Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Szalagkorlátot és világítást kap a 47-es

Szeged - Évek óta húzódik a 47-es Szeged és Algyő közötti felújítása: szerdán végre megjelent a közbeszerzési felhívás. A tervek szerint közvilágítást is kap a négysávos út, zajvédő fal is épül Algyőnél.
Évek óta tervezi a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a 47-es út felújítását az M43-as körforgalom és az algyői Tisza-híd között, a közbeszerzést mégis csak tegnap tették közzé. A Szegedet Hódmezővásárhellyel 2009 óta négy sávon összekötő, Debrecenig tartó 47-esre ráfér a korszerűsítés: naponta 8000 személygépkocsi és több mint 3300 teherautó használja a másodrendű főutat.

Az Algyő és Szeged közötti szakasz kis túlzással csak a belső sávban járható, ugyanis a külső sávot „megették" a teherautók, a kocsik mintha vasúti sínen zötykölődnének. Az átépítés sokat váratott magára, a 47-es felújítását a 2007–2013-as uniós költségvetésből lehívott forrásból tervezték. A közbeszerzésre éppen ezért december 12-éig lehet jelentkezni.

Megújul az aszfalt, középen pedig korláttal választják ketté az utat. A szerző felvétele
Megújul az aszfalt, középen pedig korláttal választják ketté az utat.
A szerző felvétele

Véget ér egy legenda?

Egy legenda szerint repülőgépek fogadására is alkalmas a 47-es. A német Spiegel egy évekkel ezelőtti írásában történészek azt állították, az autópályákat már a második világháborúban használták repülőgépek indítására és fogadására. A Spiegel információi szerint a hidegháború évei alatt a vészforgatókönyvek készítői már az útvonaltervezés fázisában bekapcsolódtak az autópálya-építésekbe. Megírták, a szükségkifutókon nem volt átívelő híd, a szembejövő sávok közötti részt zöldesítés helyett lebetonozták. A leírásnak megfelel a 47-es algyői gázmezők mellett futó szakasza, hiszen a több mint 2 kilométeres nyílegyenes úton semmilyen akadály nem épült. A felújítással, a korlátok felszerelésével változik a helyzet.

A tervek szerint 17 kilométeren újul meg a 47-es, az uniós kötelezettségvállalásnak megfelelően nagyobb lesz a teherbírása. Változó vastagságban 10,5–17,5 centiméter vastag aszfaltot kap, emellett 10 új tömegközlekedési megálló is épül. Az utat a Tisza-híd és Hódmezővásárhely közötti szakaszhoz hasonlóan korláttal választják ketté. Az algyői bekötőúthoz közel új, kétsávos körforgalom is épül, ezzel együtt felújítják a bekötőutat is. Kétsávossá alakítják a Mol-körforgalmat, és tengelysúlymérő helyet is építenek a 47-esen. Újdonság, hogy közvilágítással látják el az út Szeged előtti szakaszát, mégpedig az autópálya-csomópont és a városhatár között. Az algyőiek örömére a Bácska és a Kőfal utca környezetében zajvédő falat húznak fel.

A NIF eredeti terveiben szerepelt egy 7,1 kilométeres kerékpárút építése, a közbeszerzési értesítőben ennek viszont már nyoma sincs. A felújítás izgalmakat is tartogat, ugyanis a közeli olaj- és gázmező miatt 104 darab szénhidrogént szállító vezetéket kell kiváltani vagy védelem alá helyezni.

Megkérdeztük a NIF-et, mikor várható a munkák kezdete, mi indokolja a szalagkorlát kihelyezését, és hogy a beruházástól növekedhet-e a 47-es út sebessége. Az írásban feltett kérdéseinkre lapzártánkig nem kaptunk választ. Honlapjukról annyi derült ki: az 1,9 milliárd forintos Közop-szerződést 2010-ben írták alá, a felújítást 85 százalékban az Európai Unió finanszírozza.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. ifj. Nagy Gábor 2013. november 22. 14:32
    „24. aniko900708
    "nem tudnak nyilván mindenhová kerékpár utat építeni,ez érthető,én nem járok arra,de talán nem válik ott illegálissá a biciklizés."

    Ha nem válik tiltottá, akkor nekem semmi bajom (bár azért még épülhetne kerékpárút, főleg hogy eredetileg is tervezték és Algyőre/ről biciklizni még nem olyan vészesen nagy táv).”
  • 30. kötekedő 2013. november 22. 09:26
    „27. okz63 2013.11.22. 07:41

    Savvaltassal korbe tudsz menni es a cicikre sem kell felhajtanod, mindezt szabalyosan!”
  • 29. bambulla 2013. november 22. 08:59
    „jó ötlet
    hajrá”
  • 28. alfoldi 2013. november 22. 07:44
    „Kik akadályozzák a kerékpárút építést ezen a szakaszon?”
  • 27. okz63 2013. november 22. 07:41
    „19. ifj. Nagy Gábor 2013.11.21. 14:57
    "ha bárhol belépsz és folyamatosan benne maradva mindig balra tartasz, akkor mindkettőn végigmész, mire visszajutsz oda, ahonnan indultál, ez tehát lényegében nem két körpálya, hanem egy piskóta."

