Délmagyar logó

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 10°C | 20°C

Szeged befelé terjeszkedhet

Szeged - Csak a laikus gondolja úgy, hogy Szeged bármilyen irányba terjeszkedhet, legfeljebb a közigazgatási határok jelenthetnek akadályt. Ez nem így van: a város esetében még az is szerepet játszik a döntésekben, hogy Újszeged továbbépítésével hatalmas forgalmat zúdítanának a két meglévő hídra.
Hogy egy város merre épül tovább, azt szerkezeti terve szabályozza. Szegedét legutoljára 1999-ben készítették el, és hamarosan a jelenlegi körülményekhez, jogszabályváltozásokhoz igazítják – mondta el Sz. Fehér Éva főépítész. De mit is tartalmaz egy ilyen terv? Látszik, melyek a mezőgazdasági művelés alá eső hektárok, kitűnik, mennyi a zöld felület, hol vannak azok a sávok, amelyek azt biztosítják, hogy a beépített területek ne nőjenek össze.



A mezőgazdasági művelés alatt álló hektárok, valamint a parkok, a védett gyepek, erdők azok a részek, amelyek rovására tilos építkezni. Nem lehet továbbá a reptér környékén sem, a zajhatárok, a magassági korlátok miatt. Mellesleg a repülőtér az oka annak, hogy Szentmihály nem épülhet össze Szegeddel: ha a térképre ránézünk, éppen ebben a sávban szállhatnak le és fel a gépek. Behatárolják a lakóházak nyomulását az olyan adottságok is, mint a szennyvíztisztító – itt védőtávolságot kell tartani –, a kutakkal szabdalt volt bányászati területek, valamint az épülő M43-as nyomvonala.

Panoráma a dómból – olcsóbb, ha magasba tör a város Fotó: Frank Yvette
Panoráma a dómból – olcsóbb, ha magasba tör a város
Fotó: Frank Yvette

Kisebb, mint Hódmezővásárhely

Szeged közigazgatási területe mintegy 28 ezer hektár, 20 ezerrel kevesebb, mint Vásárhelyé. A szomszédvár lakossága ugyan nem éri el az 50 ezret – Szegedé most körülbelül 164 ezer –, de közigazgatási területe hatalmas: csaknem 49 ezer hektár. Ezzel a mérettel Budapest után a második legterjedelmesebb magyar városnak számít.
Nincs hely a nagybefektetőnek. Szeged egyik rossz adottsága, hogy nem tud nagybefektetők számára több tízhektáros, egybefüggő területet kínálni. Ugyanakkor vannak úgynevezett barnamezős ipari területei, amelyeket fejleszteni lehetne.
Hová lehet a jövőben lakóházakat, társasházakat, lakóparkokat építeni? Béketelep folytatására jóváhagyott rendezési terve van a városnak – nyilatkozta Sz. Fehér Éva –, és a Napos útnál is adtak ki építési engedélyt. Még mindig nagy tartalékokat rejteget – a Kállai ligeten kívül is – Újszeged, például Marostőn, a lőtéren, a füvészkert körül. Aggodalomra ad azonban okot, hogy amíg csak két híd vezet át a Tiszán, szabad-e szaporítani az Újszegeden élők számát.

Beépíthető lenne még a petőfitelepi Nagyszilléri-domb 34 hektárja, amelyen akár ezer ház is elférne, ha a sok kis tulajdonos meg tudna egyezni. Itt ugyanis új telekszerkezetet kellene kialakítani, utakkal, terekkel, de ez húsz éve nem sikerült senkinek.
A főépítész azt hangsúlyozta: nem kifelé, hanem befelé kell Szegednek terjeszkednie, amit úgy hívnak, intenzív fejlesztés. Egyedül ez a gazdaságos: ráépülni a meglévő közművekre, és azokat nem kifelé vezetni, irgalmatlan messzeségbe.

