Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Szétcsúszott a sín az 1-es vonalán - javítják

Szeged - Az 1-es villamosvonal felújítását végző kivitelező egy hónapja fektette le az új síneket az Indóház tér Gőz utcai „bejáratánál", az ívben.
A napokban az A-Sz-E Konzorcium légkalapáccsal felbontotta a kész bazaltbetont. A törmelékkupacok között tucatnyi munkást lehetett látni, akik törték a burkolatot, egyengették a vágányok alapját, igazították a síneket.

Szétcsúszott a sín az 1-es vonalán. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Mi történt? Hátráltatja a javítás a december közepére tervezett átadást? – A vágányokat a kivitelező rendben beépítette, a nyomtáv az előírásoknak megfelelően elkészült. A sínek azonban az utána végzett munkálatokkal kapcsolatos hőmozgások, hegesztések miatt torzultak, szétcsúsztak. Ezért ellenőrzéskor javítást rendeltünk el – tudtuk meg Csanádi Zoltántól, a szegedi tömegközlekedési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatójától.

A vágányrendszer gyártója azt javasolta, hogy a kivitelező megerősített burkolattal építse újra ezt a részt. Ezt a helyreállítást végzik el a napokban. A javítás költsége a kivitelezőt terheli, a beavatkozás a megrendelő város és SZKT számára nem jelent többletkiadást. Emiatt a vonal felújítása nem csúszik, a tervezett befejezése továbbra is december közepe. Akkor várhatóan visszaáll a villamosközlekedés a teljes egészében korszerűsített 1-es vonalon.

Szétcsúszott a sín az 1-es vonalán. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Megírtuk: eredetileg november közepéig kellett volna elkészülnie az 1-es belvárosi és Indóház téri szakaszának, de a Zrínyi utcai közműproblémák miatt a város és az uniós projekteknél kötelezően eljáró mérnök egy hónap csúszást fogadott el.

Olvasóink írták

54 hozzászólás
  • 54. Alsóváros 2011. november 04. 16:05
    „51. ifj. Nagy Gábor 2011.10.30. 22:13

    Ezt a "Csináld te jobban, ha tudod" meg "Kíváncsi vagyok, hogy az itt kommentelők hogy oldanák meg" dolgot felejtsd már el végre.

    Egyszerű analógiával élve: nem kell operaénekesnek lennem ahhoz, hogy megállapítsam, hogy "Mr. 4 oktáv" vagy "Dolly Rambo" nem tud énekelni.

    És azt is látnod kellene, hogy akik ezt tervezik/kivitelezik komoly pénzeket akasztanak le a munkájukért. Ugyan milyen alapon várod el azt, hogy bármelyikünk ezt megcsinálja ingyen? Te sem gondolhatod komolyan.

    Ettől függetlenül meglehet a véleménye mindenkinek, és az bizony lehet negatív is valós kritikákkal.”
  • 53. ferdzso 2011. november 04. 13:20
    „Talán jobban jártak volna, ha megfelelő szakemberek végzik el a munkát, (valószínűleg emez olcsóbb volt), és a vasútépítőkre bízzák. Ott már tudják, hogy a síneket az ívekben dönteni kell, és hegesztés előtt előfeszíteni... stb.”
  • 52. ML 2011. november 01. 11:34
    „Tisztelt ifj. Nagy Gábor úr,
    Az Európai Uniós pályázatokban megfelelő képzettséggel és tapasztalattal rendelkező tervező és kivitelező cégek vehetnek részt. Munkájukért megfelelő díjazásban részesülnek. Ennek ellenében elvárható a jó minőségű, határidőre elkészült munka. Sajnos ez az ami a szegedi tömegközlekedés fejlesztés során gyakran hiányzik.
    Az itt hozzászólók nem részvevői a projektnek, hanem adófizetőként fizetnek érte.
    Üdvözlettel,
    Markó László”
  • 51. ifj. Nagy Gábor 2011. október 30. 22:13
    „36. N.P.
    "Dózsa Úr!

