Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 19°C | 33°C Még több cikk.

Sokak bánatára lezárták a szegedi Hosszú utcát

Szeged - Kis túlzással fél Szeged arra várt, hogy a csatornaprogram keretében szilárd útburkolata legyen a Hosszú utcának. Azonban hamar kiderült, hogy az út keskeny, a lakók forgalomnövekedésről, döngető autósokról panaszkodtak.
Kis túlzással fél Szeged arra várt, hogy a csatornaprogram keretében szilárd útburkolata legyen a Hosszú utcának. A sokáig hatalmas gödrökkel, kátyúkkal tarkított földút egérutat jelenthet Makkosháznak, Rókusnak, Tarjánnak Béketelepen át a bevásárlóközpontokhoz és az 5-ös főúthoz. Azonban hamar kiderült, hogy az út keskeny, a lakók forgalomnövekedésről, döngető autósokról panaszkodtak.

– Szabályosan vezetve, betartva a sebességkorlátozást hat perc alatt elérem itt a bevásárlóközpontokat. Ha körbemennék, az Izabella hídig jutnék el ennyi idő alatt. Egyetlen lámpánál sem kell várakoznom, az egyetlen „megállító" hely a vasúti átjáró. Nem értem, csak sejtem, miért kellett lezárni az utat, itt lakik a Lauer, biztos neki nem tetszett, hogy megnövekedett a forgalom – mondja el egy szuszra mondókáját Csepeli Zoltán a Régiposta utca Hosszú utca kereszteződésében.

Megoldás egy szabálytalankodótól

A Vértón lakó férfi tisztában van vele, szabálytalanságot követ el, azzal, hogy be- és áthajt a Hosszú utcán. – Egyszer láttam itt rendőröket, akkor szerencsére megúsztam, mert mást büntettek. Felháborítónak tartom ezt a megoldást, véleményem szerint semmi nem indokolja, hogy lezárjanak egy ilyen utcát, ahol nagyon egyszerűen lehetne korlátozni a forgalmat: egyetértek a harmincas táblával, egyetértek a súlykorlátozással is, még egy tehergépkocsival behajtani tilos kellene ide, meg két-három fekvőrendőr az útra, és lehetne normálisan közlekedni – sorolta megoldási javaslatait a férfi, aki morcosan azt is hozzátette: neki és sokaknak a városban tömegközlekedési eszközök zörögnek az ablaka alatt, szintén szenved a nagy, sőt még nagyobb forgalomtól. – Levélben, emailben is többször fordultam már a polgármesteri hivatalhoz, de válaszra sem méltattak – mondta búcsúzóul a vállalkozó.

Vajon a Hosszú utcai autósok egyetértenek? Fotó: Segesvári Csaba
Vajon a Hosszú utcai autósok egyetértenek? Fotó: Segesvári Csaba

A gyorshajtás a legnagyobb gond

A Hosszú utcaiak azonban egy kicsit másképp látják Csepeli érveit. – Már akkor is elég sokan jártak erre, amikor még csak gödrös földút volt itt, de amióta leaszfaltozták, nagyon megnőtt az átmenő forgalom. Hatalmas a zaj, és nagyon sokan semmibe veszik a harmincas táblát. Tény, sokat lehet erre spórolni, de azért a mi nyugalmunk, biztonságunk sem utolsó szempont – érvelt Barna József, aki azt is elmondta, a rendőri jelenlétnek köszönhetően egy picit javult a helyzet, igaz, ahogy tapasztalta, az utóbbi időben elmaradtak a járőrözések. Az utca elején lakó férfi azt is elmondta, annak idején, amikor épültek a bevásárlóközpontok, eredetileg zsákutca volt az utcájuk, és az építési tervekben benne volt egy elkerülő út is, ami végül nem épült meg. – Tudomásom szerint 250 millió forintba került volna akkori, négy-öt évvel ezelőtti árakon számolva. Egyébként jól is látszik, hol lett volna a folytatás. A két bevásárlóközpont között be lehet jönni hozzánk, és az egyik áruház hátsó parkolójába, a nagy kanyarnál vitték volna tovább az utat – magyarázta Barna József, akivel miközben beszélgettünk azt is megállapítottuk, a rendőrök már a sebességkorlátozás be nem tartása miatt is jócskán kaszálhatnának.

