Délmagyar logó

2018. 06. 21. csütörtök - Alajos, Leila 20°C | 29°C Még több cikk.

Szemben a polgármester és az önkormányzati cégek

Szeged - Nem a társaságok megfelelő működése, hanem a megfélemlítés a célja a polgármester által létrehozott új cégfelügyeleti csoportnak – olvasható 12 szegedi önkormányzati cég közleményében. A városvezetés hangsúlyozza: Szeged lakóinak érdeke az átlátható működés, a cégek első embereinek kötelességük együttműködni.
„Az önkormányzati törvényben a belső ellenőrzés megszervezése jegyzői feladatként kerül meghatározásra, az nem polgármesteri hatáskör. Nem látjuk biztosítva, hogy az új 'kommandó' a jogszabályi kereteket teljes mértékben tiszteletben tartva, a város érdekeit képviselve fog eljárni a rábízott feladat ellátása során" – olvasható 12 szegedi önkormányzati cég szerda esti közleményében.

Mindig, minden cégnél

A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft., a Szegedi Városkép Kft., a Szeged Pólus Nonprofit Kft., a Szegedi Sport és Fürdők Kft., a Szegedi Testamentum Kft., a Szegedi Vásár- és Piacüzemeltető Kft., a Szegedi Közlekedési Kft. SZINT Szegedi Intézménytakarító Kft., az IKV Zrt., a RITEK Zrt., a Szegedi Ifjúsági Ház Kulturális, Fejlesztő és Médiaközpont Nonprofit Kft. és a Városi Televízió Szeged Műsorszolgáltató Nonprofit Kft. arra reagált, hogy a múlt héten Botka László polgármester bejelentette: július 1-jétől új cégfelügyeleti csoportot hoz létre. A jogászokból, közgazdászokból álló ötfős csapat állandóan ott lesz minden önkormányzati cégnél – a belső ellenőrzés eddig ütemezetten, évente egyszer-kétszer folytatott vizsgálatot. A cégfelügyelet vezetője Kispál László rendőr alezredes. 47 éves, jogász végzettségű; 1992-ig nemzetbiztonsági területen, utána rendőrként dolgozott, a Nemzeti Nyomozóiroda kiemelt főnyomozójaként elsősorban szervezett bűnözési és korrupciós ügyekkel foglalkozott. A Belügyminisztérium Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatának volt régiós osztályvezetője.

Nem ismerik el a testületet

„A szervezet felállításának körülményei, a csoport élére nemzetbiztonsági múlttal rendelkező vezető kinevezése és az azt övező kijelentések, így például: 'mindenhez joguk lesz' és 'állandóan, minden önkormányzati cégnél ott lesznek'– arra engednek következtetni, hogy a legfőbb cél nem a társaságok megfelelő működésének elősegítése és annak kontrollálása, sokkal inkább a megfélemlítés" – szögezi le a 12 városi cég. Nem fogadják el az új testületet a törvényes ellenőrzés eszközeként, tagjaival nem működnek együtt.

Átvilágítaná Kispált a Jobbik

„Mikor és hogyan került kapcsolatba az MSZP-vel és Botka Lászlóval? Végzett-e korábban nyomozati munkát nekik? A szegedi politikai élet szereplőit meg kívánják-e figyelni titkosszolgálati eszközökkel?" – a Jobbik szegedi szervezete többek között ezeket a kérdéseket címezte Kispál Lászlóhoz. – A szegedi Jobbik kiáll az átláthatóság mellett. Nagyon aljas dolog, amit a cégátvilágításra bevetettek. Azt gondolom, csak a közgyűlésnek vagy bizottságainak van joga átvizsgáló szervezetet létrehozni. Kispál Lászlóról pedig most hallott először a szegedi közvélemény – jelentette ki csütörtöki sajtótájékoztatóján Tóth Péter, a Jobbik megyei elnöke. Ha kérdéseikre nem kapnak választ, az országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságánál kezdeményezik Kispál László átvilágítását. Kerestük Kispál Lászlót, de a tervek szerint július 15-én áll munkába, addig nem kíván nyilatkozni.

Szerintük „az elmúlt évek során a jegyző irányítása alatt működő belső ellenőrzés például az IKV Zrt.-nél egyáltalán nem végzett tevékenységet, az idei évben már a negyedik ellenőrzés zajlik". Arra következtetnek „az ellenőrzések hirtelen megemelkedett számából, azok már-már zaklatásszerű kivitelezéséből és az új cégfelügyeleti csoport életre hívásából, és nem utolsósorban vezetőjének személyéből, hogy ezek az intézkedések nem az önkormányzati társaságok törvényes és nyugodt keretek között történő működését és nem is a tulajdonos önkormányzat érdekeit szolgálják".

