Délmagyar logó

2017. 06. 22. csütörtök - Paulina 18°C | 33°C Még több cikk.

Szegedi aluljárók - a nagyvárosi hangulat jegyében

Szeged - A nagyvárosi lét jelképe az aluljáró. Így született a 70-es években Szeged akkori két új városrészét összekötő, a 47-es főút forgalmának leküzdését segítő aluljáró.
– Mi 1974-ben költöztünk az Űrhajós utcába, aztán néhány év múlva – nyilván a környék forgalmának növekedése miatt – megépítették Szeged első (azóta is egyetlen) aluljáróját – emlékszik Révész Mihály. Tarján önkormányzati képviselője az Olajbányász tér és a József Attila sugárúti villamos-végállomás közelében lakik, így gyakran átmegy az aluljárón.

Az olvasó szava

NTK: "Szerintem a legfontosabb a Mars téren, Mikszáth Kálmán utca - Mérey utca közötti szakaszon lenne. Egy olyan jellegű aluljárót lehetne ott kialakítani, mint Budapesten a Nyugati téren. Tele üzletekkel. A forgalomszervezést is nagyban megkönnyítené a későbbiekben."
– Mindkét tér szépen megújult – mutat a díszkutas, rendőrőrsös Olajbányász térre, ahogy az uniós pénzből megfiatalodott villamos-végállomás felé sétál Bajdacsi András –, de a szocializmusból itt maradt aluljáró változatlanul össze van firkálva, gyakran szemetes és vizeletszagú.

Közterület az aluljáró is – takarítása az önkormányzati cég, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. feladata. Gondot a falfirkások, illetve az aluljáró két torkolatánál nyíló tér szintkülönbsége, az időnként ide csorgó esővíz jelent.

Nagyvárosi hangulat – Makkosház és Tarján, Baktó és Újpetőfitelep határán. Fotó: Segesvári Csaba
Nagyvárosi hangulat – Makkosház és Tarján, Baktó és Újpetőfitelep határán. Fotó: Segesvári Csaba

– Előbb megnézem, kik tartanak az aluljáró felé, és csak akkor megyek át én is itt, ha bizalomgerjesztőek az emberek – árulja el Havrancsák Dóra. A középiskolás diák szerint sok erre a hajléktalan vagy gyanús alak – talán a közeli népkonyha és a 101-es épület melletti, szűk, bújóhelynek használt lépcsősor miatt. Ha e rövidítést nem tartja biztonságosnak a fiatal lány, akkor a József Attila sugárúti, tízemeletes házakig kerül, aztán kivárja, míg a zebrán átengedik az autósok.

Festék és bura

Kimaradt a Tarjánt rehabilitáló, és a villamos-végállomást korszerűsítő uniós projektből is a szegedi városrészeket összekötő aluljáró. Ezért a két helyi képviselő – Révész Mihály és Kónya Gábor – összefog, hogy előteremtse azt a 3-4 millió forintot, amiből legalább tisztára meszeltethetnék a betonfalakat, és korszerűsítenék a lámpaburákat Szeged egyetlen aluljárójában.

Nincs panasza a Baktó felől Újpetőfitelepre kerekező, a 47-es úti átkelést errefelé biztonságosabbnak gondoló Mezei Gábornénak. A fürge, idős asszonynak sietős az útja, ezért csak annyit mond: szereti és használja az aluljárót.

– Szegeden a forgalmas sugárutak és a vasútvonal kereszteződésébe szinte mindenhol indokolt lenne alul- vagy felüljárót építeni – jelenti ki Rigó Mihály. Az ugyancsak a József Attila sugárút végi aluljáró környékén élő közlekedési mérnök, a Magyar Közút Kht. Csongrád megyei igazgatóságának osztályvezetője elárulja: a Bajai úti temető közelében megépíthető aluljáró terve is kész, de megvalósításához hiányzik a pénz.

