Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Szeged egy központú város maradt

Szeged - Szegeden vannak ugyan alközpontok a városrészekben, de az „élet" még mindig a belvárosban zajlik, ide járnak enni, inni, sétálni az emberek. A külső kerületek vállalkozóit nehezen tartják el az ott élők.
– Amikor gyerekkoromban Rókuson vasárnaponként szépen felöltöztettek a szüleim, és az emberek megkérdezték, hová megyünk, azt válaszoltuk, a városba, sétálni: a város egyértelműen a belvárost jelentette – mesélte Vesmás Péter Ybl-díjas építész. – Szeged egypólusú város, ez a jellegzetessége, ami egyben azt is jelenti, hogy az árvíz után „jól ki lett találva". Jó a szerkezete, könnyen, rövid időn belül be lehet jutni a központba, ott a sétálóutca, a hidak, az összes középület.

– Főleg a fiatalok mondják azt, ha szórakozni akarnak, hogy „menjünk be a városba" – fogalmazta meg gondolatait ugyanarról a témáról, más nézőpontból Tari Árpád, a Menü étterem és kávézó, valamint másik két lakótelepi söröző tulajdonosa. – A Menüt a volt Kék Mókus átalakításával nyitottam meg tavaly év elején, azért, hogy a lakótelepen is legyen igényes vendéglő, ne a belvárosba menjenek az emberek, ha éttermet keresnek. Úttörő szerepet vállaltam ezzel.

A Csillag téren is csak hétköznap délután nagy a nyüzsgés. Fotó: Karnok Csaba
A Csillag téren is csak hétköznap délután nagy a nyüzsgés.
Fotó: Karnok Csaba

Arra a kérdésre, eltartja-e saját környezete a vendéglőt, amikor még a belvárosi éttermek is a túlélésre rendezkednek be az év nagy részében, azt válaszolta: – Sok munkám fekszik abban, hogy megismertettem a helyet. Göröngyös az út, de hiszem, hogy kell ilyet csinálni, lassan megtérülnek az erőfeszítések.

Csillag téri nyüzsgés

Tarjánnak a Csillag tér az egyik központja: az idegennek első pillantásra furcsa lehet, hogy egy körforgalom mellé települtek az üzletek, szolgáltatók. A szegediek azonban tudják, hogy a boltok voltak előbb, egy korábbi kereszteződés helyén építették ki a körforgalmat, parkolni is csak a házak között lehet. – Délután 3-4 körül a legnagyobb a forgalom, amikor iskolából, munkából mennek haza az emberek – mondta a Casablanca cukrászdában fagylaltot kimérő Rácz Istvánné. – A hétvége csendesebb, akkor inkább a belvárosban sétálnak a tarjániak.

Amiben építészetileg Szeged verhetetlen – a sugaras, körutas városszerkezet, a körülhatárolható belváros –, az egyben a hátránya is: a városrészekben nem vagy csak nyögvenyelősen alakulnak ki közösségi terek, valamint olyan szolgáltatói hálózat, amelyik a helyiek vásárlóerejére építhetne. Vesmás Péter szerint Szeged lehetne akár kétpólusú is, ha Újszeged rendelkezne központtal. Ilyen most nincs, a Csanádi utca és környéke nem nevezhető annak. Szerinte a leendő új, déli híd „kirobbanthat" majd egy újszegedi centrumot. A távolabbi városrészek – ahonnan nehezebb bejutni a belvárosba – élnek önállóbb életet, mint a lakótelepek: például Kiskundorozsma, Tápé és Szőreg. Fehér Éva, Szeged főépítésze is azt hangsúlyozta, hogy például Dorozsmán van helyi központ, van „identitás", de Szentmihályon nem alakult ki ilyen sem a múltban, sem a jelenben.

