Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 21°C Még több cikk.

Százhét kilométer kút nélkül a sztrádán

Budapest felől Röszke felé haladva Lajosmizsénél lehet utoljára tankolni, majd az országhatárig nincs egyetlen töltőállomás sem. Ez 107 kilométeres távolság, ha az avatásra kész szakaszt is hozzászámoljuk. A balástyai benzinkút munkatársai naponta két-három autóst segítenek ki kannás benzinnel.
A sztrádáról lekanyarodva, Szegedre beérve, a Shell-kútnál tankolhat először az autós. Fotó: Gyenes Kálmán
Budapest felől az M5-ösön Szeged felé haladva a legutolsó töltőállomás a lajosmizsei pihenőben található, a 67. kilométernél. Ettől kezdve egészen az országhatárig autózhatunk úgy – feltételezve, hogy már használhatjuk az M5-ös új szakaszát is –, hogy a hátralévő 107 kilométeren sehol egy benzinkút. Sőt az autósnak át kell lépnie az országhatárt is ahhoz, hogy szerb oldalon tankolhasson – az érdekesség kedvéért egy Mol-kútnál. Budapest felé valamivel jobb a helyzet, mivel a kecskeméti déli csomópontnál feltöltekezhetünk benzinnel, ez a pihenő „mindössze" 84 kilométerre esik a határállomástól.

Az üzemeltető mentségére legyen mondva, hogy a fogyatékosságra felhívja az autósok figyelmét. A gyakorlat azonban rácáfol a szándékra, az emberek vagy nem veszik észre a táblát, vagy kockáztatnak az utolsó csepp benzinig. A régi 5-ös út mellett található balástyai Lukoil benzinkúton naponta két-három bajba jutott autós is megfordul. Hegedűs Gábor kútkezelő elmondta, a töltőállomás legalább három kilométerre fekszik a balástyai csomóponttól, ez a legkisebb távolság tehát, amit gyalog kell megtenni. Sokan más autóst kérnek meg, hogy hozza el őket, miközben autójuk a pálya leállósávjában várakozik, de számíthatnak a sztrádarendőrség segítségére is. A benzint vagy üres szélvédőmosó-folyadékos flakonba töltik a kútnál, vagy benzineskannákba: egy tízliteres ára 1780 forint. Olyan is előfordult már, hogy a kútkezelők megsajnálták az autóst és visszavitték a sztrádára (ezt tette kollégánk is az M5-ös decemberi átadásának napján, amikor egy külföldi házaspárt „mentett meg").

A szomszéd pályája

Vass Károly szerint, amennyiben a három tervezett kút megvalósul, már csak az kérdéses, mikor épül töltőállomás a röszkei pihenőben. Annak kisajátítási ügye ugyanis még nem zárult le. A petőfiszállási pihenőt pedig úgy alakították ki, hogy bármikor bővíteni lehet. A nyugat-európiai helyzet sem jobb: Ausztriában például nem építenek páros benzinkutakat.

Az M5-öst üzemeltető AKA Zrt. sajtószóvivője, Garai Valéria elmondta, a Mol Rt.-vel kötött megállapodás értelmében az út mellett a közeljövőben három új benzinkút is épül. Bacsur György, a Mol szóvivője hozzátette: Kecskemétnél a Szeged felé tartó oldalon a meglévő párját építik meg, Szatymaznál pedig mindkét irányban létesítenek töltőállomást. A benzinkutakat várhatóan az év második felében helyezik üzembe. A szóvivő szerint nincs olyan előírás, hogy meghatározott kilométerenként töltőállomásokat kellene telepíteni.

Vass Károly, a Strabag Rt. főépítés-vezetője tapasztalt szakember, több hazai autópálya-beruházásban vett részt. Elmondta, hogy az M6-os Érd és Dunaújváros közötti szakaszának 60 kilométerét is úgy adják át, hogy nincs mellette töltőállomás. Hozzátéve, hogy előbb mindig a pályát avatják, s csak ezt követően értékesíti a beruházó a benzinkúthelyeket. Az olajtársaságok pedig a várható profit függvényében döntenek arról, hogy telepítenek-e kutat. Megjegyezte: át lehet menni a sztráda túloldalára is, ha bajba kerül az autós, avagy ki lehet hajtani az első településnél is.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Süllyed az Anna-kúti téglaburkolat

Az Anna-kútnál a díszburkolat, Kecskéstelepen pedig az utcák betonszőnyege süllyed a hatalmas… Tovább olvasom