Olvasóink írták

  • 17. NTK 2008. április 20. 14:02
    „Igaza van az előttem hozzászólónak. Ez a kép nem a Dómból készült.
    Én a Google Earth-ben húztam egy egyenes vonalat az újszegedi és a rókusi víztorony között. Ennek a vonalnak a jobb oldalán kell valószínűleg keresni a fotózás helyét. Én a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság tetejére tippelek.”
  • 16. zoley 2008. április 20. 09:36
    „Nem kötözködni akarok, de a cikkben megjelent fotó, nem készülhetett a Dómbol. Ha figyelmesen megnézik, valahol újrókus környékén készülhetett. Fogtam egy várostérképet, apró kavicsokkal megjelöltem a képen látható épületeket, (balról jobbra haladva a Novotel szálló, mögötte az újszegedi 17 emeletes ház, újszegedi víztorony, Szent István téri víztorony). Csak, hogy a magasakat említsem. Hát, a Dómból ez nem igy látszana.
    Eszembe jutott egy lehetőség. Jelenjenek meg az ujság hasábjain a város egy- egy nevezetességéről, részletéről készűlt fotó. Amely nem a szokványos járókelő szemmagasságában készűlt, ezért nem egyszerű beazonosítani. Ki ismeri fel? Honnan fényképezhették? Jó játéknak tünik. És talán szerette városunkat is jobban, más arcáról is megismerhetnénk.”
  • 15. NTK 2008. április 19. 21:48
    „8-ashoz:
    Nézőpont kérdése minden. Szerintem meg az az agyrém, hogy minden beépíthető helyre szinte csak többszintes házakat akarnak építeni. Még oda is ahol padlásteres családi házaknál nagyobb nem volt eddig. Ugyancsak agyrémnek tartom az újszegedi Madártelep kialakítását. Azok a 450-500 nm-es zsebkendőnyi telkek megfelelőek? Senki nem tud úgy kimenni a kertjébe, hogy a szomszéd ház emeletéről ne lássanak be az udvarába. Ezért is ellenzem az emeletes házak építését. közművek kiépítése nem hiszem, hogy nagyságrendekkel többe kerülne mint a társasházaknál.

    12-eshez:
    A lakóparkokkal kapcsolatban csak annyit, hogy majd meg kell őket nézni 20-30-40 év múlva. Semmivel sem különbek mint Tarján elsőként épült része. Ugyan olyanná válnak mint a téglablokkos rész, amiket még nem újítottak fel. Közös lónak mindig is túrós lesz a háta. A növényzet telepítés hiánya a tulajdonosok mellett a város hibája is mert nem követeli meg az utca rendbetételét mondjuk a lakhatási engedélyek kiadása után két éven belül. Ha ez megtörténne, akkor nem lennének olyan kopaszak a mostanában épült területek utcái. Lásd újszegedi Madártelep. Mindez még csak nem is pénzkérdés mert néhány facsemete és pár kg fűmag sehol sem kerül százezrekbe.”
  • 14. joy 2008. április 19. 20:55
    „Kötekedő:
    Külföldön a városlakók nem ragaszkodnak annyira a belvárosi földszintes vályogputrikhoz, ellenkezőleg! Sok olyan EUrópai város van, ahol a "belvárosban nincsen 3 emeletesél alacsonyabb áőület!

