Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Szeged felé bővül az M9-es

Csongrád megye - Hét évvel azután, hogy átadták az M9-es szekszárdi hidat is magában foglaló első darabját, újból mozdul egy kicsit az építkezés. A Dunától keletre, Szeged felé bővül az út. A tervek szerint tíz év alatt éri el a várost.
A rendszerváltással egyidős a déli autópálya gondolata Magyarországon. Azt a kilencven évvel ezelőtt keletkezett űrt töltené be, amikor a határmódosítások lenyírták a keleti és nyugati megyéket összefogó vasúti és közúti gyűrűt. Maradt helyette a fővárosba központosított sugaras közlekedési hálózat. Az új sztrádák is Budapesten kezdődnek és végződnek, ezeken vezet a legrövidebb és leggyorsabb út – mindenhova.
Az ország leghosszabb útja lesz az M9-es, megközelítőleg 650 kilométeres; Sopront köti majd össze Debrecennel – Szegeden keresztül.
Annyira hosszú távú terv ez az elgondolás, hogy a pontos nyomvonalról nincs még térképe az állami autópályákat építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek.

A beruházások tervezett szakaszait a honlapjuk is csak a Dunántúlon és a Duna–Tisza közén ismerteti. Loppert Dániel, a kommunikációs iroda osztályvezetője azzal egészítette ki a közleményeket, hogy húsz részre bontva tervezik megépíteni az M9-est. Szegedig 2020-ig készül el, tervezett költségeket nem tudnak megadni. Annyi biztosnak látszik a közleményekből, hogy a nyomvonal Sopron, Vasvár, Zalaegerszeg, Kaposvár, Dombóvár, Szekszárd, Kiskunhalas és Szeged térségét érinti majd, de úgy, hogy a közeli autópályákat, autóutakat a legkönnyebben el lehessen érni.

2020-ban ér el a Dunától a Tiszáig – 650 kilométer lesz Soprontól Debrecenig. DM/DV GRAFKA
2020-ban ér el a Dunától a Tiszáig – 650 kilométer lesz Soprontól Debrecenig.
DM/DV GRAFKA

Ha ez megvan, a karéj másik felét meghosszabbítják, ami Szegedről Orosháza, Békéscsaba és Debrecen elérését jelenti. A számozásával ellentétben nem sztrádának épül, hanem gyorsforgalmi útnak, vagyis kétszer egysávos autóút lesz, amelyet később tovább lehet fejleszteni kétszer kétsávosra.

Eddig egy nyúlfarknyi darab valósult meg a tervekből. Az M9 dunántúli 300 kilométeréből hét éve épült meg az M6-ost és az 51-es főutat összekötő 20,6 kilométeres autóút Szekszárdtól Dusnokig. Ennek része a sokat emlegetett 917 méter hosszú Szent László Duna-híd, amelyről gyakran elhangzik, hogy „a semmiből a semmibe" vezet. Ennek a létesítménynek ad értelmet a most épülő újabb 12,3 kilométeres darab.

Szeged felé

Keleti irányban halad tovább az M9-es a Duna és a Tisza között; az 51-es és 54-es főutat köti össze a Bács-Kiskun megyei Dusnok, Sükösd, Érsekhalma, Nemesnádudvar és Hajós érintésével. A NIF Zrt. januárban pályázaton választotta ki kivitelezőnek a Nemzetközi Vegyépszer Zrt.-t. A tervezett befejezési határidő idén október vége volt, de az építőcég a régészeti feltárásokra és a csapadékos időjárásra hivatkozva határidő-módosítást kért, amiről még nincs döntés. A kétszer egysávos út 12,4 milliárd forintba kerül, amiből 15 százalék hazai pénz, a többi uniós. Nemcsak az utat és a csomópontokat, hanem öt aluljárót, öt felüljárót, egy átjárót építenek egy halastónál, valamint összesen hét alagutat alakítanak ki a vadaknak, illetve a hüllőknek. Tartozik még hozzá az egyik településnél egy 900 méteres zajvédő fal is.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. FűzfaVessző 2010. augusztus 17. 09:45
    „Remélem azzal mindenki egyetért (aki közlekedik), hogy egy kelet - nyugati irányú autópálya jelentős javulást jelentene régiónk számára.Gondolok itt az M8-as gyorsforgalmi útra,sajnos még nincs eldöntve a pontos nyomvonala sem. Az M9-es fontosságát nem akarom csökkenteni,pusztán az én útjaim szempontjából fontosabb az előbbi.”
  • 41. unknown 2010. augusztus 17. 09:29
    „32. öregvegyész 2010.08.14. 22:06
    Lehet, hogy nagyon pesszimista vagyok de ez annyira a jövő ködébe vész mint a kommunizmus, a magyar olimpia és még sorolhatnám....Valami kicsit konkrétabb dolgok nincsenek?

