Délmagyar logó

2017. 08. 21. hétfő - Sámuel, Hajna 14°C | 23°C Még több cikk.

Sosem lesznek normális útjaink? - az útépítési maffiáról

Szeged – Milliókat költünk évente kátyúzásra, de eredménye szinte semmi. Hogy lehet, hogy a komoly fagyokkal küzdő alpesi országokban nem törik szét az aszfalt? Miért nem lehet este kátyúzni? Meglepő interjú egy már külföldi cégnél dolgozó magyar szakemberrel.
Utat építeni csak szigorú szabványok betartásával lehet. Elvileg minden munkafolyamatot ellenőriznek, mégis szerte az országban hitvány, rossz minőségű utakon járunk. „Az aszfalt alapját a vulkanikus kő vagy a mészkő adja. A mészkő általában olcsóbb, de a kopásállósága gyengébb" – mondta egy aszfaltozással foglalkozó szakember. Az útépítésben jártas férfivel, aki egy külföldi tulajdonú cégnél dolgozik, azért találkoztunk, hogy végre megtudjuk: miért nem lehet normális aszfaltozott utat találni.

Kátyúk, kátyúk és káytúk. Miért nem készülnek normális utak? Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Az aszfaltrétegek kialakításánál az aszfaltkeverő üzemek laboratórium segítségével állítják elő a megfelelő keveréket. A delmagyar.hu-t tájékoztató mérnök elmagyarázta:„Ezt úgy kell elképzelni, hogy adottak különböző méretű kövek. A labor a megbízó keverőtelepén lévő, különböző kövekből, mészkőlisztből, bitumenből kikeveri az aszfaltot. Ha megfelelő a minősége, kezdődhet a gyártás. A szabvány szerinti aszfaltkopó-réteg hézagtartalma – azaz a levegőtartalma – általában 2-5 százalék lehet, túl alacsony hézagtartalomnál törhet a kőváz, túl magasnál nyomvályúsodik a burkolat." Az aszfalt minőségét a beérkező kövek is „szabályozzák" – ha eltérő szemcseméretű (frakcióhiányos) anyag érkezik, nem lesz homogén az aszfalt. „Néha megcsörren a telefon, hogy xy-nak a bányájából kellene vásárolni, mert ők most árban (de minőségben nem feltétlen) jobbak" – fogalmaz kicsit rejtélyesen a nevét elhallgató szakember, majd kifejti: azért kell az "érdekközeli" bányából rendelni, mert akkor marad a „meló". Az lehet, hogy az így leszállított kő minősége nem megfelelő, de ilyen „apróságokkal" ritkán foglalkoznak a megélhetésért küzdő keverőüzemek. Ráadásul a szemcsehiányos anyagból épült aszfaltról csak a terítés és a beépítés után derül ki, hogy gyenge minőségű.

Kátyúk, kátyúk és káytúk. Miért nem készülnek normális utak? Fotó: Segesvári Csaba (galéria)
Adott a technológia, adott a labor, a szabvány – mitől lesz nyomvályús az út?

„Egy hozzá nem értő művezető, vagy egy figyelmetlen hengeres a hengerléssel is elronthatja a friss aszfaltot – a legjobb minőségű alapanyagot is tönkreteheti" – mesélte a szakember. A nemrégiben felújított 43-as útról elmondta: jelenlegi állapotát figyelembe véve, nagy valószínűséggel nem romlik tovább a makói út. A tavalyi hőséget már kibírta az aszfalt, egy ideig biztosan jó marad a 43-as. „A tervezéssel is gondok vannak: ha 2008-ban elhatározzák, hogy felújítanak egy utat, akkor azt 2010-ben kezdik el. A tervekben viszont sokszor nem számolnak az addigra megnövekedett forgalommal, gyakorlatilag pénzkidobás az alul méretezett útfelújítás" – avatta be a delmagyar.hu-t a mérnök az útépítés rejtelmeibe. A kivitelező pedig azt fogja beépíteni, ami a tervekben van, még ha tudja is, rövidebb lesz az új szakasz élettartama.

Kátyúk, kátyúk és káytúk. Miért nem készülnek normális utak? Fotó: Segesvári Csaba (galéria)
És akkor mi van a városi kátyúzással?