Átláthatóság, hatékonyság a cél

A városháza közleményben jelezte: értetlenül áll „a Fidesz–Jobbik által kinevezett cégvezetők politikai megrendelésre történt nyilatkozata előtt. Szeged lakóinak, a szegedi adófizetőknek az az érdeke, hogy a városi cégek átláthatóan, jogszerűen és hatékonyan működjenek". A városvezetés szerint korábban éppen a Fidesz szorgalmazta a belső ellenőrzés megerősítését. A polgármesteri hivatal törvényi kötelessége a cégek jogszerű működésének ellenőrzése, a cégvezetőknek pedig kötelességük együttműködni. „A polgármester így kizárólagos hatáskörében intézkedett, amikor a cégfelügyeleti csoport élére kinevezte Kispál Lászlót."

Az önkormányzati törvény 35. paragrafusa szerint „a polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a hivatalt, (...) meghatározza a hivatal feladatait" – vagyis törvényes lehetősége van átszervezésre, új feladatok kiosztására. A szegedi városházán információink szerint eddig is működött cégfelügyeleti csoport, két fővel. Az új csoport tagjai is köztisztviselők lesznek, a törvényi lehetőségekhez képest nem élveznek majd pluszjogosultságokat – például titkosszolgálati módszereket sem alkalmazhatnak.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. DMagóg 2011. július 09. 10:28
    „Az előző ciklusban hány ellenzéki vett fel díjazást a a felügyelő bizottsági tagságáért, (munkájáért?)?
    A feljelentés pedig állampolgári kötelesség!”
  • 45. szeti 2011. július 08. 23:01
    „32. bogos - jah, kinevezése előtt az előző ih vezetőt is át kellett volna világítani - ultrahanggal. :D”
  • 44. GondaIstván 2011. július 08. 20:03
    „42. Ellenzéki: "Ez a vizslató csoport felállítása nem más mint az MSZP kontra FIDESZ háború Szeged város rovására!"
    Ha kölcsönösen ellenőrzik egymást, az szerintem a város polgárait szolgálja. Ha a FIDESZ-es vizsgálóbizottságok fognak találni valamit, majd feljelentést tesznek. Ha az új csoport talál valami új FIDESZ-es mutyit, majd ők is feljelentést tesznek. Leglább mindkét fél 2x is meggondolja, ha tilosban akar járni.