    kötöszködő!
    Egy link neked, és másoknak:

    http://www.ujpalyan.hu/”
  • 13. kötekedő 2008. április 19. 19:02
    „Külföldön járva annyi jó példát látni. Abból miért nem hoz haza néhányat a városvezetés? Vagy ők tán nem járnak idegenbe nyaralni? Mennyivel szebb lehetne ha a J.A. sgt-on a villamospálya zöld pázsiton haladna végig. Ajjajj csak álmodozok.”
  • 12. kötekedő 2008. április 19. 18:58
    „Oké nem terjeszkedünk Újszeged felé, mert nincs híd, de miért nem építünk akkor? Meddig kell várni ebben a nyavajás országban bármire is, hogy történjen valami. A jövőre sosem gondolnak, de miért? Aluljárókat is kellene építeni a gyalogosoknak, ami javíthatna a közlekedés helyzetén: pl a Mars téren vagy a már említett Rókusi körúton a Kossuth sgt kereszteződésében vagy a Csongrádi sgtnál.
    A főépítész úgytűnik nem ezzel van elfoglalva.
    Személy szerint jobban támogatom a lakóparkokat, mert ott legalább hivatalból foglalkoznak a környezettel: ültetnek fákat és kialakítják az utcákat. Ellenben a családiházas övezetekben csak a kopasz utcákat látni csicsásabbnál csicsásabb házakkal, árnyék a fejnek ,zöld a szemnek az nincs.”
  • 11. egal 2008. április 19. 13:32
    „Persze van pozitív példa is :a Petőfi S. sgt. elején a Korona Szálló megtartva az eredeti ház jellegét, emeletráépítéssel felújították a házat.”
  • 10. theseus 2008. április 19. 13:27
    „Kifelé terjeszkedéshez ott a Dorozsma és Domaszék közötti hatalmas terület, amit fokozatosan lehetne parcellázni és közművesíteni. Ehhez viszont elengedhetetlen a vasúti felüljáró mindkét bevezető úton.
    A Kossuth sgt-on ugyan már így is elég nagy a forgalom, de az M43-as elkészülte után csökkenni fog.”
  • 9. theseus 2008. április 19. 13:04
    „A cikk tényleg nem sok újat mondott.

    Én nem látom olyan sötéten a helyzetet, mint több hozzászóló. Szeged M.o. egyik legszebb városa, és sokat szépült az utóbbi években is. Én örülök annak, hogy a régi, lepusztult földszintes belvárosi házak helyett több emeletes társasházakat építenek, amelyek többnyire elég igényesek és mutatósak is. Ez teszi várossá a várost. Már az árvíz után is a jobb helyekre komolyabb, emeletes házak épültek, a köztük levő kisebb épületek többsége nem képvisel komolyabb értéket, azok is elég jellegtelenek és mára teljesen elavultak, nem kár értük.

    Egész életemben a belvárosban éltem, ami a rendszerváltáskor bizony elég lepusztult volt. A Kiskörúton belüli paloták felújítása után pedig még nagyobb kontraszt volt a Kiskörút és a Nagykörút közötti rész elhagyagoltsága miatt. Az ott épülő újabb társasházak ezen inkább segítenek, mint rontanak. Az más kérdés, hogy egy ilyen házban levő közepes lakás áráért már házat is lehet venni, de ha így is elkelnek, akkor csak rajta.”
  • 8. N.P. 2008. április 19. 12:50
    „NTK
    Persze. Gyönyörű lenne a földszintes Szeged. Agyrém. Az 1000 négyzetméteres telkekre mennyibe kerülne az ifrastruktúrát kiépíteni ?

