Délmagyar logó

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 1°C | 8°C

Szerdától felújítják a 3-as villamos vonalát

Szeged - Tarjánból csak a Dugonics térig jár a 3-as villamos holnaptól őszig, egy irányban járható a Kálvária sugárút a nagykörúttól a Tisza Lajos körútig. Felújítják a 3-as villamos vonalát, miközben a párhuzamos Gutenberg utca is zárva átépítés miatt.
Alig fejeződött be az 1-es villamosvonal építésének idei terepmunkája, és szabadultak fel Szeged útjai a terelések alól, újabb jelentős forgalomváltozásokhoz kell hozzászoknunk a Kálvária sugárút és a belváros környékén. Őszig tart a Gutenberg utca átépítése a belváros-rehabilitációs programban, emiatt zárták le három hete, csak keresztirányú forgalmat engednek át két irányban.

Ehhez adódik hozzá holnap a 3-as villamosvonal felújítása a tömegközlekedési nagyprojekt részeként; a közműcsere és vágányépítés várhatóan októberig tart. A Kálvária sugárút egy irányban járható a nagykörúttól a Tisza Lajos körútig, a belvárosból kifelé a Gogol utcán vagy a Földváry és a Béke utcán át lehet autózni – utóbbi két utca egyirányú lesz, parkolni csak a jobb oldalon lehet. Lezárják a Jósika utcát a sugárútnál, a Béke utca felől zsákutca lesz. A sugárút másik oldalán a Jósika, a Bolyai és a Dáni utcából kizárólag kihajtást engedélyeznek, mégpedig balra, a Dugonics tér felé. A Kálvária sugárút és a nagykörút kereszteződésében is dolgozik a kivitelező; útszűkületre és forgalomkorlátozásra kell számítani. A sugárút nagykörúton kívüli részén is korlátozzák a forgalmat; a Kálváriáról nem lehet bekanyarodni a Textilgyári útra, ideiglenesen csak kifelé vezet az út.

Befelé egyirányú a Kálvária sugárút –  villamospótló jár. DM/DV GRAFIKA
Befelé egyirányú a Kálvária sugárút – villamospótló jár.
DM/DV GRAFIKA

A 36-os és 36Y-os dorozsmai buszok is az autósokéhoz hasonló kerülőúton járnak; a Dugonics tér helyett a Tisza Lajos körúti teaház előtt állnak meg, visszafelé a szokásos megállókban lehet leszállni. A 76-os szentmihályi busz bemegy a Bartók térre. A 3-as és a 3F-es villamos Tarjánból csak a Dugonics térig jár, onnan villamospótlók viszik tovább az utasokat, ugyancsak kerülőúton. A dorozsmai buszok és a villamospótlók végállomása őszig a Honvéd téren van.

2 milliárdból

A 3-as villamosvonal felújítására a város – megírtuk – az SZ 3 Konzorciummal szerződött nettó 2 milliárd forint értékben; a cégtársulást a budapesti Alpine Hungária Építő Kft. vezeti, másik tagja az algyői Délút Építő Kft. Kicserélnek 2,4 kilométer villamosvágányt és felsővezetéket, a II-es kórháztól a Kálvária térig 700 méter hosszan párhuzamos sínt is fektetnek. A Kálvária sugárút Veres ács utcai csomópontjánál körforgalom épül, megújul a közvilágítás, és 2700 négyzetméteren új útburkolat készül.

Olvasóink írták

68 hozzászólás
  • 68. ifj. Nagy Gábor 2010. június 16. 15:22
    „Ja, a lényeg kimaradt:

    "Te sem vitatod, hogy max 1-2 perces gyorsitást jelenthet a Kávária téri-II. Korház közötti része. Az csepp a tengerben. Az egésznek akkor lett volna értelme, ha nem marad meg a Dugó tér és Kálvária tér közötti egy sin."

    Ugyan kérlek! A villamos eddig, ha a szembejövő késett, állt mondjuk 2 percet a kitérőben. Ezután előremehet még egy megállót, ott utast cserélhet, ami közel ennyi idő.

