Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 23°C Még több cikk.

Szerethető, biztonságos: megyénk körforgalmai

Szeged - Hollandiában 6000, Magyarországon 400, Csongrád megyében 44 körforgalom található. Az első hazai körforgalmú csomópontot Rigó Mihály szegedi mérnök tervezte 1990-ben, és azóta építési lázban égünk. Szeretjük őket feldíszíteni: Kisteleken például még szökőkutat is állítottak a körforgalom közepébe.
Életünk és biztonságunk része a körforgalom. Szeged egyes pontjain kevés híja van annak, hogy nem vonulnak fel időnként emberek, „Körforgalmat akarunk!" feliratú táblákkal.

Holott Magyarországon az első körforgalmat csak 1990-ben adták át (lásd keretes írásunkat), és jelenleg sincs több négyszáznál, míg Hollandiában a számuk hatezer. Szegeden alig tíz éve fogtak hozzá rangidős Csillag téri csomópont építéséhez. Ezt követően viszont felgyorsultak az események, a Dugonics téri kettős körforgalom mint országos hírű attrakció például 2002-ben készült el. Légrádi Veronikától, a Magyar Közút Kht. sajtószóvivőjétől megtudtuk, Csongrád megyében 44 körforgalmú csomópont található az országos és az önkormányzati utakat együttvéve.

A szegedi Csillag térnél virágok nyílnak a körforgalom lencséjében Fotó: Karnok Csaba
A szegedi Csillag térnél virágok nyílnak a körforgalom lencséjében
Fotó: Karnok Csaba

Belterületen a körforgalom – amellett, hogy megkönnyíti a közlekedést – környezetformáló elem, kialakításánál, berendezésénél a forgalmi szempontokon túl városépítési, városképi szempontokat is figyelembe kell venni – magyarázta Oláh Miklós, a szegedi polgármesteri hivatal fejlesztési irodájának munkatársa. Szegeden jellemzően virágok, cserjék díszítik a körforgalmakat.

Két kisvárosban viszont kifejezetten hangsúlyos szerepet kapott a körforgalom: Mórahalmon a közepén áll az ország- és városzászló, Kisteleken pedig szökőkút látványa tárul az autós elé. Ez utóbbira Nagy Sándor polgármester nagyon büszke, szerinte az egész országból a csodájára járnak a körforgalmuknak. Nem titkolta, hogy a közepében álló Szent István-szökőkutat maga tervezte, de a megvalósítás már csapatmunka volt. 2003-ban adták át a pont azon a helyen álló, 1903-ban fúrt artézi kút emlékére.


Azért volt még fontos, hogy ennyire hangsúlyt kapjon a körforgalom – magyarázta –, mert a kisvárosnak ez a mértani középpontja, itt keresztezi egymást két főút, amely szabályosan négy részre osztja a települést. A víz szerinte nyugalmat áraszt, ugyanakkor figyelemfelkeltő. Sikerült azt elérni, hogy még nem történt baleset a csomópontban.

Szegedi mérnök tervezte az elsőt

Rigó Mihály, a Magyar Közút Kht. Csongrád megyei igazgatóságának osztályvezetője tervezte az ország első körforgalmú csomópontját az 55-ös, vagyis a Bajai úton, a kiskunhalasi és a tompai elágazásnál. Mint ahogy azt a szakértő elmondta, francia szabvány szerint készült, hiszen itthon a körforgalomnak nem voltak hagyományai. Mellesleg az első angol szabvány szerinti kétsávos spirális körforgalom is Csongrád megyében készült el, az algyői úton.

Mi lehet középen?

Más az előírás kül- és belterületen azzal kapcsolatban, mit szabad a körforgalom középszigetébe tenni. Külterületen nem lehet kemény tárgyat középre állítani, mert az életveszélyes sérüléseket okozhat. Ezért például a régi ötös út M5-ösnél lévő két körforgalmában a bográcsok hungarocellből készültek – ezt Frank Sándor, a Fehértói halászcsárda tulajdonosa mondta el. Elárulta, nemcsak reklámcélból állnak ott a bográcsok, hanem azért is, mert a hagyományokra hívják fel a figyelmet. Ezért nem is kell fizetniük utánuk. Belterületen lehet díszíteni virággal, szobrokkal, plasztikával, zászlókkal, szökőkúttal is a körforgalmat, az út szintje felett viszont egy méternél magasabb létesítmény nem helyezhető el.