    Balogh Gábor
    Szeged lakossága az utóbbi években /néhány száz fővel ugyan/ de nőtt.”
  • 7. Balogh Gábor 2008. április 19. 12:26
    „Köszönöm, én már évekkel ezelőtt elmenekültem! Gondolom, hogy nem vagyok egyedül vele, koszos, büdös, zajos, zsúfolt! Majd ha nem csak párezerrel csökken a lakosság száma Szegeden, majd talán elkezdenek gondolkodni a torony alatt is. Csak nehogy késő legyen!
    bégé”
  • 6. NTK 2008. április 19. 11:37
    „Sajnos ahová igazán terjeszkedhetett volna a város, az az algyői olajmező területe. De azt már 40 éve a kőolajosok foglalják le. Ha rajtam múlt volna én nem engedtem volna meg, hogy a belvároson kívül két szintesnél nagyobb házak épüljenek. Mennyivel szebbek azok a kertvárosi részek amelyek csak földszintes épületekkel vannak tele, nem pedig olyan több emeletes társasházakkal, amelyek utcájába néha még a nap sem süt be. A minimális telekméretet 1000 négyzetméterben állapítottam volna meg. Az egyedüli baj Újszegeddel, hogy roppant drága. De ugyanez mondható el a mostanában kialakítandó új Béketelepi építési telkekről is. Arról nem beszélve, hogy az M43 ott megy mögötte egy km-re. A széljárás meg észak-nyugati. A távlatokban el tudnám képzelni a Tisza-Maros szög felosztását. Ehhez bizony már tényleg szükség van a körgyűrűre ill. ezzel együtt két hídra, - Tiszára Marosra - valamint komoly közműfejlesztésekre.”
  • 5. bobca 2008. április 19. 10:34
    „Undorító, amit Felsővárossal csináltak!!!!!! Adják vissza a zöldterületeket!!!!”
  • 4. egal 2008. április 19. 10:07
    „Egyetértek, nekem is fáj a szívem, amikor egy jellegzetes, az utcaképbe illő, régi belvárosi házat rombolnak le ( legutóbb a Mikszáth Kálmán utcában ), s a helyére egy jellegtelen társasház épül majd ( a mellette lévők példája mutatja ) ,oda nem illő köralakú lépcsőházi ablakkal - ez a divat valamiért mostanában. Tanulni kellene már abból, hogy milyen jellegtelen házak épültek a ´60-as években -kockaházak -a Mikszáth Kálmán utcai példánál maradva :a most lerombolt házzal srégen. Úgy látszik, Pesten rájöttek arra, hogy a régi építésű házak felújíthatók, a homlokzatukat megtartják, az egész házat felújítják, s nem változik az utca jellege.
    De lehetne több példát is sorolni a Belváros rombolásáról. Ki engedélyezi ezeket?”
  • 3. polgár 2008. április 19. 09:45
    „Igaza van egér08 -nak, kell még egy híd, át kell szervezni sürgösen a város forgalmát-erre van lehetőség mert nagyon kevés ilyen város van amelynek ilyen adottságai lennének, már mint a széles sugárutak és körutak...
    A beépítések miatt nem kell aggódni, sajnos a tapasztalat azt mutatja hogy valóban "befelé" és inkább felfelé épül a városunk még akkor is ha ezért 118 éve épült belvárosi nagyon jó állapotu házakat kell le rombolni !!!
    Az autópályát akartuk, jó hogy itt van azonban meg kell oldani a körgyürüt sürgösen !!!”
  • 2. egér08 2008. április 19. 08:13
    „Nincs híd...? Valószínűleg kellene még 1-2 ...!
    Az algyői is csak 2 sávos. hogyan készülhetett volna el a 4 sávos út ehhez az algyői hídhoz?
    Sehogyan. Ezért is fektetik az útépítést!

    az M 5-ös is kb 7 kilométerre van a várostól. a kivezető utakról szó sincs!

    Fölül és aluljáró sincs...vajon miért?
    azaz 1 van az "Izabella Híd" lassan 70 éve készült el , azóta 1 sem.
    pedig közút-vasút kerszteződésből van bőven a városban.

    A Rúkusi körúton is több a lámpa mint a megengedett. Ezt milyen trükkel sikerült így ennyi lámpával megoldani?

    Talán csak nem úgy h minez 1 azaz egy lámparendszernek számít?”
  • 1. Logarr 2008. április 19. 07:55
    „A cikk címén kívül sok újat nem tudunk meg pedig érdekes volna a téma.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lezárják a rakpartot Szegeden

Szeged - A Tisza áradása miatt szombat este lezárják a szegedi Huszár Mátyás rakpartot, megállni már… Tovább olvasom