    "Nem tudom mikor jutunk oda, hogy aki nem ért hozzá nem okoskodik bele."
    Azért csendben megjegyezném: ez a projekt küszködött/küszködik néhány "apró" problémával tehát akik baromira értenek hozzá azok végeztek kifogásolható munkát. "

    Azért csendben megjegyezném, hogy kíváncsi lennék arra, ha az itt kommentelők végezték volna a projekt megtervezését, kivitelezését, akkor mennyivel több hiba lett volna benne.

    Persze ezt sohasem fogjuk megtudni, ezért kicsit egyenlőtlen a helyzet...”
  • 50. ifj. Nagy Gábor 2011. október 30. 22:12
    „20. lukrecia
    "Ennyi penzbol az Anna kuttol az Aradi terig le kellett volna vinni a sineket keregben a fold ala, es a belvaros fellelegzett volna ."

    A belváros akkor lélegezne fel, ha autósok nem jönnének be / ők lennének a föld alá rakva. Mivel a dugót és a zsúfoltságot nem a villamos okozza!

    Ha meg ennyi pénzből alagutat építettek volna, azzal ennél alighanem súlyosabb gondok lennének... de IQ50 alattiak számára azért valószínűleg nem volt rossz hangulatkeltés a hozzászólásod.”
  • 49. nexia3 2011. október 30. 21:27
    „Hát nagyot csalódtam volna,ha nem ez lett volna!!”
  • 48. N.P. 2011. október 30. 17:34
    „oszama

    Elnézést, de nem Moon-nak kell értenie a hegesztéshez és vizsgálati módszereket ajánlani, hanem azoknak akik ezt a munkát jó pénzért elvállalták!
    A szerződés megkötésekor nem rendelkeztek azzal a technikával, tudással, amivel az általuk vállalt munkát el tudják végezni? Gondolom ennek az ellenkezőjéről azért tettek írásbeli nyilatkozatot....”
  • 47. varadipal 2011. október 30. 17:19
    „17.Deszkás: Csak nem Te vagy a kivitelező? Nem a sz@r munkát kellene védened. A kerámiával kapcsolatban:minden nagyváros kitermeli a maga szemetét.”
  • 46. dosytres 2011. október 30. 11:24
    „Kezd olyan lenni az egész,mintha vasúti modell terepasztalon készülne:ott is részenként illesztik össze a síneket,de ott legalább a hibák kijavítása nem kerül annyi pénzbe!”
  • 45. deszkás 2011. október 30. 10:57
    „DOBÓ! A 17-es hsz-emre ha válaszolnál Potkázás helyett. A másik ilyen névre ne hozz szégyent mert te is épitetted a cocalizmust az ilyen kiváló, kimagasló, megtéveszthetetlen munkaerőként.”
  • 44. oszama 2011. október 30. 10:48
    „Moon 2011.10.29. 22:56
    Ha ennyire értesz a hegesztéshez, akkor lécci írd már meg, hogy milyen módszerekkel lehet a hegesztési keresztmetszetben a bennmaradó feszültségeket vizsgálni. Valamint javasolj egy módszert a feszültségek megszüntetésére.”
  • 43. aaronkaa 2011. október 30. 10:41
    „Az A-SZ-E konzorcuim mögött az A-Híd Zrt. áll. Tőlük már megszokhattuk a hitvány, trehány, kritikán aluli munkát, ami mindig késve készül el az esetükben. El lehet képzelni, hogy milyen mérhetetléenül alacsony színvonalon dolgoznak, ha már egy kis hőingadozás is elég ahhoz, hogy szétcsusszanak a sínek. Ezeknek síneknek 20-30 évig bírniuk kellene a villamosok alatt. Mikor fejezi már be az ámokfutását az A-Híd Zrt?”
  • 42. szunyi 2011. október 30. 09:43
    „35. drdozsag

    Tisztelt Dr. Dózsa Gábor!

    Sokkal kevesebb forumbeli "anyázás", tévinformáció stb. lenne, ha az amit leírt egyből benne lenne a cikkben és nem csak általánosságokban lenne leírva. Az is jó lenne, ha nem közvetlenül a cikkben, csak linkelve lenne az adott technologia leírása, mi volt a konkrét probléma etc.
    Ha a Délmagyar úgyis jelentős összegeket kap a kommunikácioért, akkor csinája már jobban.

