Délmagyar logó

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 21°C | 35°C Még több cikk.

Sokszor vannak életveszélyben a kerékpárosok

Szeged - Tegnap a szegedi Oskola és a Somogyi utca sarkán egy óra alatt 100 biciklist láttunk balesetveszélyes helyzetben. A Belvárosi híd felől kerekezők nem lassítanak a Somogyi utcánál, az autósok pedig nem látják be a kereszteződést.
185 biciklist ütöttek el a megyében az év első tíz hónapjában, ebből 63-at Szegeden. 4-en szörnyethaltak – közülük 3-an Szegeden –, 76-an súlyosan, 105-en könnyebben megsérültek.

876 autót és motort számoltunk meg tegnap a délutáni csúcsforgalomban egy óra alatt a szegedi Somogyi és Oskola utca találkozásánál. Minden hatodik ment egyenesen a Somogyi utcában, keresztezve a kerékpársávot. A Belvárosi hidat és a Dóm teret összekötő védett úton 204 biciklist figyeltünk meg. Fele, aki a térről jött, körbenézett, a híd felől érkezők viszont egyáltalán nem néztek szét, és nem is lassítottak a sarkon. Ezzel közülük óránként százan kockáztatták, hogy elüti őket valami.

Három hónapja itt gázolta el egy motoros Katona Márta gyermekgyógyász professzort, holott neki volt elsőbbsége, de a motoros nem adta meg. Pár napja könnyebb sérülésekkel úszta meg az ütközést egy fiatal biciklis nő, akinek a Dugonics tér felől jövő autós nem adott elsőbbséget.

Tükör, lámpa és főként figyelem jelentene megoldást. Fotó: Karnok Csaba
Tükör, lámpa és főként figyelem jelentene megoldást.
Fotó: Karnok Csaba

Azért rendkívül balesetveszélyes az Oskola és a Somogyi utca kereszteződése, mert nem látni be az árkádos SZAB-székház falától. Az autósok csak akkor veszik észre a hídról jövő kerékpárost, ha az már centikre van a motorháztetőtől. Szerencse és fék kérdése, meg tudnak-e állni. Igazuk van a kerékpárosoknak, övék az elsőbbség a kerékpárúton, de csak akkor, ha megadják nekik. Ha mégis összecsattannak egy erősebb járművel, ők lesznek a szenvedő fél.

Tükör, jelzőlámpa és főként több figyelem segítene. A közlekedési rendet ugyanis nehezebb átalakítani, bár erre is van esély. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester azt mondta, jövőre átrendezik ezt a kereszteződést, amikor az úgynevezett belváros-rehabilitációs program második ütemében lezárják az autók elől a Somogyi utcát a kettős körforgalom és a Zrínyi utca között, és a Belvárosi hídra csak az Aradi vértanúk tere–Zrínyi utca–Somogyi utca–Oskola utca kerülővel lehet feljutni. Hogyan rendezik át? Még nem tudják, tart a tervezés. Az alpolgármester a szegedi bicikliutakat általában jónak tartja, de nem elégedett, a biztonság érdekében lenne még mit finomítani.



Kusza sávokról írtuk

Fekete sas utca, 2007. június 7.: „Tény, hogy szabályosan lehetne kerékpározni, ha nem parkolnának autósok az új biciklisávon, a másik irányban meg figyelnének a drótszamarakra, mert ott közös sávon halad biciklis és gépkocsi."

Belvárosi híd szegedi hídfője, 2007. augusztus 14.: „Csikorgó fékkel állnak meg autók az Oskola utca végén, hogy a hídról szabályosan lerohanó bicikliseknek utat adjanak."

Az Etelka sort a Felső Tisza-parttal az úttesten összekötő kerékpársáv, 2008. december 16.: „Életveszélyes. Ha én biciklis lennék, biztosan nem mernék rámenni. Szerintem nem lesz kerékpáros, aki használni fogja. Járdán sokkal biztonságosabb helyük lett volna. Előbb-utóbb baleset lesz."

Vár utca, 2009. március 23.: „Hiába a védett kerékpársáv, ha a biciklisek eszeveszett tempóban tekernek, és nem lehet őket észrevenni a nagyposta mögött."

Csongrádi sugárút, 2009. június 17.: „Évekkel ezelőtt két sávra szűkítették, kerékpársávot festettek fel, aztán leradírozták, mert kiderült, balesetveszélyes. Most újra négysávos, és a kerékpárosok két autóssáv között lavíroznak."