    Nem teljesen így van, ugyanis nem tudsz teljesen körbe menni egyik irányból sem,
    kivéve ha szabálytalanul átugratsz a sávelválasztón.

    http://goo.gl/maps/i7lqt”
  • 26. okz63 2013. november 22. 07:33
    „18. ifj. Nagy Gábor 2013.11.21. 14:50
    "azért a 47-es rövidebb a város nagy részéről."
    Szerintem az a kicsi kerékpáros forgalom, ami zajlik rajta, nem igazán indokolta annak a kerékpárútnak a megépítését sem, amelyik pl. az Algyői híd után van, de akár ezen elv alapján megvizsgálhatnák az szegedi elkerülő út melletti kerékpárutat is. Azt hiszem, hogy a balesetbiztonság az autósok szempontjából a cikkben szereplő szakaszon sokkal fontosabb, mint néhány eltévedt kerékpárosnak kedvezni, hiszen akár Algyőt, akár Hódmezővásárhelyet nézzük, egyik sem arról híres, hogy a kerékpárral ingázókat vonzaná nap mint nap Szegedről vagy Szegedre. Azon inkább turista célú tekerés folyik leggyakrabban, de ebből kifolyólag az év nagy részében kihasználatlan. Én is örülnék neki hidd el, bár nem tagadom, eléggé ritkán vállalom fel a mártélyi tekerést.

    Ami a külterületi kerékpárutak közül legjobban ki van használva, az talán a halasi út és az ásotthalmi út melletti kerékpárút, mert azokon még éjszaka is gyakran előferdül, hogy bringásokat látok, mikor jövök hazafelé Bajáról.”
  • 25. szabojóska 2013. november 21. 23:19
    „Kedves ifj Nagy Gábor. Ezelőtt több mint ötven évvel Vásárhelyre udvaroltam és amikor éjjel jöttem haza ,még az alig világított vasúti hídon mindkét oldalon nyitva volt a sorompó és a bakter benn horkolt. Aztán egyetlen jármű annyira nem volt az úton, hogy a kastély tájékán a sötétben a kormányra dőlve elaludtam és az árokbani zötyögésre ébredtem fel. Akkor még a kerékpározás egy életmód volt,ma egy hiábavaló küzdelemnek látszik. Nem értem miért lett azzá? Most is mindenről szó van mindenütt csak a biztonságos kerékpározás lehetőségéről nincs.Sehol. Sem a városban,sem a környékén.”
  • 24. aniko900708 2013. november 21. 21:00
    „"4. ifj. Nagy Gábor 2013.11.21. 08:40
    Azt miért nem kérdezte meg az újságíró, hogy az út ilyenforma átalakítása együtt jár-e a kerékpározás megtiltásával, ami ugye a kerékpárút megépítésének elmaradásával együtt meglehetősen kellemetlen lenne..."
    Egy valóban nagy forgalmú útról van szó,bár pár helyen van mellette kerékpárút,de nyilván többségében nincs.Ott sem és sok helyen máshol sem.nem tudnak nyilván mindenhová kerékpár utat építeni,ez érthető,én nem járok arra,de talán nem válik ott illegálissá a biciklizés.”
  • 23. kötekedő 2013. november 21. 20:35
    „13. tom65 2013.11.21. 12:57

    Olvass, az talan segit! Sehol nem irnak ket korforgalomrol, ellenben a turbokorforgalom kifejezes szerepel! :-P

    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/holland_mintaju_a_47-es_ut_uj_turbokorforgalma/2183536/
    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/rombusz_alaku_korforgalom_a_47-esen/2172861/”
  • 22. Lixus_kzs 2013. november 21. 17:39
    „Bicikliút KELL.”
  • 21. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2013. november 21. 16:18
    „"Az algyői bekötőúthoz közel új, kétsávos körforgalom is épül,"
    Már kezdtem örülni :(”
  • 20. apuka 2013. november 21. 16:05
    „Az olajtelepi és az algyői körforgalom közötti szakaszon jól látszik, hogy az út csak speciális alapozással lehet állékony (egy mély, vízjárta területen halad át). Ha csak a felső rétegeket cserélik, akkor 1--1,5 év múlva lesz olyan, mint most. Azzal sem leszünk előrébb, ha a hibát garanciálisan javítgatják. Pénzbe nem fog kerülni a garanciális javítás, de a közlekedést akadályozni fogja. A körforgalom valóban biztonságos csatlakozást jelent, viszont városi közlekedés sebességére csökkenti a haladást ezen a szakaszon. Kérdés az, hogy az algyőiek kényelme miatt lehet-e akadályozni napi 11 ezer autót. Autópálya lejárót sem építenek minden méterben. A 47-es azon kevés utak egyike, amin kelet-nyugat irányban lehet közlekdni és nem pedig az algyői elkerülő. Hiába erősítik meg a burkolatot, ha az átlagsebesség tovább csökken. Szerintem nem perverzitás, ha valaki két Kelet-Magyarországon nem 60 km/h sebességgel akar végig autózni.”
  • 19. ifj. Nagy Gábor 2013. november 21. 14:57
    „13. tom65
    "Az M43-nál lévő az nem egy, hanem kettő. A turbo körforgalom mást jelent."

