Délmagyar logó

2017. 08. 19. szombat - Huba 20°C | 35°C Még több cikk.

Szigorítanák a jogosítványszerzés feltételeit

Szeged - A balesetek tíz százalékát a 17 és 20 év közötti fiatalok okozzák hazánkban – a statisztikák szerint. A tervek szerint éppen ezért emelnék a jogosítványhoz jutás életkorának határát, az újdonsült autóvezetőknek pedig először próbajogosítványt adnának.
Változhat a jogosítvány megszerzése a közeljövőben. Politikusok és szakmai szervezetek is egyetértenek abban: túl fiatalon lehet Magyarországon vezetői engedélyhez jutni.

Hazánkban a statisztikák szerint a balesetek tíz százalékát a 17 és 20 év közötti fiatalok okozzák – ezért emelnék a jogosítványhoz jutás életkorának határát. De nem ez az egyetlen újító ötlet: bevezetnék az úgynevezett próbajogosítványt, amelyet csak azok válthatnának valódira, akik biztonságosan és szabályosan vezetnek. Akik több szabálytalanságot is elkövetnek, azoknak új vizsgát kellene tenniük. Bevezetnék a pszichológiai alkalmassági ellenőrzést is: így próbálnák távol tartani a közlekedéstől a veszélyes sofőröket.

A megyei rendőr-főkapitányságon nem vezetnek külön statisztikát arról, hogy milyen korosztály okozott balesetet, vezetett szabálytalanul a megye útjain. Szenti Szabolcs rendőrségi szóvivő általánosságban azt mondta: a kezdő vezetők tapasztalatuk szerint rutintalanok, néha meggondolatlanok. – Gyakran olyan helyzeteket vállalnak be, amelyek megoldásához nem rendelkeznek kellő tapasztalattal – mondta a szóvivő.

Könnyen elképzelhető, hogy a szokásos vizsgákon túl ezentúl a pszichológiai alkalmasságot is felmérnék a tanuló vezetőknél. Fotó: Segesvári Csaba
Könnyen elképzelhető, hogy a szokásos vizsgákon túl ezentúl a pszichológiai alkalmasságot is felmérnék a tanuló vezetőknél. Fotó: Segesvári Csaba

– Tizenhét évesen még nagyon gyerek az ember a vezetéshez. Ráadásul ha balesetet okoz, enyhébb büntetést kap – mondta Seres János. A negyven éve gépkocsioktatóként dolgozó férfi szerint ezért a jogosítványhoz jutás életkorának határát legalább egy évvel meg kellene emelni. Azt mondta, hogy évente négyszázötvenen akarnak jogosítványt szerezni iskolájukban: a tanulók hatvan-hetven százaléka tizenhét és húsz év közötti. A tapasztalt oktató véleménye szerint a mai fiatalok sokkal felelőtlenebbül vezetnek, mint néhány évtizeddel ezelőtti kortársaik.

– Léteznek pályaalkalmassági laboratóriumok, ahol pszichológusok vizsgálják: egy megkülönböztető jelzést használó jármű vezetője, egy buszsofőr, egy taxis alkalmas-e feladata betöltéséhez. Ezeket a módszereket a sima sofőröknél is alkalmazni lehetne. A kevésbé jól vezetők, vagy akiknek például szelektív a figyelme, kiszűrhetők lennének a forgalomból – tudtuk meg Fodor Sándor pszichológustól.

