Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Szeged vezet a tömegközlekedési projektekben

Szeged - Szeged tömegközlekedési nagyprojektje azért jobb a debreceni és a miskolci beruházásnál, mert jól előkészítették, és szinte minden vonal és létesítmény megújul – mondja a szakértő.
Az idei a legtöbb feltúrással járó, legnehezebb éve a szegedi tömegközlekedési nagyprojektnek. A jó hír, hogy ez egyben az utolsó, terepmunkákkal is járó szezon. A beruházás előkészítése két évig tartott, a kivitelezés 2008-ban indult, és várhatóan 2013-ban fejeződik be. Összesen 29,5 milliárd forintba kerül; ebből a vissza nem térítendő állami és uniós támogatás 25,5 milliárd forint, a város önrésze 4 milliárd.

A szegedi projekt abban alapjában eltér a hasonló miskolci és debreceni tömegközlekedési fejlesztésektől, hogy a város lebonyolító cége, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. kisebb egységekre darabolta a járműbeszerzést és infrastruktúraépítést, úgy keresett kivitelezőt. Eddig korszerűsítették az Anna-kúti csomópontot, a Csáky utcai trolitelepet, a Pulz utcai villamosremízt, az áramátalakító hálózatot, és beszerezték az üzemeltetéshez szükséges gépeket. Kész a 3-as villamosvonal felújítása a Dugonics tértől a Vadaspark végállomásig. Az utolsó simításokat végzi a kivitelező a 4-es villamosvonalon, az Anna-kút és Tarján között. Kipipálhatjuk az 1-es villamosvonal Boldogasszony sugárúti és Kossuth Lajos sugárúti részét; novemberig a kivitelező befejezi a belvárosi szakaszt és az Indóház tér átépítését. Noha a 2-es villamosvonalat egy éve kellett volna átadni, a kivitelező most már hajrázik, előreláthatólag augusztus végéig ott is megtartják a próbajáratot. Megvan a két trolivonal; meghosszabbították a 8-ast, az új, 10-es trolivonal pedig az új járművekre vár. Mindjárt kész a csomópont a Belvárosi híd újszegedi hídfőjénél. Az utolsó mozzanat – a B+R parkolók, utastájékoztató rendszerek kiépítése – a közbeszerzés előkészítésénél tart.

Építik a megállókat az új 2-es villamosvonal mentén, a Rókusi körúton. Fotó: Karnok Csaba
Építik a megállókat az új 2-es villamosvonal mentén, a Rókusi körúton.
Fotó: Karnok Csaba

Megvan, milyen lesz az új szegedi villamos; egy eredménytelen pályázati kör után két éve szeptemberben rendelt meg a város a nemzetközi tender nyertesétől, a lengyel PESA Bydgoszcz SA cégtől 9 új, alacsonypadlós járművet összesen 16 millió euró (körülbelül 4,5 milliárd forint) értékben. Az új flotta hírmondója hamarosan megérkezik. Trolit a harmadik pályázati körben sikerült beszerezni. Idén januárban szerződött az önkormányzat 13 új alacsonypadlós, klímás  trolira összesen megközelítőleg 2,86 milliárdért a tendernyertes az Ikarus–Skoda Konzorciummal. A trolibeszerzés szépséghibája, hogy – megírtuk – az SZKT új igazgatója, Tóth István Tibor feljelentése alapján az Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szabálytalansági eljárást indított, majd a Nemzeti Nyomozó Irodánál kezdeményezett eljárást.  A győztes konzorcium vezetője akkor úgy nyilatkozott: a vádakat visszautasítják, a szerződést teljesítik.

Miben jobb Szeged?

– Szeged azért előzi meg Debrecent és Miskolcot, mert komplexebb a korszerűsítés; a fejlesztés szinte minden vonalat és háttérlétesítményt érint – értékelt Dózsa Gábor, az SZKT volt igazgatója, a Közlekedéstudományi Egyesület városi tagozatának társelnöke, szakértő. A pályázatokat, kiviteli terveket jól előkészítette a szakma. A város időben elkezdte a megvalósítást, az elején önerőből megelőlegezve a támogatást.

