Délmagyar logó

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 25°C Még több cikk.

Szabadkai út: minden átkelés életveszélyes

Szeged - Könnyebb zúzódásokkal úszta meg a balesetet hétfő reggel az két tizenegy éves lány, akiket iskolába menet sodort el egy autós. A közlekedést megkönnyítő körforgalmat csak szeptemberben adják át.
A gyerekek a Vadaspark lakóparkból jövet próbáltak meg átkelni a Szabadkai úton, hogy a végállomáson felszálljanak a villamosra. A lezárt sorompó miatt álló kocsisor mögül léptek ki – figyelmetlenül – a szembejövő forgalom elé, amikor egy érkező autós úgy fellökte őket, hogy az út menti füves részre estek. Hajszál híja volt, hogy fejük nem vágódott a védőkorlát élének.

A szerencsétlenül járt iskolások egyike kollégánk kislánya. A másik gyerek édesanyja, Albertné Kovács Ildikó elmondta: egy napra a klinikán tartották a lányokat, akik sokkot kaptak az ijedtségtől, de szerencsére zúzódásokkal megúszták a balesetet. A szülők csak nemrég engedték meg a barátnőknek, hogy egyedül vágjanak neki az életveszélyes átkelésnek.

Gyakran percekig kell várakozniuk a gyerekeknek, hogy átkelhessenek a Szabadkai úton. Fotó: Miskolczi Róbert
Gyakran percekig kell várakozniuk a gyerekeknek, hogy átkelhessenek a Szabadkai úton.
Fotó: Miskolczi Róbert

Nem először írunk arról, hogy a folyamatos kocsisor, vagy a lezárt sorompó okozta torlódás miatt életveszélyes átkelni a Szabadkai út legkritikusabb szakaszán, a Pick és a vasút közötti szakaszon. A Vadaspark lakóparkban élő ezer ember napjában legalább kétszer vág neki a forgalmas útnak.

Se zebra, se fekvőrendőr, se villogó forgalomlassító tábla – se körforgalom. A lakópark első házait 2003-ban építették, az őslakosok már öt éve kockáztatják nap mint nap az életüket.

Nem egyszerű a felfestés

Miért nem épült meg korábban a szóló zebra és a sziget az út közepén, ha már 2005-ben megszerezték az engedélyt? Lobozár József, a Real Hungary értékesítési vezetője azt válaszolta, nem egyszerű felfestésről van szó: utat kell szélesíteni, közműveket kiváltani, nyomvonalat változtatni. Ezért most, a körforgalommal egyidejűleg csinálnak meg mindent.

Molnár Zoltán, a szegedi önkormányzat városüzemeltetési osztályvezetője arról tájékoztatott, a Horgosi úti kereszteződésben a körforgalmat a hozzájuk tartozó zebrákkal szeptember közepéig kell átadnia a bevásárlóközpontokat építő Móraváros Kft.-nek, valamint a Vadasparkot felhúzó Real Hungary Zrt.-nek. Az áruházak használatba vételi engedélyének kiadását kötötte a város ehhez a feltételhez. „Nagy küzdelmet vívtunk, mire idáig eljutottunk" – közölte Molnár. Arra a kérdésre, vajon miért nem festettek fel gyalogátkelőt a villamos felé menet, azt válaszolta, hogy az út a Magyar Közút Kht.-é, és nem a városé.

Hívtuk a Közút Kht. sajtószóvivőjét, Légrádi Veronikát, de ő lapzártánkig nem válaszolt kérdésünkre. Megtudtuk viszont, hogy nem a Közút sara az elmaradt zebra. Akárcsak a körforgalmat a hozzá tartozó gyalogátkelőkkel, ezt a szóló zebrát is a beruházónak, a Real Hungarynak kell kialakítania. És állítólag a lakóparképítő társaság a körforgalommal egyidejűleg meg is valósítja.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. N.P. 2008. május 20. 16:03
    „maci