    ÉS

    utána neki édesmindegy, hogy van-e mellette egy másik sínpár a Dugonics térig. A te írásod szerint viszont, ha van mellette egy másik vágány, akkor gyorsabban tud menni - érdekes. :-))”
  • 67. ifj. Nagy Gábor 2010. június 16. 14:10
    „66. kispacni 2010.06.16. 13:22
    "A vadasparki járat léte sűritést jelentett. Volt egy villamos mely a napszaktől fűggően hamarabb visszafordult. Most nem tud, mert minden járat elmegy a végállomásig, és a vadasparki kitérőtől a végállomásig már nincs több kitérő. Tehát kevesebb szerelvényt jelent."

    1. Van kitérő, a Belvárosi temetőnél. Halottak napján használni is szokták.

    2. A jelenlegi kétirányú villamosok bárhol vissza tudtak fordulni, egyvágányú pályán nem kellett hozzá kitérő.

    3. Az egyirányú villamosoknak a mostani 3-as végállomáson (Textilgyári út), és 3F végállomáson (Fonógyári út, Vasutas sor) fog épülni deltaforduló, minden maradhat a régiben, csak a visszafogás módja változik meg.

    "Te sem vitatod, hogy max 1-2 perces gyorsitást jelenthet a Kávária téri-II. Korház közötti része. Az csepp a tengerben. Az egésznek akkor lett volna értelme, ha nem marad meg a Dugó tér és Kálvária tér közötti egy sin."

    Ugyan kérlek! A villamos eddig, ha a szembejövő késett, állt mondjuk 2 percet a kitérőben. Ezután előremehet még egy megállót, ot utast cserélhet, ami közel ennyi idő.

    Csepp a tengerben? Meglehet, bár egy 24 perces menetidejű vonalon ez a teljes menetidő 10%-át közelíti.

    És az utas a megállóban fölöslegesen eltöltött időt a valóságosnál sokkal hosszabbnak képes érzékelni. Ennek elmaradásával vonzóbb lesz a villamos és a projektnek ez a célja.

    "De én visszacsinálnám a villamost Dorozsmáig. Csak, hogy lásd, hogy villamos párti vagyok."

    Elég komoly megvalósíthatósági és megtérülési kérdéseket vetne fel, de ezekbe most nem kéne belemenni, mert ha a kitérőhosszabbítás pozitívumát nem látod be, akkor ezeket sem sikerülne.”
  • 66. kispacni 2010. június 16. 13:22
    „A vadasparki járat léte sűritést jelentett. Volt egy villamos mely a napszaktől fűggően hamarabb visszafordult. Most nem tud, mert minden járat elmegy a végállomásig, és a vadasparki kitérőtől a végállomásig már nincs több kitérő. Tehát kevesebb szerelvényt jelent.

    Te sem vitatod, hogy max 1-2 perces gyorsitást jelenthet a Kávária téri-II. Korház közötti része. Az csepp a tengerben. Az egésznek akkor lett volna értelme, ha nem marad meg a Dugó tér és Kálvária tér közötti egy sin. Így továbbra sincs értelme. Csak nagyon jó buli az épittetőnek.

    Értem és elvileg elfogadom amit irsz II. Korháztól és Budapesti út közötti szakaszról. De én visszacsinálnám a villamost Dorozsmáig. Csak, hogy lásd, hogy villamos párti vagyok.”
  • 65. ifj. Nagy Gábor 2010. június 16. 12:07
    „61. kispacni 2010.06.16. 08:30

    Hajajjj... ennyi hülyeséget egy írásban... Na, akkor részletesen, mint a dedóban:

    "Ennek a kétvágányositanak, foralomgyorsitás szemszőgéből semmi pozitivuma nincs. Dugó térig kétvágányú a 3-as, onnan a Kálvária téri kitérőig nem, majd 700 méteren EGY VILLAMOSMEGÁLLÓNYIT két sín, majd a II Korháztól még 3 km-it egy sinpáron.. Gyakorlatilag nem alkalmas egy uj villamosszerelvény beiktatására"

    A gyorsítás az sebességet jelent. Hogy felszállsz egy villamosra és az mennyi idő alatt ér veled végig.

    Az új villamosszerelvény meg követési időköz változást. Hogy a megállóban állva mennyit kell várnod a villamos érkezésére.

    A kettő két külön dolog. De azért lehet közük egymáshoz: ha a beavatkozás gyorsít, akkor vagy kevesebb villamos is elég lesz ugyanazon követési időköz tartására, vagy ugyanannyi villamost tudsz sűrűbben járatni.

