Régiót választok:
Csongrád megye
|
Bács-Kiskun megye
Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő ikonokkal! később elolvasom

Szeged - delmagyar.hu

2012. 02. 23. csütörtök - Alfréd
Időjárás: Erősen felhős -12°C

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Szeged hírei > Szeged-Temesvár vasút: nyílik a sorompó

Szeged-Temesvár vasút: nyílik a sorompó

Szeged - A kínai miniszterelnök látogatása óta ismét mozgolódnak a Szeged–Temesvár vasútvonal felújításának hívei. Kína Magyarországon hozná létre európai logisztikai központját, ehhez vasútvonalak kellenek a tengeri kikötőkhöz – Constantához pedig Szegeden és Temesváron át vezethet a pálya.

Bakos András - Délmagyarország napilap - 2011.07.06. 07:57
Nyomtatom E-mailt írok a szerkesztőnek Később elolvasom
Háromszor is zárt ajtók mögött tárgyalt a közelmúltban a Csongrád Megyei Közgyűlés a Szeged–Temesvár vasútvonal helyreállításáról. Az utolsó zárt ülés jegyzőkönyvéből, amelyet kérésünkre elküldött a megye, kiderül, hogy a vasútvonal helyreállítását vizsgáló tanulmányhoz uniós pályázattal szerezne pénzt a DKMT Nonprofit Kft. Ezt a céget a három dél-alföldi megye, a határ menti román megyék és a Vajdaság hozta létre, hogy a közös pályázatok ügyeit intézze. A cég most tagi kölcsönt kért a megyei önkormányzattól az említett pályázat saját erejéhez. A megyei közgyűlés úgy döntött, felkéri az elnökét, Magyar Annát, „vizsgálja meg, hogy az érintett települési önkormányzatok" bevonhatók-e a projekt előfinanszírozásába. Ez egyelőre semmi konkrétumot nem jelent. A megyei önkormányzat vezetése nem akarta indokolni a döntést, a DKMT NKft. igazgatója, Csókási Eszter sem nyilatkozott. Úgy tudjuk, a pályázati határidő még nem járt le, és Temes megye szívesen adja a kölcsön rá eső részét.

A Szeged–Temesvár vasútvonalat 1857. november 18-án adták át, hosszú ideig komoly személy- és teherforgalmat bonyolított le. A trianoni határhúzás után átalakultak a gazdasági kapcsolatok és útvonalak, 1944 októberében pedig megsemmisült a szegedi vasúti híd.

Mint a vasúti térképen is látható, a Temesvárról Szeged felé tartó vonal  Oroszlámosnál megszakad.
Mint a vasúti térképen is látható, a Temesvárról Szeged felé tartó vonal Oroszlámosnál megszakad.

Így nemcsak Szeged és Újszeged között nincs vasúti kapcsolat, de az egykori Szeged–Oroszlámos–Kikinda–Zsombolya–Temesvár vonal első két állomása között sincs. Sokáig bíztak benne, hogy lesz híd, 1967-ig az állt a menetrendkönyvekben, hogy Szeged és Újszeged között „a vasúti forgalom átmenetileg szünetel". A kilencvenes évek közepe óta rendszeresen találkozó helyi magyar, szerb és román politikusok szívesen támasztanák föl ezt az összeköttetést. Ha ennek a DKMT-együttműködésnek lenne falvédője, a Szeged–Temesvár vasútvonal térképe lenne rajta. A grandiózus tervekből – e vasútból, csanádi Maros-hídból, a Hármashatár ipari parkból – eddig nem lett semmi a magas költségigény miatt, és mert a választások után hatalomra jutó megyei vezetők általában már csak azért sem úgy képzelik el a „külpolitikát", ahogyan ellenkező pártállású elődeik.

A hozzáértők szerint egyformán sokat jelentene Szeged, a Vajdaság és Temesvár gazdaságának is a vasút fejlesztése. Négy éve, amikor lapunk újságírói végigjárták a nyomvonalat, Bláth József okleveles közgazdász, a nagykikindai vasútbarátok elnökségi tagja az akkori árakon számolva 216 millió euróra kalkulálta az építés és felújítás, valamint a villamosított vonal és a szegedi vasúti híd árát. Ahhoz azonban, hogy meg lehessen építeni – és erre pénzt szerezzen az Uniótól a három állam –, előbb a fönt említett tanulmánytervre lesz szükség. Ebből kiderül például, hol érdemes helyreállítani a régi pályát, hol célszerűbb újat építeni, jó-e ez a nyomvonal, vagy új kell, és hogyan tudnak rákanyarodni a szegedi vonatok a majdani hídra.

