Délmagyar logó

2017. 10. 21. szombat - Orsolya 10°C | 20°C Még több cikk.

Sorban állás az életünk

Szeged - Négy percbe telt befizetni egy csekket a szegedi nagypostán, az okmányirodában már volt, aki hat órán át intézte forgalmiját. Egy kutatás szerint hazánkban kell a leghosszabb ideig sorban állni Európában. Egyesek sztoikus nyugalommal, mások felfelé kúszó adrenalinnal viselik ezt.
Gyöngyöző izzadság derékon és háton, a tenyértől átnedvesedő, gyűrődő papírok a kézben, mély sóhajok – e tüneteket észleltük magunkon a Széchenyi téri nagypostán Szegeden, arra várva, hogy befizethessünk egy sárga csekket.

Egy európai kutatás (bővebben lásd keretes írásunkat) szerint az emberek a legtöbb időt Magyarországon, Oroszországban, Romániában és Törökországban töltik sorban állással. Hazánkban átlagban nyolcan állnak előttünk sorban, szemben az európai 3-4 fővel. Így a várakozási idő is nagyjából egy minutummal hosszabb, 5 perc.

Murányi Anita (balról) szerint nincs igazán jó időpont, a szolgáltatóknál mindig sokat kell várakozni. Fotó: Frank Yvette
Murányi Anita (balról) szerint nincs igazán jó időpont, a szolgáltatóknál
mindig sokat kell várakozni. Fotó: Frank Yvette

Fél 11-kor a nagypostán nem kellett ennyi: 4 perc alatt jutottunk az ablakhoz, négyen voltak előttünk – előtte egy közeli bankautomatánál is várnunk kellett nagyjából ennyit.

Egy posta: 35 perc

A Próbavásárlás-szolgáltatók Nemzetközi Szövetsége áprilisban egész Európára kiterjedő kutatást végzett az egyes országok sorban állási kultúrájáról: 21 országban 2552 helyszínt teszteltek egy hét alatt. Magyarországon Budapest és 7 vidéki nagyváros – köztük Szeged – bankjait, postáit, élelmiszerboltjait, gyorséttermeit, gyógyszertárait, ruhaüzleteit tesztelték, kiderítve: a magyarok állnak legtovább sorban. A próbavásárlók az egyik szegedi postán 35 percet vártak.

– Itt legfeljebb hónap elején fordul elő, hogy öt-tíz percet állni kell a sorban. Végigvárom nyugodtan – mondta előttünk László Péterné. Taktikája: „ha a postára jövök, rászánom az időt". Ha valakin látja, hogy ideges, javasolja: jöjjön vissza később. – A mobilszolgáltatók ügyfélszolgálatai sokkal lassabbak: nemrég fél órát töltöttem egy garanciális cserével – mesélte.

Jó 10 perce várt kötelező gépjármű-biztosításának szerződésmódosítására Murányi Anita, mikor megszólítottuk – édesanyja távolabb üldögélt. – A posta bármelyik időszakban zsúfolt, a bank, a közüzemi szolgáltatók szintén. 20 perc simán eltelik a sorban – kalkulált, beismerve: kedélyállapotától függ, hogyan viseli. Ő lobbanékony, ha belép és meglátja, „egyből a plafonon van". Jobb híján hirdetéseket olvas, nézelődik.

A kabát és sapka körül forgott Kádár Zoltán délelőttje: a 24 éves egyetemistával egy belvárosi ruhaüzlet pénztáránál találkoztunk. Volt időnk, egy kassza szolgálta ki a nyolc kuncsaftot. – Ezt utálom, meg a vasútállomás jegypénztárát. Sorban állva telik el az életem – vallotta be.

„Soron kívül" – ez a legszebb kifejezés, amit az ember a szegedi okmányirodában hallhat. Klippel Jánosnak volt része ebben, amikor jogosítványának papírjait hozta be. Néhány hete azonban nem úszta meg: forgalmiját délelőtt fél kilenctől délután háromig intézte.

