Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Szilágyi Annamária rendezte Thuróczy Katalin vígjátékát

Szeged - Az égvilágon semmi tanulsága – ígéri Thuróczy Katalin könnyed nyári játéka, a Pastorale, amit a szegedi városháza udvarán játszanak népszerű színészek Szilágyi Annamária rendezésében. A frivol rokokó komédián jókat kacag a publikum.
Úgy csinálnak színházat a városháza neobarokk udvarán a szegedi teátrum népszerű művészei, ahogy elődeik a színjátszás hőskorában: önerőből. Azaz mégsem egészen, az IH Rendezvényközpont biztosítja a színpadot és a technikát. Háttérmunkásokra, fodrászokra, öltöztetőkre, kellékesekre már nem tellett, mindent maguk oldanak meg nagy alázattal. A produkció jelmez- és díszlettervezője, Varsányi Anna dramaturg bukkant rá a kortárs szerző, Thuróczy Katalin színészcentrikus nyári játékára. Bérbe vette saját jelmezeit a teátrumtól, rokokó bútorokat válogatott, és a rendezői feladatokat is vállaló Szilágyi Annamáriával a főszerepben színpadra segítette a Mária Terézia fertődi látogatásáról szóló pikáns komédiát.

Pastorale - Szilágyi Annamária rendezte Thuróczy Katalin vígjátékát. Fotó: DM (galéria)

A Pastorale csak abban az értelemben történelmi darab, hogy főszereplői történelmi alakok, és a tények stimmelnek: a királynő tényleg tizenhat gyermeket szült, tényleg elveszítette csélcsap férjét, tényleg járt Fertődön. Persze nem ez a lényeg, a szerző örök emberi játszmákat, ma is létező, archetipikus karaktereket mutat meg könnyed frivolitással, sok nyelvi leleménnyel, olykor még a vaskosabb humortól, testiségtől, szexualitástól sem riadva vissza.

Véresen komoly nemzeti drámák után jó erre a vígjátékra is rácsodálkozni. Ilyen szemszögből, hús-vér figuraként is érdemes a jól ismert történelmi alakokra pillantást vetni. Szilágyi Annamária Mária Teréziája hedonista méhkirálynő. Elmerül az élvezetekben. Jóízűen habzsolja az ételeket, elegánsan hörpintgeti az italokat, keveri a kártyát. Ügyesen behálózza a jóképű és tanulékony parasztfiúból lovásszá, lakájjá avanzsáló Lajost. Rédei Roland férfinaivaként adja hozzá a szűz szépfiút. Jakab Tamás Kaunitz kancellárja a tapasztalt vén róka, tudja, hogyan kell ifjú énekesnőket üres ígérettel elcsábítani. Borovics Tamás arisztokratikusan degeneráltra veszi Esterházy Miklós herceget, Gömöri Krisztián pedig olyan harsány színekkel játssza a tévedésből folyton Mozartnak szólított, s ezért bosszankodó Haydnt, mintha rajzfilmfigura lenne.
Pastorale - Szilágyi Annamária rendezte Thuróczy Katalin vígjátékát. Fotó: DM (galéria)

Visszatért Szegedre Márkus Judit, aki a könnyűvérű opera-énekesnőt, Corát kelti életre sajátos angol–olasz–francia–orosz–német–magyar keveréknyelven. Mária Terézia is megmutatja, hogyan kellene énekelni. Szilágyi Annamária az operisták karikatúrájaként adja elő Händel nevezetes Lascia ch’io pianga áriáját. Közben olyan operai hangokat is hallat, hogy a nézők zavarba jönnek. Szabad ezen nevetni? A fináléban már kánonban szól az Oragna figa taxa fa – a városháza udvarán jókat kacag a közönség.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Imádunk turkálni, még akkor is, ha van pénzünk

A turkálás életstílus is. Pedig könnyű lenne ráfogni, hogy a magyar ember – Európa harmadik… Tovább olvasom