Délmagyar logó

2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 15°C Még több cikk.

Szegeden épül az ország első mobil partfala

Szeged - A tegnap befejeződött szegedi nemzetközi Tisza-konferencián 5 ország szakembereinek mutatták be, hogyan erősítik majd meg a belvárosi árvédelmi partfalat.

Közös a sorsuk a Tisza mentén élőknek, függetlenül attól, melyik országban élnek. Az érintett 5 ország egységes stratégiát dolgoz ki, hogy elkerüljék a katasztrófákat, javuljon az folyóhoz kötődő emberek életminősége – ez volt az üzenete a tegnap zárult szegedi nemzetközi konferenciának. Ezen Kozák Péter, az Atikövizig igazgatója arról tartott előadást, hogy az országban először Szegeden védekeznek majd mobil partfallal az árvíz ellen. Délután a résztvevők bejárták a Tisza belvárosi szakaszát, ahol megmutatták nekik, hogy a 2006-os árvíz idején hol észlelték a mostani rendszer leggyengébb pontjait.

Az igazgató elmondta: uniós támogatással, több mint 1,8 milliárd forintból újítják fel a szegedi árvédelmi partfalat a Tisza belvárosi szakaszán mintegy 2 kilométer hosszan. A pályázó a város, a szakmai feladat az Atikövizigé. Az ország első alumíniumpaneles mobil partfalára a kivitelezőtől 30 év garanciát várnak. Ugyanannyiba kerül, mint amennyibe 300 ezer „egyszer használatos" homokzsák. Újvidéken tavaly építettek hasonlót.

A konferencia résztvevőinek megmutatták, mik a jelenlegi rendszer gyengéi.  Fotó: Frank Yvette
A konferencia résztvevőinek megmutatták, mik a jelenlegi rendszer gyengéi.
Fotó: Frank Yvette

A 2006-os rekordszintű, 1009 centiméteren tetőző szegedi árvízkor derült ki, hogy a vízzárás hiánya és a vízbetörések indokolatlanul növelik a kockázatot, ezért a védmű teljes rekonstrukciójára van szükség. Szeged belvárosában a védmű magassága most 70 centivel alacsonyabb a szükséges 11 méter 30 centisnél, de nem csak ez a gond: átengedi a vizet a föld alatti, 1880-ban épült tégla támfal.

Mikor kezdődik a beruházás? Megtudtuk: legkorábban 2011 végén. Megvannak az építési engedélyek, nyáron ki lehet írni a közbeszerzési eljárást, majd kiválasztják a kivitelezőt. Egyes munkafolyamatokat télen is el lehet végezni, ilyen például a régészeti feltárás.

5 ország a Tiszáért

A Tisza vízgyűjtő területének fejlesztéséről szóló, a Délkelet-Európai Transznacionális Együttműködési Program TICAD-projektje keretében kétnapos nemzetközi konferenciát rendeztek csütörtökön és pénteken Szegeden. A projekt háttere az Európa Tanács által létrehozott CEMAT-egyezmény, amelyet a Tiszával együtt élő 5 ország területfejlesztéséért felelős miniszterei írtak alá a közös stratégia kialakítására. A projektötlet ebből a kezdeményezésből lépésről lépésre fejlődött a közös munkaértekezleteken. 2009 júliusában kezdődött el a közös munka, 2012-ben befejeződhet. A mostani szegedi konferencia az eddigi eredményeket ismertette.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. marienne87 2011. december 03. 13:25
    „Látványberuházás! Nagyszerű! Ébresztő városvezetőség: munkahelyeket akarunk, növekvő GDP-t akarunk!”
  • 26. SP 2011. március 28. 21:47
    „""...300 ezer ,,egyszer használatos" homokzsák.""" (!!!) a DM szerint is, szerintem is.
    Tehát nem raktározzák. A sivatagban sok homokot láttam, de nem raktározta ott sem senki.

    Ellenben az alkalmanként használt védelemeket
    szakszerűen kellene majdan tárolni, szállítani, karbantartani stb.

    Ha a mi "nincs umbulda" házkezelőnknél
    egy 5 perces zárbetét csere 45 ezer forint, akkor a "nincs umbulda jellegű más kapcsolatokon alapuló cégnél biztos nem köszönöm fejébe megy majd a raktározás.
    A készenléti nem csinálok semmit ügyeletek,
    ha kell, ha nem, és az ezt kiszolgáló járműpark és egyéb park, egyéb pénznyelőt, rokonok és azok rokonainak tinglitangli állásbiztosítását sem szabad figyelmen kívül hagyni.

