Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Stresszes pálya a 4-es

Szeged - Az összes szegedi villamos és trolibuszvonal közül a 4-es villamos pályája a legbalesetveszélyesebb. A "leghírhedtebb" útkereszteződés a Petőfi Sándor sugárúton a Rákóczi utcai, a Horgosi úti és a Vasgyár utcai csomópont. A 4-es vonalon tavaly 21 baleset történt.
Alig telik el olyan nap Szegeden, hogy a 4-es villamos vonalán a járművezetőnek ne kelljen csörögnie a sínre merőleges kis utcákból figyelmetlenül a villamos elé kihajtó sofőrökre. A minap egy szürke Citroën vezetője akart befordulni a Petőfi Sándor sugárútról a Batthyány utcába, a villamosvezető csak hatalmas csörgéssel és fékezéssel tudta elkerülni a balesetet. Rákiabált az autósra: hogyan lehet ennyire figyelmetlen! A kocsiban ülő idősebb férfi egy laza kézmozdulattal kért bocsánatot.

– A 4-es vonal úgynevezett oldalfekvéses szakaszain, azaz azokon a szakaszokon, ahol a pálya a közút oldalán, a házak előtt fut, valóban nagyobb a balesetveszély. Ezek elkerülése érdekében több helyre is parabolatükröket szereltek fel. Természetesen ezek az eszközök sem jelentenek teljes védelmet a figyelmetlen járművezetők miatti veszélyes helyzetek elkerülésében, ám villamosvezetőink kellő figyelme és szükséges óvatossága mellett sokat segítenek azok kivédésében – közölte Tóth István Tibor. Az SZKT ügyvezető igazgatója elmondta: járművezetőik visszajelzései, valamint társaságuk tapasztalatai alapján az elmúlt években a legveszélyesebb, „leghírhedtebb" útkereszteződés a Petőfi Sándor sugárúton a Rákóczi utcai, a Horgosi úti és a Vasgyár utcai csomópont, míg a József Attila sugárúti szakaszon a Lengyel utcai, a Hattyú utcai, a Gyevi sori és a Murányi utcai kereszteződés volt.

A Petőfi sugárút keresztutcáinál gyakran előfordulnak balesetveszélyes helyzetek. Fotó: Frank Yvette
A Petőfi sugárút keresztutcáinál gyakran előfordulnak balesetveszélyes helyzetek.
Fotó: Frank Yvette

– Tavaly az összes szegedi villamos- és trolibuszvonal közül a legtöbb baleset, összesen huszonegy a 4-es vonalon történt, ám balesetveszélyes helyzet, amelynek kivédése legtöbbször járművezetőink gyors reagálásának, tapasztalatainak volt köszönhető, jóval több fordult elő. A gépkocsivezetők hibájából történt villamosbalesetek 75 és fél százaléka az elsőbbség elmulasztása, a gépjárművezetők szabálytalan irányváltoztatása, kanyarodása miatt történt. Az elmúlt években közel azonos számú baleset történik vonalainkon – magyarázta az ügyvezető.

Június közepén Budapesten majdnem elütött két, a villamos elé lépő nőt a 4-es villamos sofőrje, és ez annyira felidegesítette, hogy egyiküket megütötte, miután szóváltás után a nő bemutatott neki. – A villamosvezetőknek a rendeletben előírtaknak megfelelően minden évben 30 óra oktatáson kell részt venniük. Az oktatásokat negyedévente tartják, amelyeken belül a KRESZ és egyéb szabályrendszerek, utasítások megismerése, részletezése mellett a napi problémák megbeszélésére is nagy súlyt fektetünk. Külön stresszkezelő tréningen nem vesznek részt járművezetőink, jelenleg erre nincs megfelelő pályázati forrás sem – mondta Tóth István Tibor.