A főépítész a lakótelepi központokkal kapcsolatban felidézte: az első panelvárosokban a házakkal egy időben felépítették az „alközpontokat", a közösségi tereket, például Tarjánban a Csongor és a Csillag tér, Odesszában a Csanádi utca számít annak. A később épült városrészekben, az Északiban, Rókuson és Újrókuson ez elmaradt. Amikor például a Pennyt építették Újrókuson, az emberek tiltakoztak, hogy zöldterületet foglal el az áruház, holott az a rész egy „elmaradt beruházás" helye volt. A főépítész szerint egy-egy közterület felújítása alakítja az emberek ízlését, a funkciókat, de ha a szolgáltatók kevés ott élőt látnak el, akkor sajnos tönkremennek.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. azmegszeged 2013. szeptember 17. 15:36
    „21. alfoldi 2013.09.17. 08:28

    Nemcsak a Bertalan hídon van kapacitástartalék, hanem mindkettőn. Párizs hídjait meg érdemes lenne a lakosságszámhoz viszonyítani, akkor könnyen kijön, hogy ott ~300 ezer emberre jut egy híd. A jelenleg tervezett híd vasút használatra korlátozottan alkalmas, a közúti részére meg nincs igény. Ez puszta pazarlás, mégpedig igen nagy tételben.

    Széchenyi tér ügyben meg teljesen egyetértek a 22-es hozzászólással.”
  • 22. tol 2013. szeptember 17. 11:26
    „kedves alföldi, a Szechenyi tér volt régen a piactér, és a kisvonat is csaknem addig jött be. A mostani Roosevelt térre. Megjegyzem, a karácsonyi vásárok és a borfesztiválok pontosan ezt az igényt példázzák, hogy ti. továbbra is elkélne a Szechenyi tér valamiféle piactérnek. A kofák villámgyorsan felállítják a standjaikat hajnalban, majd tizenegy magasságában pedig példás tisztaságot maguk után hagyva el. Amíg ott volt a hetipiac, a Szent István téren körben 17(!) kiskocsma volt nyitva. Most sömmi. Így van ez...”
  • 21. alfoldi 2013. szeptember 17. 08:28
    „Nem kell Kárász utcák tömegére gondolni. Egy záportó is kellemes környezet, ahol lehet pihenni. Egy jól menő kis paneltelepi cukrászda is embervonzó találkozóhely!
    Ezek a kis szigetek nagyon fontosak, nem kell lebecsülni létüket. Ezeken a szép tiszta helyeken az emberek szívesen beszélgetnek.

    Szinte az összes újságos pavilon megszűnt. Ez lesz a végleges helyzet? Kis éttermek kellenének, a blvárosinál kisebb választékkal, de jóval olcsóbban. Kis posták, mint a remekül működő Olajbányász téri! Karbantartott játszóterek. Szép parkok, ligetek. Mindenek előtt a tisztaság!

    azmegszegednek:
    Hiába van esetleg kapacitástartalék a Bertalan-hídon, ha nem ott van, ahol menni akarnak. Ilyen alapon az egész országnak elég lenne egyedül a Lánchíd.
    Párizs 37-40 hídja vajon mi miatt épült?
    A tehervonatok pedig tényleg a Belvárosba valók, pusztán a spórolás miatt? Nem lehetne akkor egy vasöntödét a Széchenyi térre tenni?”
  • 20. tol 2013. szeptember 17. 07:27
    „mitöl lenne több központ? A lakótelepeket felépítették, de egyetlen teret, mozit, müvelödési házat, gyülekezésre, társas összejövetelre alkalmas létesítményt nem építettek fel- alakítottak ki a szegedi várostervezök. Ha igazán paranoid akarnék lenni, akkor azt mondanám, azért, hogy a paneltömegnek ne legyen alkalma gyülekezni, de hát nem vagyok ilyenféle, úgyhogy csak szimpla trehányság a város alakítói részéröl...”
  • 19. azmegszeged 2013. szeptember 16. 18:55
    „18. TELSTAR 2013.09.16. 18:00

    Nyilván olcsóbb valamivel egy ilyen közös híd, mintha két külön hidat építenénk, de jóval drágább, mint egy szimpla egyvágányos vasúti híd. És mivel nincs szüksége a városnak újabb közúti hídra, ezért jelentősen rontja a megtérülését (ebből következően az esélyt az EU-támogatásra), ha belerakjuk a pályázatba.