Az utca közepén lakó Szél Ildikó is elsősorban a gyorshajtók miatt bosszankodik. – Egész Béketelep haragszik ránk, meg vannak győződve róla, hogy miattuk zárattuk le az utcát, pedig nem így van. Ha az utcára néző ablakokat kinyitjuk, akkora a zaj és a por, hogy nyáron is inkább a kert felől szellőztetünk – mondta az asszony, akit éppen a tavaszi nagytakarítás kellős közepén zavartunk meg. Az út szélessége miatt egyébként ő is sokszor bosszankodik. – Állítólag épülni fog egy elkerülő út is, azért aszfaltozták ilyen szűkre az utat, de
azt már végképp nem tudjuk, megépül-e egyáltalán – tűnődött Szél Ildikó.

Ezek után az áthajtókkal is szerettünk volna beszélni, de sokszor csak a dudálásig jutottunk: egy középkorú férfi szerint, csak a nagy tehergépkocsik nem hajthatnak be ide, egy bevásárolni igyekvő fiatal baktói csapat szerint meg nem az a megoldás, hogy lezárják az út mindkét végét. Ők legalább szóba álltak velünk, nem úgy a többiek, akik a dudálásig és a felháborodásig jutottak csak.

Az önkormányzat álláspontja

– A Hosszú utca forgalmi rendjének szabályozásánál az önkormányzat két szempontot vett figyelembe: az úttest adottságait és a forgalom jellegét – válaszolta érdeklődésünkre Kósa János, a Városüzemeltetési Iroda munkatársa. Kósa emlékeztetett arra, hogy az utcát a nagy szegedi szennyvízberuházás keretében aszfaltozták le. – Számos kifogást kaptunk már az úttesttel kapcsolatban. Többen nehezményezték, hogy nem elég széles az út, hogy nincsen nemes padkája. Ám azt nem szabad elfelejteni: akkor az Unió a beruházás során elsősorban szennyvízcsatorna-építéshez biztosított forrást, és útépítést, úthelyreállítást csak ilyen mértékig támogatott – jegyezte meg a
Városüzemeltetési Iroda munkatársa, aki azt is hozzátette, bár a Hosszú utca közút, és egyre másra épülnek ott a házak, még mindig elsősorban szervizútnak számít, azaz arra való, hogy a csatornarendszer esetleges üzemzavara esetén az üzemeltető fel tudjon vonulni, és el tudja hárítani a bajt.

– A mostani megoldás a legoptimálisabb. Az egyirányúsítás nem jelentett volna megoldást, hiszen akkor az ott élőknek nagyon nagyot kellett volna kerülniük, minden más szabályozásnak pedig az a nagy veszélyes, hogy a nemzetközi tranzitforgalom is megjelenik az utcában – mondta Kósa János. A kérdésben kikérték a körzet önkormányzati képviselőjének, Lauer Istvánnak a véleményét is, aki szintén ezt a megoldást tartotta a legoptimálisabbnak.