    "A menetidő azért lesz rövidebb a 3-as vonalon, mert átjőnnek a gyorsabb Tátra villamosk az I-ről, miután megérkeznek az új lengyel villamosok."

    Aha... De az szerintem csak 1-2 percet jelenthet maximum, hiszen a megállóközök elég rövidek, nem lehet igazán kihasználni a nagyobb sebességet.

    1-2 perc pedig szerinted, ahogy később írod is, "nem észlelhető". ;-)

    "Ez az új egy villamos megállónyi sinpárnak akár tetszik akár nem nem látok más értelmet, minthogy valakinek megéri megépíteni."

    A jól fejlett összeesküvéselméletnek nagy előnye, hogy mindenre azonnal van magyarázat és nem kell hozzá gondolkodni.

    "A forgalom, nem lesz gyosabb. Sőt. Ha átjönnek a Tátra villamosk, gondolom megszűnik a 3Vadaspark járat, és gakorlatilag kevesebb villamos, lesz képes a 3-as vonalán közlekedés, és lehet, hogy nő a várakozás a vonalon."

    Rosszul gondolod, érdemes lenne tájékozódni. Mindkét végállomás megmarad, de ha meg is szűnne valamelyik, az értelemszerűen a Fonógyári lenne.

    "Lehet, hogy 1-2 percet javít majd. De az nem észlelhető. Annyit simán összehozhat a villamos pluszként vagy minuszként a két nagy körúti lámparendszernél is ha rossz vagy jó ütemben érkezik a villamos."

    Nem értelek: itt lehet hozni pár percet, ezt magad is elismered. Akkor nem érdemes meglépni, függetlenül attól, hogy máshol a villamos vonalán vannak lámpák, amiknél vagy rögtön zöldet kap, vagy nem? A lámpák eddig is ott voltak, eztán is ott lesznek, tehát nem változtatnak az átlagos menetidőn. A kitérőhosszabbítás viszont egyértelműen csökkentheti.

    "Ha már hozzányulnak. Akkor bizony a végállómásig kellett volna megcsinálni. Hely van a Bajai és Fónógyári úton két sínre."

    A Fonógyári úton 24 percenként járó villamoson alig van utas. Ott két vágányt építeni miért is kéne? Megmondom, a te szavaiddal:

    "csak egy haver zsebének tőmését szolgálná"”
  • 64. kispacni 2010. június 16. 11:14
    „63. Török.

