKAL IS EGYEZTETNI!"

    Hozzászólásod megírásakor történt.
    --------------------------------
    58. San14 2009.11.12. 17:03
    "Nem értetlenkedtem, csupán megjegyeztem, hogy ha lezárják a somogyit akkor az aradi vértanúk terén majd Zrínyi utcán keresztül ez a forgalom fel fog torlódni. ÉS ezt segítene levezetni ha majd akkor engednék a Széchenyi téren való áthajtást.
    Azt is értem hogy szívni fognak az újszegedi buszok, trolik, de ha nem nyitják meg akkor meg az 1-es villamos fog szívni, de nem kicsit!"

    Benne van a pakliban, bár talán csökkenti ennek az esélyét az említett Roosevelt téri módosítás, meg az, hogy amennyiben már az Aradi vértanúk terén nem tudnak balra bekanyarodni folyamatosan a szembeforgalom miatt, akkor a Zrínyi utcára is kevesebb autó jut adot idő alatt, ami csökkenti a torlódás esélyét.
    --------------------------------
    59. KingTiger 2009.11.12. 17:39
    "Tessék nyitott szemmel járni a városban, nem rózsaszín álmokat dédelgetni!"

    Igazad van. Vissza a lovaskocsikat fakerékkel!
    --------------------------------
    64. kispacni 2009.11.12. 19:05
    "Ott fognak állni az autók a Zrinyi utcán, és várják, hogy 2-3 autot átengedő lámpa segítégével ráforduljanak a TTisza Lajosra. Fordított irányban meg mindeki körözik az Aradi vértanúk terén"

    Illetve átrendeződik a forgalom egy része a Bertalan híd felé, meg aztán talán páran rájönnek, hogy - ha nem is egész évben minden nap, meg négy gyerekkel, meg hat bevásárlást intézve, meg 800 kiló cuccot szállítva - más közlekedési eszközt is igénybe tudnak venni.

    Persze tudom, ez LE-HE-TET-LEN. Akor viszont marad a körözés.
    --------------------------------
    71. SP 2009.11.12. 22:59
    "Úgy tűnik,
    hogy a belváros ezen területe egyre kevesebb utat tartalmaz majd, amin az árú feltöltő szemétszállító, költöztető, szerviz szolgáltató, tűzoltó, mentő is közlekedni tudna alkalomszerűen.
    A mentők a klinikai negyed felé egyre nehezebben, kerülő utakon tudnak eljutni a belváros zárt parkká alakításával."

    A Somogyi utca áruszállításra, mentő, kukásautó stb. közlekedésére alkalmas marad...
    --------------------------------
    81. kispacni 2009.11.13. 08:17
    "Senki sincs ellen a belváros autómentesítése ellen, de"

    de mindig felhoz három-négy, belátható időn belül nem teljesülő feltételt.

    És ezekben az a szép, hogy amikor esetleg elkezdenének teljesülni, újabb feltételek bukkannak elő.

    Klasszikusan ilyen a 2-es villamos esete is. "Majd ha gyors, kényelmes, pontos lesz a tömegközlekedés, akkor beszéljenek nekem arról, hogy ne kocsival járjak." Aztán most ez már készül, és mi a reakció? "Minek ez? Minek most, minek így, miért nem amúgy?"

    "A kettős Dugó téri körforgalom felemásra sikerült a nap nagy részében inkább lassitja a forgalmat."

    De tudod-e, hogy miért?

    Nem kis részben a gyalogosok miatt. A körforgalomba be- és onnan kilépő autóknak ugyanis elsőbbséget kell adniuk a zebrákon áthaladó gyalogosoknak.

    És akkor mi a megoldás? Tiltsuk ki a gyalogosokat a belvárosból, hogy nyugodtan lehessen autózni?”
  • 84. TELSTAR 2009. november 13. 08:38
    „Ettől lösz Szöged meditörrán!”
  • 83. kispacni 2009. november 13. 08:27
    „82. Kapaszkodjál meg Csirén

    TROLI fog rajta közlekedni a Markovits utcátol (inkubátor sarok) a Tisza L. körútig !!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 82. Csirén 2009. november 13. 08:24
    „24. Nagy Gábor!
    Milyen nagy horderejű dolog van készülőben az igen szűk, a mentők által is nagy kínnal használt Semmelweis utcában?
    A közlekedés tervezése kezd hasonlítani a Szegedi Nemzeti Színház jelenlegi szezonban történő működéséhez.”
101 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nincs pánik a kismamák közt

A hétvégén kitudódott eset után sem akarja több szegedi kismama beoltatni magát a H1N1 ellen – mondják a háziorvosok. Tovább olvasom