Délmagyar logó

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 20°C

Sínen van a sarunk

Szeged - A MÁV-Start Zrt.-nek 402 járműve rendelkezik zárt rendszerű vécével, ami az állomány 13 százaléka. A többiből egyenesen a sínekre ürít az utas. A csere folyamatos, de 15-20 évig még biztos lesznek nyitott rendszerű vécék. A módszer nem csak Magyarországon jellemző.
Én nem pottyantok, az hétszentség – a mondat egy magyar honfitársnőnk szájából hangzott el Franciaországban, egy autópálya melletti pottyantós vécében. Pedig a pottyantásnak – ha nem is a francia értelemben – itthon is szép hagyománya van. A vasúton utazók kénytelenek a síneken hagyni ezt-azt, ha olyan szerencséjük van, hogy nem zárt rendszerű vécé tartozik ahhoz a kocsihoz, amelyben ülnek. Zárt rendszerű vécével a MÁV-Start Zrt. 402 járműve rendelkezik, ami az állománynak mindössze 13 százaléka.

Zárt rendszerű vagy más néven vákuumos például a Szeged és Békéscsaba között is közlekedő Uzsgyi motorvonat vécéje. Gombnyomásra –0,6 bar nyomással szippantja ki, amit beletesznek, egy liter vizet használ az öblítéshez. A csésze fala – elvileg – olyan sima, hogy azon semmi nem tud megtapadni. A tartályt a végállomáson kiszippantják.

A MÁV-Start tájékoztatása szerint az új és a felújított járművek (például harmadik generációs IC-kocsik) zárt rendszerű vécével állnak forgalomba. A régieket selejtezik, végleg várhatóan 15-20 év múlva szabadulnak meg tőlük.

Hagyományos modell. Minden a talpfán landol. Fotó: Segesvári Csaba
Hagyományos modell. Minden a talpfán landol. Fotó: Segesvári Csaba

A kérdésre, hogy addig is fizet-e valamilyen díjat a környezet ilyen típusú szennyezéséért a vasúttársaság, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóságán azt mondták, erre nincs jogalap, úgyhogy nem. Hangsúlyozták: a „kibocsátás" nem koncentráltan jelentkezik. Ennek érdekében írják ki a vécéajtóra, hogy amíg a vonat az állomáson tartózkodik, nem szabad használni. Mozgó vonat esetében pedig – érvel a vasúttársaság – „az egységnyi felületre jutó kibocsátott anyag mennyisége minimális", ráadásul biológiailag lebomló.

Ha a masinisztának vizelnie kell

Kizuhant a vonatból, és meghalt a Budapest–Berlin szerelvény mozdonyvezetője 2007 júniusában. A feltételezések szerint a 41 éves férfi vizelés közben esett ki a mozdony ajtaján. A MÁV-Trakció Zrt. kommunikációs szervezetének tájékoztatása alapján nálunk ellenben a mozdonyvezetők szolgálata úgy van kialakítva, hogy „a járatok fordulóin (azokon az állomásokon, ameddig, illetve ahonnan a mozdonyok, szerelvények közlekednek, megfordulnak) a mozdonyvezetők biológiai szükségleteiknek kulturált körülmények között tehessenek eleget".

Elismerik, hogy az „emberi produktum" akár fertőzés forrása is lehet, de azzal érvelnek, hogy a természetben élő állatok ürüléke után sem fertőtlenítenek, mégis sokan járják a természetet. A vasúti töltéseken való gyaloglás azonban a vasúti munkavállalók kivételével senkinek nem javasolt.

A MÁV-nál elmondták: a vonatmosdók naponta legalább egyszer kapnak nagyobb tisztítást (nedves tisztítás, fertőtlenítés), továbbá fordulónként kisebb tisztítási feladatokat végeznek (hulladékgyűjtők, hamutartók ürítése, szennyeződések eltávolítása, ülőke fertőtlenítése). A zárt rendszerű vécék ürítése évente mintegy 28-30 millió forintba kerül. Papírra, szappanra, kéztörlőre évente nagyjából 80 millió forintot költenek, a járművek vízzel való feltöltése mintegy 125-127 millióba kerül.

A MÁV-nál arra a kérdésre, hogy évente mennyi emberi ürülék kerülhet a sínekre, nem tudtak válaszolni.

A nyitott rendszerű vécé nem magyar sajátosság, lehet vele találkozni például Horvátországban, Ausztriában, Olaszországban, Lengyelországban, Romániában, Szlovákiában, Németországban és Svájcban is.

Olvasóink írták

  • 5. szamika 2009. február 05. 14:44
    „milyen szép tiszta wc------mert kipucolták a fotozásra.”
  • 4. doors 2009. február 04. 19:42
    „Elég érdekes cikk ez, de nézzük a másik oldalát is a dolognak:
    Minden nap utazom Szegedrők Bp-re, és látom, amikor tisztítják a mellékhelyiségeket, talán még tiszták is. Indulás után 1/2 órával már elviselhetetlen az állapotuk. s nem a vasutasok piszkítják össze, hanem mi utasok. Nem az övék, így úgy vannak vele, majd kitakarítanak utánam. Nem számít, hogy más is használná utánuk. És ez így van a fülkékben is.
    Egy példa, tegnapról: Egy csinos anyuka eteti a gyerekeket, iszonyatos morzsahegyeket hagy a földön, az üléseken. Kissebbik gyermeke, kb. öt éves, cipővel áll az ülésen, aztán egy kis idő elteltével a maga természetes módján leönti azt teával. És anyuka leszdja, vigyázz a ruhádra. Az ülés, ahova mások fognak ülni utánuk, nem számít. Majd azt is kitakarítják. Nem neki kell megcsinálni, nem számít.
    Járok Ausztriába, de ott az ilyen eset nem fordulna elő. Az UTASOK figyelmezetetik egymást. És nem sértődnek meg!
    Más az utazási kultúrájuk. Bizony!
    Ez nem jelenti azt, hogy minden a legnagyobb rendben a MÁV-nál, de biztosan sokat tesznek azért- és sajnos néha feleslegesen, -hogy mi tiszta vasúton utazzunk.”
  • 3. Starbuck 2009. február 01. 18:09
    „Mondjuk amíg ennyire undroítóak a vonatokon lévő vécék (na meg általában a vonat is hót retek), addig legalább az utasok igyekszenek kibírni hazáig. Nem hinném, hogy olyan sokán bevállalnák, hogy halmokban álljon a szar a síneken. A cikk címe amúgy tetszik. :D”
  • 2. baja2005 2009. február 01. 16:46
    „Kit érdekel egy kis sz... a síneket? Ha belegondolunk az összes megevett növény abból van. Ez a természetes, nem úgy mint az a "kék lé" a zártrendszerű WC-kben.”
  • 1. joy 2009. január 31. 20:20
    „Sz.rba a MÁV?

    Ezért nem fotózok közelről vonatot sosem, pedig remek képeket lehetne készíteni, de kinek kell a MÁV mocska?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aranyéremre gyúr Móra Imre

Szeged - A felkészülési időszakban kizárólag rizst és húst eszik, verseny előtt 48 órával pedig már… Tovább olvasom