Olvasóink írták

41 hozzászólás
  • 41. macs 2013. július 12. 13:16
    „39. queenmargareth1,
    csak én látok ellentmondást? Bocs, le kellett ütnöm! :-)
    1. "Tuti, hogy a hangosba csak annyit mondanak, hogy uazt a jegyet újra érvényesíteni kell, de, hogy hol, melyik oldalon, melyik felén azt nem."
    2. "biztos...csak annyit mondott:túloldalon kell érvényesíteni."”
  • 40. queenmargareth1 2013. július 12. 12:23
    „ui.olyan ritkán és tömbjeggyel utazom, régi beidegződés szerint nem téphető ki a jegy így meg sem fordult az eszemben...”
  • 39. queenmargareth1 2013. július 12. 12:09
    „36. MiértIs 2013.07.12. 11:08 Tuti, hogy a hangosba csak annyit mondanak, hogy uazt a jegyet újra érvényesíteni kell, de, hogy hol, melyik oldalon, melyik felén azt nem.Ma végighallgattam kétszer is Európa-liget és nagyállomás között.kiíráson én nem találtam hogyan kell érvényesíteni, de ott lehetett, mert apró betűket nem látom.
    macs, biztos...csak annyit mondott:túloldalon kell érvényesíteni.”
  • 38. macs 2013. július 12. 11:34
    „34. queenmargareth1,
    bocs, csak kérdezem, véletlenül nem a jegy másik végét kell érvényesíteni? Csak kérdezem?”
  • 37. MiértIs 2013. július 12. 11:20
    „És ha odafigyelsz az utastájékoztatóra,azt is hallhatod,hogy a jegy másik végét (nem oldalát!) kell érvényesíteni,nem azt,ahol ki van lyukasztva :D nyilván nem azt az oldalt kell érvényesíteni,ami fizikailag alkalmatlan egy kisebb résbe történő behelyezésébe :D bár pár embernek akkor ezek szerint szájbarágósra kellett volna szerkeszteni eme mondatot...
    Mellesleg külső fél miatt kell a csomópontot felújítani,a közösségi közlekedés ennek az áldozata ugyanúgy,mint az utasok.És lehet fikázni a "hogy" és "miért"-et,de plusz emberrel,plusz üzemanyaggal van megoldva az utasok A-pontból B-be jutása...ebbe vajh´ belegondolt valaki? :)”
  • 36. MiértIs 2013. július 12. 11:08
    „34. queenmargareth1
    Megjegyzésként hozzáfűzném,hogy igenis van utastájékoztatás egyrészt arról,hogy hol szállhatnak át az utasok,másrészt pedig arról,hogy a másik oldalának érvényesítésével a jegy további utazásra jogosít... ;)”
  • 35. MiértIs 2013. július 12. 11:05
    „Előkerült a villamosvezetők hozzáállása is...mondanám az okosoknak,hogy mivel lehet látni a pályát,milyen állapotban van,lehetetlen rajta "száguldozni".Mivel a villamosok állapota se a legjobb,ezért kizárt dolog,hogy 25-30km/h-nál gyorsabban mennének a járművezetők ezeken a szakaszokon.Mégis,20-30 tonnákról beszélünk,amik kis felületen érintkeznek a sínnel,gondoljunk bele,egy villamosnál 8(kerekek száma)-szor pár milliméter (kerék azon felülete,ami érintkezik a sínnel).Na és ezt állítsd meg,mikor ki van tömve a jármű...
    Sok kommentelést,plusz vitára adó okot nem értek.Van egy közlekedési szabályrendszer,amit be kell tartani,és kész!Elméletileg a tudásáról tanúsítvány van róla annak,aki járművet vezet,aki meg kerékpárral közlekedik,az meg ismerje a számára vonatkozó dolgokat!A Petőfi sgt.-ra (villamospálya kontra útkereszteződés) az egyik legegyszerűbb szabály vonatkozik:

    "..Ha két egyenrangú út keresztezi egymást a kereszteződésben, a jobbról érkező jármű részére kell az elsőbbséget megadni.E szabály alól kivétel, illetőleg elsőbbsége van a JOBBRÓL VAGY BALRÓL érkező villamosnak,és a megkülönböztető jelzéseit használó gépjárműveknek."

    Tehát ez elsőbbségadó tábla nélkül is a villamos élvez elsőbbséget,nemhogy akkor,amikor még az szabályozza...Amúgy meg általánosságban:

    "..Az útkereszteződést a járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének, és a védett úton haladókat a hirtelen fékezésével ne tévessze meg.Az elsőbbséget élvező járművet az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának, sebességének hirtelen megváltoztatására, azaz nem veszélyeztetheti..."

    Ennyit erről... :)”
  • 34. queenmargareth1 2013. július 12. 10:14
    „stresszes a 2-es is, pótló villamos,nem is célállomásról,Rókus pu-on átszállás a villamosokra,hogy lejuthassunk Nagyállomásra,mindenhol várakozás,az ellenőrök rajzanak,hogy tuti érvényesítve van újra átszálláskor a menetjegy.A hangosba természetesen azt nem mondják be,hogy a már érvényesített jegy hátoldalát kell újra érvényesíteni,persze alig tudod a nyomtatós érvényesítőbe betuszkolni a lyukasztott menetjegyet.és ez 45 perc!brutális ez a város közlekedési szempontból!”
  • 33. queenmargareth1 2013. július 12. 10:14
    „stresszes a 2-es is, pótló villamos,nem is célállomásról,Rókus pu-on átszállás a villamosokra,hogy lejuthassunk Nagyállomásra,mindenhol várakozás,az ellenőrök rajzanak,hogy tuti érvényesítve van újra átszálláskor a menetjegy.A hangosba természetesen azt nem mondják be,hogy a már érvényesített jegy hátoldalát kell újra érvényesíteni,persze alig tudod a nyomtatós érvényesítőbe betuszkolni a lyukasztott menetjegyet.és ez 45 perc!brutális ez a város közlekedési szempontból!”
  • 32. Ferrer 2013. július 11. 23:03
    „Én tudok nagyszerű megoldást megoldást, amivel megelőzhetők lennének a balesetek, és nem kerülne senkinek semennyi pénzébe: meg kellene tanulni vezetni!
    Azt hinnénk, hogy tapasztalatlan 17 évesek néznek be 1-1 ilyen kereszteződést, pedig meglepődnénk, és elgondolkodnánk, hogy vajon hányan szerezték az ecserin a jogosítványukat. De a körforgalomban még rosszabb a helyzet.”
  • 31. la-za 2013. július 11. 22:42
    „A járművezetők tapasztalatáról és gyors reagálásáról csak ennyit:
    A 19.20-kor a Víztorony térről induló T-613-as jelzésű 19-es troli sofőrjét csókoltatom és ezúton köszönöm, hogy nem ment át rajtunk, miközben a gyalogátkelőhelyen sétáltunk át a feleségemmel...igaz, ez a legkevésbé rajta múlott....”
  • 30. la-za 2013. július 11. 22:39
    „Figyelni kell, emberek! Sokat járok arra és mindig észreveszem, ha jön a tuja....”
  • 29. TZiky 2013. július 11. 22:30
    „Érdekes,ilyenkor mennyire nem számít, hogy a fekvőrendőr a tűzoltót és a mentőt is lassítja...