    "A városnak az lenne a legjobb ha a polgármester és a közgyűlés, azaz az önkormányzati képviselők együttesen lemondanának és új választásokat".
    Azt gondolom kevesebben mennének el szavazni, de Botka így is nagy többséggel újra polgármester lenne, és MSZP-s többségű lenne a közgyűlés is. Hogy ez a polgároknak jó lenne-e, nem tudom. Én mindenesetre visszalépésnek tartanám.”
  • 43. Ebgondolat 2011. július 08. 19:07
    „42. Ellenzéki 2011.07.08. 18:52
    Egy elég fontos dologról megfeledkeztél: Botka azután alakította meg ezt a felügyelőbizottságot, miután több zavaros ügy is történt a jobbikos IH kapcsán és a fideszjobbik mutyi nem nagyon törte magát a kivizsgálás érdekében! További indok, hogy jó néhány cégnél dilettáns, hozzá nem értő embereket neveztek ki, így teljesen jogos a szigorúbb ellenőrzés! Pl a temetkezési vezetőnek nincs megfelelő papírja, ezért egy PLUSZ embert is fel kellett venni, akinek van!”
  • 42. Ellenzéki 2011. július 08. 18:52
    „Ez a vizslató csoport felállítása nem más mint az MSZP kontra FIDESZ háború Szeged város rovására!
    Ez nem más mint Botka kontra Bohács háború a város rovására!
    Botkának el kellene fogadnia és a másik félnek is, hogy a város szavazni elment lakossága így döntött, azaz megosztotta a város vezetését! Leet egy FIDESZ többségű - még ha kicsi is a többség - közgyűlés és egy MSZP-s polgármester!
    Az aszért roppant érdekes ettől a polgármestertől, hogy mindaddig ameddig a pártja volt többségben a városi közgyűlésben és az ő pártkatonái voltak az önkormányzati cégek vezetői székében addig nem kellett ellenőrizni, most már kell mert nem sz ő pártkatonái vannak a vezetői magas támlás székekben!
    Ez tipikus esete annak amit POLITIKAI TISZTOGATÁS KEZDETÉNEK, BOSSZÚ HADJÁRATNAK neveznek!
    Ebből egyik fél sem fog jól kijönni, legrosszabbul Szeged városa fog járni!
    A városnak az lenne a legjobb ha a polgármester és a közgyűlés, azaz az önkormányzati képviselők együttesen lemondanának és új választásokat írnának ki a városban!
    Azonban ez hiú ábránd, kívánság mert egyik félben sincs akkora tartás, hogy ezt bevállalja!
    Ebben a leosztásban lassan de biztosan Szeged városa arra a sorsra fog jutni mint Esztergom, a város működésképtelenné fog válni!
    Egy ilyen acsarkodó városba nem fog egyetlen egy nagyobb cég sem betelepülni, nem fog munkahelyet teremteni, lassan a nihil települ a városra!”
  • 41. Ellenzéki 2011. július 08. 18:21
    „A 47 éves nyugdíjas rendőr NEM FOGJA KÉRNI nyugdíj folyósításának átmeneti felfüggesztését arra az időre ameddig a szolnoki szolgálatában áll!
    A vonatkozó törvény szerint egy korengedményes nyugdíjasnak - mert ez a titkos szolga az - arra az időre fel kell függeszteni a nyugdíjának folyósítását ameddig ismét aktívan dolgozik!
    A köztisztviselők jogállásáról rendelkező törvény alapján nyugdíjassal újabb közszolgálati - aki már korábbi közszolgálatból menet nyugdíjba, korengedménnyel - jogviszony nem létesíthető, nem nevezhető ki köztisztviselőnek!
    Ez bizony folyamatos jogsértés lesz a polgármester részéről ha kinevezi ezt az embert köztisztviselőnek!
    Aztán megkérdezem, ki lesz az ember vagy az a bizottság, egy másik bizottság aki/amelyik vizsgálni fogja a félre sikerült villamos projektek - itt elsősorban az egyes és kettes villamosra gondolok - felelőseit, gondolok arra, hogy ki voltak akik ezt a szerződést aláírták, szerződést kötöttek olyan cégekkel akik az elvállalt munkát határidőre, az egyes esetében pluszban nem megfelelő minőségben végezték el!
    Ezt is kell vizsgálni, de nagyon!
    Mert az felháborító, hogy egy nagy város már több mint egy éve - lassan kettő is meglesz - szinte közlekedhetetlen város, miden szakmaiságot félretéve, kapkodva fognak bele különböző munkák úgy, hogy meg sem várják az egyik elkészülését!
    Az ami a Rókusi körúton folyik az már több mint felháborító!”
  • 40. pala1964 2011. július 08. 16:25
    „38. maci52 (meg még másutt is, u.ezzel a gondolattal): egy köztisztviselő konkrét fizetése NEM közérdekű adat, ahogy az Öné sem az... az meg, hogy van-e nyugdíja, Önre szintén nem tartozik...

    vagy kérdezzék meg, követeljék, hogy az Ön fizetését hozzák nyilvánosságra - az törvénysértés lenne...
    persze ez a Fidesz-jogászainkat itt helyben nyilván nem zavarná, lehet, fel sem tűnne nekik...

    abban viszont egyetértünk, hogy szerintem is rendezni kell, de differenciáltan, a korai nyugdíjba vonulás lehetőségét, illetve a nyugdíj melletti munaókabérek adóztatásának kérdését is...

    csakhogy nem konkrét személyét külön, pláne nem "bisszúból", merthogy kártevőket tart sakkban...

    viszont az, hogy 100-ból max 1 alkalommal igaza van valakinek? ...erre inkabb a "vaktyúk is talál (tyúk)szemet" mondás illik...

