Délmagyar logó

2017. 11. 22. szerda - Cecília 5°C | 13°C Még több cikk.

Sétáltatják a villamosokat

Szeged - Nem mindennapi látványban lehet részük ezen a héten éjszakánként a Kálvária sugárúton sétálóknak: trélerre szállnak az SZKT villamosai. Az viszi be őket a remízbe javításra, mert még nem készült el az új sín.
Különös mutatványt néztünk végig Szeged belvárosában hétfőre virradó éjszaka. Két, közel 30 méter hosszú szállítójármű gördült be éjfélkor a Szegedi Közlekedési Kft. Pulz utcai villamosremízének Bakay Nándor utcai hátsó kapuján – mert csak ott fért be. Az óriástrélerek bearaszoltak a szerelőcsarnokhoz. Ott az egyikről bivalyerős targonca gurult le, rámpát fektetett a másik hátuljába, ezzel az ideiglenes feljáróval kötötte össze a trélert a sínekkel. Előállt egy szóló Tatra villamos, az orrát összekötötték a tréleren lévő csörlővel, az másfél óra alatt felhúzta a szállítójárműre a 16 méter hosszú és 19 tonnás kocsit, majd – megfordulni nem volt hely – kitolatott vele a telepről. Úgy tudott csak megfordulni a speciális teherhordó, hogy áthajtott a Bakay Nándor és a Vásárhelyi Pál utca kereszteződésében a körfogalmon. Onnantól felpörögtek az események.

A különös karaván végigvonult a Kálvária sugárúton, egészen a Dáni utcai kereszteződésig. Ott a villamossétáltató brigád megismételte a műveletet – visszafelé. Csörlőre kötötték a kicipelt Tatrát, letették a sínekre a rámpát, a targonca pedig a lejtőre húzta. Második lépésben a szóló Tatrával helyet cserélt egy csuklós társa. A 19,5 méteres, 22 tonnás szerelvény utazott be a remízbe.

Sétáltatás után újra sínre teszik a Tatrákat a Kálvária sugárúton. Fotó: Karnok Csaba
Sétáltatás után újra sínre teszik a Tatrákat a Kálvária sugárúton.
Fotó: Karnok Csaba

Az olajozottan működő akció összesen öt óráig tartott. Ma és a hét minden napján megismétlődik a kör. Azt a villamost ugyanis, amelyet bevittek hajnalban a szerelőcsarnokba, a szerelők megfeszített munkával átnézik, javítják, takarítják, hogy éjjel hasonló attrakcióval „gyógyultan" és megszépülve visszatérhessen az utcára.

Miért kell sétáltatni a villamosokat? Azért, mert amióta az 1-es villamosvonal rekonstrukciója miatt felszedték a síneket, közel 5 hónapja, a szabad ég alatt alszik a tarjáni végállomáson a 3-as és a 4-es vonalat kiszolgáló 16 szerelvény. Ilyen hosszú üzemszünetre még soha nem volt példa, ráadásul ez azt is jelenti, hogy a tuják remíz nélkül teljesítik a szolgálatot. Dózsa Gábor, az SZKT ügyvezető igazgatója elmondta: felkészítették a járműveket a „remíztelen" hónapokra, tartalékot is hagytak, de vannak olyan szükséges ellenőrzések és műszaki problémák, amelyeket a mobil egységekkel már nem tudnak „lábon" orvosolni. Ilyen a motor szénkefecseréje, amely nélkül bármelyik pillanatban megállhattak volna a villamosok.

Sétáltatják a villamosokat. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Kényszer

Az egész ki- és beszállítást csak forgalommentes időben, néhány éjszakai órában és ezen az egy, viszonylag lakatlan villamosszakaszon tudják végrehajtani. Ezzel a beavatkozással a tervek szerint kitartanak az SZKT szerelvényei az 1-es vonal befejezéséig. Azért választották ezt a módját a szállításnak, mert darut építeni sokkal bonyolultabb, hosszabb idő és jóval több költség lenne. Így is milliós nagyságrendű a költség, megtérítéséről a társaság a villamosvonal kivitelezőjével tárgyal, hiszen az átadás késedelme miatt szorulnak rá erre a kényszermegoldásra.

Olvasóink írták

  • 3. flexsnake 2010. január 23. 06:18
    „van neki kereke, guruljon :D”
  • 2. nyomdasz63 2010. január 19. 17:48
    „2 "jó?" hír : A villamossétáltatóknak lesz még egy darabig melója,a csodálkozóknak + látnivalója--sínek hiányában--a tempót látva .”
  • 1. szunyi 2010. január 19. 10:42
    „A térítésre esély sincs. Erre találták ki a kötbért. Azt kell behajtani.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Önként jelentkezett a gyanúsított

Anyagi vitába keveredett egy fővárosi férfival három másik még csütörtök délután az egyik szegedi panzióban. Tovább olvasom