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 28. Rubicon 2013. július 11. 22:25
    „Jártam már arra. Valóban orosz rulett.”
  • 27. alfoldi 2013. július 11. 22:21
    „22-höz:
    Én nem venném ennyire félvállról, hiszen a kis változás is változás!
    A fekvő rendőr a vágány kereszteződése ELŐTT - és nem a vágányon, amikor már késő - lassítja az alárendelt irányt!
    Ha előírás-szerű a fekvőrendőr, akkor kénytelen lassítani az autós, és ez már hatalmas eredmény.
    A láthatóságot pedig mindenütt javítani kell, ahol olcsón lehet!
    Nem kell egyből milliárdos beavatkozást követelni!
    Ha egy ütközést, ha egy embert meg tudnánk menteni, már megérte.”
  • 26. pirochatechin 2013. július 11. 22:05
    „#25. kreativnév:
    Talán mert
    1.) A balesetveszélyes helyzetről szól a cikk, az említett szituáció csak példának szerepel; továbbá
    2) sem baleset, sem garázdaság/önbíráskodás nem történt, mivel
    3.) az autóvezető úgy kezelte a helyzetet, ahogy az egy normális embertől (minimálisan) elvárható: elnézést kért. Nem mutatott be, nem állt neki arcoskodni, elismerte a hibáját, és, ha csak egy intéssel is, de elnézést kért. És a villamosvezető ezt elfogadta, és ő sem áll neki pattogni (mondjuk nem is nagyon teheti, hiszen nem állíthatja meg a villamost, csak azért, hogy kiugorjon veszekedni). Így aztán nem is lett konfliktus.

    +1) Szomorú, hogy ezt magyarázni kell!”
  • 25. kreativnév 2013. július 11. 20:22
    „itt miért nem úgy szól a cikk hogy a bunkó Fordos kihajtott a villamos elé??? ha BMW,audi,merci lett volna biztosan igy kezdődne :)”
  • 24. Miafeneez 2013. július 11. 20:20
    „A horgosi úton teljesen mindegy mikor vált a lámpa, mert tábla is van, és még ha tábla se lenne, ott akkoris a villamosnak van elsőbbsége. Rá lehet ezt fogni, hogy így-úgy a lámpa, meg néha nem működik, teljesen mindegy.
    A rendőr jó pénzért felvilágosítja a tudatlan autóst.”
  • 23. lukrecia 2013. július 11. 19:26
    „persze 21 -eske- Palyazatiro teccik lenni?? Mert minden nagykoru jogositvannyal rendelkezonek rutinfeladat kellene h legyen a te kb 2 milliardos otleted. Megall az eszem ennyi nagyon ertelmestol. Szorni a penzt esznelkul , ez megy, utana meg a siras. Miert emelkednek az adok. Azert nagyeszukem, mert a hulyesegeket is kozosen fizetjuk.”
  • 22. CsImre 2013. július 11. 19:13
    „19. alfoldi: A szeparálás, és a fantomirány miatt így sem küszöbölődne ki teljesen a veszély. Az úttest szélén parkolók is csökkentik a beláthatóságot. A Földváry utcánál, Vitéz utcánál, Ady térnél, Batthyány utcánál csak épületbontással lehetne a láthatóságot javítani. A Faragó utcánál lehetne egy helyen, Szivárvány utcánál már átlátszó a kerítés. A Rákóczi utcánál egy kicsit lehetne javítani. A fekvőrendőrökkel kapcsolatban szkeptikus vagyok, az síneknél az átjáró ugyanis olyan rossz minőségű, hogy akinek ez szempont volt, az eddig is lassított.”
41 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Presztízs díjasaink fél esztendeje

Öt kategóriában adtuk át 2012 decemberében a Presztízs díjakat, egy vállalkozás különdíjas lett. Tovább olvasom