    """Ugyanannyiba kerül, mint amennyibe 300 ezer ,,egyszer használatos" homokzsák.""
    Az a baj, hogy többe fog kerülni majdan a leves mint a hús!

    "25. okoskata", felvetése, aggodalma megalapozott, okos. A témát újra kellene gondolni!!”
  • 25. okoskata 2011. március 28. 19:40
    „23. ifj. Nagy Gábor 2011.03.28. 10:59
    19. okoskata
    fantasztikus gondolatok...
    KÖSZÖNÖM!!!
    De nem értem, mi köze a válasznak a 19. hozzászólásban írtakhoz.
    SEMMI - azaz: csúsztatás.
    De az alábbi, ifj. Nagy kérdés nem riposzt, nem is lehet komolyan venni:
    "A bérleti és tárolási díjról: homokot, homokzsákot vajon nem kell raktározni?"
    Jaj-jaj! A homokot és a zsákokat nem megtöltött homokzsákként szokták tárolni!

    De ezt sem:
    "Vagy kiszámoltad talán, hogy a betonfal olcsóbb lenne, mint a mobilfal?"
    Egy város biztonsága nem lehet az ´olcsóbb lenne´ kérdés tárgya.
    De azt ki merem jelenteni -nem számoltam ki- , hogy a 40 éve biztonságos fal rendszeres javítása, erősítése JELENTŐSEN olcsóbb, mint a mobilfal.

    Egy korábbi tájékoztatón hangzott el, azt hittem, nem hallok jól, hogy a mobil elemeket akkor szállítanák a Tisza partjára és szerelnék gyorsan össze, amikor ´jön a Víz´. Kis csúsztatás, de Petőfi úgy folytatja a felkiáltást: "S tengert láték, ahogy kitekinték."
    Na, ezt kellene -felelősséggel- megelőzni, elkerülni.”
  • 24. ValakiaSOKKözül 2011. március 28. 11:16
    „csak elárulom, hogy 2006-ban nem a szegedi belvárosi 2 km-es szakasz volt a legnagyobb veszélyben..... tápé fölötti rész ha átszakadt volna, ugyanúgy elvitte volna a várost, csak 15 perccel később....”
  • 23. ifj. Nagy Gábor 2011. március 28. 10:59
    „19. okoskata

    fantasztikus gondolatok...

    Nyilván legyen folyamatosan egy, a járda szintjét két méterrel meghaladó átláthatatlan betonfal a Stefánia mentén végig, amikor 10 évente se biztos, hogy szükség van ilyen magasságra...

    A bérleti és tárolási díjról: homokot, homokzsákot vajon nem kell raktározni?

    Vagy kiszámoltad talán, hogy a betonfal olcsóbb lenne, mint a mobilfal?”
  • 22. ifj. Nagy Gábor 2011. március 28. 10:56
    „5. öregvegyész

    El kellett volna menni az őszi közmeghallgatásra, akkor több infomáció birtokában lenne... Ott elmondták többek között azt is, hogy a szegedi vízmérce (úgy emlékszem) 300 cm-es szintjéig lemélyítenek egy résfalat, azoknak az alulról átszivárgásoknak a megakadályozására, amik 2006-ban is elég sok gondot okoztak.”
  • 21. louis 2011. március 27. 16:52
    „20. szeti 2011.03.27. 16:11
    louis, elég nehéz a közterekre kiírt pályázaton elnyert eu-s pénzt a partfalra költeni, gondolkodj már, ecsém!

    Nagy valószínűséggel én vagyok az idősebb, de ez most mellékes.
    Nem azt írtam, hogy a közterekre kiírt pályázaton elnyert eu-s pénzt kellene a partfalra költeni, hanem a köztér-kövezésekre fordított és a mobil partfalra (a város biztonságára) fordítandó összeg közötti aránytalanságra hívtam fel a figyelmet. Az utóbbi ´érdemel´ ezek szerint -sajnos- kevesebbet!”
  • 20. szeti 2011. március 27. 16:11
    „louis, elég nehéz a közterekre kiírt pályázaton elnyert eu-s pénzt a partfalra költeni, gondolkodj már, ecsém!

    fogjátok már fel, hogy attól, hogy alumíniumból van, ez egy végleges megoldás, nem átmeneti, mint a mostani ementáli partfal + a homokzsákok! magyar találmány, nem ereszt, tesztelték sokszor, prágában már évekkel ezelőtt megépítették, és bevált, budapesten hét éve meg akarják építeni a rómain, csak nincs rá pénz.

    attól még, hogy valami nehezebb anyagból van, nem megbízhatóbb, mint az egyszerűbb verzió. a technika fejlődik, ki kellene már nőni a Három kismalac meséjéből!!!”
  • 19. okoskata 2011. március 27. 11:09
    „18. SP 2011.03.27. 10:36

    Köszönöm, SP.

