Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Szeged még az autósoké

Szeged nyugat-európai testvérvárosaiban számos ötlettel keserítik meg az autósok életét. Nizza villamost épít és utakat zár le, Darmstadtban a belvárosba autók nem juthatnak be, csak a villamos. Nagy-Britanniában Cambridge-ben járnak a legtöbben biciklivel, minden negyedik helyváltoztatást két keréken tesznek meg a helyiek.
Nizza főteréről hamarosan eltűnnek az autók, és villamosmegálló épül ki
Szegeden nagy mértékben megnőtt az autóforgalom. A jólét növekedésével nőtt a gépjárművek száma, a városi útfelületek azonban nem növelhetők – a házakat nem lehet arrébb tolni. Ugyanezekkel a gondokkal Nyugat-Európában hamarabb szembesültek, Szeged testvérvárosai jól példázzák, hogyan „keserítik meg" az autósok életét Franciaországban, Németországban, Nagy-Britanniában.

Cambridge nagy hírű egyetemi város, 110 ezer lakossal. Ott bicikliznek legtöbbet Nagy-Britanniában, pedig az éghajlat nem éppen a legkedvezőbb ehhez, sokat esik az eső – emeli ki Nagy Sándor szegedi városfejlesztési alpolgármester. A cambridge-i utazások 27 százalékát biciklin teszik meg az emberek. Ebben nagy szerepe van annak is, hogy rengeteg az egyetemista, akik szívesen pattannak nyeregbe. Nagy Sándor azért tartja fontosnak, hogy a szegedi kerékpárút-hálózatot fejlesszék, mert az itteni diákok, városlakók is valószínűleg szívesebben bicikliznének. Az alpolgármester másik fontos tanulságként említi: Cambridge-ben a nagy városszéli parkolókhoz buszjáratok mennek. A belvárost olyan bejáratok zárják le, ahol csak a buszok, taxik és a behajtási engedéllyel rendelkezők jutnak át.

Nizzában szintén a biciklire esküsznek, a városházi alkalmazottak azzal járnak nap mint nap. Jelenleg a város utcáit hűtött-fűtött, alacsonypadlós buszok róják. A 384 ezer lakosú város fő fejlesztése azonban a villamos. A város honlapján az áll: az autóforgalom elűzi a gyalogosokat a közterületekről, a belvárosból elköltöznek az emberek, az üzletek bezárnak. Ezért a város korlátozza az autóforgalmat, és a közösségi közlekedésnek külön sávokat nyit. Csendesen sikló, gyors villamos jár majd az újjáépített utcákon, több helyet kapnak a biciklisek, gyalogosok. A város és a környék járatait egységesítik, a külvárosokban több helyen nagy parkolókat építenek ki, ahonnan villamos visz a központba.

A 138 ezres Darmstadt belvárosi sétálóutcáira csak a villamosok és a biciklisek mehetnek be. A szegedi alpolgármester megjegyzi, hogy a csak gyalogosok által használható övezetben is komoly bevásárlóközpontok működnek. Darmstadt egy egységes közlekedési rendszer része, amely az egész Rajna–Majna térség vasútjait, elővárosi és helyi buszait, villamosait magába foglalja. Sőt: a közös autóhasználatot is segítik, hogy tele kocsik járjanak az utakon. A cél: az egyéni közlekedés ésszerű visszaszorítása. Mindhárom városban működnek parkolóházak, de sok új várakozóhely nem keletkezett: az utcáról kiszorult autókat fogadják be.


Szegedi lehetőségek

A szegedi autósoknak egyelőre nagyobb a mozgásterük, mint a testvérvárosokban. Kevés a sétálóutca, a tervbe vett gyalogos felületek kijelölésére a város nem szánta el magát. A kerékpáros útvonalak kiépítése is lassan halad. Hiányoznak a jó tömegközlekedési kapcsolattal rendelkező városszéli parkolók. A villamosvonalakat fel kellene újítani, elöregedtek a járművek is, újakra nincs pénz. Egységesíteni kellene a helyi és helyközi buszközlekedést. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Feketén bontott roncsok

Harmincezer roncsautó tűnt el nyomtalanul az idén hazánkban – állítja Dobó József. A szegedi… Tovább olvasom