    Tényleg agyrém a kecskési vasút-közút kereszteződés, de a pesti vonalon szerinted hány helyen van még ilyen?
    Vagy 15 évvel ezelőtt voltam egy fórumon a kecskési kultúrházban ahol a vasút egyik illetékese azt mondta: ezek a sinek 150 éve itt vannak, a város épült köré. A vasút jár. A problémát oldja meg a város.”
  • 21. Cica111 2008. május 20. 15:10
    „Hello.Én is itt lakok a lakóparkba.Nap mint nap megyek át azon az útszakaszon és nagyon útálom.Csak akkor lehet szinte úgymond "normálisan"átkelni ha levan zárva a sorompó.De úgy tűnik most épp ez okozta a bajt nagy részbe mivel a másik oldalt jönnek és a sok kocsitól nem lehet kilátni..főleg egy 11 éves vagy annál kisebb termetű gyereknek.Mindenki tudta hogy egyszer eljön egy ilyen baleset sajnos de még se tettek semmit.Most nagy a felhajtás ígérgetnek és rendőr áll ott és segít nekünk az átkelésbe.Kíváncsi leszek meddig lesz így...az őgymond·biztonság" és télleg átadják e amit terveznek.”
  • 20. maci52 2008. május 20. 14:58
    „Bocs, itt a sok zagyvaságért,de kérdezzük a Kecskésieket,nem tudni miért jön erre rengeteg kamion?A sorompó 5-6 percenként le van csukva,a kocsisor a Mihály telki elágazásig ér,gyalog átkelni a Szabadkain művészet.A másik oldalon ugyan ez a helyzet,a Temetőnél araszolnak az autók.Ha a XXI-ik században megoldhatatlan egy közút-vasút kereszteződés,akkor ez nagy szegénységi bizonyítvány.A sorompó közé meg egyszer szorul be valaki,vagy egy tömött busz,beláthatatlan következményei lesznek.Aki ebben kételkedik,töltsön egy órát-kettő ta sorompónál.”
  • 19. Pelikán 2008. május 20. 14:55
    „Lófült, Endre!
    van fogalmad róla, miről beszélsz, vagy csak adod a bölcs szakembert?!?
    Adott az út, egyik oldalán ezer ember, a másikon meg a villamsomegálló.
    Zebra meg nincs.
    persze, igazad van... miért nem születtek a másik oldalra???

    vazze, ha tömeges igény van rá, miért nem képesek 4 éve megcsinálni?
    vagy földalatti munkában ássunk alagutat?!?!”
  • 18. Kuba Endre 2008. május 20. 14:36
    „A forgalom szabályozását bízzátok az illetékes szakemberre.
    A szülők felelőssége, felvetődik. Mindenki másban találja meg a felelőst! (magyar tulajdonság)
    Nem ismerjük a gyalogosokra vonatkozó szabályokat. (pedig életünket, testi épségünket kockáztatjuk naponta).
    A Sajtó erre is hívja fel a figyelmet.
    Vajon a gyerekek kaptak-e a közlekedésre szakszerű felvilágosítást?”
  • 17. ifj. Nagy Gábor 2008. május 20. 13:11
    „Ha már jogszabály:

    felfestett zebrához nem kell kitenni a KRESZ-táblát is?”
  • 16. sagittairus 2008. május 20. 13:10
    „Nem tudom felmerült-e már valakiben, hogy ha esetlegesen fel lenne festve zebra a lakóparknál érne-e valamit??!! Úgy gondolom nem lepődik meg rajta senki, ha azt állítom, hogy a zebra megléte esetén is megtörténhetett volna a baleset, mint ahogy az más zebráknál is megesik. Annyira figyelünk egymásra, hogy akár van zebra, akár nincs magasról van rá téve. Mihlyteleki lévén naponta tömegközlekedem arra, és sokszor látom, hogy a lakóparkból vagy oda igyekvők gyalog, kocsival sokáig várnak, pedig egy kis udvariasság nem kerül sokba, és talán haladni is tudna sok ember. Hiába vannak a gyerekek megtanítva, hiába tudok én, vagy más közlekedni, ha az egyik autós esetleg elengedi, a szembe jövő ( ne adj isten a gyalogost elengedő mögötti autó) nem biztos.”
  • 15. Csben 2008. május 20. 12:38
    „1/2001. (III. 13.) KöViM rendelet
    az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól: http://sebessegmeres.info/docs/jogszabalyok/kovimrend11-2001.htm

    2. § (1) Az úton útburkolati jelek létesítéséért, fenntartásáért és eltávolításáért az út kezelője a felelős.

    1.6. Az útburkolati jeleket tisztán, jól látható állapotban kell tartani. Ahol ezek a követelmények nem teljesülnek, az útburkolati jeleket fel kell újítani. Különös gonddal kell megítélni azoknak az útburkolati jeleknek a felújítási gyakoriságát, amelyek kötelezettségekre hívják fel a járművezetők figyelmét.