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. Szegedi lakos 2008. március 31. 12:06
    „Igen, az önzés emberi tulajdonság. A Hosszú utcaiak sem csinálnak mást, mint megengednek maguknak olyat, amit másoknak természetesen tiltanak, de ez az éremnek csak az egyik oldala. A másik, ha a várost, a város úthálózatát, közlekedését ma is egy Lechner Lajos tervezné,( nem a Pécsi Geodézia vagy micsoda) a fő közlekedési útirányok útjai képesek lennének elvezetni a forgalmat, sőt abba az irányba vezetnének, amerre a közlekedés a legrövidebb úton megvalósulhatna.
    Szóval praktikus lenne, mert gyalogolni akkoriban senki sem szeretett kerülővel. Ma persze, az autós csak keringőzzön nyugodtan. Dugót, benzinbűzt okozva, amit lehet utálni és ˝küzdeni ellene˝.
    Lauer képviselő úr biztosan a Hosszú utcán való áthajtás mellett törne lándzsát, ha legalább a Béketelepen lakna (bocsánat a Béketelep belső részében lakna).
    Az ilyetén nem praktikus megnyilvánulásokon nem kell csodálkozni, hiszen nem régen például egy temetőből (ami szabad közterület) lakópark lett a városban, de nem része a városnak, azon csak úgy áthajtani nem lehet, sőt volt időszak, amikor még a környékbeli utcák áthaladó forgalom is ki volt zárva. Természetesen az ott lakók nyugalmáért. Pedig ők sem fizettek több adót a városnak, mint bárki más. És ugyan úgy használják a városi közműveket.
    Ha az önző emberi magatartásnak a Város ( Önkormányzata és hivatalai) nem tudnak gátat vetni; a városnak olyan fejlesztési terve nem lesz, amely a városban lakókat szolgálja, ( amit az M43 kiépítése és új Tisza hídja sem fog kezelni és megoldani). Akkor nem marad más ,, a köz érdekében ˝ mint a parkoláshoz hasonlóan városrészekbe vagy csak utcába behajtási díjak, engedélyek rendszere.(Lásd: dugó díj)
    Voltaképpen már a városi parkolási szisztéma is egy ilyen profit orientált rendszer, amely úgymond a felesleges parkolást igyekszik a belváros közterületeiről kiszorítani. Holott elég volna Város Atyáinknak egy szombat vagy vasárnap körbenézni szeretett városunkban, és azt tapasztalnák nem a parkolási díj tartja távol az autókat a belvárostól. A belvárosba az emberek szükségből mennek, mert ott van a közintézmények, közszolgáltatások, hivatalok jelentős része (igaz, például az Okmányiroda nem a belvárosban van, ám mégsincs kellő számú parkolási lehetőség, amit munkanapokon bárki láthat)
    Elég volna mindössze annyi önmérséklet, mással sem csináltatnék ( nem várnék el) olyasmit, amit magam sem tartanék jónak egy fordított helyzetben.”
  • 25. Tóthi 2008. március 30. 23:10
    „Lauer és Kósa KAPJA BE !!!!! nem csak ezéééééé”
  • 24. Rókusi autós 2008. március 30. 22:46
    „ENNYI ERŐVEL kérném a nagy forgalom miatt lezárni a József Attila sgt.-t , a Csongrádi sgt.-t sőt még a Rókusi krt.-t is elvégre ott is vannak lakóházak ... Tudtommal az utca, a tér az mind mind KÖZTERÜLET !!!! az adófizető állampolgárok pénzéből ! Akkor meg mi a faknak kell lezárni ????”
  • 23. ukuku 2008. március 30. 22:44
