Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Súlyos vádak a szegedi trolibusztenderrel kapcsolatban

Szeged - Ugyanahhoz a tulajdonosi körhöz tartozó két cég tett ajánlatot a szegedi trolibusztenderre – közölte Gyimesi László, az átvilágító bizottság elnöke. Az SZKT új igazgatója ezért az NFÜ-höz, a Gazdasági Versenyhivatalhoz, és a Közbeszerzések Tanácsához fordult. A korábbi vezető, Dózsa Gábor szerint más van a háttérben.
Súlyosan aggályos körülmények merültek fel a szegedi trolibusz közbeszerzéssel kapcsolatos eljárásban – közölte pénteken rendkívüli sajtótájékoztatón Gyimesi László (Fidesz-KDNP) a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság elnöke – mert ugyanahhoz a tulajdonosi körhöz tartozó cégek nyújtottak be ajánlatot a trolibusztenderre.

Emiatt az SZKT új ügyvezetője, Tóth István Tibor a Gazdasági Versenyhivatalhoz, a Közbeszerzések Tanácsához és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez fordult.

Gyimesi elmondta: a város és a közlekedési cég tavaly szeptember 15-én írt ki közbeszerzést tíz plusz opcionálisan további öt alacsonypadlós trolibusz beszerzésére. A pályázati dokumentációt hárman vásárolták meg: a cseh Skoda és Cegelec, valamint a magyar Lanta-Consulting Kft. Ketten tettek ajánlatot: a Lanta-Consulting Kft., valamint a december 10-én győztesként megnevezett, a Magyar Trolibusz Kft. által vezetett Ikarus-Skoda konzorcium. Az önkormányzat 10,4 millió euróért (mintegy 3 milliárd forintért) 10+3 alacsonypadlós jármű vásárlásáról döntött.

Az összejátszást az bizonyítja – hangzott el a sajtótájékoztatón -, hogy a Magyar Trolibusz Kft.-nek - tehát a győztes konzorcium vezető cégének - tagja egy magánszemély, az Ikarusbus Kft., valamint az Auto Rad Controlle Kft. (ARC). Az ARC-nak pedig három olyan magánszemély is a tagja, akik a másik pályázó Lanta Kft.-nek is tulajdonosai voltak november 1-jéig.

Ezen kívül a Cegelec – ami október 4-én szintén megvette az ajánlati felhívást - , később a Lanta alvállalkozója lett. Feltételezhető – mondta Gyimesi -, hogy előbb a Lanta a Cegelec révén tudomást szerzett a tenderben szereplő adatokról és elvárásokról. Majd a három említett magánszemély kivált – a Lanta ez után vette meg a felhívást - és az ARC Kft. tulajdonosaiként megalapították a Magyar Trolibusz Kft. Gyimesi szerint tehát a pályázati anyagok előkészítése során a „versenypozíció befolyásolására alkalmas cégjogi tranzakció történt."

A képviselő szerint „az összejátszás esetlegesen arra irányulhatott, hogy mesterséges, nem versenyszerű árakat állapítsanak meg, így megfosszák a megrendelőt, azaz Szegedet a szabad és nyílt verseny előnyeitől." Az átvilágító bizottság elnöke ezért kezdeményezte a bizottság rendkívüli ülésének összehívását. Hozzátette: szerinte célzatos lehet, hogy a "városvezetés látszólag érdektelenül szemléli az eseményeket."

Arra az újságírói kérdésre, hogy érte-e kár a várost, Gyimesi elmondta: tisztázatlan a helyzet. Érheti kár a várost, ugyanis ha az összejátszás fennáll, azt az unió „nem fogja tűrni".

Gyimesi okfejtése gazdaságilag indokolatlan Dózsa Gábor, az SZKT korábbi igazgatója szerint. Elmondta: ha a két cég össze akart volna játszani, egyszerűen közösen kellett volna indulniuk és csak egy pályázatot beadni. A tender akkor is érvényes lehetett volna. A két pályázat nagyobb kockázatot jelent, ugyanis több pályázat esetén minimum kettőnek kell érvényesnek lenni, tehát ha az egyik nem az, nincs eredmény. Egy pályázatnál viszont elég, ha az az egy érvényes.

Az igazgató szerint ennél olcsóbban nem lehetett volna trolikhoz jutni, tehát Szegedet nem fosztották meg a cégek a versenyszerű áraktól.

Korábban megírtuk: a Szeged Pólus Kft. projektigazgatója, Csanádi Zoltán elmondta, Európa más városaiban ennél drágábban vásároltak trolikat. Dózsa közölte, bizonyítani tudja, hogy az ügy hátterében az áll, hogy utódja, „Tóth István Tibor orosz trolibuszokat szeretne vásárolni Szegedre a magyar gyártmányúak helyett".

Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának sajtóközleménye

A pénteki fideszes sajtótájékoztatón elhangzottak az eddigi legképtelenebb szegedi fideszes összeesküvés-elméletről szólnak – mely szerint a szocialista városvezetés „mutyizik" a Széles Gábor tulajdonolta Ikarusszal.

Ehhez képest a tények:

1. Az Európai Unió által finanszírozott elektromos tömegközlekedési nagyprojekt bonyolítására az uniós szabályok az irányadóak. Ennek megfelelően 5 fős bíráló bizottság - melyből két tag a magyar kormány képviselője – tett javaslatot a polgármesternek az Ikarussal és konzorciumi partnerével a szerződés megkötésére.

2. A tendernyertes IKARUS magyar trolit szállítana a városnak. Eddig a Fidesznek az volt a problémája, hogy külföldi cégek nyertek a közbeszerzési eljárásokban, most már az is baj, ha magyar cég nyer.

3. Amennyiben a közbeszerzési eljárás eredményeként hétfőig a szerződéskötés nem történik meg, a város elveszítheti a lehetőséget 13 db korszerű, alacsonypadlós csuklós trolibusz beszerzésére és az ehhez járó 2,5 milliárd forint uniós támogatást. A projekt ilyen jelentős részének elmaradása a teljes 29 milliárdos projekt eredményes befejezését és elszámolhatóságát is kockára teszi.

Szeged, 2011. január 7.

Nagy Sándor, alelnök
Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság

Olvasóink írták

144 hozzászólás
  • 144. Arkagyin 2011. január 30. 19:11
    „Kedves jozko!

    Én kritizáltalak téged, vagy a nevedet? Nem mindegy, hogy milyen felhasználói nevet választok magamnak? Mert úgy látom, hogy nem.

    Vissza térve a témához, igazad van, hogy fiatalításra van szükség, de nem ilyenre. aki minden ellen van. Aki irányítani akar, de nem tud. Akinek nagy a szája, de cselekedni nem tud. Az első, aki felszólal, hogy működjünk együtt és ő az első, aki meg is szegi ezt.
    Ha mind ezeket ki bírja javítani, akkor egyszer majd beszélhetünk arról, hogy megbízható-e vagy nem.”
  • 143. Miggnon 2011. január 11. 08:24
    „nagy sandor szdsz ?”
  • 142. macs 2011. január 10. 14:19
    „A Lanta profiljában nincs autóbuszgyártás, legalábbis a honlapja szerint alkatrészgyártással és buszfelújítással foglalkoznak. Nem értem miért pályáztak, hiszen nincs kaszni. Az ARC-kal dolgozott össze az SZKT a 660-as trolinál. Szerintem logikus, hogy ez a társaság vigye tovább a munkát.”
  • 141. saturnus 2011. január 10. 09:39
    „Olyan gyanus ügyletek ugyan ahoz a tulajdonosi körhöz a Kaja Ibrahim meg a Joszip Tot de lehet,hogy Simicska megbízottja az?”
  • 140. szeti 2011. január 09. 23:23
    „Úgy van, kedves Gyimesi úr. Tegyék tönkre Szegedet, az Ikarust, illetve építsék le nyugodtan előbbieket és Magyarországot az EU szemében, ahogy azt a fidesz teszi már fél éve. Harjá, így lesz szép a jövőnk. Ja, bocs, magukat csak a saját jövőjük érdekli, elfelejtettem...”
  • 139. szatymaziutca 2011. január 09. 22:57
    „A mutyisejtők közül magyarázza már meg valaki, hogy ha összebeszéltek, akkor minek indultak el mind a ketten? Elég lett volna csak az egyiküknek, az szépen nyer, oszt jónapot!
    Ennek így semmi értelme!”
  • 138. szilléri 2011. január 09. 19:35
    „Összefoglalva : A két tender versenyző tulajdonosi köre átfedéseket takar.

    Ha ez nem korrupció, akkor én vagyok a ,, felvidéki futár" ( Bors őrmester) !
    A másik versenyző ,,A Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band (magyarul Bors őrmester Magányos Szívek Klubjának zenekara, de gyakran csak Bors őrmesterként hivatkoznak rá) "”
  • 137. jozko 2011. január 09. 17:23
    „Már elnézést, de ez a mityizás, az elharapodzó korrupció melegágya:

    Jószándékkal indul,jót akarunk, jót teszünk a közösségnek-alapon!
    És az már "természeres" , hogy a tegelyt kenni kell-hogy fusson a szekér;
    A nyomtató ló száját nem lehet bekötni-
    meg aztán a Krisztus koprsóját sem őrizték ingyen- "megér az nekünk valamit, hogy valaki egy kicsit félrenézzen, vagy becsukja a fél szemét!-ja, igen, ez csak "zsebes pénzzel " lehetséges-számla nélkül...