    Én is szoktam a 3-on utazni. Lehet, hogy 1-2 percet javít majd. De az nem észlelhető. Annyit simán összehozhat a villamos pluszként vagy minuszként a két nagy körúti lámparendszernél is ha rossz vagy jó ütemben érkezik a villamos. Egy vagyonba kerül majd ez a rövid szakasz. Ha már hozzányulnak. Akkor bizony a végállómásig kellett volna megcsinálni. Hely van a Bajai és Fónógyári úton két sínre. Hosszabb szakaszra jobb közbeszerzést is ki lehet irni. Ez a szakasz épités így scak egy haver zsebének tőmését szolgálja.”
  • 63. török 2010. június 16. 10:42
    „61. Látom, ti értetek ehhez, de én szoktam a 3-ason utazni, és nagy probléma, hogy ha az egyik késik egy kicsit, akkor a másik ott áll a Kálvária téren. Gondolom, erre lesz jó a kétvágányúsítást (mégha csak ilyen kis szakaszon is), hogy késés esetén legalább megy egy megállót a pontosan haladó villamos, és a késő szerelvény addigra megérkezik.”
  • 62. szerencse 2010. június 16. 10:19
    „Aki Tarjánban lakik és szeretne a Belvárosi temetőbe virágot vinni egész délelőtt utazgathat,mire kiér és visszaér több órát bumlizik.Miért nem állítják vissza a 35-ös járatot napi két-két órára.Nagyon sok embernek hiányzik.A trolival félő -ahogy az oszlopokat lerakják-,hogy sok szép fa gyökere tönkremegy.”
  • 61. kispacni 2010. június 16. 08:30
    „37.
    Gábor. Néha használd a szürke állományod is saját jogon, nemcsak a PR szakértők szövegét vedd át gondolkodás nélkül. Ha azt olvastam volna a www.ujpalyan.hu, hogy a Kálvária tértől a a 3 vonal végéig kétvágányositják a 3 vonalát, akkor egy szót sem szoltam volna. De így, hogy egyetlen villamosmegállónyi szakaszon lefektetnek még egy sinpárt, erre csak azt tudom mondani, hogy azért történt, mert valakinek megint nagyon jó bulit. Ennek a kétvágányositanak, foralomgyorsitás szemszőgéből semmi pozitivuma nincs. Dugó térig kétvágányú a 3-as, onnan a Kálvária téri kitérőig nem, majd 700 méteren EGY VILLAMOSMEGÁLLÓNYIT két sín, majd a II Korháztól még 3 km-it egy sinpáron.. Gyakorlatilag nem alkalmas egy uj villamosszerelvény beiktatására, tehát a menetidön gyakorlatilag semennyit nem foga javítani. A menetidő azért lesz rövidebb a 3-as vonalon, mert átjőnnek a gyorsabb Tátra villamosk az I-ről, miután megérkeznek az új lengyel villamosok. Ez az új egy villamos megállónyi sinpárnak akár tetszik akár nem nem látok más értelmet, minthogy valakinek megéri megépíteni. A forgalom, nem lesz gyosabb. Sőt. Ha átjönnek a Tátra villamosk, gondolom megszűnik a 3Vadaspark járat, és gakorlatilag kevesebb villamos, lesz képes a 3-as vonalán közlekedés, és lehet, hogy nő a várakozás a vonalon.”
  • 60. Léni 2010. június 16. 08:00
    „Helyes! A háromas villamosvonal nincs még felújítva, ha ez is elkészül, mondhatjuk,
    hogy Szeged minden villamosvonala rendbe van téve. Gondolom a "mozgó roncstelep",
    mármint a régi kocsik helyett is újak lesznek beüzemelve.”
  • 59. joy 2010. június 16. 07:01
    „10 Gabi!
    Lehet igazad, ha a 4-est sűrítik, és a 3-as csak 30´enként jár, bőven elég 2 Benga, azaz szinte mind eltűnik.
    Láttom az újabb pótokat, és a múlt héten próbázó 212-213-214 KT4-eseket is.
    :o)”
  • 58. Attis2 2010. június 15. 23:27
    „Mignon

    a 3-as Tarjánból Vadasparkig megy,a 3F-es pedig a fónógyári útig! Holnap a villamos csak Tarjántól a Dugonics térig jár,onnan(Honvéd téri megálló,vagy a Zenekonzival szemben lévő megállónál lehet felszállni a pótlóbuszokra,a Béke utcába terelik őket! Úgy láttam,hogy a 3F-es potló végállomása a Kereskedő löz lesz!”
  • 57. Mignon 2010. június 15. 23:06
    „Melyik az a 3-as villamos?
    Honnan hova megy?
    (az 1-est ismerem, a 2 allomas között)