Tinédzserbalesetek

Három tinédzser halt meg abban az autóbalesetben, ami tavaly november 4-én történt Makó határában. A fiatalok a mezőhegyesi diszkóból tartottak hazafelé, amikor az Alfa Romeo, amiben öten ültek, egy fának csapódott. Idén májusban öten sérültek meg abban a balesetben, ami Szegeden, a Temesvári körút és a Bérkert utca kereszteződésében történt. A Bérkert utcából egy Lada Niva elsőbbségadás nélkül hajtott a Makó felől közlekedő Opel Zafira elé. A balesetben a Lada két utasa – egy 18 éves férfi és egy 19 éves nő – súlyos sérüléseket szenvedett, míg a kocsiban ülő további három személy könnyebben sérült. A baleset feltétezett okozója, a Niva szegedi sofőrje 19 éves volt.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. kacsa_ 2008. augusztus 29. 13:29
    „Kedves keltető, látszik, hogy biciklivel jársz, vagy tömegközlekedéssel. A májusi szigorítás óta nincs trafipax a megszokott helyeken, hanem autóból mérnek a forgalomban...”
  • 32. klj_54 2008. augusztus 24. 22:37
    „Egy demokrácia akkor müxik rendesen, ha öntudatos emberek lakják, akik saját érdekükben tartják be az írott és íratlan szabályokat.
    Ha ez nem megy, mint nálunk, akkor bizony RENDŐRI jelenlét amire szükség lenne. Sajna ma kisbetűvel írott rendőrből (akinek nem csak egyenruhája van , de tudása és tekintélye lenne ) sincs elég a közterületeken:(
    Tehát bizony rajtunk az alattvalókon is sok múlik!
    Nem szeretek külföldi példákat felhozni, de itt talán helye lenne. Tessék kimeni Svédországba és ott közlekedni. No ott a kint felejtett 40-es táblánál senki nem megy 40nél jobban. Még én sem! Pedig ott nem látni sem traffipaxot sem zsarut, feleslegesen.”
  • 31. Keltető 2008. augusztus 24. 19:03
    „Elég lenne több rendőrautós a városban, akik lekapcsolnák a renitenseket, nappal és este is. Az nem megoldás, hogy a jól bevált trafi helyekre kiülnek, mert azon a pár 100 méteren úgyis mindenki jól viselkedik....”
  • 30. gyarmati nő 2008. augusztus 24. 12:48
    „Az IQ-t kellene emelni, nem feltétlenül a korhatárt. Mi van a dobhártyaszaggató-zenehallgató vagánygyerekekkel? A közlekedésben majd´ szívrohamot kapó mamikkal, papikkal? Kíváncsi lennék, a maradék 90% milyen kor- és egyéb társadalmi csoportokra oszlik szét...”
  • 29. AUTÓS 2008. augusztus 24. 06:52
    „Véleményem szerint nem csak a korral van a gond,hanem a fejekben és a fejjel kellene gondolkodni mert sajnos nagyon sok trehány nem tőrődőm vagány fiatal van aki megkapja papátol,mamkátol a verdát felelősség érzete nulla,arcoskodik,
    majd Ő meg mutatja hogy kell vezetni, :ÁRAMOT MAX:,nem 1 gép-
    járművet.ÉLŐ PL:LEGGUTÓBB Pesten tőrtént tragédia amikor
    a vagány taknyos 7-es BMW-vel 200-zal repeszt,meg őlt 2 embert.
    ÉS természetesen a képzés ami 1 nagy rakás ló citrom,mert 30-
    órával,vagy 1 gyors talpalón ki fog meg tanulni vezetni????SENKI!!!!
    MINDEN TÉREN 1 NAGY PARIPA KULÁT ÉRNEK A TŐRVÉNYEINK.”
  • 28. klj_54 2008. augusztus 24. 00:02
    „26. hozzászólás blossom 2008.08.23 19:13
    Nem szigorítani kellene, helyesebben nem úgy ahogy Te elképzeled!
