Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Szeretnék átlátni a média világát

Kutatások szerint a magyar gyerekek majd négy órát tévéznek naponta, szükséges volt tehát egy tantárgy bevezetése, ami eligazítja őket a média gyakran manipulatív világában. Van gimnázium, amely tagozatot indított hasonló céllal, az általános iskolai tanár azonban kevesli az óraszámot.
A magyarok már évek óta dobogós helyet foglalnak el a világban – a tévénézéssel töltött órák száma alapján. Nem csoda, hogy az utóbbi években új tantárgyat vezettek be az általános és középiskolákban, ami a mozgóképi média történetével, eszközeivel, hatásaival foglalkozik.

Pesszimista gyerekek

A Deák Ferenc Gimnáziumban – a hatalmas érdeklődés miatt – szeptembertől mozgóképkultúra- és médiaismereti tagozat indult, ahol heti két órában értékelik, elemzik tanári segítséggel a média világát a diákok. A tantárgy oktatását két éve kezdték a tizenegyedikes osztályokban, az érdeklődők azonban az utolsó évben is tanulhatják, sőt érettségizhetnek is belőle – ami az egyetemi filmes és médiaszakokon pluszpontokat ér. – Amikor a gyerekek idejönnek, pesszimisták: úgy vélik, minden tévé hazudik az életről, és butítja őket. A mi célunk az, hogy amikor végeznek, differenciáltabban és józan kritikával ítéljék meg a média tevékenységét, és eligazodjanak a mozgóképi „szövegolvasásban", mert ez az életünk mindennapi része – magyarázza Erdélyi Eszter, az új tagozat vezetője.

A valóság látszata


Mint mondja, ennek érdekében valóság-
show-kat, szappanoperákat és híradókat egyaránt elemeznek: megtanítják, hogyan keltik a valóság látszatát a valóságshow-k, miért ülnek mindennap a tévé elé a sorozatfüggők, hogyan tálalható ugyanaz a hír egyik és másik csatornán – a célközönségtől függően. A gyerekek nemcsak nézhetik, ki is próbálhatják a mozgóképes manipulációt, hisz tananyagként kisfilmeket kell forgatniuk.

Életszagú tantárgy


Az Arany János Általános Iskolában nyolcadikban oktatják az életszagú tantárgyat – de csak heti egy órában. Kónya Lászlóné szerint ez nagyon kevés, figyelembe véve, hogy Angliában ugyanezt heti négy órában teszik – noha a britek nem állnak a tévéfogyasztási toplista élén. – Egy év alatt a legfontosabbat biztosan sikerül megtanítanunk: azt, hogy nem kötelező tévét nézni, más szórakozás is létezik a világon – mondja a tanárnő. Kifejtette: rengeteg gyerek készen kapja a tévéfüggő életformát, ezt látja a szüleitől, így föl sem vetődik benne más kikapcsolódási lehetőség. A tantárgy a szülőkig is „elér": gyakran módosítanak addigi szokásaikon a felnőttek, ha látják, hogy a gyerek kritikusan kezeli a tévéműsorokat.

Fejlődik a vitakultúrájuk


A mindennapok részét képező média elemzése emellett a gyengébb képességű gyerekeknek is lehetőséget ad arra, hogy kifejtsék véleményüket, alakuljon vitakultúrájuk. Ugyanis többségük öt-hat éve rendszeres tévénéző – így hozzászólhatnak a témához. – Segítségre szorulnak a gyerekek, hogy ne váljanak a média közvetítette reklámipar kiszolgáltatott fogyasztóivá, hogy normális értékrendjük alakuljon ki, és ne küldjenek emelt díjas SMS-eket első szóra – hangsúlyozza a tanárnő. Hozzáteszi: ennek érdekében gyakran kiszámoltatja diákjaival, mennyit is keres egy-egy csatorna a beküldött, rövid szöveges üzenetek révén.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Törött bokával érkezett haza Karcsika édesanyja

Isztambulban vasárnap megtámadták és kirabolták Bogosné Papp Edinát. Az asszony súlyos sérüléseket… Tovább olvasom