Építkeznek, tendereznek

Debrecen az eddigi egyetlen villamosvonal szegedi 2-eshez hasonló szárnyvonalát építi meg a 2-es villamosvonal-projektben 7,5 milliárdból. Ott is most építkeznek. A háttérben elkészült egy áramátalakító, felújították a remízt. A villamosbeszerzésre kiírt tender 6. köre zajlik; a győztesnek nyilvánított spanyol CAF pályázatát a konkurencia megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, döntés a hónap végén. Miskolc Zöld nyíl projektje az egyetlen villamosvonal felújítását és meghosszabbítását tartalmazza, a terepmunkák hosszú huzavona után idén márciusban kezdődtek, és új járműbázist is felhúznak. A villamosbeszerzési tendert negyedszerre írták ki, eredmény szeptemberben várható.

Olvasóink írták

63 hozzászólás
  • 63. Kisg 2011. augusztus 18. 06:46
    „Nézem, ahogyan készül a 3-as vonal. Tegnap éppen a Deák Gimnázium előtt ültették az örökzöld bokrocskákat, kis fákat végig a vonalon. Ugyanez a 2-es vonalán is. Ha elkészül, gyönyörű lesz, szerintem a város vezetése nagyon büszke lehet arra, amit véghezvisz. Az elmúlt néhány évnyi kellemetlenség, bosszankodás egy évvel az átadás után senkinek sem fog eszébe jutni, de az eredmény hosszú évtizedekre, generációknak szól. Szeged büszke lehet magára, arra, hogy a vezetés a gazdasági nehézségek közepette is ilyen hatalmas fejlesztést tudott megvalósítani.”
  • 62. Kerekes 2011. augusztus 17. 08:38
    „Martonx! Pont ez a céljuk. Tudod?!;)”
  • 61. jay_és_néma_bob 2011. augusztus 16. 23:59
    „ááállat, ott leszek az első felszállók között
    csak merről jön majd? :s”
  • 60. martonx 2011. augusztus 16. 08:52
    „@szegedi75: a fény amit az alagútban látunk, csak nehogy a vonat legyen...

    Én már évek óta átszoktam a biciklizésre, azóta csak a katasztrofális állapotú (beleértve egyes esetekben az újonnan épített utakat is) bicikliutak zavarnak.
    Különös mert ez a pár év alatt több balesetem is volt. Vicces de többször jöttek/futottak nekem gyalogosok, miközben én álltam, hogy a bicikliútra kirakott elsőbbségadás kötelezőnek megfelelően elengedjem az autókat.
    Olyan is volt, amikor egy járdán bicikliző nő biciklizett nekem oldalról, miközben szintén az autókat engedtem el.
    Naponta többször találkozok a bicikliúton forgalommal szemben biciklizőkkel is, akik halált megvető bátorsággal kényszerítenek engem kitérésre, ami egy egyirányú utcában a szembejövő autókkal szemben nem kis mutatvány (pl. Fekete Sas utca)

    Szóval gyakran halálfélelmem van. Ha a tömegközlekedés projekttel elérik, hogy kevesebb gyalogos, és biciklis lesz az utakon akkor megérte.”
  • 59. szegedi75 2011. augusztus 16. 01:32
    „Lehetne az is a fő cím hogy már látjuk az alagút végét!!! De kellet ez valakinek? csak gondoljatok bele ez miatt meg fog szűnni a makkosházi helyi járatok többsége és amit idáig egy jeggyel vagy átszállás nélkül meg lehetett oldani az most problémásabb lesz!!!”
  • 58. macs 2011. augusztus 15. 22:40
    „57. bogos,
    nem tévedsz a helyszínt illetően? Ott ilyen dolgok nem történhetnek!! :-)”
  • 57. bogos 2011. augusztus 15. 22:26
    „"Áll a munka a 2-es villamos nyomvonalának építésén. A tervezett pálya mentén élők azt mondják hetek óta nem láttak érdemi munkavégzést a területen. A kivitelező azt mondja az elmúlt hetek csapadékos időjárása hátráltatta a munkát."
    A fenti mondatok folytatása az alábbi linken érhető el:
    http://dehir.hu/debrecen/debreceni-hirek/2011/08/12/164208/megtorpant-de-folytatodik-a-villamospalya-epitese/
    Hogy mik vannak? Ki hinné, hogy ilyen előfordulhat Debrecenben!”
  • 56. ferdzso 2011. augusztus 15. 22:02
    „"Zsoltee": Ha belegondolsz, a megállóban az utasok általi esetleges szemetet, és a járművekről lecsepegő szennyeződést könnyebb letisztítani, mint az ezáltal ronda, esetleg kipusztult füvet! Azt pedig "ne akard", hogy várakozás közben, a lábadra spriccelje a vizet, az automata öntözőrendszer, ami a vonalon végig van, a megállók közötti szakaszokon.! Mielőtt kérdezel, gondolkozz!”
  • 55. Zsoltee0716 2011. augusztus 15. 20:59
    „Ott a megálló közét miért kellett kirakni?”
  • 54. florian70 2011. augusztus 15. 20:54
    „42. csergemerge 2011.08.15. 17:20