    Ha ezt nézzük, akkor a közútkezelő nem teljesítette a feladatát, és ez is hozzájárult a baleset bekövetkezéséhez!
    Biztos van felelős is, csak kis hazánkban nagy divat kibújni alóla.”
  • 14. Csben 2008. május 20. 12:05
    „Akkor jól emlékszem.
    Az útburkolati jelek felfestése a közútkezelő feladata és kötelezettsége is!”
  • 13. Pelikán 2008. május 20. 11:38
    „még most is látszik nyomokban a zebra nyoma...”
  • 12. Csben 2008. május 20. 11:31
    „Csak egyet nem értek.
    Még mikor nem lakópark volt ott, hanem a Török Ignác laktanya, akkor ha nem csal emlékezetem még volt felfestve zebra.
    Igaz azóta eltelt pár év, de szerintem most is fel kellene festenie a közútkezelőnek a zebrát. Vagy nem?
    Vagy csak az egymásra mutogatás megy?
    És ha meghalt volna valamelyik gyerek, akkor kit terhelne a felelősség???”
  • 11. Pelikán 2008. május 20. 09:39
    „eléggé...
    kész volt a terv - Katona képviselő meg a városházáról vki ki is hozta, bemutatta.
    de a Real úgy döntött, hogy nem csinálja meg, mert túl drága.
    ha jól emlékszem, kb. 150 milla lett volna - a real meg közölta, hogy legfeljebb 30 millát szán rá.

    az persze más kérdés, hogy mikor megvette a területet, akkor - tudtommal - előzetesen vállalta, és a rendezési tervben is benne volt.

    az akkori tervrajz szerint lett volna egy zebra a villamsomegállóhoz járdaszigettel, illetve a horgosi-szabadkai kereszteződésénél körforgalom, szintén zebrákkal, éas lámpákkal mindkét helyen.

    de nekem úgy rémlik, hogy valaki fel is rakta a lakópark furumába valahová...”
  • 10. ifj. Nagy Gábor 2008. május 20. 09:35
    „maci52: "A halyzet ennél bonyolultabb.Annál az átjárónál bármit tesznek,lámpát,zebrát,stb. veszélyes mert közel van a sorompó és könnyen feltorlódik a jármű sor.Előfordulhat olyan helyzet mint a balatoni busztragédia,beszorul valaki a sínek közé,mert a forgalom óriási.Fejlett országokban nincs ilyen forgalmas kereszteződés,vasút-közút nemzetközi főúton.Tisztelt politikusainknak nem haza kellene hordani az óriási fizetéseket,ezeket a problémákat kellene megoldani,hiszen pénz van csak az állm magára költi."

    Francokat, már elnézést...

    Egyrészt a nemzetközi forgalom legnagyobb része már rég az autópályán megy, de ha véletlenül nem ott, akkor meg a nyugati elkerülőn, amit most ugyan nem 5-ösnek hívnak, hanem 502-esnek, de ez leginkább csak elhatározás kérdése lenne.

    Ettől még lehet nagy forgalom, de egy nyomógombos jelzőlámpa zöldje alatt nehezen hiszem el, hogy úgy feltorlódik a forgalom, hogy elér a vasúti átjáróig, az közben pirosra vált és még a vonat is odaér. A vasúti átjárótól a villamosdeltához építhető zebra kb. 200 méterre lenne. A kétsávos út szélességét vegyük 7 méternek. A gyalogosok zöldje akkor tartson ennyi ideig, plusz ugyanennyi ürítési idő, valamint előtte a járműveknek is legyen mondjuk 5 másodpernyi ürítési idő, az közel 20 másodperc mindenestül. Ha ennyi idő alatt megtelik egy 200 méteres útszakasz, ott tényleg nagy a forgalom... Aki meg bemegy a vasúti átjáróba úgy, hogy előre láthatóan nem tud kijönni belőle, aztán látja, hogy lecsukódik a félsorompó és nem húz ki ezerrel azonnal, akár oldalirányban is valahogy, na onnantól csak a mozdonyvezetőt, meg a vonat utasait tudom sajnálni a stressz és a késés miatt...

