Délmagyar logó

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 7°C | 15°C Még több cikk.

Szeged–Pécs: nagy a távolság

Egészen Szegedig megépülhet az M9-es autóút. A szekszárdi hídon átvezetett gyorsforgalmi út a jelenlegi elképzelések szerint Kiskunhalas térségében ér véget, de már készül a sztrádatörvény módosítása. A régió és a Nemzeti Autópálya Rt. is szeretné egészen Szegedig elhozni az utat.
Bár Szeged az Európa kulturális fővárosa címre pályázó Pécs fő partnere, a két város között nincs gyors közúti vagy vasúti kapcsolat. Az eljutást az M9-es és az M6-os autóút javíthatja, a Szeged–Szabadka–Baja vasútvonal újjáélesztését is vizsgálják. Az M9-est és a Szeged–Baja vasutat Botka László szegedi polgármester a napokban tartott fórumon fontos fejlesztési célként jelölte meg. Mivel azonban a vasútvonalat a trianoni határ kétszer is átszeli, annak helyreállítására csak hosszas előkészítés után lehet esély. A szegedi polgármester említette a Szeged–Pécs közötti repülőjáratok lehetőségét is. Pécs repülőtere alkalmas is nagyobb utasszállító gépek fogadására, a szegedi továbbfejleszthető. Szakemberek azonban arra figyelmeztetnek: legföljebb egy Szeged–Pécs–Bécs ráhordó járat érné meg, a két város közötti forgalom és távolság mellett egy Szeged–Pécs járat nem él meg.

Pécs 2010-ben lesz Európa kulturális fővárosa, addig legnagyobb eséllyel az M9-es autóút valósulhat meg – már kész a Kaposvárt elkerülő szakasz és a szekszárdi híd. A 2003-ban elfogadott sztrádatörvény szerint
a Sopron–Kaposvár–Szekszárd–53-as főút közötti szakaszok előkészítését 2007-ig be kell fejezni. A sztrádatörvény tervezett módosítása során kerülhet be a jogszabályba: ne csak az 53-as útig, hanem Szegedig húzódjon az M9-es.

Az ehhez szükséges tervezés első fázisa hamarosan megkezdődik. A Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács elkülönítette a pénzt egy olyan tanulmány elkészítésére, amely nemzetgazdasági szempontból vizsgálja az M9-es Csongrád megyei szakaszának hasznosságát, ezt a megye készítteti el – tájékoztatott Marosvári Attila, a Csongrád megyei közgyűlés alelnöke. Marosvári lobbizik a Szeged–Baja vasút érdekében is, de hogy 2010-ig egy kapavágást is tehessenek ezen a vonalon, arra nem lát esélyt.

A Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója egy szegedi szakmai fórumon azt mondta: azon dolgoznak, hogy az M9-esből „hiányzó láncszem" bekerüljön a sztrádatörvénybe. Kérdésre válaszolva Szilágyi András hozzátette: a Szeged–Pécs közös pályázat az Európa kulturális fővárosa címért elősegítheti a politikai döntést a Dél-Dunántúl és a Dél-Alföld közötti kapcsolat javítására. Nagy Sándor szegedi városfejlesztési alpolgármester lapunk kérdésére azt mondta: Szeged számára első az M5-ös autópálya befejezése, majd az M43-as következik, az M9-es megépítése nem rövid távú cél. Az a fontos – tette hozzá –, hogy meglegyenek a szükséges tervek, hiszen az M43-as ügye is a jó előkészítésnek köszönhetően halad ígéretesen előre.

Az M9-es leendő nyomvonalával párhuzamos főúton egyelőre nem olyan nagy a forgalom, hogy gyorsforgalmi útra legyen szükség. Nagy Sándor azonban megjegyezte: az M9-es az M1–M0–M5 tengely tehermentesítését is szolgálja.


Autóval, busszal, vonattal

Egy útvonaltervező program szerint autóval Baja–Bonyhád felé haladva két és fél óra alatt lehet a szegedi Széchenyi térről a pécsi Széchenyi térre érni. Busszal 3 óra 35 perc a legrövidebb menetidő, de csak egy gyorsjárat közlekedik naponta. Napi 7 járat van még, 4 óra 10-15 perc alatt érnek Pécsre. Évekkel ezelőtt létezett közvetlen vonat Szegedről Pécsre (Kiskunfélegyháza–Kiskunhalas–Bátaszék felé), ma a leggyorsabb utazás – Kiskunfélegyháza és Kiskunhalas felé, dombóvári átszállással – 5 óra 28 percig tart. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Alkotmánybíró lett Balogh Elemér

Megválasztotta az Alkotmánybíróság tagjának tegnap az országgyűlés Balogh Elemért, a Fidesz… Tovább olvasom