    " Ell kell EZT viselnünk?"

    Nem, isten veled!”
  • 53. strangerrr 2011. augusztus 15. 20:18
    „51. De ez most a megrendelő miatt van így?? Amúgy is ezt a problémát most majd orvosolja az új közbeszerzési törvény, ugye?:)
    A Kbt szerződéses rendszerét ill. a magyar építőipar alvilági dolgait talán ne kérjük már számon a nagy projekten. Ugyanis ezek a problémák minden nagyobb beruházásnál előfordulnak kis hazánkban.

    46. Nem is örülnek Neki sokan elhiheted. Viszont a Vásárhelyi Pál utca már a harmadik körút része, nem éppen a belváros.”
  • 52. dBrown 2011. augusztus 15. 19:47
    „46! Ahamm, ja, A vásárhelyi pált is szűkítik. Egyéb értelmes gondolat?”
  • 51. na_mit_talaltam 2011. augusztus 15. 19:45
    „"Melyik fővállalkozó nincs kifizetve?" :-)
    És hány al-alvállalkozónak is lógnak a fővállalkozók?? Ebbe pedig én nem mennék bele, mert kimoderálnak :-)

    "nem ő veszi meg a festéket, hanem én". Na abból lett volna még szép garanciális vita:)"
    Akkor ezek szerint nem vagy tisztában, hogyan is dolgoztatnak a fővállalkozók. A beépített anyagok jelentős részét mindig az alvállalkozókkal vetetik meg! Ezt követően pedig nem fizetik ki őket, se vállalkozói összeg, se anyagár.
    Ha maradunk a festésnél, elmesélem, hogy működik mindez itt, Porlódon:
    Én megrendelem a festést a mestertől, aki megbíz egy másik "mestert", aki megveszi az anyagot. Nálam kifestenek, majd én kifizetem az első "fő" mestert, aki egy buznyákot sem az az "almesternek". Nos, ugye igazam van :-)
    Lásd SZEVIÉP, FŐSZER Elektric... és lehetne folytatni a sort.
    A névnapozás viszont jó, mert mindig van névnap, és így van indok az ivásra. Egs!”
  • 50. frakk 2011. augusztus 15. 19:42
    „Ha nem hagyják meg az autósoknak a fő közlekedési útvonalakat akkor az egész város cammogóssá fog válni. Nem azt kértem, hogy ezeken az utakon mások ne közlekedjenek !!! Csak azt kérem a sugárutak, körutakon az egész város gyorsabb haladása végett továbbra is ne a szűkítések áldozatai legyenek.
    Egyébként a tudatos parkoló hiány kialakítás, csak a maszek parkolóházak elősegítését akarja elérni. Üzlet lesz abban is, tehát már ezt ágyazzák meg jó előre.”
  • 49. palimadar 2011. augusztus 15. 19:31
    „"42. csergemerge 2011.08.15. 17:20

    De, - kérdem én - aki ezt nem éri meg?
    Aki ezért megy el ebből a városból?"

