Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Szélmalomharc helyett feketelista

A civilekből álló szegedi fogyasztóvédelmi egyesület jelentős feladatokat vállalt át a hivatalos megyei szervezettől, a felügyelőségtől. Ha a szolgáltató és a vásárló között nincs megegyezés, a szervezet az interneten teheti közzé a vétkesek feketelistáját. Hamarosan a szegedi egyetemen is oktathatják a fogyasztóvédelmet.
Nagyjából egy éve teljesen megújult a helyi civilekből álló fogyasztói érdekképviselet, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szegedi szervezete. Jóval hatékonyabban tudják a vásárlók érdekeit védeni, a feladatokat a fogyasztóvédelmi felügyelőséggel osztják meg. A civil szervezethez évente nagyjából másfél ezer panasz érkezik, de nem szankcionálhatnak. Ha ez szükségesnek látszik, a felügyeletet értesítik, és a felek közti békéltetésben is szerepet vállalnak – mondta el Varga József, a szegedi egyesület elnöke.

Egyik ügyfelük, Hercegfalvi Adrienn egy márkás cipőt vásárolt a városban, amire féléves garanciát vállalt a forgalmazó – a lábbeli talpa azonban három hónap után levált. Miután visszavitte az üzletbe a hibás árut, KERMI-vizsgálatra küldték azt. A vizsgálat szerint rosszul használta a cipőt. A nő nem nyugodott bele a döntésbe, megkereste a békéltető testületben is jelen lévő egyesületet. A testület jogosnak találta a panaszt, mert nem adtak a termékhez olyan használati útmutatót, ami pontosan leírta volna a „helyes használatot". A vásárló végül visszakapta a cipő árát, de mint mondta, ez biztosan nem sikerült volna az egyesület nélkül.

Feketelistára kerülhetnek

Varga József szerint az ügyek harminc százalékát tudják megállapodással lezárni, a többiben ajánlást tesznek a vétkes szolgáltatónak. Ha az egy hónapon belül sem tesz semmit a jogszerű és korrekt megoldásért, nevét az ügy részleteivel együtt nyilvánosságra hozhatják a felügyelet honlapján. Bár erre eddig még nem volt példa, pár hónapon belül a megyei cégekről, vállalkozókról is felkerülhet egy feketelista az internetre.

– Mindenkinek ajánlhatom a fogyasztóvédőket, mert alaposan vizsgálódnak és mindig a vásárlók pártját fogják – vallja Teimer Istvánné, aki egy hűtőszekrény vásárlásával járt pórul. Tavaly februárban hitelre vette meg, de májusban már gondok voltak vele, augusztusban pedig végleg elromlott. A szegedi bevásárlóközpont másik hűtőt ajánlott helyette, a vevő viszont inkább a pénzét akarta visszakapni. Az áruház, a bank és a vevő között közel fél évig folyt a szélmalomharc, a panaszost ide-oda küldözgették, ekkor kereste meg a fogyasztóvédőket. Nyomásukra a cég egy héten belül kifizette a hűtőt és a bank kamat- és kezelési költség követelését is.

Solti Jenő és felesége ablakszigetelésre kért föl egy miskolci céget: hatvanezer forintért számos hibával végezték el a munkát. A fogyasztóvédők jelenleg is egyezkednek a céggel, ez a megrendelő által kifizetett összeg felét már visszatérítené a panaszosoknak, ha nem fordulnak bírósághoz.

Azért, hogy a vásárlói jogokkal alaposabban megismerkedjenek a jövő fogyasztóvédői és tudatos vásárlói, az egyesület kurzust indítana az Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak is. Erre az egyetem részéről is megvan a fogadókészség, mondta el az elnök.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Félig maradt meg a Megmaradás fala

Tízből négy emlékfalat lebontottak Ópusztaszeren a Megmaradás falánál, a többire fennmaradási… Tovább olvasom