Olvasóink írták

68 hozzászólás
  • 68. banderas 2009. december 10. 13:37
    „29-es és 37-es

    olvasd el újra a hsz-t, és ha nem inged, ne vedd magadra! ennyi.
    nyilvánvalóan nem nektek szántam...”
  • 67. E! 2009. december 03. 20:46
    „64. borcsokzsolt 2009.12.03. 11:48

    Ilyen esetben mindig hívj rendőrt-mentőt. Efféle ajtós kerós "eséseknél" sajnos elég gyakoriak a törések, repedések. Meg már volt belőle nem egy haláleset is :( .”
  • 66. borcsokzsolt 2009. december 03. 12:16
    „Még annyit,hogy nem igazán látom a szegedi médiában felhívnák a autósok figyelmét arra ha tehetik ne szálljanak volán mögé!Tekintettel arra,hogy Szeged város fele fel van bontva.Ezt napi szinten kéne csinálni!Lehet kevesebben sérűlnének meg.”
  • 65. bélás 2009. december 03. 12:14
    „az a baj, hogy az autósoknak a gyalogos, biciklis és a motoros NEM ember”
  • 64. borcsokzsolt 2009. december 03. 11:48
    „Mondjuk megyek az úton és egy parkoló autó rámnyitja az ajtót!Én átesek és heverek egy nagyot.Kezdek fölészmélni,hogy mi is történt.Megindul a sofőr felém.Gondolom majd segít nekem lábra állni.De nem!Elkezd velem hőbörögni mit képzelek meg miért nem figyelek oda.És így a kresz meg úgy a kresz!A vicc,hogy csak nekem fájt.”
  • 63. vuk 2009. december 03. 11:44
    „Aki jelzolampaert kialt az se komplett teljesen.. A jelzolampa az esetek nagy reszeben inkabb akadalyozza a kozlekedest mint elosegiti.
    A megoldas a feketesashoz hasonlo kozlekedesi rend lenne (esetleg azzal a kulonbseggel h mindket oldalon van kerosav, hogy a kerekparos ne acsorogjon a dugoban - bar jan 1-tol legalis az elorecsorgas).”
  • 62. ifj. Nagy Gábor 2009. december 03. 11:11
    „61. papsajt 2009.12.03. 10:31
    "ÉS még mindig semmi változás az ügyben. Egy árva elsőbbségadás tábla kellene a bicikli útra a híd irányából, a Somogyi - Oskola u. kereszteződésébe!
    NEM túl lihegni kell, megoldani,olcsón,gyorsan,hatékonyan."

    A megoldás NEM ez.

    Ez csak a probléma szőnyeg alá söprése, a védtelenebb közlekedő hátrányának legalizálása, a kerékpáros forgalom lassítása lenne.

    200 kerékpáros megy át ott és 150 autós egy óra alatt a cikk szerint. Miért kéne a többséget a kisebbség alá rendelni?”
  • 61. papsajt 2009. december 03. 10:31
    „ÉS még mindig semmi változás az ügyben. Egy árva elsőbbségadás tábla kellene a bicikli útra a híd irányából, a Somogyi - Oskola u. kereszteződésébe!
    NEM túl lihegni kell, megoldani,olcsón,gyorsan,hatékonyan.
    "56. papsajt 2009.11.27. 15:54
    Mindig azt mondom annak van elsőbbsége akinek megadják!
    A kerékpárosok úgy szoktak ott áthajtani, mint a szemellenzős lovak, mert ELSŐBBSÉGE van. Pedig ők sem látják be a kereszteződést, nem tudnak róla meggyőződni, hogy látja őket a közeledő autó! Én araszolva szoktam ott kijönni kocsival, mégis volt már hogy majdnem belém jött a száguldó drótszamár. És anyázott erősen,pedig tényleg óvatos voltam."”
  • 60. vuk 2009. december 03. 10:19
    „48. hozzászólás bruhahaha 2009.12.02. 17:51

    "6. azt ...., amelyik meg fülhallgatóval a fülén elém biciklizik meg 100 ezerre büntetni"

    Csak mert eledbiciklizik? Mondjuk nem pontositottad: ott ahol elsobbsege van a biciklisnek, vagy ahol nincs?
    Tilos kerekparon zenet hallgatni? Nem talaltam ilyet a kreszben. Lobbizz azert, hogy tilos legyen - DE! Akkor legyen tilos autoban is! Ugyanaz nem? Nem erzem a kulonbseget.
    Mondjuk en varoson belul nem szoktam zenet hallgatni, de hosszu tavon szar tokcsondben tekerni.”
  • 59. ifj. Nagy Gábor 2009. december 03. 00:46
    „45. seleron 2009.12.02. 16:41
    "CsImre:
    Ez biztosan igy van csak most Szegedről beszélünk nem Darmstadtról"

    És?