    Írtam a kényszerkompromisszumokról is, ami jól látható a konkrét esetben is, ha megnézed a jelenleg hatályos településrendezési tervet. Pontosabban azt, hogy mennyire alárendelt szerepet kap benne a vasút. Erős kétségeim vannak, hogy azon a hídon egy normális tehervonat közlekedni tudna a szűk ív miatt.”
  • 18. TELSTAR 2013. szeptember 16. 18:00
    „Na de ha például Románia felé újjászerveznénk a vonatközlekedést, akkor vasúti híd úgyis kellene. Akkor meg miért ne lehetne vegyes használatú hidat építeni? Ebben az esetben EU támogatást is igényelhetnének!”
  • 17. azmegszeged 2013. szeptember 16. 17:43
    „16. TELSTAR 2013.09.16. 17:01

    Mert a forgalom nagysága egyáltalán nem indokolja, arról nem is beszélve, hogy az átmenőforgalom szinte teljes egészében az M43-on halad, így a meglévő autósok kivétel nélkül a Belvárosba tartanak. És nem mellesleg mindkét hídban van még bőven kapacitástartalék.”
  • 16. TELSTAR 2013. szeptember 16. 17:01
    „Miért ne lenne szükség a déli hídra? A Bertalannal együtt két irányba kivezetné a forgalmat a városból, így a Belvárosi híd megmaradhatna kizárólag a tömköznek”
  • 15. Horthyszobor 2013. szeptember 16. 16:59
    „És ezt a jól kitalált rendszert veri szét a kőcici. Nehéz bejutást és kijutást eredményezve.”
  • 14. Tisza 2013. szeptember 16. 16:02
    „Érdekes , hoigy egy tipikus kisvárosi centrumról szó sem esik a cikkben: templom, iskola, piac.
    Azaz a TESCO környéke.. :-)
    A Kodály térről szintén nem ír aszerző, pedig teljesen betölti a funkcióját.
    A legfőbb gond azonban az, hogy lakótelepi gyűrű lett kialakítva 1969-82 között a város körül, s nem új városrészek születtek, valódi utcákkal, terekkel.”
  • 13. Bendegúz007 2013. szeptember 16. 16:00
    „Elmondom én miért egy központú Szeged,zömében az egyetemi épületek,klinikai épületek,és szórakoztató részek,és éttermek része a belvárosban található,és az sem utolsó dolog hogy sok szép pattináns épületet láthatunk.
    Ezzel ellentétben pl..Debrecen 2 központú a város felépítése miatt,egyik része a belváros a másik a nagy erdő,ott találhatók az egyetemi,és az egészségügyi központok.
    Amit a cikk is írt hogy az új szegedi rész ha felépülne akkor kialakulna egy új közeg,de ott a liget amiben sok lehetőség lenne hogy sok ember használja kikapcsolódás céljára de ahoz az egész ligetet újra kellene gondolni,és egy komplett felújításon kellene átesnie.”
  • 12. azmegszeged 2013. szeptember 16. 15:19
    „Vesmás Péter (és még sokan mások Szegeden) fordítva ül a lovon, egy déli híd nem fog "kirobbantani" semmit, maximum kiszolgálna egy már létező robbanást. Na de ilyen nincs jelenleg, és ha lenne sem biztos, hogy az új híd lenne a legfontosabb (=leggazdaságosabb) megoldás rá.

