Délmagyar logó

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 17°C Még több cikk.

Szegedi egyetemista lányok a Bamako-ralin

Szeged - Egyetlen magyar női páros vállalkozik arra, hogy két hét alatt átvágjon Észak-Afrikán, a Budapest–Bamako- rali mezőnyével: két szegedi egyetemista, Kapitány Dorottya és Pánczél Gyöngyi. A sivatagban a fürdés és a hajmosás hiányzik majd nekik. Csak tevét ne üssenek el – kívánják.
Napfelkelte a marokkói Ait Bennadhou kísértetvárosában, nézelődés
Mauritánia homoksivatagában, aranyos, sárga dűnék, szavanna, tevék – Afrika számos szépsége tárulhat az utazó elé. De mi van akkor, ha valaki egyetlen járművel vág neki a fekete kontinensnek, hogy két hét alatt 8700 kilométert autózva jusson Magyarországról Maliba? Pedig pontosan ez a negyedik Budapest–Bamako-rali résztvevőinek – rekordszámú, 620 versenyzőnek – a célja. A megmérettetésre egyetlen magyar női páros vállalkozik – a külföldiek között is csupán egy holland duót találunk –, a Szegedi Tudományegyetem két hallgatója, Kapitány Dorottya és Pánczél Gyöngyi.

A 21 éves Dorottya harmadéves biológus, a 22 éves Gyöngyi pedig negyedéves matematika–fizika szakos. – A problémamegoldó képességünkre biztosan szükség lesz – vélekedik előbbi, akinek komoly ralis múltja van: tíz éve versenyez hazai pályákon. Édesapja tavaly átélte az afrikai kalandot, s mikor a lányokat elvitte az erről készült film vetítésére, eldöntötték, ők is indulnak. Hónapokig gyűjtötték a szponzorokat. – Elmegyünk és megcsináljuk. Szombaton reggel 8 órakor, a Felvonulási térről indulunk. Január utolsó napján érkezünk Mali fővárosába, Bamakóba. Visszafelé is „lábon jövünk", nem repülővel, hanem autóval utazunk haza, így közel egy hónapig leszünk távol – mesél a Magyarországot, Ausztriát, Olasz-, Francia- és Spanyolországot, valamint Marokkót, Mauritániát és Malit érintő kalandról Gyöngyi, akinek „az itthoni koszt, a rendszeres fürdés és hajmosás" hiányzik majd.

Informálódtak a rutinosabbaktól: várhatóan a nyomor viseli majd meg őket leginkább, a sárkunyhók, a nélkülöző emberek. A rali karitatív céljával ezért teljes mértékig azonosulnak: adományt visznek az afrikaiaknak. – Háromszor gyűjtöttünk a Dugonics téren. Egy zsák papucsot, egy karton szappant, szőlőcukrot, nyalókát, írószert, tollakat, gyógyszereket viszünk magunkkal – sorolja Dorottya. A maláriagyógyszert sem hagyhatják itthon: a pirulákat Maliba érkezésük előtt egy nappal kezdik szedni.

Pánczél Gyöngyi és Kapitány Dorottya közel egy hónap alatt teszi meg a 16 ezer kilométert. Fotó: DM/DV
Pánczél Gyöngyi és Kapitány Dorottya közel egy hónap alatt teszi meg a 16 ezer kilométert.
Fotó: DM/DV

– Védőoltásokat is kaptunk, tífusz, sárgaláz és hepatitis A ellen – mondja Gyöngyi. Ezt az egyetemük, az SZTE finanszírozta – az univerzitásnak és a városnak köszönhető, hogy a két fővárosi lány egyáltalán találkozott: Szegeden barátkoztak össze. Az egyetemen egyéni vizsgarendet kértek, számos vizsgájukat csak márciusban teljesítik.

Az Opeles Csajokra addig 16 ezer kilométer vár, mégpedig Szegeden készült, Opel Combo 1.4 Special típusú kocsijukkal. Kissé „csajosan", lufikkal díszítik a rajtra, de amúgy korántsem uralkodott el a készítőkön a Barbie szindróma: megerősített futóművel és motorral, megemelt alvázzal, „sivatagi", dupla hűtővel szerelték fel a járművet, melynek hátsó rakterét a sivatagban szállásként funkcionáló franciaágy foglalja el. Vigyáznak is rá – már csak azért is, mert ha véletlenül elütnének egy kecskét, 80 eurós büntetést kellene fizetniük. Egy tevéért pedig 500 eurót, mintegy 140 ezer forintot.

Lada és Csepel a Szaharában

A rali résztvevői mintegy 500-700 ezer eurónyi adományt visznek magukkal, amelyet afrikai falvak között osztanak szét. A nemzetközi futamon negyvenöt ország képviselteti magát: az európai országokon túl Iránból, Kanadából, Indiából, Ausztráliából, Új-Zélandról, sőt, Dél-Afrikából is érkeznek versenyzők. Az egyik legbizarrabb jármű egy 1982-es Opel, amelynek oldalára kerékpárt szereltek, így ha leáll a motor, akkor emberi erővel, pedálozva is tovább haladhat az autó. Rajthoz állnak régi mentőautók, Ladák, Daciák is, valamint egy 1961-es Csepel tűzoltóautó és két Ikarus autóbusz is.

Olvasóink írták

  • 3. Zsolo 2009. január 20. 16:03
    „Én is mennék,de nincs rá pénzem!Egy csorot nem szponzorál senki!Ha mégis akadna akkor jövöre várom !”
  • 2. E! 2009. január 16. 16:50
    „"univerzitás" itt is? magyarul talán menne, úgy hívják: EGYETEM.

    Hajrá csajok! Éljenek a TTK-s csajok!!! (Tudom, TTIK)”
  • 1. turboman 2009. január 16. 16:22
    „Ez qurvanagy!
    Full gázzz csajok!
    :-)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két év nyolc hónap a gereblyésnek

Szeged - Első fokon két év nyolc hónap börtönbüntetésre ítélte a Csongrád Megyei Bíróság tegnap azt… Tovább olvasom