Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Szabályos a kémény, pedig nem látni tőle

Szeged - A szegedi városnéző kisvonat díszkéménye akadályozza ugyan, hogy a sofőr belássa az utat, mégsincs akadálya, hogy a jármű a kéménnyel együtt közlekedjen. Nem vezethet semmilyen járművet a szegedi városnéző kisvonat sofőrje, aki júniusban Újszegeden elütött egy azóta is kómában fekvő fiatal lányt.
Leadta jogosítványát a szegedi okmányirodán a városnéző kisvonat sofőrje, akit a Szegedi Rendőrkapitányság maradandó fogyatékosságot okozó közúti baleset gondatlan okozásával gyanúsít. A járművezetői engedély leadására az okmányirodán keresztül a rendőrség kötelezte. Mivel a turistaszezonnak vége, a városnéző járgány már csak megrendelésre közlekedik – más sofőrökkel.

Korábban többször megírtuk: a 68 éves sofőr június 10-én Újszegeden elütött egy 18 éves lányt, aki a balesetben maradandó károsodást szenvedett: azóta is a szegedi új klinikán fekszik kómában, állapota változatlan. A kisvonat sofőrje a baleset után is vezette a járgányt, csak e hét elején adta le a jogosítványát.

Szabályos a városnéző kisvonat kéménye, pedig nem látni tőle.Fotó: Schmidt Andrea
Szabályos a városnéző kisvonat kéménye, pedig nem látni tőle.
Fotó: Schmidt Andrea

A rendőrség egyelőre nem tehetett vádemelési javaslatot, mert a turistavonat vezetője nem ismerte el a felelősségét, a gyanúsítás ellen pedig panasszal élt. Azt viszont kezdeményezték, hogy az okmányiroda bevonja a jogosítványát, és pályaalkalmassági vizsga elvégzésére is kötelezték. Úgy tudjuk, az ügyészség elrendelte, hogy a rendőrség újabb nyomozati cselekményeket végezzen az ügyben – ha ezt befejezik, csak akkor tudnak vádemelési javaslatot tenni.

Időközben megkaptuk a járművet műszakiztató, illetve annak közúti közlekedésére, forgalomba helyezésére engedélyt adó Nemzeti Közlekedési Hatóság kommunikációs osztályának válaszait is kérdéseinkre: hol, mikor és hogyan vizsgáztatták a járművet – amelynek díszkéményétől nehezen látható be a teljes útszakasz. Kiderült, az ilyen német gyártmányú kisvonatok típusengedélyében szerepel a díszkémény mint látóteret akadályozó tényező – és ezzel együtt engedik közúti forgalomba. Korábban a baleset okozásával gyanúsított sofőr azt mondta lapunknak, elképzelhető, hogy a díszkémény miatt nem látta a gyalogost. A Szegeden használt jármű a Sárospataki Autójavító Kft. telephelyén vizsgázott tavaly március 19-én – és érvényes műszaki engedélyt kapott 3 évre.

Olvasóink írták

45 hozzászólás
  • 45. BugiGyuri 2009. október 12. 07:46
    „A ... otthon kellene ülnie nem ezt .... vezetnie!! <moderálva...>”
  • 44. Héhé 2009. október 11. 18:58
    „Remélem senki nem kap jogsit erre a fosra!Ha a teraszok téliesítése nem fér bele a városképbe, akkor ez az ortopéd mérető csúfság miért???MÉH-be vele!Ennyi.”
  • 43. flexsnake 2009. október 11. 12:03
    „35. 40-50 az átlag amivel megy de néha látom hogy nyomja ami a csövön kifér....”
  • 42. SP 2009. október 10. 11:04
    „Nem mondható hibásnak az aki nem lát át a kéményen.
    Jármű sajátosságát viszont a vezetőnek figyelembe kell venni.”
  • 41. maug 2009. október 10. 09:40
    „Nem a mozdony a hibás, hanem az Öreg, aki alkalmatlan a vezetésre. Remélem börtönbe kerül azért, amiért tönkretett egy életet. A börtönben érje utol a végzete, már ha kibírja addig élve. És még tagadja azt amit tett??? Normális az ilyen.”
  • 40. valakiiii 2009. október 10. 00:47
    „önkormányzati pénzből üzemeltetik a kuplerájt

