Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 19°C | 33°C Még több cikk.

Süti és pizza: kétféle árat fizethetünk?

Szeged - Helyben fogyasztás esetén 25, elvitelre 18 százalékos áfakulcs vonatkozik július 1-jétől egy uniós irányelv szerint az éttermekben, cukrászdákban, pizzériákban vásárolt süteményekre, pizzákra. Az általunk tegnap megkeresett szegedi vendéglátóhelyek többségében továbbra is egy díjat tüntetnek fel.
Az Európa Tanács egy uniós irányelvhez kapcsolódó végrehajtási rendelete szerint a hónap elejétől 25 százalékos áfát kell felszámítani az éttermekben, cukrászdákban elfogyasztott sütemények, pizzák után. Ha a vásárló elviszi a terméket, arra továbbra is marad az eddigi 18 százalékos, kedvezményes áfakulcs. A szolgáltatás jellege a döntő: előbbi esetben a vendéglátóhely a termék fogyasztásához felszolgálást, terítést, megfelelő eszközöket, kulturált környezetet biztosít.

– Az említett uniós irányelv megnehezíti a munkánkat, ezért Pataki János, a Cukrásziparosok Országos Szövetsége elnöke igyekszik elérni a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, hogy töröljék el az új szabályozást. A szövetség körlevélben informált bennünket a július 1-jén életbe lépett változásról – mondja Margitáné Z. Nagy Rozália, a József Attila sugárúti Z. Nagy cukrászda tulajdonosa. Náluk egyelőre maradnak a régi süteményárak. Az általunk megvizsgált szegedi vendéglátóhelyek többsége így döntött – a fagylalt ára is mindenütt változatlan marad.

Változtak az áfakulcsok július 1-jén az éttermekben és a cukrászdákban. Fotó: Frank Yvette
Változtak az áfakulcsok július 1-jén az éttermekben és a cukrászdákban.
Fotó: Frank Yvette

Selmeczi László, az ipartestület ügyvezetője arról számolt be: a cukrászdák egy része ugyanazt az árat fogja alkalmazni a helyben fogyasztott és az elvitt termékeknél, csak kétféle áfát számít fel. Így viszont abban az esetben is emelkedhetnek az árak, ha hazaviszik a vásárlók a süteményt, mivel a cukrászdák nem tudják lenyelni vagy átterhelni a helyben fogyasztókra az áfaemelést.

A Kárász utcai A Capellában és a Dugonics téri cukrászdában már kétféle összeget tüntettek fel a süteményeknél. Bár csak 10–20 forintnyi a különbség, a helyben fogyasztott finomságokért többet kell fizetni. – A jogalkotóknak bizonyára az volt a szándéka, hogy aki elviszi a terméket, olcsóbban kaphassa meg. Ha ez a rendelet tartósan hatályban marad, az a magyar vendéglátás halálát jelenti – véli Gyuris László mestercukrász, az A Capella cukrászda tulajdonosa.

A szegedi Dugonics cukrászdában drágább a helyben fogyasztás Fotó: Frank Yvette
A szegedi Dugonics cukrászdában drágább a helyben fogyasztás.
Fotó: Frank Yvette

Az általunk felkeresett két szegedi pizzéria egyelőre nem változtat a mostani díjszabáson. – Nem teljesen egyértelmű még számunkra az új szabályozás. Most, a nyári szezon elején nem kívánjuk emelni sem a pizzák, sem a fagylaltok árát – közölte Győri-Farkas Anna, a Kárász utcai Graffito Pizzéria műszakvezetője. – Múlt csütörtökön értesültünk az áfaemelésről, de ez nem érinti a vásárlóinkat, az árak maradnak – tájékoztat Matus István, a Vásárhelyi Pál utcai Don Pepe Pizzéria üzletvezetője.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. Morpheus_RexXx 2011. július 06. 18:54
    „Igen nagypapa, nagyon félre van értelmezve ebben is minden :)
    De ez a demagógiának köszönhető, és nem látják a fújjtól a lényeget. :D