    „Én láttam már a Hosszú utcán nagy vontatós teherautót is közlekedni, úgyhogy ennyit a tiltásról. Egyébként az aszfeltozást úgy ahogy van elcseszték. Csak pár centivel kellett volna szélesebbre csinálni. A fekvőrendőr is jó ötlet lehetett volna. Mellesleg normális járda sincs. Most sok pénzből megterveztették a lezárást, út torlaszokat építettek, majd idővel ismét sok pénzből ezeket el fogják tüntetni. Minden ilyen utcának ez lett eddig a sorsa. Majd egy idővel az ott lakók is megunják, ha esetleg kilómétereket kell majd valami miatt kerülniük.”
  • 22. gy 2008. március 30. 22:14
    „a makkoserdő sor nincs lezárva...”
  • 21. h65535 2008. március 30. 22:03
    „Na én ezért IS nem járok a Cora-Praktiker-Metro-ba.
    A Corában a hús büdös, minden mást megkapni máshol, ráadásul sok a szerb és román, mint a Metroban. A Praktiker meg gagyi cuccokat árul. Inkább akkor átmegyek Hódmezővásárhelyre az Intersparba, ott nincs soha tömeg, jók az árak
    Egyébként meg megpusztulhat, aki az ilyenre rámondja az igent. A Makkoserdő sor is csak egy paraszt miatt van lezárva. Ennyi erővel a körutat is le lehetne zárni a nagy forgalom miatt... Púder az egész!
    Egyébként meg tényleg be lehetne tartani a 30km/h-t, cask sok PARASZT teszik rá...”
  • 20. NTK 2008. március 30. 21:10
    „Semmi baj! Ha valakit leállít a rendőr, hogy mi is az úti célja - és a Cora-t vagy a Metro-t nem fogadják el - akkor mondja azt, hogy az utca közepén lévő vastelepre megy. (Hosszú u. 47.) Guberálni. A rendőrök meg mindenki más, ezután tehet egy szívességet!”
  • 19. szegedi 2008. március 30. 20:50
    „Ha valaki nyugodt, csendes, tiszta, friss levegőjű helyen szeretne lakni, akkor költözzön el egy tanyára, amitől legalább 1 km-re van minden út. Ez a legjobb megoldás a hosszú utcai lakosoknak.
    megérteném a felháborodást, ha akkora lenne a forgalom, mint ahogy ők előadták.
    Fizessenek ők, ha jönnek a városba.
    a rendőreinek pedig lenne normális feladatra idejük legalább. Pl a 43-as főútra kimenni egy kicsit és dolgozni is kellene, azért a fizetésért.”
  • 18. szegedi lakos 2008. március 30. 20:37
    „Kérdezem e fene nagy emberjogi életbe,hogy azok akik ott laknak,a város többi utcáit nem használják? Gondolmom, csak koptatják, ugyanugym mint azok akik " az Ő " utcájukba járnak ill. keresztül mennek rajta. Ezentúl a Hosszú utca lakoi, ha elhagyják utcájukat a többi úthasználatért fizessenek út vámot. Ezért az utca mindkét végére egy-egy vámszedő bódét kell fell állitani, hogy amikor elmennek-és megérkeznek ki tudják fizetni az egésznapos útdijat ,amiért a városban használták az utcákat, és poroltak az ottlako szegedi lakosok orra alá, amiért azok nem tudtak abban az időben ablakot nyitni.”
  • 17. szvcsaba 2008. március 30. 20:33
    „A Tisza Lajos krt-on lakom. A szekrényben zörögnek a poharak amikor a villamos közlekedik. A ház előtt zónás parkolóban sincs parkolási lehetőség - pedig lakossági bérletem van éves - mégsem zárathatom le. Deszken negyed óra alatt lehet átjutni a gyalogátkelő helyen. Ők is biztos lezáratnák! A kertvárosi részeket csatornázás után aszfaltozták. Azok is szervízutak lettekígy? Mert akkor minden utcát le lehetne zárni.”
  • 16. CsImre 2008. március 30. 19:03
    „Egyeseken olyan jól kiütközik a "dögöljön meg a szomszéd tehene is" mentalitás. MErthogy valaki a Kossuth Lajos sgt-on lakik, akkor a kertvárosiak is dögöljenek meg a forgalomba, ne csak ő.

