Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Shell Eco-marathon: győri bronz, a szegediek sem csalódottak

Kasza Krisztián, a Szegedi Tudományegyetem csapatának pilótája is sikeresnek ítélte a hallgatók első versenyét: nagyon nagy szó, hogy egy teljesen ismeretlen versenyen elsőre sikeresen megfeleltek minden technikai előírásnak.
Idén rekordszámú, hat diák csapat képviselte hazánkat Európa egyik legnagyobb üzemanyag-hatékonysági és innovációs diákversenyén, a Shell Eco-marathon Europe-on, amelyen az győz, akinek saját tervezésű autója a legtöbb kilométert képes megtenni egyetlen liter üzemanyaggal vagy 1 kWh energiával. A jubileumi verseny érdekessége, hogy idén már CNG-vel is indulhattak a diákok. A három napos rendezvény során az egyetemistáknak és középiskolásoknak nem csak a 26 országból érkező közel kétszáz csapattal kellett megmérkőzniük, hanem időnként a feltámadó szél és záporok is nehezítették a futamokat a rotterdami városi pályán.

A magyar diákok a szoros nemzetközi mezőnyben kiváló eredményeket értek el. Az egyetlen úgynevezett városi koncepcióban versenyző magyar különítmény, a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata 195 kilométert tett meg, ezzel bronzérmet szerzett elektromos hajtású autójával, amelyen napelemek biztosították a segédtöltést. „Idén a dobogó volt a cél, mivel tavaly 4. helyen végeztünk, és nagyon jó, hogy ez sikerült. Főleg, hogy az időjárás sok bosszúságot okozott nekünk a héten. Az utolsó napra azonban kedvezően változott a szél, a nap is kisütött, és a beállításaink is jónak bizonyultak" osztotta meg a siker titkát Zámbó Zoltán, a SZEnergy csapat pilótája.

Az egyik legnépszerűbb kategóriában, a benzines prototípus járművek között a 2008 óta versenyző Óbudai Egyetem hallgatói 565 kilométert tettek meg, így a 14. helyen zárták a versenyt. „Várakozásainkon felül sikerült teljesítenünk, aminek nagyon örülünk. Két évvel ezelőtt volt azonos eredményünk, de azóta megváltozott a pálya haladási iránya, ami így sokkal nehezebbé tette a vezetést, és nagyon örülünk, hogy ilyen körülmények között ezt az eredményt meg tudtuk ismételni" nyilatkozta Sipos Petra, a csapat menedzsere.

Az SZTE csapata
Az SZTE csapata

A kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola szintén prototípus kategóriában, de elektromos hajtással indult. 405 kilométert futottak, így a 16. pozíciót szerezték meg. „Nagyon büszke vagyok a kis csapatra, hiszen idén a nehezített körülmények között is jól szerepeltünk. Igaz, kicsit rontottunk a tavalyi eredményen, de úgy gondolom, a lehetőseinkhez mértem megálltuk a helyünket" összegezte a 30. Shell Eco-marathon Europe-on történteket Mészáros Károly, a Kandó Electric Team vezető tanára.

A másik középiskolás együttes, a pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium diákjai idén először indultak elektromos prototípus járművükkel és 331 kilométert tettek meg, amivel a 21. helyen végeztek. Ahogy a tízedik osztályos hölgy pilóta, Perényi Kitty fogalmazott: „Nagy kihívás volt ezt az autót vezetni, főleg, hogy még jogosítványom sincs. Nagyon sokat tanultam a verseny során, és nem feltétlenül csak az autóversenyzésről. Nagyon jó tapasztalat volt részt venni a Shell Eco-marathonon."

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Szegedi Tudományegyetem hallgatói idén először vállalkoztak a nemzetközi üzemanyag-hatékonysági kihívásra. A szigorú műszaki és biztonsági vizsgálat előírásainak sikeresen megfeleltek Rotterdamban, ám mért eredményt nem értek el. „Nagyon örülünk, hogy a versenyre összeállt az autónk, és sikeresen átmentünk a technikai vizsgálaton. Nagyon sokat dolgoztunk az elmúlt napokban, éjjel-nappal szereltünk, és ha egy kicsit több időnk maradt volna a verseny végéig, biztosan pályára tudtunk volna lépni" összegezte az első verseny tapasztalatait Zsigmond Ádám a BME csapatának vezetője.

Kasza Krisztián, a Szegedi Tudományegyetem csapatának pilótája is sikeresnek ítélte a hallgatók első versenyét: „A lehetőségeinkhez mérten úgy gondolom, túlteljesítettünk. Nagyon nagy szó, hogy egy teljesen ismeretlen versenyen elsőre sikeresen megfeleltünk minden technikai előírásnak. Sok tapasztalatot gyűjtöttünk, amit remélem, jövőre kamatoztatni tudunk."


Korábban

A hazai egyetemisták és középiskolások azonban így is helytálltak, sőt, közülük három csapat javítani is tudott első mért eredményén.

Az egyetlen városi koncepció kategóriában induló hazai résztvevő, a győri Széchenyi Egyetem SZEnergy járműve 158 kilométert futott egy kWh energiával annak ellenére, hogy a zord időjárás miatt nem tudták napelemes segédtöltéseiket használni. Ezzel jelenleg harmadikok a mezőnyben.

Délután a prototípus kategóriában az idén először versenyző pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium felülmúlta tegnapi eredményét; ma 300,7 kilométert tudtak megtenni szintén azonos mennyiségű energiával. A rutinos résztvevőnek számító kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola diákjai pedig szintén javítva tegnapi teljesítményükön 405,3 kilométeres eredményt értek el ugyan ebben a kategóriában.

Az Óbudai Egyetem tegnapi első mért eredménye 283,5 kilométer volt egyetlen liter benzinnel. A Szegedi Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem diákjai a sikeres technikai vizsgálat után az utolsó beállításokon dolgoznak, hogy holnap, a verseny utolsó napján a pályán is bizonyíthassanak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újabb telt ház, még az eső sem zavarta meg a borozókat

Folyik a bor, fogy a perec és a kolbász. Aki eddig még nem járt a Széchenyi téri borfesztiválon, az most biztosan ott van. Képgaléria a vasárnapi napról! Tovább olvasom