    Csak a nyári meleg teszi velem bizonyosan: Konkrétabbnak tartom, hogy meglehet, az említett útnál két évvel hamarabb elkészül a mi 43-asunk a határig... Én is abba a korosztályba tartozom, akik már a múlt század 80-as éveiben erről, meg a szegedi déli (vasúti) hídról álmodoztunk, mert az akkori államunk is erről álmodozott...”
  • 40. strangerrr 2010. augusztus 16. 14:13
    „Jó, de ezzel a logikával minden körgyűrű értelmetlen hiszen ugyanoda visz ahonnan elindult:)”
  • 39. őrgróf 2010. augusztus 16. 12:42
    „strangerrr, köszönöm hogy vagy nekem...de inkább legyél másnak. A jelzőiddel meg bánj csínján.”
  • 38. strangerrr 2010. augusztus 15. 18:57
    „37. Ne legyél már ilyen értetlen. Nyilván ha valaki Sopronból Debrecenbe menne akkor nem ezt használná.”
  • 37. őrgróf 2010. augusztus 15. 16:43
    „Ki a fene akar Sopronból Debrecenbe erre menni? Idiotizmus. Lehessen Szegedről eljutni Zalaegerszeg és térségébe, A Balatonra, Kaposvárra,Pécsre, stb.”
  • 36. TothZoltan 2010. augusztus 15. 08:55
    „Aki ott él az fog ennek örülnisávos legyen”
  • 35. strangerrr 2010. augusztus 15. 08:09
    „34. Egyetértek. Csak nehezen tudták volna egy pécsinek elmagyarázni, hogy míg Győrbe, Fehérvárra, Siófokra, Nagykanizsára, Kecskemétre, Szegedre, Miskolcra, Debrecenbe,Nyíregyházára autópályán lehet eljutni addig Pécs meg kap egy négysávos főutat.
    De hát a prioritásokat mindig a politika döntötte el:(
    A másik baj, hogy most hogy lassan az összes sugár irányú autópálya elkészült (aminek az egyik vége Pesten van) hirtelen rájönnek, hogy jaj hát milyen drága is ez, tehát a gyűrű irányú elemeket (M8, M9) majd csak nagyon komótosan fogják építgetni a pesti döntéshozók.

    33. Nálad a pont. Az is érdekes, hogy ha autópályákról van szó, mindig a horvátokkal "bezzegelnek". Érdekes módon nem hozzák fel a szlovákokat, cseheket, románokat, lengyeleket... Külföldi fórumokon Ők bezzegelnek a magyarokkal, és nem titkoltan irigykednek.”
  • 34. kisokos 2010. augusztus 15. 00:24
    „A probléma nem az, hogy eddig erőn felül épített az ország autópályákat, hanem az, hogy sok esetben átgondolatlanul, felesleges pazarlással. Ennek a legszebb példája az M6-os. Teljesen felesleges volt egy zsák autópályát építeni Pécsig. Horvátország és Szlovénia felé irányuló nemzetközi közúti forgalom 80 %-a az M7-esen történik, ottani autópálya kapcsolatokkal. Az M6-os igazából csak annak a párszázezer embernek jelent előnyt akik a közelében laknak. Persze az M6-ost az Mszp-n belüli erős Toller-Szili féle pécsi lobbi erőltette át. Az M6-osnak akkor lett volna létjogosultsága, ha a horvátok a Belgrád-Zágráb autópályát Eszék felé összekötik a magyar határral, illetve a bosnyákok megépítenék a saját észak-déli pályájukat. ( Mostar - Szarajevo-Bosanski Brod ). Márpedig ebből az elkövetkető 15-20 évben semmi nem lesz.
    Elég lett volna a 6-os utat négysávosítani. Én jópárszor utaztam már a 6-os úton, semmivel sem volt nagyobb forgalom, mint a 47-esen Szeged és Vásárhely között.”
  • 33. THK 2010. augusztus 14. 22:12
    „a terepviszonyok történetesen a horvátok oldalán állnak, mert csak addig hátrány a hegyek közti útépítés, amíg bele nem gondolsz milyen előnyöket is jelent:

    - a kemény, sziklás talajon nem kell tömörítésre, a talaj beállására várni
    - nincs kisajátítási folyamat (és ingatlanspekuláció)
    - nincs régészeti feltárás
    - az alaphoz szükséges kövek is közelről szerezhetőek be

    az alvállalkozói problémákkal viszont valóban jó lenne vmit kezdeni”
  • 32. öregvegyész 2010. augusztus 14. 22:06
    „Lehet, hogy nagyon pesszimista vagyok de ez annyira a jövő ködébe vész mint a kommunizmus, a magyar olimpia és még sorolhatnám....Valami kicsit konkrétabb dolgok nincsenek?”
  • 31. suzukirobi 2010. augusztus 14. 20:55
    „na de Horvátország 56ezer km2, Magyarország meg 93ezer km2. tehát ha ugyanannyi autópályájuk van, akkor lehet bezzegelni. még beleszámolva a terepviszonyokat,meg a háborús múltat.”
  • 30. strangerrr 2010. augusztus 14. 20:48
    „a 25.-ös hozzászóló "bezzeg a horvátok" írására reagáltam”
  • 29. suzukirobi 2010. augusztus 14. 20:28
    „27.Nem értek egyet. Magyarországon az elmúlt években erőn felül épült a gyorsforgalmi úthálózat.
    2002 óta cirka 700 km épült nagy folyami hidakkal. Kb. annyi a hálózatunk összhossza mint a horvátoké.

    ebből mit akartál kihozni?”
  • 28. ivando 2010. augusztus 14. 20:12
    „Elmondanám, hogy a Szeged-Hódmező, Orosházi elkerülő,Békéscsabai elkerülő mind-mind a Szeged-Debrecen gyorsforgalmi út része, el ne hitessék már velünk, hogy még 1 párhuzamos út fog épülni...., tudatlan, buta cikk...”
  • 27. strangerrr 2010. augusztus 14. 19:31
    „25. Nem értek egyet. Magyarországon az elmúlt években erőn felül épült a gyorsforgalmi úthálózat.
    2002 óta cirka 700 km épült nagy folyami hidakkal. Kb. annyi a hálózatunk összhossza mint a horvátoké.

    24. A mostani folytatás nem az akkor kezdőké:)

    23. Egyetértek, bár most a hír az volt, hogy épül az M9-es az 51-es és az 54 es út között (12 km...)”
  • 26. deszkás 2010. augusztus 14. 19:24
    „PAPUS! És milyen terepviszonyok között? És ott nincs (mert nem is lehet) a vállalkozónak a vállalkozójának a vállalkozójának az alvállalkozó...bmeg belegabalyodtam . Lágymányosi hid jó része magánpénzekből épült. A vállalkozó munkáját elvégezte a fővállalkozó pedig "eltűnt".azaz megszüntette a céget és aznap ugyanazokkal a nevekkel másikat alapitottak.Magyarország 2010.Ezek nem érdekesek a Fideszéknek?Ugyanakkor egymillió forintos kanapéval szórakáznak (ami nem volna baj)”
  • 25. papus3 2010. augusztus 14. 18:42
    „A horvátok ennyi idő alatt leértek a határtól az Adriáig!Hegyek között!Az M7-es 40 év aiatt Budapestről Letenyéig.Van 250 km?Szégyen!!!!”
  • 24. grandeg 2010. augusztus 14. 17:47
    „Egyzerűen csak arról van szó, hogy valamikor az ismét hatalmon lévők kezdték építeni. Akkor ennyire "tellett" Most folytatni akarja aki akkor elkezdte.
    Hogy van-e értelme? Biztos.
    Hogy elkészül-e? Biztos.
    Hogy mikor? Hmmm.
    Szerintem.”
  • 23. zehn 2010. augusztus 14. 16:10
    „Pár évenként - hogy a nyári uborka szezonban is legyen miről írni - fel-fel röppen a déli autópályáról /ami autóút,a realitásokat figyelembe véve meg álom/ ilyen hír. Már többféle verziót olvastam. Mind más útvonal és város megjelöléssel. Mint olvashatjuk, még a nyomvonal sincs kijelölve. Nincs nagyon miről beszélni.Jó lenne persze, de ez minden. Marad a vízfejű Budapest centralizált közlekedés.Végül is Pécsre is el tudok jutni autópályán. Cirka 330 km”
42 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két körzetnek biztosan új képviselője lesz Szegeden

Az elmúlt helyhatósági választások indulóinak listáját, a szavazások végeredményét vettük górcső alá. Tovább olvasom