Olvasóink írták

  • 7. Hedwig 2008. október 14. 19:49
    „Én nem esem kétségbe a sorban állástól, egyedül az idegesít fel, mikor a néni a hátam mögött a nyakamba liheg, a hátamat birizgálja a táskájával, és még hümmög is mellé. Nagyon sokan azt hiszik, hogy ha a másik nyakába másznak, gyorsabb lesz a sor. Ezzel csak a másikat idegesítik. Az ilyen ügyek elintézésére valóban rá kell szánni az időt, sosem lehet tudni. Valamelyik nap bankba készültem, rászántam fél órát, háromnegyedet, és 3 perc alatt végeztem. Utána pedig a munkahelyemen ültem, mert hazamenni munka előtt már nem volt érdemes. Türelem rózsát terem...”
  • 6. che 2008. október 14. 18:25
    „Ennyire vagyunk az Uniós átlagtól...messze .Amikor a jogkövető magatartás és a rugalmasság együtt érvényesül akkor talán jobb lesz.”
  • 5. Lemba 2008. október 14. 16:49
    „El kell jonni Africa-ba, ez ossze van kapcsolva periplaneta /csotany/ mentalitassal. Ebbe a mentalitasba beletartozik a corruption, a vegtelen butasag, kapzsisag, irigyseg,.........”
  • 4. pille 2008. október 14. 12:48
    „Ma reggel a T-Home-hoz mentem sorszámot húzni 08 42-kor. 11-en voltak előttem. 11 órakor mentem vissza, s még mindig ketten álltak előttem a sorszámukkal. Szerintetek mit csináltam?? Feladtam!!Ja! mindezeket telefonon is el szerettem volna in tézni, de NEM TUDTAM: mindenki foglat volt-ez félórámba tellett.Amikor meg üzletet akartak vekem kötni, nem győztek bombázni a telefonjaikkal, sőt még HÁZHOZ IS JÖTTEK. Amokor reklamálni akartam, se telefon, se gyors ügyéntézés. Sőt, felhívtam az üzletkötőt, aki velem kötött szerződést Kereken elutasított, s közölte hogy menjek azügyfélszolgálatra. Micsoda eljárás?.”
  • 3. sorbanálló 2008. október 14. 12:09
    „Időpont egyeztetés, időpont kérés ???....röhejjjjj!!! Az egész nagy margaság.
    1.) ha személyesen mész: azért állsz sorba, hogy később sorba álhass...
    2.) interneten kérd: közlik, hoz ez irányidőszak, melytől el lehet térniök - és el is térnek rendesen!!!
    Egyik helyen kapott időpontot sem tartották még be sehol.
    Az olyan hely, mint pósta, már nem is említem, mert félnapba kerül, hogy sorrajuss az ablaknál.....nesze neked nagy eu, erre kell a sok bürokrata.....”
  • 2. második 2008. október 14. 09:40
    „Nem bizony! Tegnap 2 órába tellt az egyik legnagyobb kábelTV-telefon-internet szolgáltatónál egy szerződést módosítani! És nem 16 óra után!”
  • 1. Anonimusz 2008. október 14. 07:33
    „Szeretném megkérdezni, hogy akkor miért nem reklamál a kedves ügyfél amikor: pl. 19 óra 15 perckor ad fel egy értéklevelet, vagy például szombaton 12 óra után 10 perccel ad fel egy külföldi tértivevényes levelet! Vagy például 19 óra előtt 1 perccel esik be az ajtón kb. 10-15 db csekkel? Mert szerintem az éremnek két oldala van! Én úgy érzem, hogy ennek ellenére az ügyfelekkel maximálisan udvariasak a "postás-kisasszonyok"! Arról meg, hogy éppen délután a legnagyobb csúcsidőben kevesen vannak nem mindig ők tehetnek! Elvégre ők is emberek és lehetnek betegek is! De például ha bemegyünk egy bankba, hogy befizessünk a számlánkra, vagy csak kérdezzünk valamit, ott se 1 perc alatt tudnak velünk foglalkozni. Csak annyi a különbség, hogy ott vannak székek és le lehet ülni. Vagy például a földhivatalban sem lehet fél perc alatt egy igazolást kérni! Vagy egy nagy bevásárló központban mondjuk ünnepek előtt se 5 percet kell sorban állni!
    Szóval nem csak a Postán kell sorban állni!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A látás hónapjában

Szeged - Az emberek több mint 50 százalékának lenne szüksége valamilyen látáskorrekcióra. Ezzel… Tovább olvasom