    a nevezettnek hatalmas egója van, nem igaza...”
  • 39. GondaIstván 2011. július 08. 15:25
    „Szakmai oldalról nézve szerintem jogos a Cégfelügyeleti Csoport létszámának 2-ről 5 főre való emelése. 2 ember tényleg nem bírt 12 céggel. Munkájuk nyomán remélhetőleg nőni fog a cégek hatékonysága. Takarékosabban fognak működni, és talán végre végiggondolja a tulajdonos, hogy milyen rövid-, közép- és hosszútávú céljai vannak a cégeivel.
    Ami pedig az anyagiakat illeti. Akkor lesz rentábilis a dolog, ha a 3 új ember meg tudja "termelni" bérének többszörösét, a cégek optimalizálásával (lásd pl. a várostól kapott éves támogatások).
    Az még kérdés, hogy hogyan működik majd együtt a Csoport a Felügyelő Bizottságokkal. De ez is megoldható, csak le kell ülni, és meg kell beszélni a dolgot.”
  • 38. maci52 2011. július 08. 12:30
    „Botka hozza nyilvánosságra ennek a 47 éves ,nyugdíjas rendőrnek a javadalmazását,kap-e ezmellett nyugdíjat?
    Igaza van Orbánnak,tudnak ezek a rendőrök még dolgozni,nem kell elengedni őket 40 évesen nyugdíjba.”
  • 37. Ebgondolat 2011. július 08. 10:34
    „Nos, ha ezek az új cégvezetők rettegni kezdenek, akkor abban lehet valami! Ezek az emberek ugyanis kiváló szakemberek, pártsemlegesek, és ha ők rettegni kezdenek, ráadásul e rettenet egyszerre keríti hatalmukba őket, akkor bizony igazuk lehet. Nem véletlenül esett rájuk a Forradalom bizalma. Szakmai kvalitásukat már eddig is bizonyították: az egyikük elvegyül a pórnép között, másikuk bezárja a gazdaságtalan mozit és annyira szívén viseli beosztottjai dolgát, hogy még magánéletük felől is érdeklődik! A harmadik kiönti a galád kisnyugdíjas paprikáját és teszi ezt akkora buzgósággal, hogy közben még a hatáskörét is túllépi! Igen, ilyen emberekre van szükség, akik szakmailag kiválóak, ügybuzgóak, törődnek a beosztottakkal és párthovatartozásuk is semleges, szavuk hitelt érdemlő! Na, megyek hányok egyet....”
  • 36. Együgyű 2011. július 08. 10:16
    „Nem értem miért tiltakoznak az önkormányzati cégek vezetői az ellenőrzésre tett nagyobb hangsuj fektetésére, ha nincs vaj a fejükön. Azonban szerintem ebben a világban erre szükség van.
    Örülni kellene ennek is mivel róluk venné le a felelősséget és biztos lennének cégük törvényes működésében. Persze addig, amíg huncutságot nem követnének el! Mert a döntéseket nem az ellenőrző testület hozná, hanem ŐK!
    A jobbik pártot sem értem!
    A jobbik meg a polgármestert ellenőriztetné, a polgármester úr meg ne ellenőriztessen?
    Ez enyhén szólva ellentmondásos!
    A jobbiknál is talán baj van?
    Vagy szakmai dilettánsak? Esetleg haragszanak a város vezetőjére, mert nem kaptak több fizetést?”
  • 35. DMagóg 2011. július 08. 10:02
    „33. pala1964 2011.07.08. 09:14 : "25 és 29, jogos a felvetés - lehet feljelenteni a korábbi vezetést!"

    Igen! Erre alalult a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság! Ezért az új cégvezetők is!
    Csak, nem értenek hozzá! A megvásárolt szakértéseket pedig, nem lobogtatni kell, hanem feljelentést tenni!
    Persze, ha hamis vád lesz belőle, az cikis, ezt már nem vállaják! Meggyőződésem, hogy konkrét bűncselekmény, mulasztás esetén Kispál úr segít ebben még nekik is!
    Cégvezető Urak! Nem kell félni, nem kell tiltakozni, mert az már gyanús! Dolgozni kell! Becsületesen, tisztességesen, hozzárétssel! Próbálják meg ezt is, sikerülhet!”
  • 34. mirr-murr 2011. július 08. 09:56
    „Nekem van egy kávézóm és mint a tulajdonosa, naponta (néha többször is) ellenőrzöm a pincéreket és a műszakvezetőt. Még szép, hogy ehhez jogom van! És megnézem azt a műszakvezetőt, aki azt mondja nekem (a tulajnak), hogy "nem vagyok hajlandó veled együttműködni"! Ha-ha. Nem is kell. Hihetetlen gyorsan el lehet távozni...!!!”
  • 33. pala1964 2011. július 08. 09:14
    „25 és 29, jogos a felvetés - lehet feljelenteni a korábbi vezetést!

    lassan írom, h, megértsétek Ti is:): a "mostaniak" próbálkoznak feszt, mennek az átvilágítások (lásd Gyimesi-féle bizottság, Póda-féle összeférhetetlenség, stb.), csak valamiért (de nem a szándék híján) nem megy a dolog...