Olvasóink írták

  • 16. El Nyomottka 2008. június 03. 14:51
    „".. a régi ötös út M5-ösnél lévő két körforgalmában a bográcsok hungarocellből készültek - ezt Frank Sándor, a Fehértói halászcsárda tulajdonosa mondta el. Elárulta, nemcsak reklámcélból állnak ott a bográcsok, hanem azért is, mert a hagyományokra hívják fel a figyelmet. Ezért nem is kell fizetniük utánuk."

    Így kell felsőfokon mutyizni! Aki tele van lóvéval és jó kapcsolatokkal rendelkezik, annak nem kell közterülethasználati díjat fizetnie...”
  • 15. seleron 2008. június 01. 18:06
    „Van még pár kereszteződés Szegeden amit célszerűbb lenne felváltani körforgalommal. Az ország területéről meg nem is beszélve”
  • 14. kötekedő 2008. június 01. 12:35
    „Vazze! De régen is voltam arra! Kösz!”
  • 13. ifj. Nagy Gábor 2008. június 01. 12:30
    „A Clark Ádám térrel kapcsaolatban: volt, nem volt, most megint van. :-)))

    Részletesebben: http://www.cserkesz.hu/otker/old/szakagak/kerekparos/marciusiemlektura2007/diak/069.jpg”
  • 12. kötekedő 2008. június 01. 10:22
    „Javaslom a körforgalom kipróbálását pl. Párizsban. A jobbról jövőnek van elsöbbsége, mint nálunk az egyenrangúban. No ott aztán kell figyelni. Ráadásul olyan széles némelyik (pl. a Place Charles De Gaulle, a Diadalívnél), h több sávon halad a forgalom, de az nincs fölfestve, tehát mész ahol akarsz. Na az komoly. Nálunk egy hasonlóban naponta törnék az autókat.
    A körforgalom kultúrához nálunk sajnos hozzátartozik, hogy úgy megyünk bele ( főleg menő terepjárókkal meg 10millás autókkal) mintha nekünk lenne elsöbbségünk, kifelé meg nem indexelünk, mert hát minek azt tudnia bárkinek is hogy merre akarunk menni. Na ezen kellene változtatni.”
  • 11. kötekedő 2008. június 01. 10:04
    „Sondorka és a többiek!
    A Clark Adam téren nincs körforgalom. Jó lenne megnézni mégegyszer. Az Alagút vagy a híd felől érkezőknek van elsöbbsége, még akkor is ha a téren az út körbe megy.”
  • 10. NTK 2008. május 31. 15:29
    „Nekem csak annyi a problémám velük, hogy nem elég nagy az átmérőjük. Egy kamionnak elég nagy a fordulási sugara. Ezt nem veszik figyelembe a tervezők. Elég megnézni a 47-esen a MOL kútnál lévőt. A szélei a halszálkás tábláig le van taposva. Franciaországban vannak olyanok amelyek belső átmérője legalább 50 méter.”
  • 9. strangerrr 2008. május 31. 14:38
    „A jelzőlámpás körforgalom (ami ugye jelzőlámpás csomópont, nem körforgalom, csak a körgeometria miatt hívjuk pongyolán (körforgalomnak)), még nagyon új dolog nálunk. Kettő van csak Győrben, idő kell míg megszokják, de a gond inkább azokkal van akik nem odavalósiak és elöször látnak ilyet.
    Amint egyre terjed, úgy válik általánossá. Nyugaton vannak olyan 5-6 sávos körök amik ki sincsenek táblázva, mert egyszerűen táblázhatatlanok, vagy ismeri valaki vagy nem...

    A Rókusi krt.-Kossuth Lajos-Vásárhelyi Pál utcában ráadásul villamos szétválás is lesz a kör közepén... Viszont prizmázzák a burkolati felfestéseket és az fog világítani amelyik iránynak szabad mennie...

