Délmagyar logó

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 21°C | 35°C Még több cikk.

Szegedi taxissokk – töprengés a droszton

Forrongnak a szegedi taxisok. Ők, mintegy négyszázan változtatnának a rájuk kényszerített és a külvilág számára ismeretlen működési feltételeiken, de ezt néhányan évek óta megakadályozzák. Egyre növekvő költségeik miatt már a megélhetésük a tét. Ezért beszélnek. Havonta tízezreket fizetnek ki a semmiért. A botrány bármelyik pillanatban kirobbanhat – mondják.
Olykor órákat várnak akár egy 400 forintos fuvarra is Fotó: Schmidt Andrea
– Csak egyetlen kiutat látok a mostani, valamennyi szegedi taxist fojtogató helyzetből: jelentősen csökkenteni kell a költségeket. Első lépésként össze kell fogni, rendezni kell a tulajdonviszonyokat, a működési feltételeket, és ezzel együtt egy társaságba kell tömörülni. De ezt megakadályozzák! – mondja a Széchenyi téren összeverődött taxisok közül a korelnök, aki több mint húsz éve rója Szeged utcáit.

Kenyérféltés

Legalább tizenöten állják körül, de senki sem tiltakozik az iménti mondatok miatt. Újabb és újabb részleteket árulnak el abból a zárt világból, amiben évek óta – félelemben élve – dolgoznak. – Ne várd, hogy közülünk valaki megengedi, hogy leírd a nevét. Másnaptól már nem kapna fuvart, kirúgnák – tegez le egyikük.

A szegedi taxisok nyíltan beszélnek a társaságok között dúló és egymást fojtogató árversenyről. 24-29 ezer forintot fizetnek be havonta „működési hozzájárulás" címen, számlát mégis csak a harmadáról kapnak. Aki a befizetéssel késik, nem kap fuvart, aki két-három napot késik, kirúgják. Ez egyébként indoklás nélkül is megtörténhet.
Vidéken egy-két társaság

Csongrádon évekkel ezelőtt megszűnt az egyetlen taxistársaság, azóta 5 magánvállalkozó fuvarozza az utasokat. Makón egyetlen társaság, a Rádió Taxi működik 20-22 taggal, ezenkívül pedig két magánvállalkozó dolgozik a városban. A szentesi utazóközönséget a Taxi Ász Egyesület, továbbá egy magánvállalkozó és egy szabadúszó taxis szolgálja. Vásárhelyen két szervezetbe tömörültek a személyfuvarozók, a Kockás és a Volán Taxi külön droszton várja az utasokat a Kossuth téren. A városban összesen 35-40 taxis dolgozik, egy részük azonban egyik társaságnak sem tagja. 


A fenti mondatok ismétlődnek a legnagyobb drosztokon: a Széchenyi téren, a Takaréktár utcában, az Árpád téren, az állomásnál és a különböző szórakozóhelyek előtt is. Két társasághoz, a legnagyobb Tempóhoz és a legkisebb Tele hatoshoz tartozó taxisok megjegyzik, náluk minden tag belenézhet a könyvelésbe – bár ezzel a költségeik még ugyanolyan magasak. A kötelezően befizetett összeg havonta 8-10, évente 96-120 millió forint! Ehhez jönnek még a büntetések, azokról sem kapnak számlát.

Árverseny

A társaságok között dúl a taxisok létét már veszélyeztető árverseny: az ő zsebükből hiányzik, ha különböző kedvezményeket nyújtanak vagy ajándékokat adnak az utasoknak, hogy azok legközelebb is őket hívják. Az, hogy a törzsutasokat 1996–1997-es(!) árakon fuvarozzák, újabb 30 ezer forint bevételkiesést jelent nekik. A kisorsolt ajándékokat, a tévéket, DVD-ket, utakat is ők fedezik. Az egészségügyi intézmények, egyes éttermek, szórakozóhelyek, vállalatok „hallgatólagos megállapodás" alapján egy adott társaságot hívnak.

A „megállapodásnak" azonban borsos ára van. Léteznek törvénytelenül kisajátított, egyébként közterületen kialakított drosztok, ahová más társasághoz tartozó nem állhat be.

– Fizetünk havonta 24-29 ezer forintot közös költségre, a főnököknek és néhány kiválasztottnak ezt sem kell. 30 ezer elmegy a tébére, a kedvezmények miatt elesünk újabb 30 ezertől, aki részletre vásárolt vagy lízingelt autót, annak ott van még a részletfizetés. Ez havonta 90-120 ezer forint. Ezt minden hónapban ki kell fizetnünk, ha egy percet nem dolgozunk, akkor is – összegzi az egyik csoport „kinevezett szóvivője".

Miért nem tömörülnek saját autóikkal egyetlen cégbe? – kérdezem, amire újra és újra elhangzanak ugyanazok a válaszok: „Mert ha észrevennék, hogy ilyesmiben töri valaki a fejét, attól a pillanattól nem kapna munkát, és mivel nincsenek tartalékaink, nem tudnánk átvészelni az átmeneti időt." – árulják el.

Harc nélkül

– Vannak, akiknek nem érdeke, hogy egyetlen társaság legyen Szegeden. A főnökök nem akarják. Pedig annak számos előnye lenne! – teszi hozzá egy fiatal taxis. Ő hét éve csatlakozott az egyik társasághoz. A többiek megerősítik az imént elhangzottakat, és megismétlik: csökkennének a járulékos költségek, alig kellene üresen gurulniuk, és boldogulnának egymással vívott harc nélkül.

Arra a kérdésre, hogy mekkora esélyt látnak egyetlen társaság létrehozására, mindannyian azt mondják: semekkorát!

Azzal köszönnek el, hogy szerintük minden marad a régiben, ameddig ki nem nyírják egymást az egyre szűkülő piacról, akkor majd jön valaki, talán külföldről, és végleg lesöpri őket Szeged útjairól.

Érdekes

Hat taxistársaság működik Szegeden: a Gabriel, a Hatos, a Rádió, a Taxi-3, a Tele-4 és a Tempó. Kíváncsiak voltunk, vezetőiknek mi a véleménye az „egyszerű" taxisok elképzeléseiről.

Balán Tibor (Gabriel): – Nem tartom rossz ötletnek, ha felvetődne, feltehetően támogatnám.
Sárkány Lukács (Rádió): – Már végeztem különböző számításokat, ezek alapján nem hiszem, hogy jelentős megtakarításokat lehetne elérni az egytársaságos megoldással. De nem zárkózom el.
Bobkó Attila (Taxi-3): – A fejlődés iránya az egységes működés megteremtése lenne. Természetesen megfelelő szabályozás és feltételrendszer mellett.
Erdődi Antal (Tempó): – A Tempó taxi évek óta kezdeményezője, hogy az összes taxis egy cégbe tömörüljön megfelelő szabályozás mellett.
Szekeres István (Tele-4): – Le kell ülni és beszélni kell erről. Sokakban megfogalmazódtak hasonló felvetések.

A Hatos taxi vezetője azzal hárította el kérdésünket, hogy ő úgy tudja, a tárgyalások már megkezdődtek, szerinte nem lenne szerencsés éppen most nyilatkozni.  

Olvasóink írták

  • 1. ics 2011. január 30. 13:40
    „A Tempó Taxi megújult honlapja, ahonnan már skype-on is rendelhet taxit: http://szeged-tempotaxi.hu/”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ötven év után jöttek össze

Az elmúlt ötven évben először rendezett osztálytalálkozót a szegedi Rókusi Általános Iskola 1955-ben… Tovább olvasom