    A turbó talán tényleg mást jelent, az is igaz, hogy kettő darab kör van az M43-nál, de ha bárhol belépsz és folyamatosan benne maradva mindig balra tartasz, akkor mindkettőn végigmész, mire visszajutsz oda, ahonnan indultál, ez tehát lényegében nem két körpálya, hanem egy piskóta.

    Az 5-ös úti felüljárónál a körök belső oldala is átjárható, de sok értelme ott sincs, havas időben látszik is, hogy azon a szakaszán a körnek elég kevesen járnak.”
  • 18. ifj. Nagy Gábor 2013. november 21. 14:50
    „15. okz63

    Ösmerem azt az utat, használtam is már, de azért a 47-es rövidebb a város nagy részéről.”
  • 17. kokorcsin 2013. november 21. 14:46
    „Valóban már a szélesítéskor látszott, hogy az alapozás olyan, amilyen, le fog süllyedni az egész és lehet felújítani. Nem akarok rosszmájú lenni, de itt állandóan a toldozgatás-foltozgatás megy. Viszont így van mindig munka az erre pályázóknak. Csak az a baj, hogy ez mindenképpen sokba kerül. Egyszer kellene megcsinálni, de jól. Az új körforgalommal kapcsolatban - ha jól emlékszem a PRÍMAGÁZ forgalmát is itt akarták kivezetni, de a PRIMAGÁZ meg fog szűnni. Ekkora forgalom lenne a bekötő úton, hogy kell oda körforgalom ? Nem lehetne összehozni a másikkal ? Nem kerül ez egy kicsit sokba? Inkább kellett volna egy bicikliút, hogy a bicikliseknek több biztonsága legyen.”
  • 16. nagyonokos 2013. november 21. 14:38
    „<moderálva>”
  • 15. okz63 2013. november 21. 13:48
    „4. ifj. Nagy Gábor 2013.11.21. 08:40
    Gábor ha én pl. Mártélyra tekerek, akkor a Mol útjain inkább Tápén keresztül megyek el a kőolajos körforgalomig, majd utána be Algyőre és szinte csak a Kastélykert utca végétől a hídig kell a főúton mennem. Ez is egy alternatíva, hogy az ember a veszélytelenebb megoldást válassza, de kétségtelenül jó lenne egy kerékpárút mellette.”
  • 14. NTK 2013. november 21. 12:57
    „""""""""""""""7. tom65 2013.11.21. 10:23
    Az algyői bekötő és az olajtelepi körforgalom 100 m-en belül van egymáshoz képest, egy körforgalomban kellene megoldani!"""""""""""""""""""

    Valóban az lett volna a legszerencsésebb megoldás, ha a bekötő utat a Déli útba csatlakoztatják be és a mostani kihajtási lehetőséget megszüntetik.

    Csak azt nem tudom, hogy hol van az a 104 darab szénhidrogént szállító vezeték, amit kell kiváltani, ha az út nyomvonala érdemben nem változik és még kerékpárút sem épül!?”
  • 13. tom65 2013. november 21. 12:57
    „11,12! Mea maxima culpa! Tényleg csak 4 van, de 5 lesz, ha még egyet építenek! Az M43-nál lévő az nem egy, hanem kettő. A turbo körforgalom mást jelent.
    12! Intelligens hozzászólásodra nem idézném a busz, vagy nyergesvontatót vezetők válaszátnem idézném ide, mert kimoderálják. Persze ők mind malacért vették a jogosítványukat és 100-zal száguldoznak. Te csak tudod...”
  • 12. valaki_a_sok_közül 2013. november 21. 11:34
    „Hol van 5 körforgalom? Ha az autópályánál lévőt kettőnek számolom, (ami egyébként egy) akkor is csak négy van. Egyébként meg nagyon is kell a körforgalom az algyői bekötőre mert csúcsidőben az a kereszteződés életveszélyes. Persze aki Szeged és Vásárhely között 100-al akar átszáguldani vagy malacért vette a jogsit, vagy izomlázat kap, ha le kell vennie a lábát a gázról és eltekerni a kormányt az csak hőbörög és nagy ívben lesza..., hogy egy bekötő útról is szeretnének biztonságosan felhajtani a 47-esre!
    És az ígért kerékpárúttal mi lett???????????”
31 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Évi 300 milliót keresnek a klinikák a külföldi betegeken

A kórházak és klinikák külföldieknek eladható szolgáltatásait méri fel a minisztérium – ezeket 2014-ben központilag kezdik értékesíteni. Tovább olvasom