    S vajon mekkora raktárépületet kell majd építeni a mobil-elemeknek?! Vagy a tervben talán az szerepel, hogy valamilyen cég -örökre biztosított bevételként- végezné a tárolást horribilis irgalmatlan összegért?
    Ha így lenne: tiltakozom.
    A bérleti, tárolási, stb díj összegét -tisztelettel kérem- építsék BE a falba, a megerősített partfalba; mindannyiunk védelmére - mindannyiunk pénzéből!”
  • 18. SP 2011. március 27. 10:36
    „DM ""....mint amennyibe 300 ezer ,,egyszer használatos" homokzsák.""

    A homokzsák is, az alu is ideiglenes probléma halasztó elodázó megoldás.

    Az jobban érdekelne most,
    mi a végleges, megbízható terv, és mikor valósulna meg. Hasonlít ez a dolog is a vonatvillamos koncepcióhoz.

    A lebontott alkalmi panelokat
    majd raktározni, szállítani kell. Elgörbül, ellopták, legutóbb még jól zárt és jól tömített, jön az árhullám kapkodni kell, nincs idő újra gyártani, itt az árhullám szakad az eső is és elkéstünk, ügyintéző elvtárs jutalom üdülésen van, barkácsolás, hideg van, meleg van kifogások, import, kínai, hamis, tervezési hiba, nincs szakképzett munkás stb.

    Addig kísérleteznek, amíg tényleg megúsztatják a várost. Jön a szőke Tisza iszapos cunami. A fogadalmi fogadalmi templomnak is annyi lesz.”
  • 17. sifka 2011. március 27. 07:59
    „8 allwin
    ,,Remélem lesz annyira fontos és jól kivitelezett, mint az ország első lámpás körforgalma."
    Tehát a győrire gondolsz, mert az volt az első! Ennek tükrében azt mondom, hogy ha több lesz az értelme, mint neked, már megérte!”
  • 16. okoskata 2011. március 26. 17:45
    „Okos ember, főként, ha felelősséget is visel másokért (= Szeged Város Lakossága, Szeged Város épített vagyona), elgondolkodik azon, az eddig nem tapasztalt, tehát: rendkívüli tényen, hogy 2010 decemberében ´feljött a víz´ és emiatt decemberben le kellett zárni az áradás miatt a rakpartot, s a magas Tisza miatt ez az állapot majdnem 2 hónapig tartott.
    Rendkívüli időben jött az áradás, de a partfal biztonságot nyújtott hosszú heteken át.
    Ki tudja, mikor jön egy újabb, rendkívüli áradás.
    Érdemes kockáztatni?

    A ´rehabilitáció´ legyen valós rehabilitáció! Szerintem, ebben tökéletes és megkérdőjelezhetetlen lenne a konszenzus.
    Fordítsák a ´látvány-rehabilitáció´ költségeit a valós rehabilitációra, javításra, erősítésre, fejlesztésre!
    Egy kis zöldesítés, a fák és a cserjék ´rehabilitációja´ , feledteti a csúúúúúnyának minősített, ámbár eddig biztonságos, betonfal esztétikai hiányosságait.”
  • 15. louis 2011. március 26. 16:59
    „13. frakk 2011.03.26. 16:29
    Csak a pénz útját kell figyelni . Erősen !!!!!