    Nagyon veszélyesek az ilyen mondatok, mert dogmaként megmaradnak a közvéleményben, s utána már lehetetlen(nek tűnik) politikailag visszakozni. Holott itt mai áron is minimum 15 milliárd forintról beszélünk, ami rengeteg, s lenne jobb helye is. Ez történt a 4-es metróval is, azt is már csakazértis meg kellett építeni, aztán lett belőle egy méregdrága, kompromisszumoktól hemzsegő, rengeteg hátránnyal járó félmegoldás. Szegednek egyáltalán nincs szüksége új (közúti) hídra, de ha sokáig szajkózzuk, akkor egyszer tényleg megépül (a mi pénzünkből) Szeged négyesmetrója. Tessék elgondolkodni ezen!”
  • 11. RowarAtkinson 2013. szeptember 16. 14:30
    „Igazán Újszegednek sincs központja, talán az új CBA lehetne az, de mégse.....”
  • 10. fron 2013. szeptember 16. 14:15
    „Szóval igen, újabb helyesírási hiba. Egybe kell írni.
    Így ezt lehet érteni: Szeged egy olyan város, melynek van központja. (Mint Szeged egy napsütötte város)
    Amennyiben úgy értelmeznénk, Szeged egy olyan város, aminek egy központja van, akkor:
    "Szeged egyközpontú város!" (Amúgy tényleg az.)
    Kedves cikk szerző, kérem figyeljen erre!”
  • 9. achilleus 2013. szeptember 16. 12:19
    „"Szeged egy központú város maradt"
    - én így írnám: "egyközpontú", még akkor is, ha a helyesírás-ellenőrzőnek nem tetszik.”
  • 8. NP1 2013. szeptember 16. 10:23
    „A lakótelepekről nagyon hiányoznak a közművelődési intézmények (könyvtár, művelődési ház).
    A 20-30 000 ezres lélekszámú lakótelepek egyikén sincs művelődési ház, az 1 500 lakosú Gyálaréten van.
    Ezt a struktúrát örököltül és sajnos ez is fog maradni.”
  • 7. kisrono 2013. szeptember 16. 09:41
    „Ja-ja!Makkosháznak ott az Ortutay kötnyéke és az áruházak,de pl. a Média Markt is elment onnan...sztem azóta már megbánták.Az emberek kimentek oda tv-t venni,de az Árkádba a plázacicák nem fognak porszívót vásárolni! :))”
  • 6. szalmaszal 2013. szeptember 16. 09:33
    „Kérdem én, miért baj ez, hogy egy központú a város? Szeged egyszerűen nem akkora méretű, és a lakosság összetétele sem olyan, hogy komolyabb szolgáltató decentrumok kialakulhassanak. Itt vannak diákok, egyetemisták, elég korlátozott a fizetőképességük, illetve vannak a nyugdíjasok, akik szintén nem fognak komolyabb pénzt költeni. A középső réteg nagy része pedig bolti eladó, fodrász, közalkalmazott vagy melós a soron, egyik sem igazán túlfizetett. Így elég nehéz elképzelni életképes második-harmadik centrumot.

    Újszeged a fiatal, jobban kereső, "frissen" beköltözött rétegre rá tudna épülni egy ilyen centrum, de azt nem a Csanádi utcába kell vízionálni, hanem a Fő fasornak a Fülemüle utcai részére, ott is inkább 2-3 év múlva.”
  • 5. queenmargareth1 2013. szeptember 16. 08:49
    „Hát igaz. Minden benn van.:(”
  • 4. acidrain 2013. szeptember 16. 08:03
    „Ezért áthangolták a lámpákat, megszüntették a belvárosban a parkolást, hétvégén tiltják az autóval áthaladást a Somogyin - hogy a másik pólust, az Árkádot válasszák a népek.”
23 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Búcsú avatással, játékkal, koncertekkel

A móravárosi Szent Kereszt Felmagasztalása Templom búcsújához idén harmadik alkalommal tartozott falubúcsú. Tovább olvasom