    Mar, reg jartam arra.”
  • 56. nyomdasz63 2010. június 15. 22:32
    „Bár nem teljesen ide tartozik,De !
    Ha vége a terelésnek,a kamionok és az átmenőforgalom visszakerült a Kossuth L. sgt-ra,
    akkor miért nem állítják végre vissza a régi rendet a Kálvária sgt--Móravárosi krt kereszteződésében ?
    Elfelejtették ?
    Vagy így marad ?
    Azt ígérték,csak ideiglenes !!!
    ---A Kálváriáról kifele a Móravárosira BALRA kanyarodási lehetőségről írok !/most nem lehet/
    Balesetveszélyes is ! Sokan elmennek balra "csak rendőr ne lássa"alapon,vagy a lámpák után a Spar parkoló felé--zázóvonalon át !
    Kinek jó ez ???”
  • 55. tinta77 2010. június 15. 21:12
    „Hetek óta áll a a Rókusi körúti villamospálya építése.Talán előbb azt kellene befejezni és nem egy újabb, a város forgalmát még jobban akadályozó felújításba belefogni. Így is nagyon nehezen oldható meg a közlekedés a novemberi káosz óta + még a rakpart is lezárva!!”
  • 54. Attis2 2010. június 15. 20:12
    „Azt hiszem,ezt hívják varálásnak! A 76-ost miért nem tudták a Bartók tér FELÉ bevinni szintén a Béke utcába,mint a 3,3F,36,és 36Y-os buszokat? Érinthette volna rendesen a Kálvária sgt.-i megállót,a Mars teret,illetve a rendes Bartók téri végállomást! Igaz,így most majd,közelebb lesz a belváros,de akkor is!”
  • 53. Zsoltee0716 2010. június 15. 20:05
    „Ez meg a 2-es villamosé:
    A szerződés vagy a beszerzés(ek) rövid leírása:
    Vállalkozási szerződés Szeged elektromos tömegközlekedése fejlesztése projekt keretében a 2-es villamos
    pálya és felsővezeték, valamint kapcsolódó egyéb építmények építési munkáinak generál kivitelezése és
    kiegészítő tervezése.
    Bontás: troli felsővezeték bontása 3 csomópontban.
    Építés:
    -- Vágány és felsővezeték: a Kossuth sgt.- és a Csongrádi sgt.-között, a Rókusi krt-on, oldalfekvésben 1396 vm
    füves, 104 vm burkolt vágány és felsővezeték,
    -- középfekvésben: 120 vm bazaltbeton burkolatú vágány és felsővezeték, valamint 1266 vm füves és 154 vm
    burkolt vágány és felsővezeték.
    Hurokfordulóban 439 vm füves, 200 vm burkolt, 66 vm vb-lemezes-tőcsvaros vágány és 745 vm felsővezeték:
    -- Kitérők építése: 3 csoport kitérő,
    -- Közműkiváltások (gáz, víz, csatorna, távközlés, elektromos kábel) és közvilágítás átépítése,
    -- Útépítés: 13 500 m2,
    -- Kapcsolódó járdafelületek kiépítése,
    -- Villamos pálya alatti alépítmény és akna építése tápkábelfektetéssel, váltók és vezérléseinek beépítése,
    -- Megállók kialakítása; 8 db perontető és 2 db iker-perontető beépítése,
    -- Ideiglenes és végleges forgalomtechnika kialakítása,
    -- Füves vágány öntözőberendezés építése,
    -- Vértói hurokforduló építése és biztosítóberendezések Iétesítése,
    -- Végállomási épület építése: bruttó 90 m2,
    -- Kertészeti munkák.”
  • 52. Zsoltee0716 2010. június 15. 19:54
    „A szerződés vagy a beszerzés(ek) rövid leírása
    Szeged elektromos tömegközlekedése fejlesztése projekt keretében a 3-as villamos pálya és felsővezeték,valamint kapcsolódó egyéb építmények építési munkáinak generál kivitelezése és kiegészítő tervezése.
    Bontás: meglévő 2 400 vm pálya- és felsővezeték bontás, 5 csoport kitérő bontás,
    Építés:
    -- 3 100 vm vágányépítés szakaszok szerint meghatározott technológiával (rugalmas alátámasztású folytonossínágyazás, füves vágány, nyitott (zúzottköves) vágány), amelyből 700 vm új, második vágány kialakítása,
    -- felsővezeték és közvilágítás építés,
    -- 11 csoport kitérő és vágánykereszteződés építés,
    -- pálya alatti alépítmény és akna építése,
    -- váltók és vezérléseinek beépítése,
    -- csomópontok, megállók kialakítása,
    -- peronrekonstrukció, 9 db perontető építése,
    -- füves vágány öntözőberendezés kialakítása,
    -- közműkiváltások,
    -- 2 700 m? útépítés,
    -- ideiglenes és végleges forgalomtechnika, az építés alatt ideiglenes forgalom biztosítása. részlettervekkészítése a műszaki dokumentációban meghatározottak szerint.”
  • 51. napfenyfurdo_mutyi 2010. június 15. 19:31
    „vOTKA KÉRJEN TANACSOT DEMSZKYTÖL METRO ÉPITES UGYBEN
    XD”
  • 50. Zsoltee0716 2010. június 15. 19:31
    „22. hozzászólás Szemif 2010.06.15. 10:35

    Vagy ha lenne/lennie kellene járműnek a 8-asra rá dobálna pár trolit!Szólót! Azért kellene lennie, mert rövidebb táv,így kevesebb jármű legalább is szerintem. Nem?”
  • 49. napfenyfurdo_mutyi 2010. június 15. 19:30
    „A KAOSZ F0JTATODIK..EE”
68 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ismét veszett rókát találtak

Újra veszett rókát találtak - ezúttal Szőregen. A veszettség az emberre is veszélyes, halálos betegség. Levegőben nem, csak nyállal terjed. Tovább olvasom