Annyi azért mégis történt, hogy a helyi politikusokon és lelkes vonatbarátokon túl a magyar és a román vasúttársaság, a MÁV és a CFR is tárgyalni kezdett a beruházásról, és Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium külgazdaságért felelős államtitkára is követi az eseményeket. A terv a magyar–kínai megállapodások tükrében fölértékelődött. Orbán Viktor magyar és Ven Csia-pao kínai miniszterelnök június 25-én olyan megállapodást írt alá, amely a vasúti fejlesztésről, szállításról, és arról szól, hogy a kínai befektetők Magyarországon hoznák létre logisztikai központjukat. Ehhez szükség lesz olyan vasútvonalakra, amelyek a közeli tengeri kikötőkhöz, Trieszthez, Fiuméhez és Constantához vezetnek – utóbbihoz Szegeden és Temesváron keresztül.
Nyomtatom E-mailt írok a szerkesztőnek Később elolvasom

Hozzászólok a cikkhez

Kedves látogatónk! A tisztább tartalom érdekében bevezettük a kommentek előzetes moderálását. Ez rövid késést fog okozni a komment megjelenésében, amiért megértését kérjük. Az éjjel 23 és 6.30 közötti kommentek 7-ig jelennek meg. Cserében trollmentes kommenteket ígérünk!

Olvassa el Felhasználási szabályainkat!

Mi tekintettel vagyunk a személyiségi jogokra, elutasítjuk a gyűlöletkeltést és az uszítást. Kérjük, tegyen így Ön is, hiszen a hozzászólást saját felelősségére írja! Ön a(z) 38.107.179.232 IP címről szól hozzá.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!
Kérem, jelentkezzen be vagy regisztráljon!
Töltés, kérem várjon!
12345 következő >> végére >>> 47 hozzászólás
Moderálásra küldöm 47. szeti 2011.07.07. 13:15

Korrekt cikk, tetszett. Remélem, lesz ebből valami. Igazából én is azt tartanám logikusnak, hogy É-on, a Móra híd környékén épüljön vasúti híd, persze így viszont Makóig új vonalat kell kiépíteni. Viszont így a teherszállításnak nem kellene megkerülnie Szegedet, a Nagyállomás békében maradna, csak a személyszállítás végállomása lenne ott, és nem kellene zsúfolt átjáróházat építeni belőle.

Moderálásra küldöm 46. scott1 2011.07.07. 06:28

őrgróf!
Egyetértek, az osztrák mérnököket annak idején még nem a szentimentalizmusuk vezette, a munkájuk minőségét még ma is meglehet nézni. Ez az újraépített 5 kilométeres csanádi vasúti szakasz a perjámosi csatlakozás miatt, nem csak a Temesvár-Szeged, hanem az Arad-Szeged közvetlen vasúti összeköttetést is jelentené. Ha a románok nem csak sírni akarnak továbbra is azon, hogy milyen rossz az infrastruktúrájuk, akkor talán 150 év után végre fel is újíthatnának már valamit...

Moderálásra küldöm 45. őrgróf 2011.07.06. 22:17

44.unknown
Természetesen mindenben rejlik egy kis igazság, de a költségek így a román felet terhelnék és nem a magyart. Egyébként eleink nem véletlenül erre a helyre építettek vasúti és közúti hidat is egyszerre. Földrajzilag itt volt a legideálisabb és az érdekek ezt diktálták(mezőgazdasági, élelmiszer ipari elsősorban)

Moderálásra küldöm 44. unknown 2011.07.06. 22:08

41. őrgróf 2011.07.06. 21:49

Valamikor tavasszal volt tudósítás arról, hogy magyar részről Dajcs Tamás és a szomszéd román térség részéről az ottani megyei prefektus hölgy közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy az EU jóváhagyta és pénzzel támogatja ott, a Maroson álló pillérekre építve egy új közúti híd építését a már létező terv alapján! Közúti híd lesz, nem vasúti. A vasút építése kissé komplikált lenne, mivel román oldalon a csanádi vasútállomástól a határ felé elbontották a töltést és egy nagy halastó vagy bányató van a régi hídhoz vezető nyomvonalon.