    Itt talán mások a fizikai törvényszerűségek?
    -------------------------------------------
    48. bruhahaha 2009.12.02. 17:51
    "5. azt ... mégjobban, amelyik nem a kerékpárúton közlekedik, amikor az van és létezik az adómból! mert uyge én , mint autós minden szarért fizetek és az én általam befizetett cuccokból vannak az utak, biciklis sávok, stb...mert ugye a biciklis úótalapba semmit nem rak, nincs miért"

    Na, még eggyel több ok arra, hogy ne legyenek kerékpárutak. Mert akkor nemcsak jobb (gyorsabb+biztonságosabb) lesz kerékpározni, de legalább ezt a szokásos ellenérvet se kéne rendszeresen hallgatni.
    -------------------------------------------
    49. Yossarian 2009.12.02. 19:46
    "még jó, hogy Nagy Sándor alpolgármester úr foglalkozik a kerékpárutak ügyével. még bringázni se tud. a város közlekedését csak a szolgálati autója ablakából ismeri."

    Azt első kézből állíthatom, hogy ez nem igaz. Egyrészt tud biciklizni, másrészt

    "ami még fontosabb lenne, hogy végre szakemberek vegyék kezükbe a közlekedés szervezését a városban. ne egy semmihez sem értő politikus"

    amennyire egy politikustól elvárható, ő ért is a közlekedéshez, tehát - nagyon helyesen - az "út szélére húzott festékcsík" módszerét is hajlandó alkalmazni, bár a helyzet ennél azért bonyolultabb.
    -------------------------------------------
    50. fogtündér 2009.12.02. 20:44
    "Gratulálunk az újabb idióta tervhez, legfőképp Nagy Sándor "polgármesternek" !"

    A terv a szakemberek által készített közlekedési kocepcióhoz illeszkedik és ezt is szakemberek csinálták. Vagy szerinted Nagy Sándor dartsozni szokott egy belváros-térképen és amelyik utcát eltalálja, az lesz autómentesítve? :-))))))
    -------------------------------------------
    51. rozator 2009.12.02. 21:00
    "mi lenne, ha egyszer a kerékia?párosoknak tennék ki a stop táblát? Tragédia?"

    Sok helyen van kitéve a kerékpárosoknak STOP tábla, a legtöbb helyen indokolt is.

    Itt viszont van egy fölérendelt út, ami nagyobb forgalmú, és azon fut egy kerékpárút. Miért is kéne alárendelni? Hogy a kevesebb keresztező forgalom kényelme miatt a többség szívjon? Igazi európai megoldás lenne, gratulálok...

    Lefogadom, hogy ha a Dóm tér oldalán a régi forgalmi rend szerint továbbra is lehetne közlekedni autóval, akkor már senkinek nem jutna eszébe sem alárendelni ezt az irányt. :-)))”
  • 58. CsImre 2009. december 03. 00:15
    „http://www.youtube.com/watch?v=DBMuTI5vYoo&feature=related

    Itt pl. hol van az életveszély? Én nem látom. Még csúcsban is működő rendszer. Az Oskola, az viszont tényleg sz.r.”
  • 57. CsImre 2009. december 02. 23:44
    „53. kilo

    A 3. pont talán gyorsan megvalósítható lenne, még esetleg a 4 is. De az 1-2 csak nagyon hosszan, és nem a közlekedéssel összefüggésben.”
  • 56. leeannlarue 2009. december 02. 23:39
    „53: és örök élet, ingyen sör, adócsökkentés! XD”
  • 55. Vega 2009. december 02. 23:34
    „"bruhahaha. azt ... mégjobban, amelyik nem a kerékpárúton közlekedik, amikor az van és létezik az adómból! mert uyge én , mint autós minden szarért fizetek és az én általam befizetett cuccokból vannak az utak, biciklis sávok, stb...mert ugye a biciklis úótalapba semmit nem rak, nincs miért"

    1. utak mindenki adójából épülnek. (vagy esetleg ugy gondolod hogy a járdáért csak a gyalogosok fizettek?)

