Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 12°C Még több cikk.

Szeged-Temesvár vasút: nyílik a sorompó

Szeged - A kínai miniszterelnök látogatása óta ismét mozgolódnak a Szeged–Temesvár vasútvonal felújításának hívei. Kína Magyarországon hozná létre európai logisztikai központját, ehhez vasútvonalak kellenek a tengeri kikötőkhöz – Constantához pedig Szegeden és Temesváron át vezethet a pálya.
Háromszor is zárt ajtók mögött tárgyalt a közelmúltban a Csongrád Megyei Közgyűlés a Szeged–Temesvár vasútvonal helyreállításáról. Az utolsó zárt ülés jegyzőkönyvéből, amelyet kérésünkre elküldött a megye, kiderül, hogy a vasútvonal helyreállítását vizsgáló tanulmányhoz uniós pályázattal szerezne pénzt a DKMT Nonprofit Kft. Ezt a céget a három dél-alföldi megye, a határ menti román megyék és a Vajdaság hozta létre, hogy a közös pályázatok ügyeit intézze. A cég most tagi kölcsönt kért a megyei önkormányzattól az említett pályázat saját erejéhez. A megyei közgyűlés úgy döntött, felkéri az elnökét, Magyar Annát, „vizsgálja meg, hogy az érintett települési önkormányzatok" bevonhatók-e a projekt előfinanszírozásába. Ez egyelőre semmi konkrétumot nem jelent. A megyei önkormányzat vezetése nem akarta indokolni a döntést, a DKMT NKft. igazgatója, Csókási Eszter sem nyilatkozott. Úgy tudjuk, a pályázati határidő még nem járt le, és Temes megye szívesen adja a kölcsön rá eső részét.

A Szeged–Temesvár vasútvonalat 1857. november 18-án adták át, hosszú ideig komoly személy- és teherforgalmat bonyolított le. A trianoni határhúzás után átalakultak a gazdasági kapcsolatok és útvonalak, 1944 októberében pedig megsemmisült a szegedi vasúti híd.

Mint a vasúti térképen is látható, a Temesvárról Szeged felé tartó vonal  Oroszlámosnál megszakad.
Mint a vasúti térképen is látható, a Temesvárról Szeged felé tartó vonal Oroszlámosnál megszakad.

Így nemcsak Szeged és Újszeged között nincs vasúti kapcsolat, de az egykori Szeged–Oroszlámos–Kikinda–Zsombolya–Temesvár vonal első két állomása között sincs. Sokáig bíztak benne, hogy lesz híd, 1967-ig az állt a menetrendkönyvekben, hogy Szeged és Újszeged között „a vasúti forgalom átmenetileg szünetel". A kilencvenes évek közepe óta rendszeresen találkozó helyi magyar, szerb és román politikusok szívesen támasztanák föl ezt az összeköttetést. Ha ennek a DKMT-együttműködésnek lenne falvédője, a Szeged–Temesvár vasútvonal térképe lenne rajta. A grandiózus tervekből – e vasútból, csanádi Maros-hídból, a Hármashatár ipari parkból – eddig nem lett semmi a magas költségigény miatt, és mert a választások után hatalomra jutó megyei vezetők általában már csak azért sem úgy képzelik el a „külpolitikát", ahogyan ellenkező pártállású elődeik.

A hozzáértők szerint egyformán sokat jelentene Szeged, a Vajdaság és Temesvár gazdaságának is a vasút fejlesztése. Négy éve, amikor lapunk újságírói végigjárták a nyomvonalat, Bláth József okleveles közgazdász, a nagykikindai vasútbarátok elnökségi tagja az akkori árakon számolva 216 millió euróra kalkulálta az építés és felújítás, valamint a villamosított vonal és a szegedi vasúti híd árát. Ahhoz azonban, hogy meg lehessen építeni – és erre pénzt szerezzen az Uniótól a három állam –, előbb a fönt említett tanulmánytervre lesz szükség. Ebből kiderül például, hol érdemes helyreállítani a régi pályát, hol célszerűbb újat építeni, jó-e ez a nyomvonal, vagy új kell, és hogyan tudnak rákanyarodni a szegedi vonatok a majdani hídra.