Moderálásra küldöm 43. Lugas6 2011.07.06. 22:06

1./ Addig amíg a nagyszabású elképzelésekből valami is megvalósulhat, legalább Szatymazig kétvágányúsítani kéne a vasútvonalat. Nem egyszer tapasztalom, hogy a Budapestről jövő IC-nek várakozni kell a Szatymazi állomáson, mert valami okból késik a Szeged felől jövő IC.
2./ Legutóbb azért kellett Dorozsmánál várakozni a B.-pest felől érkező IC-nek, mert a rendező pályaudvar felől érkező vonatot kellett elengedni. Ott ugyanis néhány száz méteren egyvágányú a vasútvonal.
3./ Ha éppen nem rongálják meg a vasútbiztosító berendezéseket, vagy nem lopják el a síneket, akkor az időjárás okoz rendszeresen gondokat. Télen a hó, nyáron egy egy zivatar okozza a vasútbiztosító rendszer lefagyását és az ebből adódó 20perc-1órás késéseket tehát még nyáron is. Miféle vasút-korszerűsítés volt itt az Európai Únió pénzéből???

Moderálásra küldöm 42. Majtika 2011.07.06. 21:55

34. CsImre 2011.07.06. 19:29
32. TrombiFrédi:

Csak egy oka van, kínai barátainknál még mindig monarchiás térképek vannak :)

Moderálásra küldöm 41. őrgróf 2011.07.06. 21:49

Csak annyit mondanék,hogy Magyarcsanádon(a Maroson) a közúti híd mellett volt egy vasúti híd is mellyel Temesvár tökéletesen bekapcsolódott Európa vérkeringésébe.Ja és persze jelenleg is állami tulajdonban vannak a vasúti töltések, hídpillérek (igen, mert még mindig megvannak és statikailag kiváló állapotban)így még kisajátítani sem kellene területeket temérdek pénzen. Miért nem ott építenek egy új hidat?

Moderálásra küldöm 40. lukrecia 2011.07.06. 21:49

A nagy Nemet varosokban Munchen , Frankfurt, Stuttgart, a setalo utcaig mennek be nemzetkozi es tavolsagi vonatok. Nem felkorben korbemenve a varoson. Termeszetesen nem okoznak semmifele forgalmi gondot, mivel ott ismerik a szintbeli keresztezodeseket. Stuttgartban kilepek a vonatbol es a setaloutcan talalom magam 50 m utan. Semmi ertelmet nem latom a nagyallomas felujitasnak, az egy elhibazott fejlesztes. Ha a Rolaig jonnenek be a vonatok , milliardos koltsegmegtakaritasok lennenek a felszabadulo teruletek altal. Na majd azt a kovetkezo Eu projektben :(((

Moderálásra küldöm 39. Lugas6 2011.07.06. 21:46

,,horvathi"
Nagyon egyetértek a véleményeddel
,,zumike"
Ha egyszer megépítenék a Szeged - Temesvár vasútvonalat, akkor nyilván nem a régi 100-éves síneket használnák fel, hanem az a vonalszakasz teljes újjáépítésre kerülne. Talán egyből két vágányosra. Tehát ilyen szempontból teljesen mindegy, hogy az egykori vasút vonalán meg vannak e még a sínek, és a vasúti töltések. Inkább az a kérdés, hogy az egykori vasút nyomvonalát a köztes települések beépítették-e vagy sem.
Egy régebbi, 20-25 év előtti terv szerint nagyjából a jelenlegi Délmagyarország székház és a Tompai kapui út között építették volna meg az új nemzetközi pályaudvart, korszerű infrastruktúrával. Onnan a nemzetközi vonatok az egykori tervek szerint már nem mentek volna be a Szeged Nagyállomásra, hanem egyenesen továbbhaladva, ahogyan az egyik hozzászóló(,,CsImre") is írta, az új téli kikötő északi oldalára tervezett vasúti hídon mentek volna át a Tiszán.
A Szeged Nagyállomásra már csak a Szeged - Budapest… Tovább olvasom »

Moderálásra küldöm 38. CsImre 2011.07.06. 20:41

37. unknown:

Ez Budapest felé koncentrál, de nekünk megintcsak nem ezzel kéne foglalkozni. Tény, hogy a vasúti teherszállítás nyereségesebb, mint a személy, ám ez utóbbit sem hanyagolnám el. Konstanca-Fiume folyosóra még jók lehetünk.


47 hozzászólás12345 következő >> végére >>>
Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

HIRDETÉS
bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...