Délmagyar logó

2018. 05. 22. kedd - Júlia, Rita 16°C | 25°C Még több cikk.

Szegeden a legdrágább a taxi

Szeged - A magyar nagyvárosok közül Szegeden kell a legtöbbet fizetni a taxiért. Az itteni társaságok tarifái 30 forinttal szárnyalják túl a fővárosi alapdíjat, 280-nal a székesfehérvárit.
– Az utasnak drága, nekünk meg kevés – így foglalja össze egy szegedi taxitársaság ügyvezetője, hogy az ország nagyvárosai közül itt a legdrágább egy fuvar.

Ha csak hívunk egy taxit, és beülünk, rögtön 480 forintnál indul az óra, ennyi az alapdíj. A kilométerenkénti viteldíj 330 forint, ez törzsutaskártyával 30-cal csökkenhet az egyes társaságoknál; Szegeden jelenleg 4 nagyobb és 2 kisebb fuvaroz, mintegy 300 kocsival.

Taxidroszt a szegedi Tisza Lajos körúton. Egyre kevesebben szállnak be. Fotó: Frank Yvette
Taxidroszt a szegedi Tisza Lajos körúton. Egyre kevesebben szállnak be.
Fotó: Frank Yvette

Minden második csal

A Budapesti Közlekedési Központ minden második taxisnál szabálytalanságot talált próbautazásos taxiellenőrző akciói során – közölte a társaság hétfőn. A közlemény szerint az új taxirendelet szeptember eleji életbe lépése óta 1367 nyílt és 1695 próbautazásos ellenőrzést végeztek. A taxiengedély visszavonását 74 esetben kezdeményezték, mert az ellenőrzött taxinak nem volt érvényes taxiállomás-használati engedélye, 764 esetben a taxisok nem adtak számlát vagy nyugtát, 70 esetben pedig a hivatalos tarifánál drágábban fuvaroztak a taxisok, hamis számlát adtak, vagy taxaméter nélkül vitték az utast. Utóbbiak engedélyét azonnal bevonták, és eljárást kezdeményeztek a fogyasztóvédelmi hatóságnál a vásárlók megkárosítása miatt. Szeptember elseje óta új taxirendelet van érvényben Budapesten, ez – egyebek mellett – az addigi maximált helyett fix tarifát állapított meg, kötelezővé tette a bankkártyás elfogadást, illetve a járműnek a taxiengedély meghosszabbításakor sárga színűnek kell lennie.

– A városban átlagosan mindössze 2-3 kilométeres távolságokra hívnak minket, ha ennél kevesebbet kérnénk, egyszerűen nem tudnánk megélni – mondja a neve elhallgatását kérő vezető. Szerinte a magas rezsiköltség, a nyugati árú autók és a rendkívül drága benzin mind hozzájárul a magas árakhoz. Megelőzzük Budapestet, pedig ott szeptemberben 25-30 százalékkal növekedtek a tarifák. A fővárosban 450 forint az alapdíj, a viteldíj pedig 280. Érdekesség, hogy a 100 ezer feletti lakosú városok közül Székesfehérvárra több mint 50 százalékot verünk alapdíjban, ott ez mindössze 200 forint.

– Nem tudom, hogy jönnek ki ennyi pénzből, kisebb a város, az autó is rongálódik. Érdekes kérdés, hogyan csinálják a fehérváriak – mondta a szegedi taxis. Számításai szerint az utóbbi 3-4 évben harmadára esett vissza az utasforgalom, az emberek egyre kevesebb pénzt áldoznak a bérutazásra. Egy sofőrnek gyakran mindössze 2-3 fuvarja van egy nap, ez a szám hétvégén természetesen nagyobb. Az ügyvezető tisztában van vele, hogy az utasok sokallják az alapdíjat.

– Pedig az önkormányzat által meghatározott maximális alapdíj még ennél is magasabb, 600 forint. Nem szeretnénk, de elképzelhető, hogy 2-3 éven belül ennyit kell kérnünk. Ez sok mindentől függ, azt sem tudjuk előre megmondani, mennyivel drágul a benzin a jövő héten.

100 és 300 forint között kilométerenként

Hódmezővásárhelyen (Főnix Taxi) a kiszállási díj 200 forint – pontosabban mindig erről az alapdíjról indul az óra –, a kilométer-tarifa 100 és 300 forint között ingadozik, attól függően, hogy hétköznap, hétvége vagy ünnepnap van, illetve városon belülre vagy külterületre szól a fuvar. A várakozási díj 50 forint percenként, amely ünnepeken 100 forintra emelkedik. Makón az alap 250 forint, kilométerenként 240 forintot kérnek, a várakozás percenként 20 forintba kerül. Csak szilveszterkor emelkednek a tételek a Maros-parti városban. Csongrádon a szegedihez hasonlóan 480 forint az alapdíj, innen indul az óra, a kilométer-tarifa 100 forinttól 300-ig terjed, utóbbi a külterületi részekre vonatkozik, várakozási díj nincs. De többször előfordul, hogy nagyobb távolságra – például Szentesre – alku tárgya a fuvar összege. Szentes egyetlen taxis vállalkozásánál, a Taxi Ásznál 300 forint az alap-, 240 a kilométerdíj, míg a várakozás percenként 40 forint.

Nincs egyeztetés

A nevét nem vállaló ügyvezetőtől megtudtuk, a Gazdasági Versenyhivatal büntetné, ha az összes taxitársaság egyeztetne egymással, és közösen egységes alapdíjat határoznának meg. Ez a szám magától alakul ki, miután a taxisok megfigyelték a másik tarifáját, érdeklődtek a kollégáknál és az ügyfeleknél.

Kommentelje cikkünket a Facebookon!





hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tanulságos Mátyás mesék

Pergő, látványos és erkölcsileg építő gyerekdarabot álmodott a színpadra – véli Barnák László rendező-dramaturg. Tovább olvasom