Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

Szegeden nem drágítja a villamost az euró

Szeged - Nem veszélyezteti a szegedi elektromos tömegközlekedési nagyprojektet a forint gyengülése. Miskolccal és Debrecennel szemben a Tisza-parti város helyzete előnyösebb, mert a beruházás kétharmada építkezés, amit az árfolyam nem befolyásol. A Szegedre kerülő új villamosok ára tartható.
Meghiúsíthatja Szeged, Debrecen és Miskolc uniós pénzből finanszírozott közlekedési nagyberuházásait, hogy az előre kalkulált áraknál sokkal drágábban szerezhetik be a villamosokat,  trolibuszokat.  Az ok: a forint gyengülése. Az árfolyamcsapda azzal járhat, hogy az elnyert támogatások kiegészítésére nem marad elég pénze egyik megyeszékhelynek sem  – írta tegnap az egyik országos napilap. 

– Nincs veszélyben a szegedi tömegközlekedési nagyprojekt – nyilatkozta érdeklődésünkre Botka László. Szeged polgármestere elmondta: a három város beruházása eltér egymástól. A 29,5 milliárd forintos szegedi fejlesztés kétharmadát – a másik kettővel szemben – építkezésre fordítják. Ez azt jelenti, hogy új villamos- és trolivonal épül, továbbá megújulnak  a meglévők, hat új közlekedési csomópontot alakítanak ki, emellett érkezik 19 új jármű (9 villamos és 10 troli). Az építőiparban a forint gyengülése nem okoz problémát, mert nem jelentős az importigénye.

30 éve békében él egymás mellett Szegeden a villamos- és a troliközlekedés. A 8-as meghosszabbított vonalán is újra troli jár majd. Fotó: Segesvári Csaba
30 éve békében él egymás mellett Szegeden a villamos- és a troliközlekedés. A 8-as meghosszabbított vonalán is újra troli jár majd. Fotó: Segesvári Csaba

Sántít a Debrecennel vont párhuzam abban is, hogy Szegeden a villamostenderre beadott négy ajánlat között érkezett olyan, ami belefér az eredetileg kalkulált végösszegbe. Ez annak köszönhető, hogy villamosgyártók léteznek az euróövezeten kívüli európai országokban is – például Lengyelországban és Csehországban –, és a zloty nagyobb arányban romlott az euróhoz képest, mint a forint. Minden egyes nagyberuházás tenderénél, így ennél is, az a szegedi stratégia, hogy az Unió által előírt minimumfeltételeket kérik számon a pályázóktól és extra technikai elvárásokkal nem nehezítik az árversenyt. Ha ugyanis pluszfeltételeket támasztanak, azoknak csak kevés gyártó felel meg az amúgy is véges számú európai cég közül. Villamost ráadásul nem lehet készen kapni – ellentétben a busszal vagy az autóval. Ezeket a járműveket ugyanis mind a mai napig a megrendelő által megadott paraméterek alapján gyártják le. Emiatt telik közel 2 évbe a tender győztesének a villamos leszállítása, a prototípus után.

Botka László hangsúlyozta: tárgyalt Kósa Lajos debreceni és Káli Sándor miskolci polgármesterrel arról, hogy Magyarország ezt a pénzt euróban kapta 248 forintos árfolyamon, viszont forintban határozták meg a keretösszeget. Ebből adódik a jelentős árfolyamkülönbség. Ha plusz forrásigény jelentkezik, akkor a három nagyváros a koordináló Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) felé együtt lép fel. Az NFÜ – minden egyes projektet külön-külön megvizsgálva – nem zárkózott el a pluszforrás biztosításától.

Miskolc a kormányhoz fordult

Amikor egyértelművé vált: az uniós   támogatás forintban érkezik, s ezért sokat veszíthetnek az árfolyam   miatt – nyilatkozta Káli Sándor miskolci polgármestere az MTI-nek –, azonnal a kormányhoz fordultak segítségért. A napokban várják a   megoldási javaslatot a mintegy 34 milliárd forint   támogatással megvalósuló, összesen bruttó 37,8 milliárd forintos villamosprojektjükhöz. E  beruházás  költségét – a szegedihez hasonlóan – 86 százalékig uniós és állami forrásból biztosítják.

Olvasóink írták

  • 6. AN 2009. április 30. 08:34
    „x2, mire költenél, ha megtehetnéd?”
  • 5. szpalika 2009. április 29. 22:34
    „az a gond, hogy a 290-es árfolyam messze van a 250-től.
    KB 16%-ra....”
  • 4. sörpocak 2009. április 29. 20:16
    „A cikk írója akkor még nem tudta, hogy a forint erősen erősödik.”
  • 3. polgár 2009. április 29. 19:51
    „spann: azért, mert a 8-as a Dugonics téri körforgalomig közlekedik, odáig viszont még nincs kész a troli felsővezeték.”
  • 2. hazaipalya 2009. április 29. 19:26
    „áramszünet idején szokott menni a busz . Amugy az tényleg furcsa hogy válság idején villamosokra költünk,ezek szerint Szegedet nem is érinti a válság .”
  • 1. spann 2009. április 29. 19:01
    „De a 8-as vonalon nem is trolik járnak, hanem egyszerű buszok! Valaki megtudná mondani, hogy ez miért van?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tegnap elhalasztották a vasutassztrájkot

Április 30-áról május 8-ára halasztotta a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) az általa… Tovább olvasom