    Önkormányzati pénzből üzemeltetett garniszállót lepleztek le Bp-n. A szocialista vezetésű XVIII. kerületi önkormányzat júliusban döntött arról, hogy Pestszentlőrinc egyik sporttelepét és egy hotelt 10 évi üzemeltetésre a kerület korábbi, ugyancsak szocialista alpolgármesterének adja át.

    A városrész vezetői évi 9 millió forintot is megszavaztak egykori párttársuknak, aki ebből az összegből üzemelteti a futball és salakpályák mellett a 11 szobás szállót is

    na hajrá MSZP!!! ez igen!!!!!”
  • 39. rozator 2009. október 10. 00:04
    „Mindenkinek igaza van. DE!!! Semmi vita nem lenne, ha nem történik balaset, bárki hibájából! Ezek a "vonatok""évi sokezer kilométert futnak baleset nélkül, nem kellene talán a kereket betiltani?”
  • 38. Figyelő 2009. október 09. 20:25
    „A "37" hsz.-ben elírtam a rendelet számát.
    Helyesen:6/1990(IV.12.) KÖHÉM rendelet.”
  • 37. Figyelő 2009. október 09. 20:00
    „Akkor tiszta vizet a pohárba és legyen elég az N.K.H. ködösítéséből!
    Van Magyarországon egy jogszabály amely érvényben van és a gépkocsik, mezőgazdasági vontatók és lassú járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szól!
    Ez a jogszabály a többször módosított 6/1990 ( VI..12.) KÖHÉM rendelet amelyben elég részletesen vannak a műszaki követelmények taglalva!
    Nézzük sorjában!
    Ez a közúti szörny lassú járműnek van vizsgáztatva, ebből és a fent hivatkozott jogszabályból eredően a maximált haladási sebessége 25 km/h!
    A kérdés adódik, ezt vizsgálták -e illetve mérték-e a műszaki vizsga folyamán?!
    Mivel lassú jármű ennek megfelelően van a fékszerkezete is méretezve, a kérdés adódik, műszaki vizsgán fékpadon illetve lassulásmérővel ellenőrizték-e a az adott jármű fékszerkezetének működését?!
    A végére, de nem utoljára a lényeg, a vezető szempontjából a kilátás a vezetőfülkéből!
    A 6/1990 KÖHÉM rendelet leírja, - nem szó szerint idézem - hogy " a jármű hossztengelyével 180 fokos szöget bezárva csak a szélvédő oszlopok, osztott szélvédő esetén a középső merevítő, az ablaktörlő lapátok akadályozhatják kismértékben a jármű vezetőjét a szabad kilátásban."!
    Tehát szó nincs arról, hogy a kémény is rajta lehet a járművön!
    Az meg szintén sántít, hogy a német tipus engedély!
    Németországban lassú járműre ilyen nincs, mert ott a lassú jármű mint olyan ismeretlen fogalom!
    Jó lenne ha az N.K.H. bemutatná azt a bizonyos német tipus engedélyt!
    A végére, a magyar hatályos jog szerint olyan lassú jármű amellyel személyt szállítanak csak egy pótkocsit vontathat!
    Rengeteg itt a szabálytalanság, jó lenne - és nem értem, hogy a rendőrség miért nem kérte, kéri - igazságügyi szakértőt bevonni a vizsgálódásokba!”
  • 36. TrombiFrédi 2009. október 09. 17:56
    „Más városban is van, de még is tudnak vele balesetmentesen közlekedni!”
  • 35. fercsi 2009. október 09. 17:11
    „Kamus az öreg...én láttam néhányszor,simán ment 50-nel. Ő meg állandóan azt hangoztatja,hogy max. 15-20-szal nyomult...”
  • 34. SP 2009. október 09. 16:10
    „4. változat: tolató mozdony
    5. változat: a kémény és a vezető helycserében
    6. változat: kishajó parancsnoki híddal lehajtható kéménnyel
    Az 1 szerkezet, 1 gép, annyi a legnagyobb sebessége amilyenre készítették, engedélyezték”
  • 33. SP 2009. október 09. 15:56
    „1. változat: ló formára alakítva a mozdony
    2. változat: villanymozdony kémény nélkül
    3. változat: metrómozdony kémény és áramszedő nélkül
    4. stb”
  • 32. achilleus 2009. október 09. 15:10
    „29. hozzászólás JoyceLynn_Aryan_Nation_Campbell 2009.10.09. 15:01
    Kösz a cikket, nagyon érdekes volt. A 2. résznél rá is jöttem, miért is a méhek siratják.”
  • 31. flexsnake 2009. október 09. 15:10
    „Botka Laci, szerintem ideje volna ha az asztalra csapnál és eltüntetnéd ezt a szart a városból. Számtalan városban van kisvasút de egyik sem okozott balesetet. Egyik sem ilyen nagy ortopéd. Az öreg meg remélem jól alszik.”
  • 30. M_R 2009. október 09. 15:09
    „Nem a kémény a gond, hanem a balfax tatter. Ha egy sima mezei Suzukival ment volna, akkor meg arra hivatkozna hogy a belső visszapillantó takarta a kilátást.