Olvasóink írták

  • 10. csanyiv 2008. június 12. 15:31
    „A bajai úti aluljáró nem gyalogos lenne, hanem a villamos és közúti forgalmat vinné el a vasút alatt. Csakúgy mint a szintén szükséges kecskési és hattyasi átjárók - csak ott nem szól bele a vasút a villamos menetidejébe, igaz a buszéba viszont igen!”
  • 9. felüljáró 2008. június 11. 15:59
    „szép Ilonka!

    mijjen nagyváros jelkép??
    nem azé építették me jelkép hanem, hogy ne üssön el a paraszt az úton...
    neked télleg jelképpé vált?
    város=aluljáró???? hahahahahaha
    mondjuk a te jelképeiddel vannak problémák már régóta, ezt tudjuk sokan...”
  • 8. egyszeru polgar 2008. június 11. 14:53
    „Bizony. Minden esetben vegig kell gondolni a varhato jo de a rossz kovetkezmenyeket is.Ha mar vannak tapasztalatok nem szabad azokat figyelmen kivul hagyni es az uj megoldasokat mar ezeknek megfeleloen kell tervezni es kialalkitani." Micsoda" figyelmetlenul olvasta a cikket. Itt nem egyszeru helyreallitasi munkakrol, hanem korszerusitesrol is szo van. Remelhetoleg a korszerusites valoban egy jobb allapotot teremtene. Kerdes, egy ilyen aluljaro egyaltalan lehet-e jo, mivel a csovesek, hajlektalanok mindig megtalaljak oket. Mi garantalna , hogy valoban a celnak megfeleloen funkcionaljon majd az uj aluljaro?”
  • 7. E. 2008. június 11. 14:18
    „Most lehet hogy néhányan jó ötletnek tartjátok az aluljárókat. Majd rájöttök hogy nem az. Budapesten szépen lassan keresik az alternativákat az aluljárók kiváltására (pl. új zebrák a Blahán, Goldmann térnél stb). A többség nagyon utálja hogy le kell lépcsőzni a bűzbe, a húgyszagban fetrengő csövesek közé. Nagy élmény, mit mondjak... Tényleg ez kell Szegednek?”
  • 6. GAgyi 2008. június 11. 13:38
    „"a Bajai úti temető közelében megépíthető aluljáró terve is kész, de megvalósításához hiányzik a pénz."
    Oda meg mi a fenének? Milyen gyalogos forgalom van ott?”
  • 5. ifj. Nagy Gábor 2008. június 11. 11:26
    „Ja, a Mars téren üzletes aluljárót - ha már be szándékoznak építeni a teret, mert a tér azért tér... A gyalog menjen a föld alá!”
  • 4. micsoda 2008. június 11. 09:30
    „Tipikus.. 3-4 millió forintba kerül egy festés és 2 db lámpabúra cseréje. Ezért nincs pénz semmire.”
  • 3. áy 2008. június 11. 08:50
    „"1974-ben megépítették Szeged első aluljáróját"
    Engedtessék megjegyeznem, hogy ez az információ téves, úgy lenne helyes, első közúti aluljáróját. A városban ugyanis 1857-ben alakították ki az első két aluljárót a vasútállomás két végében, amelyek ma is megvannak és össze sincsenek firkálva. A harmadik aluljáró szintén a vasúthoz kötődik, a vasúti híd újszegedi oldalán alakították ki, amikor megnyílt a füvészkert. Sajnos a háborús rombolás ezt tönkretette.”
  • 2. m 2008. június 11. 08:30
    „Csak a sok "csöves" ne verne ott tanyát...”
  • 1. NTK 2008. június 11. 07:27
    „[...] Szegeden a forgalmas sugárutak és a vasútvonal kereszteződésébe szinte mindenhol indokolt lenne alul- vagy felüljárót építeni - jelenti ki Rigó Mihály. [...]

    Csak hogy végre rájöttek! Szerintem a legfontosabb a Mars téren, Mikszáth Kálmán utca - Mérey utca közötti szakaszon lenne. Egy olyan jellegű aluljárót lehetne ott kialakítani, mint Budapesten a Nyugati téren. Tele üzletekkel. A forgalomszervezést is nagyban megkönnyítené a későbbiekben.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Halbeles ügy: már gyanúsított is van

Szeged - Szakértő bevonásával nyomoz tovább a Szegedi Rendőrkapitányság a tavaly nyáron Algyőnél… Tovább olvasom