    Mindig meghal valaki, mindig elmegy valaki. Ilyen alapon soha nem lehet tenni semmit.”
  • 48. strangerrr 2011. augusztus 15. 19:22
    „46. "az autósok legfőbb javára."
    itt a vége fuss el véle. Ne haragudj de ez volt a közlekedés fő jelszava... a 60-as években...
    Egy városban a terület adott: a torlódás nem a hely hiányát jelzi, hanem azt, hogy túlzottak az igények, túl sok az autó. A felszín, a közterület az egész város életét kell szolgálja, nem csak az autóforgalomét.
    Hallottál már Penalosáról?”
  • 47. strangerrr 2011. augusztus 15. 19:02
    „44. Igen a lakás festést és hoztam fel példának, mert már nem jutott jobb az eszembe... Az sem hogy valaki a hasonlóságot analógiának tekinti. De akkor menjünk le debilbe:)

    1.) "Nem mindenhol mindent". Miért talán a város összes utcája le volt zárva? Így is "elhúzódik" a projekt hogy kellett volna még jobban széthúzni időben? Akkor ugye megint lehetett volna károgni.
    2.) " ha elvégezte a munkáját, kifizetem". Melyik fővállalkozó nincs kifizetve?
    3.) "nem ő veszi meg a festéket, hanem én". Na abból lett volna még szép garanciális vita:)
    4.) "lyan festékkel, olyan mintával festek ki, ami minden családtagnak tetszik. " Itt Szegeden csak 160 ezernek kellett volna egyetértenie:)
    5.) "ha nem kell valamit kifesteni, kicsempézni, akkor az nem csinálom meg, ha nincs rá szükség." Ebbe nem megyek bele 100000000000.-szor:) Úgyis mindenki szakértője a témának:)
    6.) Végre valamiben egyetértünk. Éljen a névnapi buli:)”
  • 46. frakk 2011. augusztus 15. 19:01
    „39 : Egyetértek.
    Szeged közlekedési adottságait nem az elmúlt 3-4 éves projektek közben alakították ki. Köríves és sugaras szerkezetű utca hálózat már az árvizi újjáépítés során kialakításra került. Sajnos az utóbbi években ezeket a rég jól bevált fő útvonalakat egyre inkább tönkreteszik. Mindenhol szűkítenek a tervezőmérnökök. Mesterséges akadályokat építenek, mert ezzel tudatosan verik át Szeged lakosságát. Ők ugyanis a bekerülési összeg után kapják a fizetésüket. Mennél többet átalakítanak akár rosszul is , több lesz az egyéb juttatásuk.
    Örülünk Szeged szépülésének, de nem mindenáron. Személy szerint az a legnagyobb problémám, hogy ne az autósok rovására tervezzenek az ámokfutó közlekedési tanácsadók, tervezők. A sugárutakat, és körutakat hagyják meg teljes közlekedési útnak, az autósok legfőbb javára.”
  • 45. dBrown 2011. augusztus 15. 18:34
    „42!
    "MOST miért nem lehet jó?"
    Gondolkozzál már! Nem úgy megy, hogy csettintek egyet, és fél másodperc alatt már is átépül mind a 4 villamosvonal meg az összes többi dolog! Szerinted hogy legyen MOST jó, ha ehhez át kell építeni? Érted egyáltalán hogy mit írsz?”
  • 44. na_mit_talaltam 2011. augusztus 15. 18:21
    „Ha meg tetszik engedni, Ön is némiképpen zavarban van :-)
    Igen kifestünk, de ugye nem egyszerre mindent, mert valahol aludni és pihenni is szoktunk. Azután pedig ha nem én festek, hanem mestert hívok, ha elvégezte a munkáját, kifizetem. Ráadásul nem ő veszi meg a festéket, hanem én. plusz nem kérek kölcsön a munkára :-) Továbbá olyan színre, olyan festékkel, olyan mintával festek ki, ami minden családtagnak tetszik. És ha nem kell valamit kifesteni, kicsempézni, akkor az nem csinálom meg, ha nincs rá szükség.
    És végezetül: ha ki van festve, akkor nem szokott két hét alatt lerohadni a falról a diszperzit, nem esik le a csempe két nap múlva, még akkor sem, ha mondjuk névnapi bulit tartok otthon, és némiképp több ember gyűlik össze, mint általában.
    A többi stimmel.
    Köszönöm, hogy elolvastak, és akik komolyan akarták, azok megértették a párhuzamot - ha már lakásfestésbe kell bonyolódnunk :-)”
63 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Extrém turisztikai vállalkozások sikerei

A fürdők sorát építő önkormányzatok után most az idegenforgalomban bizniszt látó kisvállalkozók fantáziája is fölszabadult. Tovább olvasom