Délmagyar logó

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 36°C Még több cikk.

Szerdától megint drágább lett a benzin és a gázolaj

Szeged - A drága benzin és gázolaj miatt a betegszállítók a leállást fontolgatják – nyilatkozták először lapunknak, aminek országos visszhangja lett. Nem csoda, hiszen hazai történelmi csúcsot értek el az üzemanyagárak: az újabb drágulás mától érvényes. A benzinkutaknál hetek óta érzik a forgalomcsökkenést, mivel az emberek spórolni kezdtek.
Mostantól sehol sem lehet háromszáz forintnál kevesebbért benzint, illetve háromszázhúsz forint alatt gázolajat kapni. Emelte ugyanis bruttó 5-5 forinttal a gázolaj és a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol Nyrt., s ezzel újabb történelmi csúcsra jutottak el az üzemanyagárak. A mai drágulással a gázolaj átlagára 335, a 95-ös benziné pedig 317 forint.

A Mol legutóbb május 19-én emelte az üzemanyagokért kért összeget: akkor a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát bruttó négy, a 95-ös benzinét pedig két forinttal növelte a társaság. A legolcsóbb és a legdrágább gázolaj ára között mintegy huszonöt forint, a benzin esetében pedig körülbelül huszonhat forint a különbség. A benzinkutaknál az utolsó hetekben először éreztek forgalomcsökkenést azóta, hogy az üzemanyagárak vágtája tavaly októberben elkezdődött.

Nem csak a motoros foghatja a fejét. Ez még tegnapi ár, ma még drágábban adják az üzemanyagot. Fotó: Karnok Csaba
Nem csak a motoros foghatja a fejét. Ez még tegnapi ár, ma még drágábban adják az üzemanyagot. Fotó: Karnok Csaba

Az elviselhetetlen mértékű drágulást azok a cégek érzik meg elsősorban, amelyek állandóan „mozgásban" vannak. A betegszállítók például a leálláson gondolkodnak, amennyiben az egészségügyi tárca nem hajlandó arra, hogy az egekbe szökő üzemanyagárakhoz szabja a finanszírozást. Erről lapunk számolt be hétfőn – elsőként az országban. A cikkben foglalt állítások azóta óriási sajtóvisszhangot kaptak. Kiderült, miközben az önköltségi ár 190 forint kilométerenként, a betegszállítók még ennek felét sem kapják meg. Csongrád megyében az összes ilyen profilú cég több tízmilliós adósságot görget maga előtt.

Nehéz helyzetbe került a Tisza Volán Zrt. is, 2007-hez képest közel 40 százalékkal emelkedett ugyanis a buszokat hajtó üzemanyag ára – mondta el Szeri István vezérigazgató. Literenként 40-50 forinttal magasabb most az átlagár. A közlekedési társaságnak éves szinten 300-400 millió forinttal nagyobb költségeket kellene kigazdálkodnia, de ez lehetetlen vállalkozás. A cég kénytelen lesz veszteségtérítési igényt benyújtani azokhoz a városi önkormányzatokhoz – megrendelőkhöz –, amelyekkel közszolgáltatási szerződést kötött. Valamint az államhoz, amely a helyközi és a távolsági szolgáltatásban az „ellátási felelős".

Nem látszik, hol a hegymenet vége... DM/DV-grafika
Nem látszik, hol a hegymenet vége... DM/DV-grafika

Taxisok: még maradt mozgástér

A taxitársaságok egyelőre ki tudják gazdálkodni az üzemanyagár-emelést – közölte Bobkó Attila, a Taxi 3 vezetője, a kamara közlekedési osztályának elnöke. Ez annak köszönhető, hogy januártól – a szegedi önkormányzattal történt tárgyalások nyomán – maximálták a tarifahatárokat. Eszerint a normál tarifa alapdíja legfeljebb 500, a távolsággal arányos egységdíj 300, az idővel arányos egységdíj 75 forint lehet Szegeden. Budapesten azonban elégedetlenek a taxisok, és emelést követelnek.