„Ha látunk egy teknőszerű bemélyedést, hálószerű repedéssel – az nem feltétlen az aszfalt, hanem sokkal inkább a földmű hibájára utal. Ilyen helyeken nincs értelme a burkolat-felújításnak. Olyan ez, mint az ideiglenes fogtömés."
A felújításoknak akkor lenne értelmük, ha megerősített földműre terítenék az új kopórétege – így sokkal ellenállóbb és simább utakat kapnánk. „Ezzel a 'takonykenéssel', amikor ki sem vágjuk, emulzióval rendesen ki se öntjük a lyukat – nincs értelme kátyúzni" – fogalmazta meg sarkalatos véleményét az útépítőmérnök.
A spórolás a minőségromlás egyik rákfenéje. Megtudtuk, a fővállalkozó effektív munkát nem végez, al-al-al-alvállalkozók sora intézi a kátyúzást. A kezdeti haszon a piramis aljára erősen lecsökken, így az aszfalton takarékoskodnak a kivitelezők: kicsit gyengébb minőségű , alacsonyabb „teherbírású" bitument kevernek az aszfaltba, illetve a szabványhatárig „levegősítik" a burkolóanyagot. Főleg olyan utaknál lehet ezt megtenni, ahol nincs „ellenőrzés" – azaz a kivitelező minősítteti a saját munkáját. Ilyen beruházások jellemzően a városi, önkormányzati útépítések, kátyúzások. „A kivitelező által választott labor minősíti az utat, gondolná bárki, hogy visszadobják, hogy nem jó? A laboratóriummal tulajdonképpen bármilyen pocsék munkát le lehet papíroztatni. A minimális garanciális időtartamot szinte bármilyen hitvány út kibírja. Utána meg, kit érdekel?" – mondta cinikus mosollyal az arcán a szakember. A kátyúzásról még elmondta: sokszor nem a legkvalifikáltabb szakemberek végzik a munkát, ezért is gyenge a minőség. A nagyobb kivitelező cégek és az ő keverőtelepeik nem állnak neki 6-10 négyzetmétereket aszfaltozni – ezért sem sikerül normálisan felújítani a szegedi utakat. Az éjszakai kátyúzással kapcsoltban megtudtuk: a keverőüzemek száztonnás nagyságrendben készítenek aszfaltot, pár négyzetméterért nem fognak termelni. Így csúcsforgalomban, nappal, munkaidőben kell kiönteni a „kicsi" lyukakat.


Akad azért pozitív példa is

A 47-es egyik kétszer kétsávos részét 2003-ban adták át, azóta is jól funkciónál. A megfelelő előkészítés döntő szerepet játszott abban, hogy minőségi utat sikerült építeni. „Hasonló az M3-as is: ha végigautózok rajta, büszkeséggel tölt el, hogy ezen a szakaszon dolgozhattam" – mondta a mérnök. Kiderült tehát, lehet és építenek is jó utat, csak sok helyen a pillanatnyi érdek az elvárható minőség fölé kerül.

Olvasóink írták

83 hozzászólás
  • 83. őrgróf 2010. június 07. 08:54
    „Azt hiszem, idézett Mérnök Úr igen régen járhatott a 43-ason?! Javaslom jöjjön el Nagylakig...KATASZTRÓFA!!!
    A változást csak a fő-és alvállalkozások megszüntetése lehet: "egy az ország, egy a kormány..." mintájára. Az elkészült útépítés hasznának csak a 10%-át kapnák meg, egy év múlva az 50, öt év múlva - ha még jó az út,- a hátralévő 40%-át!
    Az utakat tönkretevő kamionokat pedig - mint azt már oly sokszor és sok helyen javasoltam, - föl kell terelni a vasútra!!!
    A biciklisek ne panaszkodjanak, sokkal több utat ( km-ben mérhetően! ) kaptak, mint az autósok, akiket pedig keményen megfizettetnek minden irányból ( pályadíj, üzemanyag, adó, biztosítás!!! )
    Az ez-évi árvizek kártétele sok-tízmilliárd forint. Ha ennek az összegnek csak a töredékét minden évben a megelőzésre fordították volna ( tározók építése - munkahelyeknek sem utolsó! - ) most nem tartanánk itt. A semmitérő tesze.tosza közfoglalkoztatás helyett erre a munkára kellett volna kivezényelni az ingyenélők tömegeit...( az adófizetők pénzéből élő börtönlakókról nem is beszélve...)”
  • 82. nyugdíjas 2010. június 04. 15:31
    „Ahogy normális útjaink, úgy normális gátjaink sem lesznek, mert egyik, országot irányító kormánynak sem volt még ez érdeke. Egyébként minden nép megérdemli választott kormányát, pártját...”
  • 81. Picim 2010. június 03. 21:28
    „A kerékpárutak is borzasztóak. A József Attila sgt-on tekerek be minden reggel a belvárosba, és a fák gyökerei már feltúrták a betont, nehéz közlekedni normálisan.”
  • 80. Zsoltee0716 2010. június 03. 20:58
    „2.képen már meg van a bejelőlés azt hamarosan felszedik a kopóréteget!”
  • 79. csendesen 2010. június 03. 19:46
    „Balthazar Előbb nyisd ki a szemed aztán úgy próbáld meg elolvasni a cikket!?”
  • 78. segesvarics 2010. június 03. 19:27
    „Köszönöm. Remélem sikerül több ilyen anyagot összehoznunk.
    Üdv,
    Csaba”
  • 77. Logaritmus 2010. június 03. 17:22
    „76. hozzászólás Sportplusz: okos tojás barátom, neked nem a DM fórumban lenne a helyed, hanem egy orvosi rendelőben - páciensként. Mindenhol csak a rosszat látod? Nincs neked üldözési mániád? A fürdőben a városnak részesedése van, amit a magáncég meg fog venni pár év múlva. Ha nem megy a dolog üzletileg, akkor is annyi az ára, ha dübörög, akkor is! A napi 6 látogatót hol olvastad? A Fidesz Mocskolódó Magazinban?”
  • 76. Sportplusz 2010. június 03. 17:04
    „addig nem szabadott volna lezárni a kossuth l. sgt.-t mig az uj hid neg nem épül .. mert igy szétverték a kamionok a körutat .. a kálvária sgt . stb .ennek a rendbe hozatala drágább mint a Kossuth L. sgt.-é lett volna ,igy most kezödik minden előről .. nagykörut + kálvária sgt javitás .. és ha évek mulva az uj hid elkészül, ujbol a kossuth.-ot kell javitani .. de igy többet tudnak" botkáék" lenyulni .. remélem a fidesz + a jobbik őket is felelőségre vonja.. + a napfény fürdő miatt is .. napi 6 látogató .! ( ha Makón megépül az élmény fürdő .itt 3vendég / nap !!) kiadás napi 1mille !? havi 30 mille .. bevétel" 0" !.. miből fedezik ezt ..? az adózok pénzéből .!!. meddig rabolnak még "EZEK"??!!”
  • 75. antikos 2010. június 03. 16:57
    „Csaba!
    Kitartás:) Tényleg jó lett a cikk. Átvehetné pár országos média...
    No meg mehetne a tv-ben főműsoridőben... Lenne nagy szájtátás:D”
  • 74. George58 2010. június 03. 15:17
    „Addig nem lesznek normális útjaink, amíg a kamionáradatot meg nem adóztatjuk, csak fizetünk birkamódjára a levágott útjaink felújítására újra és újra (amolyan sziszifuszi tevékenységet végezve). A szocikat ez nem zavarta mondván, hogy minden felújítással úgyis az ő zsebüket tömjük. A horvátok persze keményen megfizettetik az autópálya használatot, de rá lehet csodálkozni az út minőségére.”
  • 73. Lacas 2010. június 03. 15:03
    „Na végre egy normális cikk ami a probléma valós hátterét ismerteti elég részletesen,korrekten.Gyakorlatilag a cikk csak arról szól,amit mindenki tud,de nyilvánosan nem szabad róla beszélni.Úgy tűnik,csak Segesvári úrnak fontos az olvasók igénye.Ezt a stilust kéne folytatni.Ha ezért dorgálást,netán felmondást kap,az a lap vezetőségét minősiti.”
  • 72. frakk 2010. június 03. 14:57
    „A legjobb vagy , nyugi ! Szólj ha kitesznek , lemondom a DM-t az biztos”
  • 71. segesvarics 2010. június 03. 14:35
    „70. hozzászólás persona 2010.06.03. 14:17