    És máris beláthatatlan a korrupció szövevénye!
    Ellenőrzéskor nincs joga mérlegelni -jelen esetben a bizottságnak!
    Enyhítő vagy súlyosbító körülményeket esetleg a tulajdonos önkormányzat-bűncselekmény esetén pedig a Bíróság jogosult mérlegelni!

    Most, a Szegeden végre bekövetkező rendszerváltás alkalmával ideje lenne tisztába tenni a dolgokat!
    A trolibuszokat nem adják el az orrunk elől másnak!
    A kedvezményeket okkal adják, a tabula ráza nem lehet gátló körülmény-ha mégis az lenne, félő, hogy az összefonódás már messze begyűrűzött!

    Pótolhatatlan emerek nincsenek!
    Funkciójában hagyni valakit nem azért kell, mert teszem azt eddig jól végezte a dolgát!
    Ezért fizették.

    Vezetőváltásnál -mint korábban utaltam már rá-
    Sok egyéb szempontot is illik figyelembe venni!”
  • 136. ferdzso 2011. január 09. 12:21
    „Megalapozatlan vádaskodással, "át világítással", hátrányos helyzetbe hozni a poraiból újjá éledő Ikarust, nos ezt nevezném inkább a magyar gazdasággal szemben elkövetett gonoszkodásnak! El felejtik, hogy ennyire erős figyelő szemek miatt sem lehetne "mutyizni", gazdasági öngyilkosság lenne, azok részéről akik az ügyletben ott vannak. Kákán is lehet csomót keresni, de ez esetben, szerintem, butaságra vall, Gyimesiék részéről. Ne így mutassák meg, hogy mennyire szeretik ezt a várost, mert ez egyszerűen: káros!”
  • 135. DobóI 2011. január 09. 06:30
    „128. hozzászólás balraat 2011.01.08. 17:14

    Hátha te felcserélted a tápcsatorna két nyilását, akkor nálad biztos, hogy a fécesz nem a szokványos helyen jelenik meg..”
  • 134. ifj. Nagy Gábor 2011. január 08. 21:24
    „116. hozzászólás SP 2011.01.08. 14:59
    "ha a meglévő járműpark tejes cseréről van esetleg szó, pusztán anyagi okokból. Úgy néz ki a dolog, hogy az új szervízkapacitáshoz minden áron, bármi áron minimum 15 trolit akarok biztosítani."

    Ezt most nem teljesen értem, de a 15 troli az a 10-es, illetve a 8-as vonalra kell (illetve még arra, hogy ne császkáljanak buszok trolis fordában).

    "A veszteségeket kivel kívánod megfizettetni.
    A csillagászati árú troli villamos jegyet nem sokan fogják megvenni. Ha van olcsóbb alternatíva nem használjuk a drágát.
    Luxus cikk lesz a trolizás is, teljes áron biztos, akinek nincs valamilyen kedvezménye az egyéb megoldást keres.
    Én ismételten a fizetőképes igényhez, tehát aki fizetni is tud a szolgáltatásért, ahhoz viszonyítanék mindent."

    Tudtommal olyat nem nagyon csinálnak a világon sehol, hogy a városi tömegközlekedés teljes költségét közvetlenül az utasra terhelik. Pont azért, mert akkor csillagászati árú lesz és azt nem fizetné ki senki, viszont ennek társadalmi szinten jelentkezne a kára.”
  • 133. történész 2011. január 08. 21:01
    „http://nepszava.com/2011/01/magyarorszag/banankoztarsasag-es-sukoro-avagy-amit-akartok.html”
  • 132. N.P. 2011. január 08. 19:00
    „achilleus 2011.01.08. 16:50

    Az igazgató munkáltatója a közgyűlés, akinek a nevében a PM gyakorolja ezeket a jogokat - tehát ő a főnöke! Szerinted a magánszférában azt az alkalmazottat aki megkerüli a szolgálati utat (kivéve, ha azonnal büntető feljelentést nem tesz..) hány perc alatt zavarják el a rákba???
    Itt persze arról van szó, hogy maga mögött érzi a fideszt és a jobbikot....”
  • 131. jozko 2011. január 08. 17:32
    „110. Arkagyin:
    <moderálva>
    "Ki ez a Gyimesi és tett e valamit egyáltalán Szegedért?"

    Na látod, ez jó kérdés-
    akkor, amikor Pro Urbe díjakat vagy Díszpolgári címeket osztanak, illetve mérlegelik a szóbajöhet jelölteket!