    Nos egyszerűen...
    NEM A "HÜ..E MAGYART NYOMORÍTJA AZ ÁLLAM". HA HELYBEN ÖSZŐ VAZZ, FIZETÖD AMIT EDDIG IS FIZETÉÉÉ... HA EEEVISZÖD, akkó ÓÓCSÓBB a cucc!
    ÉÉRTÖM? :D”
  • 30. joy 2011. július 06. 04:15
    „Ez egy marhaság.
    Többszörös adótztatása ugyan annak a terméknek.”
  • 29. nagypappa 2011. július 06. 03:34
    „Azt hiszem félre értettek valamit, nemi érdekli a jogalkotót a sütemény ára, az érdekli, hogy ha helyben fogyasztás történik megelégszik a 18 % ÁFA-val, míg ha elviszik a süteményt akkor 25 % ÁFA a fizetendő. Ugyanaz mikor a boltban Pl. megveszel egy kiflit, ott is 25 % az Áfa.
    Egyszerű csak a pénztárgépbe külön kell beütni.
    A baj forrása az lehet majd, ha valaki indokolatlanul a 18 %-os gombot nyomogatja.”
  • 28. bambinaXX 2011. július 06. 03:02
    „TÉNYLEG EZ VOLT A LEGFONTOSABB DOLOG AZ EU-S JOGHARMONIZÁCIÓHOZ?!
    olyat nem lehetett volna, ha Mo.-ot károsítja meg egy másik állam, akkor kártérítést kaphatunk??
    (van pár, a környezetünket szennyező példa..)

    lassan közelítünk egyes usa-beli államokhoz, ahol:
    1., az alapárak vannak megadva és a kasszánál derül ki az adó/áfa-tartalom, azaz, h mennyit is kell fizetni
    2., a felszolgálók "bérét" külön kell fizetni, az nincs benne az árban
    mindez, hogy ne tudd előre mi mennyibe fog kerülni..maradj tudatlan, megvezethető..”
  • 27. exdeus 2011. július 05. 20:33
    „Szóval: ha abból indulunk ki, hogy csak amiatt kell valamely termékre 25% áfát tenni, mert mögöttes szolgáltatást tételeznek fel, akkor a házhoz szállított ételek árának is 18% áfát kellene tartalmazniuk, mert a vendéglátó hely ez esetben semmit nem tesz hozzá házon belül. Szerintem ez nem túl bonyolult, tehát valóban igaz, hogy amit eddig adott áron ettünk meg x helyen, ott most többe fog ugyanez kerülni.
    "Amennyiben klasszikus értelemben vett éttermi vagy vendéglátó-ipari szolgáltatás történik - vagyis az adóalany a termék fogyasztásához biztosítja a felszolgálást, terítést, megfelelő eszközöket, azok tisztántartását, megfelelő környezetet, helyiséget stb., vagyis az értékesítés jellegében a szolgáltatás dominál, annak csak egy részeleme az adott ,,termék eladása", akkor szolgáltatásnyújtásról van szó, mely az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa-törvény) alkalmazásában nem tartozik a kedvezményes adómérték alá."