    1, Először is harminc napon belül le kellene zaárni egy tárgyalást!
    2,Másodszorra TISZTESSÉGES eljárást kellene lefolytatni. Mert ami ma hazánkban ma megy az szégyen!
    3, Ha valaki bármely tudatmódosító szer hatása alatt vezet akkor bizony én a szándékos emberölés vádpontot venném elő.
    Ezügyben gyakorlati ismeretekre tettem szert külföldi kollégák (és újságok) elmondásaiból.
    Tehát ha valaki valamit elnézett, stop tábla, akkor azt másként ítélik meg mintha másnaposan vezet az illető.
    Nem folytatom tovább, mert ez a fórum nem erre való. De sajna az illetékes 386 embert ez nem érdekli:(”
  • 27. virágszál 2008. augusztus 23. 20:51
    „Lassan 4o éve száradt meg a tinta az első jogositványomon.Az oktató nem órára vállalt el,hanem,hogy megtanit v ezetni.Majd Ő látja,mikor leszek alkamas v ezetni egyedül.Azóta már meghalt és mindig jó szivvel emlékezem rá,hogy ilyen volt.Szerintem 3O óra vezetés után még az autó szélességét sem érzi,nem,hogy vezetni tudjon.Én életemben egy kissebbséghez tartozó nőt láttam tanulókocsiban.Jó lenne azokat is vizsgálni,hiogy kitette rá a bélyegzőt,hogy az illető alkalmas a vezetésre!Pláne baleseteknél.Van aki még 8o éves korában is vezet,de van aki 3o-ban sem ért egy kicsit se hozzá.Az pedig,hogy 3 agyvérzés után alkalmas a vezeetésre,az már a másik ember biztonságát veszélyezteti,de nagyon.De ma már minden a pénz körül forog,mindent és mindenkit meglehet venni ez a helyzet.S ilyenkor tiltakoznak a fejek.Azt hiszik 5 méteres kocsikban zselés fejjel övék a világ.Botrányos a közlekedés,a karjuk leradagt,hogy megnyomják netán az irányjelzőt ha sávot váltanak,De a piros se tabu,a kilométer nem számit.A BALESETEK-nél sem 6o,vagy 7o éves a sérült aki nem látta a kanyart,nem erről szól a média-Az tiszteli az utat és azt is,hogy sokat dolgozott addig,hogy megbirja venni,nem lizing,vagy hitelre,s majd kifizeti valaki ".Jó lesz,hogy emelik a határt,érettebbek lesznek hozzá.”
  • 26. blossom 2008. augusztus 23. 19:13
    „ITT SZERINTEM NEM AZT KELL SZIGORITANI HOGY SZEREZEN VALAKI JOGSIT HA NEM 1--BTK NEM VOLNA ROSSZ HA MAR SZIGORITANAK!!MERT MEG MINDIG MAGYARORSZAG A LEGGYENGEBB TORVENYU ORSZAG!2---TALAN HA MAR MEG VAN A JOGSI MEG PERSZE KESOBB NEM KELLENE NORMALISAN VEZETNI??MERT AZT NEM TUDJAK CSAK UGY HOGY PL..PIROSON AT,MEG MEGHAJTJUK A KOCSIT A VAROSBA KIT ERDEKEL QURTA JO VICC!!”
  • 25. klj_54 2008. augusztus 23. 15:57
    „Egy kéréssel támadtam évekkel ezelőtt az illetékes jogalkotót:
    A jogosítvány újításakor egy nehezített (valós gyakorlati tapasztalatokat igénylő) teszt vizsgát tegyen le mindenki.
    No ahogy Ti nem kaptatok választ, úgy én sem:(
    Nem életkorfüggő a jogsi megszerzésének ideje, hanem a személyiség érettségének függvénye!
    DE!
    A pszihológiai tesztekkel sem lehet minden - a gyakorlatban előkerülő- személyiségi hibát kiszűrni. Ennek az ellenkezője is igaz. Pár éve, egy addig balesetmentesen vezető mentőző gépkocsivezetőt nyilvánítottak teljesen alkalmatlannak!
    És egy érdekesség a "más országok" közlekedési moráljából:
    Lassan kettő éve a belgák nem tudják (politikusok) mit is akarnak. Azidő óta több balesetet látok arrafelé és roppant figyelni kell mindenre. Ugyanis a nagypolitika bizony a köznapi életre is rányomja a bélyegét!
    Mint nálunk.
    Hogy meri elvárni a jogkövető magatartást az aki nagyívben lesz@rja az írott jogot?
    Mire gondolok?
    "Nem fújok szondát mert képviselő vagyok"
    "Én mehetek százzal a belvárosban, mert rendőr vagyok"
    Lehetne folytatni, sajnos:(”
  • 24. másképp gondolkodó 2008. augusztus 23. 15:10
    „Sajnos ezt az egészet nem értem.
    A forgalomban való részvétel társasjáték, de az autóvezetés a gépjárművön belül egyszemélyes. A többi a felelősség taknyolása. A jogosítvánnyal rendelkezőknél talán vélelmezni kellene, hogy rendelkeznek azon ismeretekkel, aminekbirtokában biztonssággal részt tudnakvenni a közlekedésben, elvégre is keresztülmennek egy többlépcsős szűrőn, ahol meghatározott tematika szerint, minősített szakembergárda résztvételével adnak erről tanúbizonyságot. A többi szándék kérdése, mint az is, hogy ittasan vezetek, vagy sem.
    Milyen módszerrel lehet lemérni, hogy ki mennyit, és milyen minőségben vezetett "felügyelet" alatt? Mi minősíti a kisérő rátermettségét?
    És mi a hatása,ha adott esetben az üveghegyen túl a legkisebbik fiú ki akar törni nyomorult helyzetéből, ésmunkavállalási esélyeinek erősítése érdekében jogsira van szüksége, de nincs, aki pesztrálja, vagy épp nem öt év múlva kell önállóan autót vezetni. Biztos, hogy alkalmatlan A-ból B-be jutni?”
  • 23. totla 2008. augusztus 23. 14:45
    „Büntetni kéne azokat az oktatókat, vizsgáztatókat is, akik ezeket az őrült pilótákat átengedik a vizsgán...”
  • 22. Józsika 2008. augusztus 23. 14:27
    „Én azért nem a fiatalokra szállnék rá, nézzük, mi az idősekkel a helyzet. Mindenekelőtt bevezetném, hogy a doki úgy adjon ki eü alkalmassági papírt, hogy valóban megvizsgálja az embert, és nemcsak beszedi a pénzt és adja a papírt. De ugyanúgy nem adnék jogsit a többször agyvérzést kapott idős ismerősömnek, aki képes végigmenni a sugárúton úgy, hogy végig jobbra indexel, mert a jobb oldalon történteket kevésbé észleli... Nem akarok az idős vezetők ellen beszélni, de sokuk az elemi szabályokat be nem tartva vezet. És az egészhez csak a meglévő jogszabályokat kéne betartatni - ami persze a közlekedés legnagyobb rákfenéje.”
  • 21. nanemaaa 2008. augusztus 23. 13:58
    „Ez a szigorítás szerintem is hülyeség. No nem azért, mint ha nem látnám magam is, hogy a mai fiatalok lassabban érnek (persze nem a piálás és a szex terén). Sokkal inkább azért, mert ha nehezebb lesz jogsit kapni, akkor kevesebben fognak jogsival vezetni. A lényegen nem változtat szerintem. Mert ugyan mondja már meg nekem valaki, hogy mikor látott utoljára kisebbségit, vagy kigyúrt kétajtós kopaszt tanulóvezetőként ízzadni? Érdekes módon pedig ezek is beülnek a merdzsókba, meg bömövökbe... és soha semmilyen balesetet nem okoznak, szabálytalanságot nem követnek el..... hiszen ilyet még senki sem olvasott írott sajtóban. Hogy akkor hogy van az, hogy előttem átzúg a stoptáblánál... és közben kiüvölt, hogy "mivan vazze... meg akarsz halni?".... nem láttad hogy jövök?"...