    A gond az, hogy egy ilyen járgánnyal nem kéne 70-80km/h között hajtani. Nem hiszem hogy akik - jellemzően kisgyerekkel - felszállnak erre, azok minden vágya hogy a kanyarokban a kocsi egyik oldalláról a másikba essenek közben folytonos halálfélelelmmel. Aki ilyenre vágyik az hullámvasútra ül. A tatter meg ezt a fosch-t vezette hullámvasútként.

    A másik hogy a vén szaros beszél-e vallmi idegen nyelvet? Szerintem nem. Amennyire emlékszem volt olyan kommentelő is, akivel magyarul is igen taplóparaszt módjára "társalgott". Márpedig ez a kisvonat alapvetően turisztikai látványoság, a fő cél nem az hogy 3 mázsa krumplit elvigyen a szántóföld egyik végéből a másikba...

    Tudom nem jó péládálózni a világ fejletteb felével, de pl. Dániában a sima vasuti kaller a dán mellett beszél németül és angolul. De mondjuk a taxisofőrök is. És nem csak a fővárosban (ahol voltam az olyan Kiskunmajsa méretű városka volt..)

    Itt meg egy faszparaszt vonatoztatja a turistákat... Kurvaország, én így szeretlek!”
  • 29. JoyceLynn_Aryan_Nation_Campbell 2009. október 09. 15:01
    „Nem lehetne a vonatot egyszerűen azért betiltani, mert kibaszott ronda? Egy vásári fröccsöntött giccstömeg.

    Ahhoz képest, hogy régen mondjuk ezzel városnéztek: http://totalcar.hu/tesztek/2009/09/03/a_mehek_siratjak/”
  • 28. 1131 2009. október 09. 14:47
    „Istenem!
    Hát igen, sajnos ez ma magyarország... :((”
  • 27. dev66 2009. október 09. 14:33
    „Persze, engedjék csak nyugodtan továbbra is kéménnyel együtt. Legfeljebb újabb tragédia történik. Nem baj, hogy akadályozza kilátást, semmi nem baj.”
  • 26. achilleus 2009. október 09. 14:29
    „Unom már ezt a kisvonatos témát, remélem hatóságaink legközelebb egy T72-esnek álcázott városnéző járműre adnak ki engedélyt, annak legalább funkcionális elől a csöve: szét lehet lőni vele a gyalogosok között a zebrán. Látni abból sem lehet sokkal jobban.”
45 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Több száz hektárnyi erdőt telepítenek a Dél-Alföldön

Több száz hektárnyi erdőt, kocsányos tölgyet, hazai nyárt és akácot telepít a Délalföldi Erdészeti… Tovább olvasom