Délmagyar logó

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 20°C | 31°C Még több cikk.

Szegedi óriásplakátok: nagy felület, nagy pénz

Szeged - Megállítják és megszólítják az embereket az óriásplakátok. Megmondják, hová menjen vásárolni és mit vegyen. Választási kampányban agitálnak. Amúgy bevételt hoznak azoknak a házaknak, amelyek jó helyen fekszenek. Több szegedi épületre pedig örökre ráragadtak a reklámokból ismert nevek.
Az utca képeslapja, a kikapcsolhatatlan médium, a beszélő fal – és még sorolhatnánk, milyen funkciókkal bírnak a házfalakon, kerítéseken elhelyezett óriásplakátok. Nemcsak méreteikben hatalmasak, óriási pénzek is mozognak mögöttük. Mire a reklám egy falfelületre elér, több közvetítőt is megjár, a ház tulajdonosa csak egy kisebb összeget kap azért cserébe, hogy a helyet, a négyzetmétereket adja. De még így is jól jön ki.

Úgy tudjuk, a legnagyobb, 40 négyzetméteres órásplakátokért egy cég egy esztendőre 600 ezer és egymillió forint közötti nettó árat fizet a reklámfelületért és a kihelyezésért a közvetítőknek, a „köztéri médiumtulajdonosoknak". Ebből az összegből – mérettől függően – évi 100-400 ezer az épület tulajdonosáé, a többi az engedélyekért kilincselő, a falfelületet felhajtó, a kivitelezést, kiragasztást és „kihálózást", valamint gondozást végző cégé, amelyik az államnak, és az önkormányzatnak is adózik.

Cipzáras ház

A Vértói út sarkán álló rózsaszín tízemeletes örök életére OTP-s ház marad, a három hatalmas betűt tartó épület tájékozódási pont a szegediek és az idegenek számára. Ilyen volt a Budapesti körút sarki Vídia feliratú tízemeletes, még azután is, hogy a betűket leszedték róla. A Szilléri sugárúton az egyik tízemeletes hatalmas farmercipzárja ugyan ma már nem látható, az épületet azonban még ma is sokan így hívják. Csaknem egy évtizedig világítottak a Philips hatalmas betűi az újszegedi toronyház tetején: helyette ma egy sörmárka hirdeti magát. A lapunk által megkérdezett tíz szegedi közül mind a tíz még ma is a híradástechnikai cég reklámját látja lelki szemei előtt.

A Kossuth Lajos sugárút 113. számú tízemeletesre négy kisebb reklámot aggattak: Horváth Lajosné közös képviselő elmondása szerint ezekből évi nettó 160 ezer forint a ház bevétele. Az extra pénzforrásnak köszönhetően kisebb közös költséget kell fizetniük a lakóknak – szinte egységesen 5300 forintot lakásonként –, és még felújításra is futja. Idén a lakásajtók előtti PVC-t cserélik ki a lépcsőházban.

A Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút sarkán álló Károlyi-kollégium falát szinte elborítják a reklámok. Az épületet a hirdetések szempontjából jó helyre tervezték: dübörög előtte a forgalom. Jelenleg két hatalmas, falra festett cégnevet reklámoznak, egy barkácsáruházét és egy bútoros cégét. Ebből a kettőből Varga Ágnes kollégiumigazgató szerint évi nettó 500-500 ezer forint a bevétel, a további tíz óriásplakátért pedig több mint egymilliót kapnak. A festett reklámnak azért örülnek jobban a magas ház főfalán, mert nem károsítja a szigetelést: pár évvel ezelőtt ugyanis a szél belekapaszkodott az egyik reklámtáblába, és megrongálta a felújított falat. Az egyetem engedélyezte a Károlyi vezetőjének, hogy maga szerződjön a cégekkel, és a bevétel helyben maradjon: ebből festenek, vásárolnak tévéket és bútorokat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vidám szökdelés a Reök-teraszon

Változatos programmal várják a szegedieket a Regionális Összművészeti Központ (REÖK) megnyitóján… Tovább olvasom