    Egyébként maximálisan egyetértek azzal, hogy valakinek jobb dolga sem volt.”
  • 26. lukrecia 2011. július 05. 18:58
    „19--az olasz vendeglatas kozel egyenlo a magyarral----atveres. Talan a Tiroli vendeglatasban nem lehet csalatkozni. Olcsoak a szallodak, es tobbletszolgaltatast adnak inkabb , mint kevesebbet.
    Olaszba eppen ezert max atutazo leszek.”
  • 25. ascendum 2011. július 05. 18:33
    „Nyugalom, ennek semmi értelme, mint az, hogy többet adózzon az állampolgár, hiszen mi másra kellenénk, mi más ügye lenne az államnak manapság jóformán velünk, mint az adóbefizetés? A kereskedő részéről meg csak kellemetlen többletadminisztrációt szül az egész.”
  • 24. Zsoltee0716 2011. július 05. 18:29
    „5-e van hello nem késtetek el ezzel a cikkel?”
  • 23. Morpheus_RexXx 2011. július 05. 17:50
    „"Helyben fogyasztás esetén 25, elvitelre 18 százalékos áfakulcs"
    Ezen is csak itt hunganisztánban csodálkozunk? Teljesen logikus... a műanyag "ételtartóért is fizetni kell".
    A helyben fogyasztással szemben elvitelkor kevesebb szolgáltatást veszünk igénybe a termék kapcsán... míg helyben fogyasztásnál többet. Elvitelnél mosogatni sem kell...”
  • 22. cleanx 2011. július 05. 17:32
    „Tulajdonképpen ez egy áremelés ami megy az államkasszába...”
  • 21. Grabowsky 2011. július 05. 16:25
    „Gyuris mint mestercukrász? Ezen jót nevettem... olajbáróból cukrásszá avanzsált... ez aztán a karriertörténet!”
  • 20. qrumpli 2011. július 05. 15:28
    „Álljon meg a menet mer baj van!
    Tulajdonképp ha ott a helyszínen elfogyasztom akkor elviszem!
    Hacsak ki nem hányom mer nagyon rossz.
    Akkor most ki a hunyó?”
  • 19. Zeppelin 2011. július 05. 13:27
    „Ez így van! Pisa-ban bementem a bárba és vettem két kávét, majd kisétáltunk a feleségemmel a teraszra, hogy ott elfogyasszuk, miközben gyönyörködünk az elferdült toronyban. Még szinte le sem ültünk, szinte hisztériás rohamban tört ki a pincérnő, hogy azonnal álljunk fel, mivel nem a teraszon rendeltük a kávét. Hölgyeim, Uraim, ez Európa!”
  • 18. hahaha62 2011. július 05. 13:16
    „Értelmes??????magyariában????”
  • 17. sportif 2011. július 05. 12:45
    „Nem ertik! a 25% utan tobbet fizetunk MI, es azt az AFAt befizeti allamnak, semmi service dij vagy mosogatas vagy helyet foglalom osszeg nincs belekalkulalva, a tobblet ar az allamnak megy, ez nem borravalo, az etteremnek, cukraszdanak vszinu ugyanannyi lesz a netto bevetele, ez mind rajtunk csattan. 100ft a boltnak 18 az allamnak ha elvisszuk, 100ft a boltnak 25 az allamnak...ennyi, itt hol van a jatt meg a szolgaltatats dija, vagy a benzin penz kiszallitaskor??? Sehol!”
  • 16. Tom_Peris 2011. július 05. 12:08
    „És most akkor a pizza házhoz szállítás az helyben fogyasztásnak vagy elvitelnek számít?”
  • 15. traktordj26@gmail.com 2011. július 05. 12:04
    „"előbbi esetben a vendéglátóhely a termék fogyasztásához felszolgálást, terítést, megfelelő eszközöket, kulturált környezetet biztosít"

    Igen, ha valóban megfelelő a kiszolgálás és igényes a környezet, (sajnos nem mindenhol) akkor ilyenkor alkalmazzuk azt speciális eljárást amit "borravalóként" ismerünk. Nem történt más az én szememben, pusztán törvényben rögzített mértékben kötelezve lettünk a jatt fizetésére:D”
  • 14. macs 2011. július 05. 11:49
    „12. macusnéni,
    nem rossz ötlet, legalább így többen csináltatnák meg a kéményüket, és kevesebben halnának meg a CO-tól.”
  • 13. macs 2011. július 05. 11:46
    „Segítsetek, beülök 25% ÁFA, elviszem 18% ÁFA. Ez nekem különbség, a vállalkozónak szerintem mindegy, mert az ÁFÁ-t neki amúgy is be kell fizesse. Vagyis süti 100 Ft, helyben 100+25 Ft, elvitelnél 100+18 Ft, a süti árát mindkét esetben magkapja.”
  • 12. macusnéni 2011. július 05. 11:29
    „Az erőltetett haldokló Uniótól még milyen hülyeséget akarnak átvenni.Inkább a fizetéseket vennék át,vagy a módszert,hogy mi a technikájuk.Legközelebb már az is kétféle Áfás lesz,hogy aki bélelt kéménybe vezeti el a füstött az 18,aki hagyományosba annak 25 lesz az Áfa.”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Tűz van, babám! című filmmel indított a Grand Café

A művészmoziban a hét első felében a Hajszál híján úriember elmaradt vetítéseit pótolják. Tovább olvasom