    Másrészről egyesek úgy gondolják, hogy a város minden utcája álljon a rendelkezésükre közlekedni, kivéve az övéket, az csak nekik legyen, és kész.

    Be kéne látni, hogy nem minden utcának egyforma a funkciója, miként azt is, hogy néha a köz érdeke előrébbvaló, mint néhány emberé.

    Ok: egyrészt a gusztustalan mentalitás, ami a média, és pár képviselő segítségével teret kap. Másrészt az, hogy a személygépkocsik megfojtják a várost, felzabálják, tönkreteszik. Tonnás száguldó pléhdobozok, amik még büdösek is, mindenki próbálja őket magától távol tudni, kivéve a sajátját, amit meg a maga valaga alatt, de mindenhol.
    Járjon mindenki busszal, vagy biciklivel, és megoldódik a probléma. :)”
  • 15. mani mani 2008. március 30. 17:52
    „Vagy ha annyira akarják vegyék meg az önkormányzattól busás áron!jó befektetés és elmondhatják,hogy van saját utcám a házamhoz. Így azután a közműveknek sem kell törődni azzal a szakasszal ha csőrepedés van ha áramkimaradás van stbDe esetleg ha a mentő pont ezért nem jut el időben a beteghez megint fárasszák a szájukat az egészségügyért”
  • 14. mani mani 2008. március 30. 16:53
    „Ha lezárják vagy záratják az utca lakói az utcájukat fizessenek úthasználati dijat.Az úttest nem képezi az ingatlan tulajdoni részét -----(szabálytalan).Nincs rajta a tkvi kivonaton!!!”
  • 13. nm 2008. március 30. 16:47
    „" Szervízút" ??
    Talán az ott lakók is csak azért használhatják mert a Hatóság szemet húny felette? Komolytalan.
    Hányszor állt elő az a helyzet úgy ünnepek idején, hogy a Metro-Cora-Praktiker térségéből nem lehetett bejutni a városba.
    Pl. baleset a Dorozsmai úton. A kőrforgalom megtelt, a környék " beállt". Ebben az esetben egyetlen menekülési útvonal a Hosszú utca.
    Hogy ennek ismeretében, ennek ellenére nem biztosított a T. Városvezetés
    normális alternatívát, az a rájuk bízott vagyon hanyag kezelése, felér egy bűncselekménnyel. Miközben a Röszkei út- Bajai út és Dorozszsma közötti összekötő úton alig közlekedik jármű.”
  • 12. atomboy 2008. március 30. 13:56
    „Kernem lezarni az M5-ost, engem idegesit a rajta levo forgalom....”
  • 11. Higi 2008. március 30. 13:41
    „Mindenkivel egyetértek én is ,Az út mindenkié.
    Mil jól irta,ennyí.Nehogymár pár ember miatt szivjon a többség akik tudnának elkerülni arra. Így kissebb volna a KL Sgt. forgalma is.”
  • 10. lelketlen 2008. március 30. 13:33
    „na én nem igazán - sőtt egyáltalán - nem értek a közl.szervezéshez,ezért veszem magamnak a bátorságot,hogy a tényektől elrugaszkodott véleményt nyilvánítsak,ha még is talált az csak a véletlen műve.
    rettenetes logikai bak ugrások következtében ezen utca forgalomkorlátozása a nemsokára megnyitásra kerülő Ipoly-sor forgalomcsökkentése érdekében történt.ezáltal egy gondból sikerült minimum kettőt,de lehet,hogy többet is kreálni.”
  • 9. Tikviczky 2008. március 30. 12:38
    „Dorozsmai kollegám mesélt egy történetet: a Czékus utcaiak évekig ríttak, hogy a busz miért csak a nagypiacig megy, amikor az ő utcájukban sokan laknak, széles is, végigmehetne a busz. Megtörtént a csoda, a dorozsmai buszok mostmár végigmennek a Czékus utcán. Vajon kik tiltakoztak előszőr a forgalom ellen? Ugye nem kell súgnom?
    Már azt sem értettem anno, hogy a franciahögyiek mit játszadoznak az autóforgalommal. De Újszegeden a Marostői (szerintem bűnronda) telepen is lezárták a Vellay István utca két végét egy-egy tankcsapdával. Nyilván, hogy csóróékat ne zavarja az átmenő forgalom.”
  • 8. Mil 2008. március 30. 12:23
    „NA azért kamionokat odaterelni túlzás lenne :) Sztem ki kellene szélesíteni úgy az utcát, hogy két autó normálisan elférjan egymás mellett, 30-as táblát kitenni, fekvőrendőröket, teherautóforgalmat esetleg megtiltani, a házak meg az út közé pedig növényeket telepíteni. Célszerűen tujákat. És a kérdés meg is van oldva, kompromisszumokkal.”
  • 7. vivacsávó 2008. március 30. 12:11
    „Teljes mértékben egyetértek az előttem szolókkal. Mi is olyan helyen lekunk ahol az út leröviditése miatt nagy és igen gyors az amúgy 30-ra csökkentett sebesség. És mit tudunk csinálni? Tűrünk, mint Miklós! Nemtudom mit csináltak volna a hosszúutcaiak, ha szervíz út nemépült volna ki az árúházakig? Szerintem be kelett volna szálnia a városnak egy kis lével az útba és normálisan megcsináltatni. A Kossuth L.sug. forgalmát is egy kicsit csökkentette volna. Milenne ha arra terelnék a kamionforgalmat? A sebesség ellenörzésével Én is egyetértek. Egyébként óránként az a tíz autó hírül sem csinál akkora zajt és port, mint a földúton az a kettő!”
26 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyári időszámítás: egy órával rövidebb a vasárnap

Vasárnap hajnalban kezdődik a nyári időszámítás, amikor az órákat hajnali kettőkor három órára… Tovább olvasom