    2. útalapba autósként pedig azért fizetsz többet, mert járműved tömegéből adódóan gyorsabban tönkreteszed az utat. a kamionos is többet adózik nálad, ezek után kitalálhatod hogy miért.”
  • 54. leeannlarue 2009. december 02. 23:34
    „http://plasma.szfki.kfki.hu/~csillag/kerekpar_kresz/Kerekpar_KRESZ.pdf

    egy felsőbbrendű úton haladó autós nem lassít le minden alkalommal, ha alsóbbrendű úttal kereszteződik. figyeljen az, akinek táblája van! miért kéne bicajosként két elsőbbségadás kötelező tábla mellett még nekem lassítani?! (a saját életem védelmében, persze... basszam meg, mert szabályosan közlekedem, más meg nem!)

    ma rám kiabált egy nő, hogy rollerrel miért megyek a járdán. felvilágosítottam, hogy "ha nem ért a kresz-hez, miért okoskodik. én rollerrel, görkorival, gördeszkával vagy kerekesszékkel IS még gyalogosnak számítok." szeretem, ha egyesek az agressziójuk mellett még hülyék is! lehet rajtuk levezetni a szociális feszültséget =D”
  • 53. kilo 2009. december 02. 23:00
    „Annak kellene egyszer utananezni, hogy DT-t erte-e gyermekkoraban valami inzultus bicikli-ugyileg. Talan valami pszichoanalizis kiderithetne, miert is szuletnek kethavi rendszeresseggel a tollabol teljesen megalapozatlan, tenyeket elferdito, kilog-a-lolab koncepcio alapjan osszefercelt kirohanasok a bringasok ellen.

    Akik -tegyuk hozza- nem szenteletuek es bar maximalisan tamogatom oket, elobb-utobb le-quake-elek egyet a bringajarol, mikor a hazunk elotti szuk jardan nagy sebesseggel, telefonalgatva elhuz a gyermekeim mellett.

    Tennivalok tehat:
    1) szabalykovetes mindenki reszerol
    2) turelem
    3) szakembereket a szakmai kerdesekhez, ne politikusokat (Mo. egyik legnagyobb gondja)
    4) szakmailag megalapozott dontesek kello szakmaisagu bemutatasa a mediaban
    5) pszichoanalizis DT-nek, azonnal!”
  • 52. CsImre 2009. december 02. 21:17
    „Nem láttam semmi konkrét tervet a cikkben, akkor hogy lehet hülyeség? Jah, hogy mindegy van-e, és mi az, akkor is hülyeség...?

    seleron: De valamiért ott is ezt alkalmazták. Mert tudják, hogy ez a jobb. És Szegeden is ez a jobb, és ezt úgy mondom, hogy évente több ezer km-t tekerek a városban, szóval csak nem kitalálom.”
  • 51. rozator 2009. december 02. 21:00
    „mi lenne, ha egyszer a kerékia?párosoknak tennék ki a stop táblát? Tragédia?”
  • 50. fogtündér 2009. december 02. 20:44
    „Gratulálunk az újabb idióta tervhez, legfőképp Nagy Sándor "polgármesternek" !Mi volna ha egyszer végre szakemberekre bíznák az ötletek kialakítását és nem pedig olyan ember találná ki,aki életében nem járt gyalog a város utcáján csak az adózók pénzén fenntartott autóval hozzák,viszik ott parkol ahol fenntartott hely van számára.Kerékpárúton véletlenül megy át akkor is gyalog nem kerékpárral közlekedik rajta.A csúcsforgalomban nem ő viszi gyerekét.Lesz még a városban olyan utca ahová belehet hajtani,vagy csak gyalog közlekedjünk?”
  • 49. Yossarian 2009. december 02. 19:46
    „még jó, hogy Nagy Sándor alpolgármester úr foglalkozik a kerékpárutak ügyével. még bringázni se tud. a város közlekedését csak a szolgálati autója ablakából ismeri.
    szerinte a kerékpárút annyiból áll, hogy húznak az út szélén egy sárga festékcsíkot, és kész.
    a közlekdési morált pedig jól mutatja ennek a cikknek az a mondata, hogyasszongya:
    "övék az elsőbbség a kerékpárúton, ha megadják nekik."
    nem kéne mást tenni csak időnként odaállítani a sarokra egy fakabátot, és az összes .<moderálva>. megbüntetni, aki behajt a kereszteződésbe, elsőbbségadás nélkül. meg szerte a városban minden baromarcút, aki jogosulatlanul használja a kerékpársávot.
    ami még fontosabb lenne, hogy végre szakemberek vegyék kezükbe a közlekedés szervezését a városban. ne egy semmihez sem értő politikus.”
68 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zsemlelopásért is jön a rendőr

Szeged - Csak Szegeden kétezerrel több ügyben kell eljárnia a rendőröknek, ha januártól mindenki… Tovább olvasom