    Aluljárót azért nehézkes építeni, mert a vasúti töltés itt a városi körtöltés, mint árvízi védmű része, tehát nem lehet csak úgy átfúrkálni. A dolog nem megoldhatatlan, az Index fórumán Addamsx topictárs kétféle elvi megoldást is felvázolt a villamos átvezethetősége kapcsán, de ugyanez a közútra is alkalmazható:

    http://forum.index.hu/Article/jumpTree?a=71481122&t=9049702

    http://forum.index.hu/Article/jumpTree?a=71497293&t=9049702

    Ránézésre kijelenthető, hogy egyik sem túl olcsó mulatság.”
  • 9. joy 2008. május 20. 09:10
    „Pelikák!
    Biztos vagy benne?
    Az út a Közúté.
    A lakóparképítő cég feladatai között ott volt az átkelési lehetőség megvalósítása.
    A vérosé a városfejlesztés.
    Egy sz.r csíkozás jelentősen megkönnyítette volna az átkelést, de azt miért a mi közpénzünkből fizesse a város, hisz a vadasparki lakók már megfizették a lakások megvásárlásakor a bennefoglaltat?
    A cégvezérek egy luxusnyaralással kevesebbet szórakozank, és már meg is van rá a pénz!”
  • 8. nyugdíjas 2008. május 20. 09:06
    „Itt ma nincs gazdája semminek, csak az egymásra mutogatás megy, mert nincs benne nagy ´lóvé´, nem üzlet ez senkinek. A gyalogosok meg vigyázzanak magukra, ahogy tudnak, mit érdekli a városvezetőket, és az illetékes közlekedési szakembereket, forgalomszervezőket, nem Ők és gyerekei vannak veszélynek kitéve.”
  • 7. joy 2008. május 20. 09:04
    „Én úgy tudom, vasúti sínen megállni tilos!
    Azaz ha nem tudok folyamatos közlekedéssel lehajtani róla, akkor rá sem hajthatok!
    Ha egy zebra föl lett volna festve az átkelés már is biztonságosabb lenne, legalább nem össze-vissza, az autók között mászkánának a gyerekek!

    A fotón jól látszik, mi a legnagyobb veszélyforrás:
    Álló autók között takarásból a haladó forgalomba kilépni!

    DéMOn!
    Indíthatna egy fotós-videós KRESz iskolát, hogy a szülők -pölö újságírók is- megtanulják megtanítani ccsemetéiket a biztonságos közlekedésre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Erre -sztem- pénzt is lehetne szerezni akár EUs forrásból is!
    Pályázatírásért forduljanak bizalommal szakcéghez!
    :o)”
  • 6. mér? 2008. május 20. 09:01
    „A forgalom akkor a legintenzívebb, amikor a sorompónál megindul a kocsisor. Az autósok pedig türelmetlenek a várakozás miatt, amikor pedig végre mehetnek, akkor jó kövér gázzal vágnak neki a Szabadkai útnak. Igen elgondolkodtató, hogy Szentmihálynál felüljáróval keresztezi az 5-ös út azt a vasutat, amelyen naponta 2 pár szemlyvonat közlekedik, viszont szintben találkozik a két közlekedési ág a vasúti fővonalnál, ahol több száz vonat áthaladását kell kivárni naponta...”
  • 5. Pelikán 2008. május 20. 08:59
    „Tévedsz, joy!
    _Csak_ a városnak van jogköre/ereje arra, hogy kikényszerítse a Real-tól azt, amire egyébbként ő maga (mármint a város) kötelezte.
    De a város nem tette meg, hagyta, hogy kibújjon a Real kötelezettsége alól, sőt ahhoz is partner volt, hogy utólag módosítsa a megállapodást, és a Real kötelezettségének egy részét másra (tesco-obi befektető akármilyen kft) terhelje.
    tehát igenis a város (is) bűnös.”
  • 4. joy 2008. május 20. 08:51
    „Ha csak egy zebrát föltaknyolt volna a "Real" Hungary, már is megtette volna az elvárható minimumot, de s.art a becsületes munkára, arra várt, hogy más cselekedjen, fizessen helyette!

    Az ott lakók meg a várost szidják évek óta, igaztalanul!
    Fizessen a közös, akinek meg kellene, lapít, mint nyuszitojás a fűben.

    Hát, igen!
    Ez a Magyar Valóság!”
  • 3. k 2008. május 20. 08:49
    „Csináljatok felüljárót!! De miért kell ennyire leszarni a dolgokat?
    Vagy az kell h meghaljon vki, de ezek akkor se csinálnának semmit. Undorítóak vagytok!”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lehet védekezni a jégeső ellen

Szeged - Egyre többször sújtja jégeső Csongrád megyét; a védekezés drága lenne, de többszörösen… Tovább olvasom