Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 18°C Még több cikk.

Sziget 2014: Dagonya és sörvadászat

Budapest - Bokáig érő sárban dagonyáztunk végig két koncertet a szabadság szigetén. A külföldiek többségben vannak, de nem baj. A VIP nem a régi. Mégis: a Sziget a fesztiválok fesztiválja.

Este hat órára elállt az eső, körülbelül ekkor értünk ki a Hajógyári Szigetre csütörtökön. A (számunkra) első nap izgalma és a sártenger látványa miatt nehezebben hangolódtunk rá a bulizásra, azzal győzködve önmagunkat, hogy nem, még nem vagyunk túl öregek a fesztiválozáshoz.

A szabadság ára

Idén a hetijegy 74 ezer forintba került, a napijegy elővételben 15 ezerbe. Egy korsó sör 650 forint, a dobozos 740. 4 cent unicumért 950-et kérnek, a kóla 450 forint. Ha valaki megéhezne: a sima lángosért 500 forintot kell fizetni, a sajtostejfölösért 700-at. A gyros pitában 1100 forintba kerül, a gyrostál 1600 forint.

A karszalagot még szerdán megszereztük, de aznap éjszaka vonzóbb programnak tűnt a belvárosi óriáskerék - 2400 forintért körbenéztünk az éjszakai Budapesten.

Csütörtökön tényleg csak az eső tartott vissza a korai kezdéstől. De este hatkor már nem volt visszaút, ráléptünk a szabadság felé vezető hídra, megkezdtük a "szigetelést".

A Filatorigát HÉV megállótól körülbelül fél óra telt el, és már bent is voltunk. A hőn áhított első korty sör azonban még váratott magára: még nem töltöttük fel a Festipay kártyánkat. Jóhiszeműen tettünk rá "egy tizest", elég lesz. Eztán jött az akadályverseny: a bokáig érő sár- és tócsacsapdákat kerülgetve lassan, de biztosan eljutottunk a nagyszínpadhoz.

A tömeg Lily Allent várta, mi meg még mindig az első kortyot, néhány perc múlva mosolyogva nyugtáztuk: a fesztiválos sör valahogy mindig finomabb. Most már jöhetett Lily Allen és a nagyszínpad előtti dagonya - az első sör után már mi sem foglalkoztunk a sárral. Gumicsizma helyett bevállaltuk a tornacipőt - lesz, ami lesz. Hiszik vagy sem: térdig sárosan ültünk fel éjjel kettőkor a HÉV-re, de ne szaladjunk ennyire előre!

Sziget 2014: Dagonya és sörvadászat. Fotó: Kovács Kriszta (galéria)

A 29 éves brit énekesnő hozta a kötelezőt, mire befejezte az éneklést, be is sötétedett. Elcsúszkáltunk a Hajógyári sziget óriáskerekéig, ez is 2400 forint lett volna, de inkább vettünk még egy sört. Közben megállapítottuk, a látogatók közül csak minden harmadik magyar. Holland, német, angol, francia és lengyel társaságok mellett haladtunk el. A külföldi fiatalok szeretik a Szigetet, mert jók a programok, a fellépők és jó a szervezés is, Budapest mindenkinek tetszik, és az árak is barátságosak – mondta Christiann. A 26 éves dán informatikus szerint ez az egy hét a szabadságról szól, nem véletlen, hogy ez a rendezvény szlogenje is. - Csak nézz körül! Mennyi különböző ember! Azt a lányt lehet, hogy nemrég kirúgták. Azzal a fiúval talán most szakított a barátnője. Vagy az a kalapos fiú... Lehet, hogy beteg az édesanyja... Mindenki máshonnan jött, más története van, de mindenki ugyanazért van itt, hogy elengedje magát és egy hatalmasat bulizzon. Itt senki nem bíráskodik feletted, senki nem ítél el, bármit is csinálsz. Na ez a szabadság – magyarázta a Christiann.

Információs Sziget

A látogatók informálaása naprakész. A klasszikus információs pultok mellett minden vendég kap egy úgynevezett "fesztivál útlevelet", ami valóban úgy náéz ki kívülről, mint a magyar útlevél. Még fotót is lehet beleragasztani. Az online felületen folyamatosan frissülnek az adatok, az időjárástól kezdve a koncertek kezdésének időpontjáig, vagy egy-egy esemény elmaradásáig. Ugyanilyen gyorsan frissül az okostelefonokra letölthető alkalmazás, ami külön értesítést is küld a változásokról.

Zombiként vonultak az emberek a nagyszínpad előtti küzdőtérre, amikor meghallották az első taktusokat – Macklemore állt a lemezjátszók mögött. Ha többet zenél, mint beszél, talán nem untuk volna annyira a koncertet, de a slágerek így is vitték műsort. Egy holland fiú egy korsó sört nyújtott nekünk, amit a barátnőjének vett, őt viszont elvesztette. Azt mondta, felhúzta magát rajta, ezért inkább a kezünkbe nyomta a műanyagpoharat. - Ez a harmadik alkalom, hogy eljöttünk a Szigetre. Az egyik kedvenc fesztiválunk magyarázta a 28 éves Johansson.

Mivel ez mégiscsak egy fesztivál, mi meg már elmúltunk 30 évesek, inkább nem ittunk bele az "ajándéksörbe". A koncert után a nagyszínpad melletti VIP sátorban zártuk az estét - mire nem jó, ha az ember újságíró! Azt azonban muszáj megemlíteni, hogy a néhány évvel korábbi VIP-élménynek nincs nyoma. Úgy éreztük, az elmúlt négy évben megduplázódott a fontos emberek száma. De nem volt sár, és kialakítottak egy külön "sminkszobát" a csajoknak, erre adtunk plusz pontot.

Éjjel kettő körül vártuk a HÉV-et. Hazafelé azon tűnődtünk, szerethető-e a Sziget 2014-ben? Majd végignéztünk a folyamatosan nyüzsgő, bulizó társaságokon, ahogy mindenki, akármilyen nyelven, de ugyanarról beszélget, vagy hallgat, viszont mindenképpen nevet, jól érzi magát és élvezi a szabadságot – igen, még mindig ez a fesztiválok fesztiválja.

Sziget történelem

Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi saját ötlete alapján, Szekfű Balázs segédletével rendetzték meg először a Szigetet 1993-ban, akkor még Diákszigetnek hívták, „Kell egy hét együttlét" volt a szlogen. A Hajógyári szigeten közel 43 ezer ember gyűlt össze. A napijegy 300 forint volt, a hetijegy pedig 1800. 1994-ben már külföldi zenekarokat is hívtak, ekkor már több mint 140 ezer látogatót vonzott a rendezvény. 1995-től már Sziget néven hirdették a fesztivált, egy évvel később pedig Pepsi Sziget lett a fesztivál neve (2001-ig). Ekkor már olyan világsztárok is felléptek a Nagyszínpadon, mint a Slash, Iggy Pop, Prodigy, The Bates, Stone Roses, és a Sonic Youth.1997-ben már 5000 Ft-ba került a hetijegy, és 800-ba a napi.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Harlem a szegedi belvárosban

Hajléktalanok vizelnek és ürítenek a parkolóba, idegenek parkolnak az udvarban, életveszélyes a függőfolyosó egy Jókai utcai társasházban. Tovább olvasom