Annyi azért mégis történt, hogy a helyi politikusokon és lelkes vonatbarátokon túl a magyar és a román vasúttársaság, a MÁV és a CFR is tárgyalni kezdett a beruházásról, és Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium külgazdaságért felelős államtitkára is követi az eseményeket. A terv a magyar–kínai megállapodások tükrében fölértékelődött. Orbán Viktor magyar és Ven Csia-pao kínai miniszterelnök június 25-én olyan megállapodást írt alá, amely a vasúti fejlesztésről, szállításról, és arról szól, hogy a kínai befektetők Magyarországon hoznák létre logisztikai központjukat. Ehhez szükség lesz olyan vasútvonalakra, amelyek a közeli tengeri kikötőkhöz, Trieszthez, Fiuméhez és Constantához vezetnek – utóbbihoz Szegeden és Temesváron keresztül.

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. szeti 2011. július 07. 13:15
    „Korrekt cikk, tetszett. Remélem, lesz ebből valami. Igazából én is azt tartanám logikusnak, hogy É-on, a Móra híd környékén épüljön vasúti híd, persze így viszont Makóig új vonalat kell kiépíteni. Viszont így a teherszállításnak nem kellene megkerülnie Szegedet, a Nagyállomás békében maradna, csak a személyszállítás végállomása lenne ott, és nem kellene zsúfolt átjáróházat építeni belőle.”
  • 46. scott1 2011. július 07. 06:28
    „őrgróf!
    Egyetértek, az osztrák mérnököket annak idején még nem a szentimentalizmusuk vezette, a munkájuk minőségét még ma is meglehet nézni. Ez az újraépített 5 kilométeres csanádi vasúti szakasz a perjámosi csatlakozás miatt, nem csak a Temesvár-Szeged, hanem az Arad-Szeged közvetlen vasúti összeköttetést is jelentené. Ha a románok nem csak sírni akarnak továbbra is azon, hogy milyen rossz az infrastruktúrájuk, akkor talán 150 év után végre fel is újíthatnának már valamit...”
  • 45. őrgróf 2011. július 06. 22:17
    „44.unknown
    Természetesen mindenben rejlik egy kis igazság, de a költségek így a román felet terhelnék és nem a magyart. Egyébként eleink nem véletlenül erre a helyre építettek vasúti és közúti hidat is egyszerre. Földrajzilag itt volt a legideálisabb és az érdekek ezt diktálták(mezőgazdasági, élelmiszer ipari elsősorban)”
  • 44. unknown 2011. július 06. 22:08
    „41. őrgróf 2011.07.06. 21:49

    Valamikor tavasszal volt tudósítás arról, hogy magyar részről Dajcs Tamás és a szomszéd román térség részéről az ottani megyei prefektus hölgy közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy az EU jóváhagyta és pénzzel támogatja ott, a Maroson álló pillérekre építve egy új közúti híd építését a már létező terv alapján! Közúti híd lesz, nem vasúti. A vasút építése kissé komplikált lenne, mivel román oldalon a csanádi vasútállomástól a határ felé elbontották a töltést és egy nagy halastó vagy bányató van a régi hídhoz vezető nyomvonalon.”
  • 43. Lugas6 2011. július 06. 22:06
    „1./ Addig amíg a nagyszabású elképzelésekből valami is megvalósulhat, legalább Szatymazig kétvágányúsítani kéne a vasútvonalat. Nem egyszer tapasztalom, hogy a Budapestről jövő IC-nek várakozni kell a Szatymazi állomáson, mert valami okból késik a Szeged felől jövő IC.
    2./ Legutóbb azért kellett Dorozsmánál várakozni a B.-pest felől érkező IC-nek, mert a rendező pályaudvar felől érkező vonatot kellett elengedni. Ott ugyanis néhány száz méteren egyvágányú a vasútvonal.
    3./ Ha éppen nem rongálják meg a vasútbiztosító berendezéseket, vagy nem lopják el a síneket, akkor az időjárás okoz rendszeresen gondokat. Télen a hó, nyáron egy egy zivatar okozza a vasútbiztosító rendszer lefagyását és az ebből adódó 20perc-1órás késéseket tehát még nyáron is. Miféle vasút-korszerűsítés volt itt az Európai Únió pénzéből???”
  • 42. Majtika 2011. július 06. 21:55
    „34. CsImre 2011.07.06. 19:29
    32. TrombiFrédi:

    Csak egy oka van, kínai barátainknál még mindig monarchiás térképek vannak :)”
  • 41. őrgróf 2011. július 06. 21:49
    „Csak annyit mondanék,hogy Magyarcsanádon(a Maroson) a közúti híd mellett volt egy vasúti híd is mellyel Temesvár tökéletesen bekapcsolódott Európa vérkeringésébe.Ja és persze jelenleg is állami tulajdonban vannak a vasúti töltések, hídpillérek (igen, mert még mindig megvannak és statikailag kiváló állapotban)így még kisajátítani sem kellene területeket temérdek pénzen. Miért nem ott építenek egy új hidat?”
  • 40. lukrecia 2011. július 06. 21:49
    „A nagy Nemet varosokban Munchen , Frankfurt, Stuttgart, a setalo utcaig mennek be nemzetkozi es tavolsagi vonatok. Nem felkorben korbemenve a varoson. Termeszetesen nem okoznak semmifele forgalmi gondot, mivel ott ismerik a szintbeli keresztezodeseket. Stuttgartban kilepek a vonatbol es a setaloutcan talalom magam 50 m utan. Semmi ertelmet nem latom a nagyallomas felujitasnak, az egy elhibazott fejlesztes. Ha a Rolaig jonnenek be a vonatok , milliardos koltsegmegtakaritasok lennenek a felszabadulo teruletek altal. Na majd azt a kovetkezo Eu projektben :(((”
  • 39. Lugas6 2011. július 06. 21:46
    „,,horvathi"
    Nagyon egyetértek a véleményeddel
    ,,zumike"
    Ha egyszer megépítenék a Szeged - Temesvár vasútvonalat, akkor nyilván nem a régi 100-éves síneket használnák fel, hanem az a vonalszakasz teljes újjáépítésre kerülne. Talán egyből két vágányosra. Tehát ilyen szempontból teljesen mindegy, hogy az egykori vasút vonalán meg vannak e még a sínek, és a vasúti töltések. Inkább az a kérdés, hogy az egykori vasút nyomvonalát a köztes települések beépítették-e vagy sem.
    Egy régebbi, 20-25 év előtti terv szerint nagyjából a jelenlegi Délmagyarország székház és a Tompai kapui út között építették volna meg az új nemzetközi pályaudvart, korszerű infrastruktúrával. Onnan a nemzetközi vonatok az egykori tervek szerint már nem mentek volna be a Szeged Nagyállomásra, hanem egyenesen továbbhaladva, ahogyan az egyik hozzászóló(,,CsImre") is írta, az új téli kikötő északi oldalára tervezett vasúti hídon mentek volna át a Tiszán.
    A Szeged Nagyállomásra már csak a Szeged - Budapest vonatok érkeztek volna be.
    Ha Pécset Balkán felé nyíló logisztikai központtá akarják fejleszteni, akkor egyszer talán arra is sor kerülhet, hogy Szegeddel ismét létrejöjjön a vasúti összeköttetés, esetleg ezúttal Mohács irányában, kikerülve a hegyeket.”
  • 38. CsImre 2011. július 06. 20:41
    „37. unknown:

    Ez Budapest felé koncentrál, de nekünk megintcsak nem ezzel kéne foglalkozni. Tény, hogy a vasúti teherszállítás nyereségesebb, mint a személy, ám ez utóbbit sem hanyagolnám el. Konstanca-Fiume folyosóra még jók lehetünk.”
  • 37. unknown 2011. július 06. 20:14
    „36. CsImre 2011.07.06. 19:41
    "...Nem értem a Kelebiával példálózókat. ..."