Olvasóink írták

  • 11. zoltanz 2008. június 18. 13:50
    „Alternatív energia a megoldás, nagy mennyiségben áll rendelkezésünke. Mert ez a kormány rendesen meg.ingatta az egész nemzetet.”
  • 10. Emberke 2008. június 18. 13:33
    „Az eszem áll meg! Napokkal korábban beharangozzák az áremelést, na, ez a pszichés terror. Aztán emelik, valóban, gátlástalanul az egekbe. Fizess, Magyar! Az üzemanyagtöltő állomásokat pedig kiadják vállalkozóknak, aki befektet, finanszíroz, közben kezét-lábát megkötik. Előírják, mit vehet, mennyit vehet, honnan vehet, mennyiért vehet. Meghatározzák hogy mennyi pénzt kell letenniük havonta. A maradékból meg finanszírozhatják a következő beszerzést. Maffia!!!!”
  • 9. Stone 2008. június 18. 12:41
    „Volán ritkít --> több ember kényszerül autóba --> megfulladsz.”
  • 8. Mil 2008. június 18. 11:41
    „A tömegközlekedésben meg sok a pazarlás. Nem egy esetben passzióbol mennek a buszok, olyan kevesen vannak rajtuk, van egy rakás teljesen felesleges járat. NA meg, ha összecsúsznak a járatok, akkor célszerű lenne ha csak az egyik menne, de nem, mert nem maradhat ki járat.. Ergo még mindig nem elég drága a gázolaj :)
    Tehát a volán helyében szépen megritkítanám a járatokat, meg átszervezném a menetrendet, de nem emelnék tarifát. De valszeg nem ez fog történni, hanem a legrosszabb: tarifát emelnek, és folytatják tovább a pazarlást(a várossal együtt persze, mert az diktál). Drágább tarifával meg még tovább csökken az utasszám, még gazdaságtalanabbak lesznek a járatok..”
  • 7. Mil 2008. június 18. 11:36
    „Az LPG 180. De előbb-utóbb emelik valszeg a benzin után.”
  • 6. k 2008. június 18. 09:47
    „Lehet igyekezni kellene más üzemanyagok íránti érdeklődés.
    Meg reméljük a magyar állam engedi is őket használni, mivel egyes üzemanyagoknak nincsen jövedéki adója. hehehe

    Valóban közel fele adó 1l akár melyik üzemanyag esetében, de talán kivétel itt a CNG ill. az LPG”
  • 5. geza 2008. június 18. 09:38
    „NEM BIRKAORSZÁGBAN::

    Fuvarosok és gazdák tüntetnek Brüsszelben
    2008. június 18. 09:29


    MNO
    Fuvarozók és gazdák is tüntetnek szerdán Brüsszelben a magas üzemanyagárak ellen. Délelőtt kétszáz kamion érkezik a belga főváros központjába és három taxitársaság sofőrjei is csatlakoznak hozzájuk, vidékről pedig várhatóan mintegy ezer traktorral érkeznek meg a gazdák.

    A gazdák amiatt is tiltakoznak, hogy a magas üzemanyagárakat nem kompenzálja a mezőgazdasági termékek felvásárlási árának emelkedése. A csütörtökön kezdődő kétnapos uniós csúcs egyik napirendi pontja, hogy mit lehet tenni az üzemanyag- és élelmiszerárak növekedésének megfékezése érdekében.”
  • 4. honorus 2008. június 18. 08:09
    „Ez mekkora, újságírónő kérdezi a kolléganőjének az apját, nem egyszerű!!!
    "A taxitársaságok egyelőre ki tudják gazdálkodni az üzemanyagár-emelést - közölte Bobkó Attila, a Taxi 3 vezetője"”
  • 3. kettő 2008. június 18. 07:38
    „Ilyenkor hol a taxis-blokád? Hol vannak a fuvarozók, és hol vannak a mentők, tűzoltók, rendőrök, betegszállítók?
    Azt gondolom, hogy az üzemanyagárakra rótt adók közül valamelyiket csökkenteni kellene... Mert ha nem, itt nagy balhé lesz. De a legnagyobb probléma mégis az, hogy a kormány a legkisebb szándékát sem mutatja annak, hogy megpróbálja csökkenteni ezt a súlyos terhet... Sajnálom...”
  • 2. egy 2008. június 18. 07:09
    „jani8989!
    Nem akarok közönséges lenni, de szeretném, ha Te, és egy tanyasi kecske egész közeli viszonyba kerülnétek! :)
    Sok embernek a munkaeszköze a jármű!”
  • 1. jani8989 2008. június 18. 01:25
    „Egyébként ha a városvezetés ki akarná tényleg zárni a belvárosból az autókat, akkor a legjobb megoldás lenne, ha valami helyi adót kivetnének az üzemanyagra. Vagy javaslom Gyurcsányéknak, hogy a környezetvédelem felvirágoztatásához rójanak ki még úgy 150 ft plusz adót a benzinre és dízelre, és akkor garantáltan kevesebb lesz a járműhasználat.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Erőszakos közösülésért tíz év fegyház Bertának

Szeged - Helybenhagyta a Bács-Kiskun Megyei Bíróság ítéletét a Szegedi Ítélőtábla abban az ügyben,… Tovább olvasom