Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Szeged–Győr–Johannesburg

Szegeden él, Szegedet tartja az ország legszebb városának a csavargyáros, Horváth Czakó István. Pedig ennyi erővel élhetne Győrben, vagy élhetne Johannesburgban is. A szabadalmai révén már a nyolcvanas években a maszek világban mozgó üzletember Kecskeméttől délre az egyetlen autóipari beszállítónak számít.
Horváth Czakó István lakásában kígyóbőr és zebrafej emlékeztet Afrikára. Fotó: Karnok Csaba
Nem akar Dél-Afrikáról beszélgetni Horváth Czakó István, nehogy hivalkodónak tűnjön, de a végén mégiscsak ennél a témánál kötünk ki. Üzleti érdekeltségei vannak ugyanis Afrika csücskében, természetesen az autóiparral kapcsolatban. Az Elcometal Kft. ügyvezető igazgatója Szegeden és Győrben két, egyenként 20-30 embert foglalkoztató, mini csavargyárat működtet, a speciális kötőelemeket pedig – amelyek az autóiparban nélkülözhetetlenek – konténerekbe rakva, hajóval szállítja. Úgy öt-hat hét, mire a csavarok Dél-Afrikába érnek. A két csavargyárnak különben Szeged a központja – teszi hozzá a lokálpatriótaként ismert vállalkozó.

Az üzletet a kilencvenes években a vadászat, a kedvenc hobbi alapozta meg. A búrok korrekt partnerek – mondja el sommásan a véleményét Horváth Czakó István a Hattyas utcai kisüzem irodájában –, érdemes oda szállítani. Már csak azért is, mert magában Johannesburgban, ahol később a szegedi gyáros tulajdont is vásárolt, hogy minden évben legalább két-három hónapot ott töltsön, tíz autógyár található. De hogy ültetvényei is lennének a vadregényes Afrikában? Ezt a gyáros határozottan cáfolja.

Életút

Az 55 éves Horváth Czakó István Baján született, Budapesten szerzett felsőfokú, gépjármű szaktechnikusi végzettséget. A rendszerváltás előtt tüzelés- és hőtechnikával foglalkozott, több bejegyzett szabadalma volt. A találmányokért kapott díjak – amelyek egy akkori havi átlagfizetés hússzorosát is kitették – alapozták meg azt a tőkét, amellyel beszállhatott az iparba, megvásárolhatta a győri Rábától, annak felajánlásával a csavargyárat és létrehozhatta Szegeden is az üzemet, valamint a mostani központot. Két gyermeke közül fia szakjogász, a győri gyárat viszi, lánya bölcsész, külföldön él.

Magáról a hétmilliós nagyvárosról, Johannesburgról már szívesen mesélne részletesebben is a gyáros. De pár mondatából is kiderül, milyen az a világ – amelyről sommásan megállapítja: csodálatos –, ahol a biztonsági őröktől hemzsegő, sorompókkal körbezárt luxuslakóparkoktól kezdve a bádogviskókig minden megtalálható. Azt mondja, azért telepedett ott le, és nem a festői Indiai-óceán partján, mert szeret az üzleti világ közelében lenni, amikor ott tölti az év egy bizonyos időszakát.

Visszakanyarodunk a csavarokhoz. Horváth Czakó István szinte megszállottan magyarázza, kevesen tudják, mit jelent Szegedről az autóiparba szállítani, megszerezni azokat a tanúsítványokat, amelyeket egy Audi, egy Suzuki elvár. Ami Győrben szinte természetes – mert az ország nyugati sarkában a megyeszékhely száz kilométeres körzetében az autóipar tartja el a vállalkozásokat –, egyáltalán nem az Szegeden.

„Ha Magyarországon vagy Győrben iparról beszélünk, akkor az az autóipar, minden más ágazathoz képest vitathatatlan a vezető szerepe" – mondja a cégvezető, aki a Rábánál a legnagyobb kötőelem beszállítónak számít.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Makrai meghódította a Mont Blanc-t

A szegedi Makrai László hat fővárosi barátjával és a Himaláját meghódító Erőss Zsolttal vágott neki,… Tovább olvasom