    Ha majd egyszer lesz Magyarországon egyenlő elbírálás, és közlekedési...valamit egyéb morál, akkor talán el lehet kezdeni gondolkodni a fiatalok fejlettségén. Ez olyan, mint sok hangya közül kiválogatni a szőkéket. :(”
  • 20. Konrad 2008. augusztus 23. 13:38
    „Csben, eddig is tehettek volna. Miért csak akkor lett fontos, amikor egy miniszter gyreke meghalt? És ha fontos lett, akkor miért kell azonnal és kapkodva lépni?

    Igen, tenni kell. De átgondoltan. Röpködnek az ötletek, közben nulla hatástanulmány. Tessék akkor rendesen végigjátszani, és módosítani a szabályokat. De valahogy az az érzésem, hogy most a gyász miatt zsigeri szabályváltozás készül. És azért ez elgondolkoztat: csak egy miniszter gyerekének az élete ér ennyit???”
  • 19. heritage 2008. augusztus 23. 13:29
    „Én nemtudom miért van az, hogy az "anyaországban" rettentően drága a vizsga és állítólag minden igényt kielégítő... de egy picit délebbre az össz költség kb 35 e ft .
    És semmivel se tartom magam rosszabb soffőrnek ...
    nálunk azt akarták ezzel kapcsolatban bevezetni, hogy az autóvizsga letétele után 3 évig csak ugy hajthatok autót ha ül mellettem egy olyan szemly akinek már 5 éve van jogosítvénya! ez kül nem volt hülyeség!”
  • 18. zoltanz 2008. augusztus 23. 13:26
    „Ismerek megbízható, értelmes, okos fiatalt és ismerek gátlástalan, agresszív, minden törvényt, szabályt páros lábbal felrúgó középkorút is. Rendelkeznek jogosítvánnyal. Egyetértek azzal, hogy a vezetői engedély birtoklásának egyik kritériuma legyen az érettség megfelelő szintje. Kortól függetlenül.”
  • 17. Scott 2008. augusztus 23. 13:19
    „A 21-év alsó korhatárt tartanám elképzelhetőnek,meg akkor már foglalkozni kelle még a felső korhatárral is ami szerintem a 65-év lenne,aztán ők se vezessenek,meg a rokkantnyugdijast is vizsgálják felül,hiszen nem 100%-ban cselekvőképpes-nagyobb szigort mindenképpen!!!!!!!!”
  • 16. Csben 2008. augusztus 23. 13:17
    „Konrad!

    Ebben a tragédiában szerintem sokadrangú dolog, hogy a miniszter fia halt meg.
    Ha tud tenni azért, hogy ilyen eset minél kevesebb legyen, akkor tegyen. Te is így cselekednél a helyében.”
  • 15. Csben 2008. augusztus 23. 13:09
    „Idézet egy napilap mai cikkéből:

    "Nehéz volt elhinni a családnak és a barátoknak, hogy egy felelőtlen kamasz miatt soha többé nem láthatják Barnát és Adriennt. A gyerekkori pajtások, akik haláluk előtt nem sokkal egymásba szerettek, augusztus 11-én este K. Krisztián (17) BMW-jébe ültek. De a fiú nem bírt magával, kikapcsolta a kipörgésgátlót, vagánykodott, és végül kétszáz kilométer per órás sebességgel kipördült az útról. Adrienn a bokrok közé repült és azonnal meghalt, Barnát újraélesztették, de néhány óra múlva a kórházban szervezete feladta a küzdelmet."

    Valóban nem a kor számít, de azért nem hinném, hogy egy nagy teljesítményű autóval kellene ezt megszerezni. Főleg nem más emberek élete árán!

    Legyen B1-es jogsi! 21 éves korig max. 1300 cm3 autót lehessen csak vezetni és egy évig csak felnőtt, jogosítvánnyal rendelkező személy mellett vezethessen a friss jogsis! T betűt az autóra és talán az oktatóknak is bele kellene súlykolni az ifjú sofőrökbe, hogy a jogsi megszerzésével még vezetni nem tanultak meg!”
  • 14. SAJT 2008. augusztus 23. 13:00
    „Ez szerintem úgy ahogy van hülyeség. Most 18 vagyok én is 17 évesen tettem le a jogsit és mögöttem van 150ezer km semmi baleset nélkül. Ismerek 1-2 öregebb embert is aki úgy közlekedik hogy rossz nézni. Ez szerintem nagyon egyén függő”
33 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tachográf: 50 ember jut napi 2000 kamionra

A kamionok menetíró-készülékeit, az úgynevezett tachográfokat Csongrád megyében három szervezet… Tovább olvasom