    Az a helyzet, hogy az európai fővonali vasúthálózat eddig is pénzelt részei délnek Belgrád, Görög- és Törökország felé a Budapest-Kelebia fővonalunk Szabadkán át, míg a Budapest-Lőkösháza fővonalon juthatsz el Aradra, Temesvárra, Bukarestbe és Constantába. Szegednek itt nem osztanak lapot. Ezen pályakorszerűsítések manapság is folyamatosan tartanak nagyrészt eu-s pénzekből. Valóban, nekünk szegedieknek Szabadkán lenne értelmes csatlakozásunk dél felé. Bukarestbe, a Fekete tenger partjára nem sokan utaznának. Mit is vinnénk oda Szegedről?”
  • 36. CsImre 2011. július 06. 19:41
    „Nem értem a Kelebiával példálózókat. Az ott van, mi meg itt. Nekünk az kell, hogy itt legyen fejlődés, Kelebia kit érdekel?

    A Rókusi pu. kp-i pályaudvarrá lenne fejleszthető, a bp-i vonatokat is rávezetve, intermodalitásban a buszokkal, érintve a Nagyállomást, a tehertranzit meg mehetne tovább Dorozsma felé, külön híddal a téli-kikötőnél, elkerülve a várost.”
  • 35. CsImre 2011. július 06. 19:34
    „27. Mignon:

    Azt nem tudom, hogy Tiszasziget és Újszentiván között megvan-e a vasútállomás, viszont Tiszasziget után a határ felé balra ott van egy őrház az egykori nyomvonal mellett.”
  • 34. CsImre 2011. július 06. 19:29
    „32. TrombiFrédi:

    Több oka is lehet:
    1. Visszacsatolják nekünk Felvidéket a kínaiak.
    2. A kínaiak nem is tudják a sok kis állam közül melyik-melyik.
    3. A mi politikusaink beszélnek össze-vissza.”
  • 33. klj_54 2011. július 06. 18:56
    „31. Mignon 2011.07.06. 18:14
    Megnevettettél, köszönöm!
    De bármikor szívesen látott vendég vagy szerény hajlékomban, itt a nyolcadikon!”
  • 32. TrombiFrédi 2011. július 06. 18:40
    „Magyarországot tekinti Kína hídfőállásának Nyugat Európa felé...még is Pozsony mellett épül a "nagy beruházás"...
    Hogy is van ez kérem szépen???”
  • 31. Mignon 2011. július 06. 18:14
    „Csutak!

    Ha Tied lenne ma az a bakterhaz, elmennek hozzad latogatoba,
    es elenekelnenk, hogy:

    "Szereti a tik a meggyet...!"

    :)”
  • 30. klj_54 2011. július 06. 17:40
    „27. Mignon 2011.07.06. 16:26
    1983-ban majdnem megvettem a volt állomás épületet :)
    Akkor most bakterházban laknék...”
  • 29. Jozsoci 2011. július 06. 17:02
    „Álom, álom, édes álom.....
    Az idén 60 millillárdot terveztek megvonni a MÁV-tól, de nem tudták megcsinálni, mert a kedvezményeket kellett volna megvonni. De kiktől lehetett volna: a diákoktól, a nyugdíjasoktól és a közalkalmazottaktól. Mind szavazóbázis. Így /egyelőre/maradt minden a régiben.”
  • 28. N.P. 2011. július 06. 17:02
    „lukrecia
    "Megigertek akkor, hogy Kinabol kiindulva kiepitenek egy europai nyomtavon kozlekedo vasutvonalat, tehat atrakodas (zahony) nelkul akadalytalanul juthat el az aru a legrovidebb idon belul Europa kozepebe." -- ugyan már!!!!!”
47 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Üllésen él Habsburg Ottó keresztfia, Ottó

A hétfőn elhunyt Habsburg Ottónak Üllésen is él keresztfia. A 35 éves gazdálkodó kevés emléket őriz az utolsó Habsburg-trónörökösről, akit csak kétszer látott életében. Tovább olvasom