    Amikor valakit-jelesül Gyimesi Lászlót-, olyan embert "mérsz meg" akitől elvárod, hogy tegyen valamit a város érdekében-más kérdéseket kellene feltenni:

    Képes-e vezetőként maga mellé hozzáértő munkatársakat szervezni?
    Képes e velük kommunikálni, következetesen feladatokat szabni, azokat ellenőrizni és eredményeket elérni ilyen csapatmunkában?

    Képes-e egy csoport /akár egy város/ népességének érdekeinek kiszolgálásáról nem megfeledkezve a pártjának érdekeit is érvényre juttatni, a párt felső vezetését a vezetett csoport érdekeire "finomhangolni"?

    Képes e a magánéletét, szenvedélyeit a közösség érdekében "féken tartani", viszont szenvedélyesen, motiváltan a közösségért végzett munkába vetni magát?

    Képes e a lehetetlenre is, ha a szükség úgy kívánja-miközben ismeri a törvényes lehetőségek határait és be is tartaj azokat?

    A sikerek hatására nem hatalmasodik e el rajta a cezarománia-és megtartja a választói és munkatársai bizalmát....

    Néhányat soroltam fel az általam legfontosabbak közül-korántsem mindet!
    Botka László Polgármester Úr így valahogy indult-de ezknek a kritériumoknak már csak egy részével tud megbírkózni...

    Fiatalítás kell...”
  • 130. történész 2011. január 08. 17:28
    „Ma már minden vállalkozónak van három négy cége. Remélem jobb ha nem sorolom fel a nagyokat mert törölnék. De általában úgy van,hogy van egy :lop kft. apa és fia lop kft. és lopós család kft.. három cég ,három megyei város székhellyel és a tulajdonos a lényeges:Lopós Antilop.”
  • 129. achilleus 2011. január 08. 17:20
    „125. hozzászólás bogos 2011.01.08. 16:52
    (A sajtót tényleg ki lehetett volna hagyni, addig, amíg nem tisztázódnak a körülmények. A kérdés csak az, hogy akkor mivel indokolták volna a szerződések alá nem írását a közvélemény felé, merthogy az hétfőn vezető hír lett volna, az biztos? Egy ilyen vizsgálat pedig nem 10 perc, ha pedig hagyják az egészet, ugyanúgy benne vannak a mutyiban, mintha ők maguk idézték volna elő a helyzetet. Ezek a szocialisták által lerakosgatott aknák olykor nagyon rafináltak, ráadásul még a szokásos propagandára is felhasználhatók, amint a példák sora mutatja, ld. például az Árpád gyermekotthon és egyebek ügyét. Lásd az LMPszeged honlapján a részleteket.)”
  • 128. balraat 2011. január 08. 17:14
    „124.
    Amennyiben hivatalos levélben tájékoztatja az önkormányzatot az aggályairól, akkor mivel és hogyan lehetne zsarolni! Ne irkálj már hülyeséget!!!

    DobóI
    A fejedben?????”
  • 127. DobóI 2011. január 08. 16:59
    „117. hozzászólás balraat 2011.01.08. 15:03

    Szart csak ott lehet keverni ahol van!”
  • 126. DobóI 2011. január 08. 16:52
    „123. hozzászólás balraat 2011.01.08. 16:47

    Anélkül is látom azt koszt, mocskot, lepusztult utakat, szánamas használt ruhaárusitó boltokból álló város központot, stb. Méltó ehhez az undoritó szoci polgármesterhez...”
  • 125. bogos 2011. január 08. 16:52
    „Az új igazgatónak, ha valami gyanúsat talál, akkor azt először és haladéktalanul a tulajdonossal, az önkormányzattal kellett volna közölnie, nem pedig az eu-val, versenyhivatallal stb-vel. A drága igazgató dec. 10. óta megkérdezhetett volna közbeszerzéssel foglalkozó jogászokat, a szintén fidesz által kinevezett ügyvezetőt a Pólus Kft.-nél és nemcsak Gyimesi "sohanemhazudok és mindenhezértek" Lászlóhoz kellett volna rohannia. Érdekes, hogy az aláírási határidő előtt 3 nappal jut eszébe a visszásság gyanúja. Ha pedig kiderül, hogy a közbeszerzés jogszerű volt az új igazgatót fegyelmivel azonnal ki kell rúgni, károkozásért beperelni, tettestársával Gyimesivel együtt.”
144 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szászi Móni nem akart játszani, de élvezi

Majd húsz éve Szászi Móni írja a L'art pour L'art Társulat jeleneteinek jó részét. Ő találta ki a Besenyő családot, 11 éve színpadon is szerepel. Interjú. Tovább olvasom