    és félreértés ne essék, a Fidesz itt helyben sem rosszat akar a helybélieknek (abból még hasznuk nekik nincs), hanem ha már ott vannak a konc közelében, akkor mielőbb és minél többet maguknak

    ja, hogy ez közvetve és végeredményben valóban nem jó a szegedieknek, az tény, de csak másodlagos, ún, "szükséges rossz" - de nem cél...

    a Kispál-ügyről annyit, hogy Fideszék nagy garral hirdették az igét, majd ők még jobban, költséghatékonyabban teszik, amit... hát... úgy néz ki, hogy a szerény (a korábbi éveknél is szerényebb) tervek nem ezt igazolják vissza (hacsak azt nem vesszük költségoptimalizálásnak, hogy bezárunk ezt-azt)

    a Polgármester csak segít ´nekik´ ahelyes úton maradni - kicsit túl sok a bizonytalankodás mostanság...

    btw, nagyon zavart a korábban kiegyensúlyozott VTV egyik Híradóját követő "Kommentár nélkül" elkövetett, az általam tisztelt Márok T. által jegyzett, Bohács úrral folytatott "interjú" (amikor volt is, meg nem is közgyűlés, ugye)...

    az minden volt, csak nem kiegyensúlyozott tájékoztatás: csak Bohács szajkózta papagáj-módra a sületlenségeit, amit előtte betanítottak, szegény Márok meg hallgatta... és a másik felet senki nem kérdezte meg...
    na, az ilyen cégek körmére nézni, szerintem jó gondolat

    bocs a hosszúért”
  • 32. bogos 2011. július 08. 09:05
    „Milyen személyi átvilágítást akar a Jobbik, érdekes módon amikor kinevezték az új cégvezetőket nem kardoskodtak az átvilágításért. Az új vezetők nem vázolták fel elképzeléseiket a cégek vezetéséről senkinek se, saját párttársaikon kívül. Az IH élén 4 hónap után új igazgató lett, mert a kinevezés előtti "nagy átvilágításban" az sem érdekelte őket, hogy a terhes új igazgató pár hónap múlva szülni fog.”
  • 31. Kisg 2011. július 08. 07:28
    „Csatlakozom az előttem szólóhoz! Én még nem kaptam számlát, de félek. Tegnap csere volt, mondták is, hogy látszik, nem volt használva a fűtés a két szobában. (Máshol nincs szabályozható radiátor) Erre én: akkor lehet, hogy nem kell ráfizetni? Mire a fazon: ez nem attól függ, mennyit tekergeti valaki a szabályzót. Akkor mitől????? Egyáltalán, akkor minek lettek felszerelve? Nos, megkérdezte, mennyit fizetek havonta, mondom, 9800 Ft-ot. (35 nm) Azt mondja, ez kevés. Még jó, hogy ezt már a lépcsőfordulóban mondta, mert nagy ingerenciám volt utánaszólni, hogy... , neked lehet, de az én havi járulékomnak, amiből meg kell élnem, ez az ötöde. Így már nagyon is sok. Most lehet megint félni. Kedves Hőszolgáltató és más cégek! Innen, és sokak nevében kérem, hogy legyenek szívesek, és a notórius nem fizetők okozta bevételkiesést ne "aki szembejön az utcán" alapon hajtsák be, különös tekintettel azokra a még lelkiismeretes emberekre, akik bárhogyan is, de kinyögik. Azt sem értem, ha nem használok több melegvizet, miért fizetek 3 hónapja 1300 Ft-tal többet? Áremelkedés volt? Mert erről nem szóltak a dicsbeszédek.”
  • 30. rókus1 2011. július 08. 06:47
    „S O S javaslatom van!!!!!!!kérem az ellenőrizendő cégek sorába felvenni a Szegedi Hőszolgáltató Kft-t is!!!!!
    Most kaptunk tőlük2010 évi pótfűtésdíjat majd 30ezer Ft értékben.....
    Szerintem ember legyen a talpán aki meg tudja fejteni a számlázásuk logikáját,és jogosságát.Tűrhetetlen amit ezek csinálnak és ahogy lenyúlnak bennünket!!!!”
  • 29. DobóI 2011. július 08. 05:37
    „A korábbi Botka tevékenységet is szeretnénk átláthatóvá tenni: Hogyan és mennyiért mutyizta el a szegedi fürdőt és a vizműveket, stb?”
  • 28. DobóI 2011. július 08. 05:31
    „14. DMagóg 2011.07.07. 20:29

    Botka hatására már el is húztak az elmúlt 8 évben...”
  • 27. sadap12 2011. július 08. 04:59
    „akiknek nincs vaj a füle mögött, azok nem rinyálnak az ellenőrzéstől!! És mi az, hogy nem müködnek együtt? Munkamegtagadás? Esztergomot játszanak? Elhuzhatnak a kinevezőikkel együtt, kevesebb kár érné a várost.”
46 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tisza parkolóház: megnyitottak

Az épület homlokzatára már kikerült a "Megnyitottunk" felirat, a parkolóház csütörtök délben mégsem üzemkész. Tovább olvasom