    Kedves frakk,
    a pénz ebben az esetben mozgató, de mégis csupán MELLÉKtéma.
    Bár, ha a pénzt nézzük, megkérdezhető, miért nem SIKOLT FEL sok-sok szegedi!??
    Hiszen a Kölcsey utca kitéglázása, a Gutenberg utca díszburkolata, a Huszár szobor ide-oda-rakosgatása, azaz: az említett terület ´rehabilitációja´ [= díszburkolata] 2x annyit ért, mint amennyit a mobil-partfalra, azaz a Város és Lakosságának BIZTONSÁGÁRA szánnak Városunk Vezetői! Az ún. Biopolisz-projektre, benne a Somogyi-könyvtár falánál levő, néhai NSZK-klinkerrel burkolt, nyilvános wc elbontására!!, a mobil partfal DUPLÁJÁT tart/ott/ják érdemesnek Városuknk veietői!
    Cinikus aránytalanság, megengedhetetlenül felelőtlen magatartás, átgondolatlanul vétkes döntéssorozat.

    HELYI NÉPSZAVAZÁST KÍVÁNÓ LÉPÉS!!!

    Értem öregvegyész gondolatait és argumentumait, átérzem -szinte könyörgő- habitusát, felelősségérzetét; sajnos: a döntéshozók ezen -maximum- mosolyogtak/mosolyognak.
    KIÁLTSUNK HELYI NÉPSZAVAZÁSÉRT, SZEGEDIEK !!!”
  • 14. szeti 2011. március 26. 16:48
    „mennyi pesszimista állat. hogy aszfaltozásra meg munkahelyekre költsék ugyanezt a pénzt? és mi lesz akkor....., ha a munkahelyetek-lakásotok-lakókörnyezetetek "elázik" egy jó kis árvízben? akkor aztán megérte aszfaltra-munkahelyre költeni. hihetetlenek vagytok.

    magyar találmány a mobil gát, legalább most tépnétek a szátokat, hogy ezt támogatjuk. ja, és több eu-s országban már alkalmazták és bevált, olvassatok utána. ja, hogy ahhoz idő-energia kell, a nyálverés meg gyorsan megy? ennyit rólatok.”
  • 13. frakk 2011. március 26. 16:29
    „Csak a pénz útját kell figyelni . Erősen !!!!!”
  • 12. deszkás 2011. március 26. 16:25
    „30 ÉV GARANCIA? A legsilányabb cserépre is ennyit adnak. Idióta ötletnek tartom.Ez pontosan olyan mint az Újszegedi viztorony dőlése csak kötekedés bizonyitsuk be a komcsikok ezt is elbaltázták. (mint később kiderült tudtak is róla akkor a hibát kijavitották) Hogy különbet csináljon bizonyitván az igazát arra képtelen csak ugat bele a vakvilágba.Az hogy a csatornákon "visszatört a viz" külső buzgárként szinte természetes ezt az aluvédfalnál is igy lessz mert ugye a medernyomás a viz magasságával nő. De ha pénz nem számit hajrá úgyis kiderül egyszer., de akkor már késő.”
  • 11. info 2011. március 26. 15:59
    „5. öregvegyész 2011.03.26. 11:24 -ez is követi városunk útjait, Majd kátyuzunk........”
  • 10. szatyi 2011. március 26. 13:16
    „"Gondolom ez is munkahely teremtő beruházás, és hosszú távon hozni fogja a pénzt."

    Az egy dolog, hogy munkahelyet teremt -amíg fölépül-, de mitől hozna pénzt?”
  • 9. öregvegyész 2011. március 26. 13:07
    „Tisztelt Kozák Péter! Nem bántani akarom,csak kérem gondolkodjon. A hitelesség kedvéért.Megnéztem végzettségeit. Gyönyörű végzettségein elámultam, csak azt nem értem amikor tanult akkor mikor dolgozott, vagy amikor dolgozott akkor mikor tanult?Nem lebecsülni kivánom képességeit, de Bertalan Lajos, Malina János, Lechner Ödön,Magyar Ede és még sorolhatnám,mert sokan vannak....Szegeden is ....EGY AZAZ EGY..... szakmából alkottak örök maradandót Szokták volt mondani, egy betegségben is meg lehet halni Tudom,hogy most a papírgyűjtés tesz naggyá, de mérlegeljen,ha megért. Maga igy egy eszközzé vált és nem hitelessé. Bocsásson meg szavaimért. Ne adja a nevét oda a percembereknek.”
  • 8. allwin 2011. március 26. 12:58
    „Remélem lesz annyira fontos és jól kivitelezett, mint az ország első lámpás körforgalma.
    És lesz legalább annyi értelme.”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mácsai Pál is fellép nyáron a Dóm téren

Mácsai Pál alakítja az idei Szegedi Szabadtéri Játékokon a Valahol Európában musicalbemutató egyik… Tovább olvasom