    Tisztelettel,

    Szunyi”
  • 41. 266722 2011. október 30. 09:38
    „Csak azt tudnám,hogy Botkának mi köze ehhez.Ez már nagyon primitiv véleményZsigeri gyűlölet,ami sajnos K.Á.irásában nagyon igaz.”
  • 40. joy 2011. október 30. 06:38
    „Látom már.
    Bocsi!”
  • 39. joy 2011. október 30. 06:35
    „Van olyan akármi, amit rendesen meg tudnak ittHUN csinálni?

    8!
    Dózsának mi a túró köze hozzá?”
  • 38. DobóI 2011. október 30. 05:02
    „Igazi szocialista minőségi munka volt.. Ezen nem is kell csodálkozni egy Botka vezette városban..”
  • 37. Moon 2011. október 29. 22:56
    „Egy apró kérdés tisztelt Dózsa úrhoz!
    A nevezett hegesztő mérnök a hegesztés elvégzése után mi a bánatért nem ellenőrizte az elvégzett munkát?
    Jobb helyeken ezt azért elvégzik és nem utólagosan próbálják magyarázni azt ami felesleges.
    Még egy apróság ha lett volna megfelelő ellenörzés már ami a hegesztések befejeztével élvégezhettek volna akkor nem utólag kellene a bebetonozott pályatestet újra szétverni.
    Az a baj kicsiny hazánkban a hitvány munkát mindig megpróbálják valamivel meg magyarázni.
    Még egy apró megjegyzés, ha lenne megfelelő kontrol a kivitelezésnél akkor nem a már elkészült pályát kellene szlétverni.”
  • 36. N.P. 2011. október 29. 21:29
    „Dózsa Úr!

    "Nem tudom mikor jutunk oda, hogy aki nem ért hozzá nem okoskodik bele."
    Azért csendben megjegyezném: ez a projekt küszködött/küszködik néhány "apró" problémával tehát akik baromira értenek hozzá azok végeztek kifogásolható munkát. Ja, és közben a mi pénzünket költik, mi nyeljük a port legalább a Jus murmurandi maradjon meg nekünk hozzá nem értőknek.”
  • 35. drdozsag 2011. október 29. 20:27
    „Többször mondtam már, a közlekedés olyan mint a foci, mindenki ért hozzá. Nem tudom mikor jutunk oda, hogy aki nem ért hozzá nem okoskodik bele. A villamos pályát tökéletesen megépítette a kivitelező, aki a városi vasúti pályaépítésben Magyarország egyik legjobb csapata. A nyomtáv is teljesen rendben volt. A technológia nyugati, úgy tudom belga és a gyártó cég rendszeresen ellenőrizte a pályafektetést. Természetesen felmerül a kérdés akkor mi történt, hogy "szétcsúsztak a sínek". Valóban a hegesztés miatt, de nem az egyes sínszálak összehegesztésekor, mert az valóban fura lenne, hanem a ívek csikorgásgátló felhegesztésekor. A technológia lényege, hogy három csíkban mélyen behegesztenek egy-egy keményebb réteget. Ezáltal az ívben nem csikorog a villamos és a sín élettartama 2-3 szorosára nő. Műszaki ember tudja, hogy hegesztéskor hihetetlen feszültségek keletkeznek az anyagban. Itt is ez történt, és nemcsak a nyomtáv változott, hanem a sínek függőleges tengelye is jelentősen elfordult a hőhatásra. Ugyanez történt a 4-es vonal tarjáni hurokfordulójában is, csak ott a hőhatásra több helyen eltörtek a sínek. Tehát valóban technológiai hiba történt, de a kérdés messze nem olyan egyszerű, hogy mindenki értsen hozzá. (Csak megjegyzem, hogy tapasztalt hegesztő mérnök határozta meg a hegesztés módját. Aki dolgozik az hibázik is, szemben azokkal akik csak kritizálnak. Ők nem tévedhetnek.)
    Dózsa Gábor”
54 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Miért nem volt tanácsos Zeusz pajzsára, az égiszre nézni?

Rettegés fogja el a halandókat, felhők ereszkednek le, villámlik és dörög az ég. Ezt tudja a pajzs. Meg még valamit... Tovább olvasom