    minden ilyen elképzelhető.”
  • 70. persona 2010. június 03. 14:17
    „de lehet, hogy holnap már nem lesz állásod :D”
  • 69. segesvarics 2010. június 03. 13:59
    „Él még az újságíró aki ezt le merte írni??????? :D

    köszönöm. jól vagyok.”
  • 68. Fószer 2010. június 03. 13:20
    „Szomorú!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 67. Elendur 2010. június 03. 12:55
    „Nem vagyok útbúrkoló szakember, de ez biztos jól használt szakkifejezés itt?:
    "ha eltérő szemcseméretű (frakcióhiányos) anyag érkezik" szerintem, ha eltérő szemcseméret, akkor több frakciós, ha valamely előírt frakció hiányzik, akkor frakcióhiányos, szerintem...

    P.s.: Nem olvastam végig a kommenteket, ha már volt erről szó, akkor bocs.”
  • 66. techMon 2010. június 03. 12:53
    „Van ilyen is, csakhogy tudja mindenki :
    http://www.harmonet.hu/csalad+otthon/336-a-műanyaghulladek-hasznositasa.html
    Természetesen Mo-on az ilyen jó kis magyar fejlesztéseket az ország érdekében sem szabad használni !”
  • 65. antikos 2010. június 03. 12:50
    „Él még az újságíró aki ezt le merte írni??????? :D”
  • 64. frakk 2010. június 03. 12:09
    „Ha már Maffiáról beszélünk, az olasz polip építette ki az itáliai úthálózatot, majd tetette fizetőssé. Állítólag a betonba a filmek szerint néhol beleesett észrevétlenül egy két ember is. Ezek szerint ott legalább van beton is. Itt könnyebb a dolog homokból kellett várat építeni, arra 10-20 cm beton( a képek szerint ), és jöhet az aszfalt. A szerződés szerint a nagyobb hibákat az állam fizeti, kormányváltás után már különösen. Ezért is kell a sok alvállalkozó, mely szerint 2-3 év múlva már a garanciális problémák sem lesznek érvényesíthetőek. Megint az állam lesz a hunyó. A homok alapot elmossa az eső”
83 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A titkos szervdonáció ma már nem mindig titkos

Bár transzplantációknál nem adnak felvilágosítást arról, hogy a beültetett szerv kitől származik, a donor kiléte sokszor mégsem marad titok. Tovább olvasom