Délmagyar logó

2018. 06. 21. csütörtök - Alajos, Leila 20°C | 29°C Még több cikk.

Szegedi program az élménytanulásra

Szeged - Több mint húsz éve tanítanak egy szegedi iskolában egy helyi pedagógus által kidolgozott módszer alapján. A ma már nyugdíjas tanítónő még mindig nem adta fel, hogy elismertté váljon a MESÉM program, pedig a trend éppen ellenkező irányba, a teljes uniformizálás felé halad.
Visszalépésnek tartja a jelenlegi oktatási rendszert egy szegedi nyugdíjas pedagógus, aki évtizedekkel ezelőtt egy teljesen új módszert dolgozott ki az általános iskolai tanrendre. A Fekete István Általános Iskolában jelenleg is ezzel a modellel dolgoznak az egész napos iskolában. Hiába voltak meggyőző eredmények: sikertelenül kopogtatott vele hosszú éveken át szakmai kongresszusokon, intézményeknél, tankönyvkiadónál.

Miközben ő az egyénre szabott oktatást szorgalmazná, a jelenlegi rendszer az eddiginél is jobban uniformizálja, mit és hogyan kell tanítani.
– Kezdő pedagógusként a Dunántúlon tanítottam alsós roma osztályban – kezdte mesélni történetét Kónyáné Farkas Hedvig. – Hamar szembesülnöm kellett azzal, hogy a hagyományos eszközökkel nem lehet velük boldogulni. Személyre szabott feladatokat írtam minden kisgyereknek külön-külön, képessége szerint. Naponta más-más ütemben haladtak, és idővel lassan kezdték egymást beérni. Év végére pedig volt olyan tantárgy, amiből jobban is teljesítettek a nyelvi osztályban tanuló társaiknál.

Kónyáné Farkas Hedvig programjának célja, hogy a tanulás élmény legyen. Fotó: Karnok Csaba
Kónyáné Farkas Hedvig programjának célja, hogy a tanulás élmény legyen. Fotó: Karnok Csaba


Saját fejlesztésű programját a rendszerváltáskor dolgozta ki, 1990 óta pedig alkalmazzák is Szegeden. Lényege, hogy naponta matematika és magyar blokkok váltják egymást, ezek köré szerveződnek a készségtantárgyak. Az egész napra tervezett időszakolás rugalmasabb kereteket biztosít, a gyerekek igényei és szükségletei szerint.

– Tanulási műhelyeket alakítottam ki, amelyek egy tantárgy anyagát tartalmazták. Témájukat a mindennapi élet adta. A gyerekek a munkakártyákon felkínált feladatok közül szabadon választhattak, majd ellenőrző kártyákról önállóan javítottak. Ehhez persze az kell, hogy megtanuljanak önállóan dolgozni. Ez a tanulásszervezés lehetőséget adott arra, hogy míg a tanulók zöme önállóan tanult, az eltérő szükségletű kisgyerekekkel foglalkozhattam.

A programhoz saját készítésű taneszközök is tartoznak, mivel a szegedi pedagógus úgy látta, nincs a piacon olyan tankönyv, amely komplexen tanítana, nem tantárgyakba rendezve. Saját készítésű szöveggyűjteménye lehetőséget ad a kisdiákoknak, hogy megtanuljanak tanulni. A szövegek feldolgozása aktív olvasást kíván: szavak, címek és illusztrációk hiányoznak belőle. A mese végét is a diák írhatja meg.

– Ez a program egy szemléletmód, amelyben a tananyag nem cél, hanem eszköz. Ahol a tanár nem tekintély, hanem segítőtárs. Ezt pedig nagyon nehéz elfogadtatni, hiszen mindannyiunkban elevenen él a hagyományos kép, ahogyan egy iskolának működnie „kell". Azt már tudom, hogy a módszeremből nem lesz olyan forradalom, mint amit az elején elképzeltem, de bízom benne, hogy egyre több kollégám megismeri és sikeresen alkalmazza – fogalmazott a szegedi nyugdíjas pedagógus. – A gyerekek közötti egyéni különbségek nem tűnnek el, legyen bármilyen szigorú előírás. A hazavitt tanulnivalóktól nincs idejük szinte semmire, a szigorú követelmények pedig nyomasztják. Én csak azt akarom bemutatni, hogy eredményeket úgy is el lehet érni, hogy a tanulás örömteli élmény legyen, és amiből sikeres felnőttekké lehet válni. Ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az első, a programom szerint végzett osztályomból mindössze ketten nem lettek diplomások.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Orvosi és gyógyszertári ügyeletek Csongrád megyében

Ezen a hétvégén az alábbi egészségügyi intézményekben ügyelnek. Tovább olvasom