    Érdekesség: A mágikus körforgalom Swindonban:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_%28Swindon%29”
  • 8. Vega 2008. május 31. 14:07
    „hehh:
    http://www.delmagyar.hu/hirek/korben_veszelyesebb/2053243/
    na szoval akkor ezt hivjak ugy hogy paradoxon?:)”
  • 7. egy 2008. május 31. 13:42
    „Utrechtben (Hollandia) jártam egy 3 sávos, és jelzőlámpás körforgalomban... Az újdonság hatására kerültem vagy 3 kört, mire rájöttem, hogy " hogy müködik"... :)
    Ja, és ott sok függött a többi autós jóindulatán, következetes vezetésén, mert ha nem segítenének egymásnak, és nem volnának előzékenyek egymással az autósok, akkor néhányan (én is) nem 3, hanem 23 kört is mehettem volna, mire kijutottam volna belőle. :)
    A mi közlekedési morálunk az, hát... Izé... Kíváncsi leszek majd, hogy felnövünk-e a "feladathoz... (Izabella-híd)”
  • 6. strangerrr 2008. május 31. 10:15
    „Igen, az első újkori körforgalom, az említett 55-53 főutak kereszteződésében ugyanannak a szegedi mérnöknek a nevéhez fűzödik, mint a Csillag téri, ill. mint Magyarország első kétsávos spirális körforgalma a 47es úton a Téglás utcánál Algyőn.

    Egyébként mivel újdonság volt nálunk, a "szakma" évekig tiltotta és ellenállt.

    A jövő szerintem a 2 sávos spirális körforgalmaké, legalábbis külterületen főutaknál. Jóval nagyobb a kapacitása, Hollandiában a 2x1 sávos utakra is ilyeneket pakolnak.

    És ne feledjük el, hogy jövőre épül hazánk harmadik jelzőlámpás körforgalma Szegeden az Izabella lábánál.”
  • 5. Lapland 2008. május 31. 10:11
    „Nagyon praktikus megoldás a körforgalom,viszont sokan nem ismerik a közlekedés rendjét,megtévesztően viselkednek. Szerintem sok helyen a körforgalom jobb megoldás a közlekedési lámpánál.Lehet,hogy nagy járművek vezetői/kamion vagy annál hosszabb/ nem osztják vélaményem.Külföldöm jártam először körforgalomba,nekem is furcsa volt,mivel csak könyvből ismertem.”
  • 4. Carlo 2008. május 31. 09:32
    „amikor én tanultam először a kreszt, s annak idején vezetni, bizony csak elméletben volt a körforgalom,,
    igen, a Clark Ádám téren, Budán....,
    én akkor többről nem is tudtam.... igen igen, ez valóban régen volt
    s aztán én is külföldön láttam sokat,
    Jó, hogy végülis ide is megérkezett ez a fajta gondolkodásmód,
    mely sokkal nagyobb biztonságot nyújt.
    Az is igaz, hogy egynémely kamionosoknak ez nem jelentett gondot áthajtani rajta tökön -paszulyon.s még j sokáig meglátszott a nyoma is .))))”
  • 3. joy 2008. május 31. 09:12
    „[1]
    Azok nem tervezett körforgalmú útkereszteződések voltak, az épített környezet alakította olyanná őket. Ilyen pölö az Oktogon is!
    Útkereszteződése épített, szabványos körforgalom valóban a bajai elágazás volt az első ráadásul külterületen még ötletként sem szerepelt addig.
    Szegeden meg a csillagtér lett.

    Szökőkutas körforgalmakból Nizza környékén látni többet is, ott van olyan is, amelyik közepén fa áll, és akörülgyűrű-szökőkút van.
    Brüsszelben pedig szökőkutas körforgalmon villamos halad át a medencén!”
  • 2. morgó 2008. május 31. 08:16
    „Jó lenne, ha a körforgalmak közepére ültetett bokrokat nyírnák, mert pl. a Szentháromság u-Bécsi krt. kereszteződésésben lévő körforgalomnál akkora a bokor, hogy nem lehet látni, ki merre indexel kifelé.”
  • 1. Sondorka 2008. május 31. 08:02
    „Szegedi mérnök tervezte az elsőt?
    Nem igaz.Az ötvenes években tele volt elsősorban a főváros körforgalmakkal.Pl: Nagyvárad tér,Clark Ádám tér stb.
    A hetvenes években a forgalom irányítói azt mondták,hogy a körforgalmak korszerűtlenek ,akadályozzák a folyamatos közlekedést és ezzel az indokkal megszüntették őket.
    Egy kicsit vigyázni kellene a közleményekkel.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Albummal, tortával várják Rúzsa Magdit

Szeged - Mi a közös a kézilabdaedzőben, a cukrászban és az óvodás kislányban? Mindannyian lelkesen várják Szegedre, lapunk ajándékkoncertjére Rúzsa Magdit. Tovább olvasom